• Nykär15

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

liljah33 skrev 2017-06-16 14:43:19 följande:
    Nykär15 skrev 2017-06-16 12:38:36 följande:

Det är skitsvårt..i början fick jag tänka bara en dag framåt i taget, när jag vaknade och allt verkade bra tänkte jag att idag, just idag är jag gravid och får njuta av det, morgondagen vet man ingenting om. Vågade inte tänka framåt eller planera. Men sakta sakta efter man sett ett hjärta slå på första VUL vågar man hoppas lite lite mer, andra VUL ytterligare lite osv. 

Nu har vi precis börjat berätta för omgivningen, går inte dölja längre  det är läskigt och lite jobbigt och helt plötsligt blir det så verkligt och stort när man inte är ensamma om det.. och fortfarande tittar jag på pappret varje gång jag varit på toa om det är nåt rött, den rädslan kommer nog sitta i långt fram, kanske hela vägen. Är v 14+2 idag...

Ja, jag fick reda på mitt MA pga blödning i 10+5, men embryot hade dött redan 8+5, och 8+3 hade jag sett hjärtat slå på VUL. På ett sätt hade jag velat se bebisen tidigare än 9+1, som jag har VUL nu, men, det kanske är meningen att jag får vänta tills dess och ser allt grönt ut då kanske jag vågar pusta ut lite mer.

Det är verkligen en dag i taget. Har rätt mkt värk i ryggen och stundvis i magen, försöker tänka att det växer där inne men man är ju konstant rädd! Hsr mentalt bestämt mig att detta ska gå vägen!

Vi såg vår lilla v 7+3 sist, sen var det ett hopp fram till KUB då den visade sig vara död, hade dött på 12+2 mätte de till, så bara några dagar innan UL. Hade varken ont eller blödningar så ingen misstanke om att nåt var fel...

Så denna gång gjorde vi VUL 8+1 och sen 10+1 i samband med NIPT, sen fick jag ett på min inskrivning v 12+2 pga min oro, samma dag som den lilla hade somnat sist så det var en svår dag men kändes jätteskönt få se liten sprattla då. Så för mig har det varit skönt att ta fler UL privat denna gången. Nu känner jag liten peta och jag lyssnar med min doppler, så UL känns inte lika viktigt nu när jag kan höra hjärtat. Så får vänta till RUL nu. 

Klart det ska gå bra för er denna gången Hjärta

• Nykär15
    Affen84 skrev 2017-06-16 16:07:32 följande:
    Som jag skrev tidigare så är jag livrädd. Min magisk gräns kommer att vara v.19 och tills dess är det en lång väntan
    Ja det är en lång väntan..min gräns är väl eg v 23+ som jag kommer våga på riktigt tro det ska gå...när det finns chans att iaf försöka rädda liten om något sätter igång. Just nu känns det som man befinner sig i limbo, de som inte vet ens bagage vill bara tjattra på om hur roligt det är...medan jag bara vill vara ifred och fortfarande är återhållsamt glad. Så det är svårt det där...önskar man kunde stänga in sig ett tag, men man får bara bita ihop....
  • Nykär15
    Tumvante skrev 2017-06-20 09:38:37 följande:

Då händer det igen rosa på pappret igår, tester som inte blir starkare, och riklig blödning med menssmärtor idag. Verkligen skitdag... Jaja, slapp vänta till 8+4 som sist, eller till senare som många andra. Undrar om min kropp rensade ut i mars... Fast då hade väl hcg inte varit nere i noll och vändt uppåt igen?

Undrar om min kropp ens kan bli gravid och bära ett barn hela vägen igen

Men nej....beklagar verkligen...hur ser testen ut nu och vilken dag är du på? Kanske ändå bara är tidigt ännu? 

Det är mörka tankar som drar förbi en....men som du säger, om testen var helt blanka så borde det inte vara rester. Mina pendlade upp och ner vid vårt MA, från svaga till rätt starka...men var aldrig noll förrän en vecka efter sista operationen. Men har du fått blanka kan du vara säker på att det ändå är en ny graviditet tror jag. 

Du kommer gå hela vägen, det kommer bli er tur. Men det är en tuff resa dit som det verkar. Kramar Hjärta

• Nykär15
    Tumvante skrev 2017-06-20 10:04:27 följande:
    Jag är på bim +7. Vecka 5+1. Så det är vad det är... Ska till läkaren och ta blodprov senare idag. Kanske kollar han med vul också... Skulle vara skönt att få helt konstaterat att allt är ute sen.. Kändes som om oddsen för två missfall på raken var obefintliga... Men nu är jag här... Skulle så gärna veta om det är någon infektion jag har eller vad det är... Vill så gärna få ett syskon nu.

Tack för pepp <3

Kram

Ja nä alla säger ju att man har inte sådan otur två gånger i rad...men det hade vi med. Först ett mf i v 5 och sen gravida på tredje försöket efter det, och allt kändes och gick så bra..men ändå dog den lilla v 12+2...så tyvärr kan man ha otur flera gånger. 

Men ge inte upp, hämta ny kraft och försök igen, ni kommer nå fram och du blir ju gravid relativt fort iaf så hoppas det snart är guldägget som fäster Hjärta

• Nykär15
    Tumvante skrev 2017-06-20 11:07:48 följande:

Just nu vet jag inte vad som hände även i maj. I april fick jag ett blankt test, men fick supersvaga plus från bim+3, och sen mens på bim+6... Läkaren konstaterade med blodprov ett hcg på 16 och sen fyra dagar senare var det så lågt att det inte var mätbart. Sen nu detta, starkare plus än i maj, och innan bim...

Var det rester då?

Eller var det något annat?

Jaja, hjälper kanske inte att spekulera...

Läste bara att risken för missfall ökar med antal missfall i bagaget...

Förstår hur dina tankar går...inför min sista operation, ca 7 veckor efter vårt MA kom ut på sjukhuset så fick jag starkare plus igen, hade vart blödningsfri några dagar en period tidigare och då hade vi sex, det var innan jag visste det skulle bli en operation till. Men sen ökade som sagt testen men jag valde ändå att genomgå operationen och få livmodern helt ren igen, för kände att förutsättningarna var extremt usla för att få till en lyckad graviditet i det läget. 

Efter hela den processen förstod jag mer i varför man bör vänta minst en mens med att bli gravid igen. Slemhinnan tar stryk av missfall och kan behöva byggas upp helt en cykel igen för att det ska bli bra. Jag fick även äta extra östrogen för att hjälpa den hämta sig. Det är påfrestande för livmodern med allt som händer och jag tror mer på nu att man behöver ge den tid att läka. Det hade jag inte tanke på efter mitt första mf, då ville jag bara bli gravid fort igen och försökte såklart direkt. Men det tog sig först på tredje då. Så mitt tips är att låta kroppen vila lite efter detta, kanske äta lite extra E-vitamin som är bra för slemhinnans välmående, både inför och under en graviditet. Man äter dem fram till v 36 om man blir gravid. 

Hoppas ditt besök hos gyn ger lite klarhet. 

• Nykär15
    Tumvante skrev 2017-06-20 12:33:29 följande:
    Jag fick en mens sen var testet noll, sen fick jag de väldigt svaga plussen, sen mens/blödning och nytt test som visade noll och bekräftat noll från blodprov, sen plus nu igen och nu... Blödning.

Men jo, kanske njuta av sommar med bubbel och jordgubbar och vin med tapas och sen köra efter semestern...

Vad finns det mycket E-vitamin i? Vilken omgång du varit igenom.... Men skönt att det tog sig. Det ger ju lite ljus...

Men ska höra läkaren om de inte kan utreda mig lite...

Ja be om lite hormonprover kan nog inte vara fel. Har du kollat TSH nån gång? Det kan ställa till det...förmodligen orsaken hos oss. 

Ja men då verkar ju dina vara missfall på missfall,. men svårt tyckte jag, för jag blödde från och till, vissa dagar jättemycket, sen inget osv. Men kollade aldrig med blodprov då de vägrade trots att jag bad om det. Obestämd

• Nykär15
    Tumvante skrev 2017-06-20 14:05:40 följande:
    Jag fick kollat sköldkörteln i slutet av april,och allt var normalt....

Hoppas bara att det finns en enkel förklaring som tex en infektion som lätt kan behandlar med en antibiotikakur...

Här kollar de gärna med blodprov... Sitter och väntar på min tur nu...
    Då har du koll på det iaf, men skönt få en ordentlig utredning med prover vilket du borde få efter tre missfall om det nu  är ett igen vill säga. Håller ändå tummarna för att det kan vara ok Hjärta
  • Nykär15
    Tumvante skrev 2017-06-20 15:17:44 följande:

Här utreder de tydligen först efter fyra (!!!!) missfall... Jo men tack... Men jag ska få tid till gyn som kan kolla att allt är bra... Får svar på blodprov imorgon, nytt på fredag.

Men jag ska se vad gyn säger om utredning... Vi blir ju liksom inte yngre...

Fyra! Tänk vad de utsätter kvinnor för...morr. Här är det tre, men sökte privat efter mina två pga min ålder.
  • Nykär15
    Tumvante skrev 2017-06-20 22:31:24 följande:
    Missfallet är ett faktum nu. Mitt test ikväll var mycket svagare. Vill få gyn för att få klart så att min anatomi är ok, och att inget som inte bör vara där är borta, och att min livmoderslemhinna är som den ska...

Usch, sorgligt och jobbigt. Hoppas du snart får  en tid hos gyn. 

Har bara gott att säga om att gå privat, vissa försäkringar via jobb tar det, men inte alla. Jag fick betala allt själv. En utredning gick på ca 2500 kr inkl alla provtagningar, konsultation och genomgång med ul. 

Här är det tre missfall som gäller, men eftersom jag var 39 år redan när jag fick mitt andra ville jag inte gärna invänta ett tredje innan jag kunde få en utredning. Och den man får via landstinget i min ålder är inte lika omfattande heller, de tar inte alla prover som de tar privat heller. Jag var ex väldigt intresserad av mitt AMH-värde (äggreserven) för att få någon uppfattning om jag ens hade några ägg kvar. Det som hittades vid min utredning var förhöjt TSH, var först när det låg i balans igen som jag blev gravid. Tog 8 månader från MA till att bli gravid igen. Sen gick jag både Lutinus, E-vimin och Trombyl att ta när jag blev gravid, så man kan motverka ev proppar på moderkakan som kan ske och orsaka missfall. SÅ känns som jag har det jag kan få nu för att hjälpa till. Går ju inte exakt säga varför det blev missfall, om det inte är något uppenbart fel i proverna man tar vill säga. 

• Nykär15
    Caisas skrev 2017-06-26 14:22:09 följande:

Tack alla ni fina som svarade mig med stöttande kommentarer tidigare. Jag har tyckt att allt varit så jobbigt att jag kopplat bort bebisprat helt och därför hållit mig undan både härifrån och från min mammagrupp på facebook. Igår plussade jag igen, exakt två månader efter att jag började blöda sist. Är i v. 4+0 idag. Känner hugg/stickningar och bara väntar på att börja blöda känns det som, har inte berättat om graviditeten för någon än, inte ens maken. Vågar knappt tro på det.

Sist dog bebisen i v.8+4 (hade sett hjärtat slå en vecka tidigare) och missfallet uppdagades iom blödningen som började v. 11+3. Så kommer nog vilja ha ett vul i v. 10 denna gång. Tror jag väntar tills efter v. 9 med att ringa mvc dock.

Grattis!! Förstår din oro...man har svårt slappna av med ett sådant bagage. Vår lilla dog 12+2 sist, kände mig så lurad att man kom förbi de "säkra veckorna" så för mig betyder inte v 12-13 så mycket längre med den erfarenheten...

Nu är jag v 15+5 och jag har gjort VUL 8+1, 10+1 och 12+2 samt köpt en doppler så jag kan höra hjärtat varje morgon, det gör mig lugn och jag kan må bra en dag i taget. Kunde höra hjärtat från 10+0 med den. Jag valde inskrivning sent så först 12+2 var jag på min, vi gjorde NIPT privat och även våra tidiga UL, så kände inte jag ville vara på en inskrivning innan jag visste att barnet levde och var friskt...

Ta hand om dig och försök njuta en dag i taget, just idag är du gravid och njut av det ! Hjärta

• Nykär15
    Tumvante skrev 2017-07-16 16:51:45 följande:

Gravid igen... Bim-3. Så orolig igen, men starkare positivt än sist iaf.

Men Åhh!! Grattis!
  • Nykär15
    Tumvante skrev 2017-07-17 19:19:10 följande:

Tackar! Kommer ju såklart testa på bim igen i hopp om att testerna är normalstarka.

Har du testat igen? Bild?
  • Nykär15
    Tumvante skrev 2017-07-19 17:15:14 följande:

Ja, och är orolig över att det inte ökat på mer....

Innan BIM är det helt normal styrka! Starkt till och med! Ta ett digitalt :)
  • Nykär15
    Anonym (Icka) skrev 2017-07-20 13:20:14 följande:

Varför uteblir ägglossning 2 månader på raken? blir inte alls superstressad av denna jävla karusell

Hcg måste ner under 5 för att äl ska ske, för mig tog det 3 månader innan den kom, men hade extrem otur med och fick både skrapning och till slut hysteroskopi
  • Nykär15
    Tumvante skrev 2017-07-22 14:36:52 följande:

Nytt test.

Det här ju ökat på iallafall.

(Bim-3, bim och bim+3 alla med morgonurin).

Ser ju jättebra ut! Grattis!
Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?