Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

svea74 skrev 2015-04-21 19:59:34 följande:
    Får ångest över va lätta och fina och smala ni är.
    Önskar jag också bara gick upp totalt 4-9kg. Men ser inte ut så :/ Men man vill ju inte banta heller just nu.
    Om det är någon tröst kan jag säga att när jag gick upp 9 kg hade jag inte ens gått ner barnets födelsevikt på 2,89 kg när jag kom hem från bb, då jag blev fruktansvärt törstig och hungrig av att börja amma. När jag plussade med andra barnet drygt 1,5 år senare hade jag fortfarande 5 gravkilon kvar.

Med andra barnet gick jag ned födslovikten i alla fall, men jag har ju fortfarande drygt 2 kg kvar från första barnet. Så liten viktuppgång behöver inte betyda att man lätt blir av med det även om graviditeten i sig sägs väga 9 kg. Sedan är det väldigt olika hur kroppen reagerar på amning också. En del rasar, andra händer det mindre med för man blir hungrigare och äter kanske mer för att kompensera upp energin mot tröttheten.

Om man går upp mycket i vikt mot slutet tror jag det ofta beror på att man samlar på sig mycket vatten, men av det jag tolkat i forumtrådar verkar det vara väldigt lätt att bli av med merparten.

Sedan har jag ju mått bra mot slutet av graviditeterna, utan foglossning, så jag har gått drygt 1,5 km enkel väg till jobbet 5 dagar i veckan hela andra graviditeten fram till 5 dagar innan bf. Får man foglossning tidigt så blir man ju mindre rörlig och lägger lättare på sig, tänker jag. Sedan har jag aldrig varit sugen på mat under graviditeterna och det stora suget efter godis, chips och andra onyttigheter har nästan försvunnit helt. Jag äter aldrig så mycket frukt som under graviditeterna för att hålla illamåendet borta. Däremot är det jobbigt att inte vilja ha något särskilt i matväg.

Just nu önskar jag snarare att jag kunde äta mer, då det inte känns sunt att gå ner i vikt av att kroppen troligen får i sig för lite. Hade jag kräkts ofta hade det varit en annan femma. Så allt är relativt. Oavsett så bär vi på något värdefullt att vara stolta över. Så var snäll mot dig själv!!!
  • mammalovis
    Laloppan skrev 2015-04-24 17:23:31 följande:
    Bytte till mina palladium som jag innan tyckt var såååå bekväma. Tyvärr hjälper inte det ett smack. Blir bara värre och värre. Det är inte bara ömt untan gör faktiskt riktigt riktigt ont nu=(

Får ta och leta nya skor och stödstrumpor helt enkelt och hoppas att det hjälper. Annars vet jag inte hur detta kommer sluta..
    Du har inte drabbats av hälsporre? Det framgår inte om det är hela eller bara en del av foten.

Jag har haft det under hösten och vintern och det var ett elände att bli av med. Värst var det på mornar när jag inte hade rört på mig på länge då kunde jag halta fram en stund. Förhoppningsvis är det över nu. Jag går i löparskor utomhus och tofflor på jobbet, hemma skulle jag väl också använt tofflor när det var som värst, men det var jag för lat för. Jag hoppas det inte kommer tillbaka.
  • mammalovis
    Laloppan skrev 2015-04-25 08:23:15 följande:
    Njaa det är hela fötterna, upp i vaderna. Framåt eftermiddagen spänner det i vaderna. När jag åker hem och äntligen får sätta mig får jag vila fötterna genom att lägga dom snett. Sätter jag ner dom i marken fortsätter det ömma.
    Då skulle jag satsa på stödstrumpor och se om det hjälper. Sedan rekommenderas högläge för fötterna så fort du kan vila. Det krävs dock rätt storlek för full effekt, så det kan vara en kamp att få på dem, särskilt när magen börjar komma i vägen.
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2015-04-26 16:36:17 följande:
    Spänner det som i att det liksom drar ihop sig och blir hårt emellanåt? Isf skulle det kunna vara sammandragningar. Jag har börjat känna av det nu ( är i v15). Inte alls ovanligt att de kommer i 2:a trimetern. Det är livmodern som "tränar" och absolut ingen fara.

Hade det massor i förra grav, började i ca v15-16 om jag minns rätt. Så länge de inte gör ont eller blir väldigt intensiva och inte ger med sig i vila så är det inget att oroa sig för!

Spänner det som att det liksom "drar" i ljumskar eller sidor kan det vars ligamenten, också jättevanligt och ingen fara! smile1.gif
    Ja, jag har börjat fundera på sammandragningar, då det känns som tyngden av en sten i magen när jag reser mig ibland. Jag är ju bara i vecka 16, så det känns såå tidigt. Med andra barnet hade jag mycket sammandragningar när jag rörde mig andra halvan, å andra sidan fick jag en smidig förlossning, om nu det hänger ihop. Det får bara inte bli för mycket för då lär vi inte hinna in den här gången.
  • mammalovis

Ja, här var humöret i bott idag och jag var så trött, så jag började fundera på om jag börjar bli deprimerad, men det har väl lättat lite under dagen. Tröttheten består dock. Om jag inte hade sovit middag hade jag redan sussat nu.

Är det fler som däckar på kvällen?

• mammalovis

Den här gången tror jag mig ha känt kittlingar hyfsat tidigt. Jag tror jag är i vecka 16 nu och har moderkakan på vänster sida och har känt långt ner på höger sida, men säker är jag inte. Sedan är det ju inte varje dag man känner något heller. Det är tredje barnet så därför räknar jag inte så noga.

Med andra barnet var det svårt att känna under stor del av graviditeten då jag hade moderkakan i framvägg.

• mammalovis
    Skogisen skrev 2015-04-29 21:26:52 följande:
    En fråga till, är det någon här som blivit framflyttad på ul?
    Med första barnet flyttades jag 2-4 dagar beroende på vilken bm man skulle gå efter. Med andra barnet 10 dagar och nu med tredje 9 dagar. Med de två första hade jag relativt regelbunden mens på 21 till drygt 28 dagar, med tredje allt från 23 dagar till 8 veckor ...

Jag misstänker att jag har tidig ägglossning, då de gånger vi har lyckats har vi haft sex typ dagen efter mensen var över, runt dag 5-6, om det är som jag tror.

Första barnet kom 4 dagar innan bf och vägde 2,89. Andra barnet kom på bf och vägde 3,8, men barnen har olika pappor. Med första gjorde jag bara rul och med de andra har jag gjort kub. Efter kub flyttas inte bf även om det inte skulle stämma vid rul ... Kanske skulle jag flyttats mer om jag gjort kub även med första, men det är det ju ingen som vet.

Med nuvarande misstänkte jag att jag skulle bli flyttad då jag fick symtom så tidigt. Innan har jag väntat med att testa till vecka 7-8 enligt sista mensens första dag och då har illamåendet kommit, men nu plussade jag nog redan 5+6 tror jag. Det blir ju lite konstigt när veckorna ska räknas om.
  • mammalovis
    ronja111 skrev 2015-04-30 15:35:42 följande:
    Hej
    På vilket sätt stressar det barnet?
    Har en hemma men inte vågat använda än.
    smile1.gif
    När jag läste informationen vid kub, så erbjuds inte fler ultraljud än det är medicinskt befogat, då man inte vet om ultraljudets värmealstring påverkar bebisen. Jag misstänker att desamma gäller vid doppler om det är samma typ av vågor (har ingen koll på hur dopplern funkar). Ni får läsa anvisningen och se vad som gör att hjärtljuden hörs.
  • mammalovis

Här är en till som haft mer huvudvärk än vanligt. Det konstiga här är att det har eskalerat under natten, så jag har oftast tagit en Alvedon brustablett, då jag har svårt nog att svälja vitamintabletten vissa dagar. Blir huvudvärken för illa kan jag inte somna om och får ibland sprängande huvudvärk (även utan graviditet), så jag kräks. Har det varit på dagen brukar jag ta en dusch och spola mot pannan. Stundtals har jag även funderat på bihålorna, men då brukar ju inte Alvedon hjälpa. Mest har huvudvärken suttit i pannan, så jag har tagit lite nässpray också för säkerhets skull. Jag har också haft flera dagar i rad.

Annars har tröttheten lättat något enstaka dagar, men det räcker med en tuff hämtning på förskolan för att energin ska försvinna. Jag har en 4-åring, som tjurar ihop lätt när hon är trött. Oftast hamnar jag dock i sängen och vilar innan barnen lägger sig. Nackdelen med att somna tidigt är ju att jag vaknar vid 5-6 även på helgerna.

Mina kväljningar kommer och går, värst när jag är trött, hungrig eller stressad. Jag har kräkts mer på sista tiden, både på mornar och kvällar. Sedan har det gått någon konstig åkomma i skolan med magont, så jag drabbades i torsdags kväll. Jösses vad magen fick kramp, sedan var det bara att sitta på toa en lång stund tills systemet var rensat. Sedan var allt som vanligt. Visserligen hade det föregåtts av att magen hade gurglat i flera dagar, så det var väl på ett sätt väntat.

Nattens dröm var inte kul. Jag drömde att jag fick missfall. När jag torkade mig kom det blod på papperet och sedan tittade jag med en spegel för att se vad det kom ifrån och fick stora klumpar i handen. Som tur är brukar jag inte drömma sanndrömmar och jag tror att jag har känt lite fladder senare idag, så jag är rätt lugn ändå. Vi har rul om 1,5 vecka.

• mammalovis
    Skogisen skrev 2015-05-13 07:49:42 följande:
    Tack:) det skummaste är att jag bara gått upp 1,5 kg än, är första barnet o för 10 veckor sen hade jag rutor på magen o va helt platt :) känns som jag lagt på mig en bilring runt magen :P har försökt röra på mig som vanligt men gissar att kroppen automatiskt omfördelar "resurserna" :) ändå skönt att det syns skillnad, då vet man ju att det händer något i kroppen iaf :D
    Tja, vad ska jag säga som gått ner 2 kilo sedan plusset, men är tjockare om magen och känner mig tyngre i kroppen ... Så, ja teorin om att kroppen omfördelar stämmer nog bra.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015