garin skrev 2015-08-13 11:45:19 följande:
Jag tycker med det går fort än så länge, förmodligen på vardagstempot med jobb och en busig 16-månaders hemma också. Lite jobbigt att jag inte orkar hålla hans tempo så bra längre men snart är det över! Går in i v33 på lördag. Har tänkt jobba tills en vecka innan bf, det ska jag nog palla med för det gick bra förra gången. Storebror föddes dock på bf så är väl lite rädd att det blir lite tidigare denna gången samt att det nog kommer gå rätt snabbt, hann bara vara inne på förlossningen 1,5h förra gången.
för övrigt är jag lugn men har nog börjat komma in i det där förberedelseruset nu.
Vi går ju med från ett till två barn och ibland är jag småorolig över hur det ska gå, ibland tänker jag att nä, blir denna grabben som storebror så är vi iaf vana, blir han lite... "enklare" (förlåt, ogillar såna uttryck om bebisar men hellre det än ordet SNÄLL!!!) så tackar vi och tar emot!!!
Ja, jag har också sagt att jag ska jobba till en vecka innan bf , om det går, då det blir jobbigt att gå hemma med två rastlösa barn då man är som tyngst. Vi får väl se hur det känns nästa vecka när eleverna kommer och jag ska träffa 10 olika par några gånger i veckan på hela skolan.
Redan nu klarar jag ju inte att gå lika fort som 2-åringen springer utan att det är ansträngande. Tack och lov tar hon pauser ofta så man hinner ikapp och det har inte behövts några akututryckningar, utan oftast har hon snällt stannat innan vi ska över en gata och accepterar mer och mer att hålla handen.
De tidigare barnen har jag jobbat så jag haft 5 lediga dagar innan jag fött på bf-4 och bf. Återstår att se om denna ska komma bf+4 då.
Just nu är det skönt att förlossningen känns långt bort. Med första var jag inne 3 intensiva timmar, med andra 10 minuter. Första tog ju totalt 15 timmar, varav 4-5 timmar från jag började ha 3 värkar på 10 minuter. Med andra 1,5 timmar från 2-3 värk och sedan drog det igång med 5 rejäla värkar på 12 minuter, så då var det läge att åka in så fort barnvakten kommit. Hade det inte varit nationaldag och bara en bil är det tveksamt att vi hade hunnit in de 2 milen.
Den här gången är jag svartmarkerad i journalen och tillsagd av bm att åka på första värken, så vi får se hur vi ska lösa snabbfixad barnvakt när det börjar närma sig. Sambon kan jobba några mil iväg och farmor som är närmast annars, jobbar antingen i stan eller är 2,5 mil bort. Grannen i huset som skulle kunna en stund jobbar för tillfälligt dygn, men är väl på väg att byta jobb, så vi har förhoppningsvis möjlighet att få hjälp om det drar igång på natten och vi måste åka på stört, utan att väcka upp barnen. Sambon har i alla fall tänkt få tag på sin kompanichef för att se om han kan göra sin hemvärnsövning en annan helg för att inte vara 40 mil bort i 4 dagar en vecka innan bf. Det skulle ju kännas lite tryggare, även om mamma förhoppningsvis annars skulle täcka upp den helgen. Det vore ju trevligt att sambon fick vara med på fl, så jag slapp vara själv och man har någon att dela det med. Nu i efterhand när vi pratat om det finns det en massa saker han säger att bm sagt som jag inte har någon koll på.
Ja ja, vi får se, vi ska ha en påse med handdukar i bilen också för säkerhets skull ... Värsta scenariot just nu är att föda ensam hemma med barnen vakna.