Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

I veckan har vi rul. Det känns skönt att snart närma sig halvvägs, då jag känner mig tröttare och är mer otymplig den här gången. Däremot tror jag inte att jag fattat att vi ska ha en bebis. Vi har inte börjat förbereda någonting än, knappt ens i tankarna. 

Vi har däremot insett att lillasyster behöver ha kvar spjälsängen ett tag till, då hon kröp iväg när hon sov på madrass på golvet när vi bodde hos min bror i helgen. Hon är 2 år i juni. Sedan får väl de andra två få en våningssäng om lillasyster ska flytta in hos dem. Dock vaknar ju storasyster på 4 år en del på nätterna, så frågan är om det blir så bra.

Sedan har jag haft min första sammandragning i sängen, usch, snacka om att magen blev stenhård. Jag hade glömt hur det var, annars har det känts som en sten ramlat ner i magen tidigare när jag har rest mig några gånger, men då har jag inte kunnat känna det utanpå.

• mammalovis

Rul här idag också och allt såg bra ut hos den livliga krabaten som viftade runt samt sög på tummen. Vecka 18+3 nu. Sambon ville veta kön, men inte jag, men han trodde han såg att det skulle bli en pojk. Tydligen hade hon som undersökte uttryckt att hon såg mer än vad hon ville se, så det tyder ju på att det är så, men det hörde inte jag. Mycket hade bebisen benen i kors och lillasyster valde att vända rumpan till på rul ...

Min känsla säger att det är en pojk, då jag mått annorlunda den här graviditeten än med de två tjejerna. Med tjejerna var jag illamående och kräktes en del tidigare delen av dagen, med denna har jag fått akuta kväljningar när som på dygnet, ibland med kräkningar efter. Detta gäller fortfarande. Vi får väl se om vi har rätt. Idag vågade jag i alla fall köpa en pyjamas i 62 som ser ut som en smoking. I värsta fall kan vi ju alltid ge bort den. Med lillasyster köpte jag en blommig pyjamas innan och en flickig body ...

• mammalovis

Jag tycker krafsandet har ökat bara de senaste dagarna, (18+3) men då är det ju tredje barnet och det lät som moderkakan var mer i bakvägg nu på rul än i sidan som det sas på kub. Andra barnet hade jag i framvägg, så där var det mer sammandragningarna som indikerade att det rörde sig och lite kickar på sidorna.

Första barnet vet jag inte, men det var inte supermycket rörelser där heller, men mer än med tvåan.

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-05-23 07:32:47 följande:
    Hej på er,

Hur mycket har ni gått upp i vikt?

Vågen pekar ständigt uppåt för mig och jag börjar bli smått stressad.. Går in i vecka 22 i morgon och har redan gått upp 8 kg. Är det normalt? Jag var helt normalviktig innan jag blev gravid, tränade intensivt cirka 6 gånger i veckan, nu cirka 4 fast mindre intensiva pass. Jag äter som innan jag blev gravid så inga speciella cravings alls. Magen har precis börjat puta så jag fattar inte riktigt vart alla kilon sitter. Låren har iof blivit lite större, och brösten mycket större så visst lite sitter ju där...

Jag har lyckats läsa mig till att jag ska få upp totalt 15 kg under graviditeten men det känns ju som jag kommer passera..

Någon som vet i vilka veckor man går upp mest i vikt?
    Jag tror det är väldigt individuellt hur man går upp i vikt. Jag kollade i en gammal tråd över min första graviditet och då såg det ut så här:

först gått ned 2,5 kg
    v 20 + 2,5 kg jämfört med inskrivningen
    v 25 + 5,8 kg
    v 29 + 7,7 kg
    v 32 + 8.0 kg
    v 37 + 9,6 kg
    v 39 + 9,6 kg

Sedan har jag aldrig varit den som samlat på mig vätska och dessutom inte haft någon aptit under hela graviditeten, å andra sidan har jag haft svårt att gå ned gravidkilona. Första barnet vägde 2890 och inte ens den vikten hade jag tappat efter några dagar när jag ställde mig på vågen då jag blev hungrig och törstig som aldrig förr av amningen.

Nästa barn föddes knappt 2,5 år efter. Vid den inskrivningen låg jag 5 kg plus mot första. Den här gången plus 3 kg mot första graviditeten, så på grund av dålig aptit och illamående tappade jag i vikt i början. Nu har vikten äntligen börjat vända, så jag har nog gått upp 1-2 kg mot inskrivningen skulle jag gissa. Det har varit jobbigt att förlora i vikt och inte känna att man har plats i magen att äta mer. Jag äter fler mellanmål när jag jobbar, men mindre till de två lagade målen. Å andra sidan är jag inte underviktig heller, så det finns lite att ta av. Jag väger ju ändå ca 6 kg mer än när jag dansade 4-5 pass i veckan och vägde som minst, mot ingenting nu. Jag har ca 1,5 km till jobbet som jag går varje dag, men de senaste två veckorna har det varit en massa vab, så vi har varit mer hemmasittande. Min trivselvikt utan ansträngning låg innan barnen på nuvarande inskrivningsvikt. Vi får se vart denna graviditet landar. Jag är både tröttare och latare den här gången, så det kan ju sätta sina spår.
  • mammalovis

Jag har mest krafsande, men känner det mellan troskanten och en bit nedanför naveln, mer på höger sida ändå. På kub verkade jag ha moderkakan på vänstersidan, men nu lät det mer som i bakvägg. Jag märker av denna bebis mycket mer och tidigare än de andra. 

• mammalovis
    Elesif skrev 2015-05-25 11:28:04 följande:
    Hej!
    Om någon av er har valt att berätta på facebook, i vilken vecka var ni då?
    Jag har berättat för släkten och endast några kompisar och känner att det ev hade varit kul som en överraskning att lägga ut där för resten Glad 

Jag är i vecka 20, 19+1 idag. Man vill ju inte att något ska gå snett heller men jag känner att jag har väntat så pass länge och jag kan ju knappast dölja kulan längre nu.
    Sambon offentliggjorde det efter kub. Inget vi hade diskuterat innan, men en del i familjen visste innan. Lite konstigt bara att en fröken på förskolan sett det den vägen, men å andra sidan fick ju äldsta dottern veta och berättade ändå på sin avdelning, så det var ju inte så hemligt längre.

Efter rul hade jag definitivt kunnat göra det om jag hade använt Facebook. Snett kan det gå även efter födseln, så det finns aldrig några 100%-iga garantier, utan lev idag.
  • mammalovis
    Mmaja1990 skrev 2015-05-25 15:00:11 följande:
    Hallå tjejer! Nu närmar vi oss allt mer och mer! Tänk vad snabbt sommaren och semestern brukar swischa förbi, och då är det augusti/september!

Därför har jag nu försökt planera en inköpslista med VAD som ska vara inköpt och klart tills NÄR. Det mesta är ju väldigt simpelt att handla. Men barnvagn?! Jag har inte ens börjat kika. Tänkte då även på att det snart är sommar, hur blir det då om vagnen inte finns i butik - kommer det ta ännu längre tid att få hem då? Jag vill ha vagnen hemma i mitten på september, men när ska jag då börja kika? Känns tidigt att göra sånt nu?! ????

Hur har ni andra tänkt? Förresten så blir det en pojke här med, verkar vara pojkarnas år iår tycker jag?! Hehe, kul!
    Ska du köpa den i butik är det väl enklast att ringa dit och fråga hur lång leveranstid de brukar ha. En del beställer ju vagnen i god tid, men hämtar ut den först lagom till födseln.
  • mammalovis

Jag har suttit och funderat över varför jag är så ickesugen på att handla något till bebisen. Allt i affärerna känns så trist. Visst är det lång tid kvar och fel säsong, men ändå. Det mesta har vi väl hemma efter de två andra. Senare får vi väl fixa snuttefilt, nappar och en filt i alla fall plus första babyplaggen.

Hur tänker ni andra med ytterplagg i oktober? Vi har ju någon kofta då vi fick i juni sist och en vinteroverall i 56 sedan decemberbebisen. Frågan är om det kommer behövas en tunn overall?

• mammalovis

Med första tog vi ut 7 dagar i veckan då vi hade hus med kortare nybyggnadslån. Jag fick nog ut ca 11 000.

Med andra tog vi ut 5 dagar i veckan (ca 8 000) och (nya) sambon fick föra över 2000 kr mer än fifty-fifty för räkningar med boendet och mat, egentligen främst mitt billån då min kombi rymde hela familjen. Vi bor i lägenhet i stan med nära till det mesta. Med första hade vi bara en bil, men bodde 2 mil från bvc och stan, så det gick mer bensinpengar.

Nu har vi inte räknat på det, men jag hoppas det räcker ta ut 5 dagar i veckan och att jag är hemma ca ett år, sedan får vi se om sambon tar en del andra vintern, då de har lågsäsong. Det blev dock aldrig så med första gemensamma, så han har dagar kvar. Sedan har jag nyttjat lägstadagarna för att fylla upp till heltid och bibehålla sgi-n. Med första var sambon föräldraledig under sommaren då jag kunde få jobb i god tid, dock var det inte smidigt att nattamma ofta OCH jobba, men jag ville bibehålla amning då jag skulle vara fl heltid igen.

Nu hänger det lite på om jag blir tillsvidareanställd eller inte. Blir jag tv är det ju lättare att komma tillbaks i mitten av hösten även inom skola/barnomsorg. Vi får ta tag i det efter jag fått mitt moderskapsintyg i juli vid nästa bm-besök.

Jag funderar nu på att gå hem 2 veckor innan bf. Jag har fött bf-4 och på bf innan, då jag hunnit vara ledig 5 dagar. Tänkte att det kanske vore idé lite tidigare den här gången.

• mammalovis
    Ulrika82 skrev 2015-06-09 19:09:50 följande:

Verkligen perfekt när man kan göra så. Jag ska försöka ta 3 dagar i veckan första året.. sen måste man ta ett viss antal? Har jag för mig..
    Du måste ha sysselsättning motsvarande 100% om du vill behålla sgi. Antingen 5 föräldradagar per vecka eller i kombination med jobb eller anmäld som arbetssökande.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015