Oktoberbebisar 2015
Mira14 skrev 2015-04-15 22:05:01 följande:
Tack för ditt svar! Jag har tänkt att vara hemma ett år och sedan skola in på förskola, min sambo har nystartat företag som dessutom är provisionsbaserat så han har svårt att vara föräldraledig mer än max en dag/vecka. Jag tycker det verkar vara så vanligt att folk är hemma minst 1,5 år. Hur får de pengarna att räcka till?! Jag gjorde den där "kollen" man kan göra på F-kassans hemsida och insåg att jag behöver ta minst 6 dagar/vecka, kanske till och med 7 men då tar ju de "höga" dagarna slut så fort. Svårt..Jag har ett kontorsjobb så mår jag bra så vill jag nog jobba till en vecka före BF, dock vill jag ju inte slösa FP innan barnet är fött men har nog semester så att det räcker för att täcka fram till BF iaf, bara att hoppas att jag inte går över
Sedan använder man kanske pengarna på ett annat sätt under fl. Många kan ju dra bort reskostnaderna till jobbet, ev uteluncher byts mot mycket hemlagat, man behöver kanske inte shoppa kläder till sig själv eller en massa till hemmet. Dessutom får man barnbidrag som täcker en stor del av barnets utgifter, om man inte shoppar märkeskläder förstås. Det går ju köpa mycket fräscht begagnat om man vill och man behöver ju inte hur mycket kläder som helst. I storlek 56, ev 62 brukar man få mest kläder.
Är man smart går man dessutom med i Liberoklubben och Pampersklubben och får rabatter på blöjor. De dyraste större mjuka paketen med blöjor till ordinarie pris ligger på max 118 kr på Willys. Med rabatter på 50 kr från affären och 50-60 kr från en klubb kan du få två paket för neråt 100 kr ibland. Likaså finns det klubbar för barnmaten och vällingen där man kan få rabatter, så många bäckar små. Dyrast blir det ju med ersättning såklart som inte rabatteras eller om man till och med måste köra mjölkproteinfritt.