Mira14 skrev 2015-05-23 07:32:47 följande:
Hej på er,
Hur mycket har ni gått upp i vikt?
Vågen pekar ständigt uppåt för mig och jag börjar bli smått stressad.. Går in i vecka 22 i morgon och har redan gått upp 8 kg. Är det normalt? Jag var helt normalviktig innan jag blev gravid, tränade intensivt cirka 6 gånger i veckan, nu cirka 4 fast mindre intensiva pass. Jag äter som innan jag blev gravid så inga speciella cravings alls. Magen har precis börjat puta så jag fattar inte riktigt vart alla kilon sitter. Låren har iof blivit lite större, och brösten mycket större så visst lite sitter ju där...
Jag har lyckats läsa mig till att jag ska få upp totalt 15 kg under graviditeten men det känns ju som jag kommer passera..
Någon som vet i vilka veckor man går upp mest i vikt?
Jag tror det är väldigt individuellt hur man går upp i vikt. Jag kollade i en gammal tråd över min första graviditet och då såg det ut så här:
först gått ned 2,5 kg
v 20 + 2,5 kg jämfört med inskrivningen
v 25 + 5,8 kg
v 29 + 7,7 kg
v 32 + 8.0 kg
v 37 + 9,6 kg
v 39 + 9,6 kg
Sedan har jag aldrig varit den som samlat på mig vätska och dessutom inte haft någon aptit under hela graviditeten, å andra sidan har jag haft svårt att gå ned gravidkilona. Första barnet vägde 2890 och inte ens den vikten hade jag tappat efter några dagar när jag ställde mig på vågen då jag blev hungrig och törstig som aldrig förr av amningen.
Nästa barn föddes knappt 2,5 år efter. Vid den inskrivningen låg jag 5 kg plus mot första. Den här gången plus 3 kg mot första graviditeten, så på grund av dålig aptit och illamående tappade jag i vikt i början. Nu har vikten äntligen börjat vända, så jag har nog gått upp 1-2 kg mot inskrivningen skulle jag gissa. Det har varit jobbigt att förlora i vikt och inte känna att man har plats i magen att äta mer. Jag äter fler mellanmål när jag jobbar, men mindre till de två lagade målen. Å andra sidan är jag inte underviktig heller, så det finns lite att ta av. Jag väger ju ändå ca 6 kg mer än när jag dansade 4-5 pass i veckan och vägde som minst, mot ingenting nu. Jag har ca 1,5 km till jobbet som jag går varje dag, men de senaste två veckorna har det varit en massa vab, så vi har varit mer hemmasittande. Min trivselvikt utan ansträngning låg innan barnen på nuvarande inskrivningsvikt. Vi får se vart denna graviditet landar. Jag är både tröttare och latare den här gången, så det kan ju sätta sina spår.