Oktoberbebisar 2015
Önskar jag också bara gick upp totalt 4-9kg. Men ser inte ut så :/ Men man vill ju inte banta heller just nu.
Med andra barnet gick jag ned födslovikten i alla fall, men jag har ju fortfarande drygt 2 kg kvar från första barnet. Så liten viktuppgång behöver inte betyda att man lätt blir av med det även om graviditeten i sig sägs väga 9 kg. Sedan är det väldigt olika hur kroppen reagerar på amning också. En del rasar, andra händer det mindre med för man blir hungrigare och äter kanske mer för att kompensera upp energin mot tröttheten.
Om man går upp mycket i vikt mot slutet tror jag det ofta beror på att man samlar på sig mycket vatten, men av det jag tolkat i forumtrådar verkar det vara väldigt lätt att bli av med merparten.
Sedan har jag ju mått bra mot slutet av graviditeterna, utan foglossning, så jag har gått drygt 1,5 km enkel väg till jobbet 5 dagar i veckan hela andra graviditeten fram till 5 dagar innan bf. Får man foglossning tidigt så blir man ju mindre rörlig och lägger lättare på sig, tänker jag. Sedan har jag aldrig varit sugen på mat under graviditeterna och det stora suget efter godis, chips och andra onyttigheter har nästan försvunnit helt. Jag äter aldrig så mycket frukt som under graviditeterna för att hålla illamåendet borta. Däremot är det jobbigt att inte vilja ha något särskilt i matväg.
Just nu önskar jag snarare att jag kunde äta mer, då det inte känns sunt att gå ner i vikt av att kroppen troligen får i sig för lite. Hade jag kräkts ofta hade det varit en annan femma. Så allt är relativt. Oavsett så bär vi på något värdefullt att vara stolta över. Så var snäll mot dig själv!!!