• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-11-17 20:37:14 följande:

VSG: Skönt att ha hjälp och sällskap av mamma. Min kunde inte komma när maken skulle vara hemifrån i förra veckan så fick klara mig själv. Normalt är det väl ingen big deal men med min lilla pojke kan det vara en riktig utmaning och det visade sig att jag inte fick sova mer än 3,5 timmar under natten för barnen så var lagom mör när maken kom hem igen...

Irma: Självklart känns allt annat obetydligt i jämförelse när någonting så stort inträffar. Har själv förlorat nära omkring mig och vet hur obetydligt annat känns vid dessa tillfällen. Varma kramar till dig!

Ego: Vi har nu köpt årskort till Andys lekland så dottern och hennes bästa kompis kommer att få leka där (i Bromma) minst två dagar i veckan om och när det är dåligt väder ute . Känns som man haft bästa dagen ever när dottern haft så roligt med sin bästis (vadå leva genom sina barn )

Hjältedåd att fixa 3,5 h sömn. Jag är en sådan där som inte fungerar när jag haft sömnbrist, sitter liksom bara och gråter och likadant om jag inte äter ordentligt.

Är också på Andys nån gång i veckan med mellandotter och hennes bästis. Douglas tycker det är helt ok i området för de allra minsta

Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-11-17 21:46:56 följande:
    Hade inget val, maken kom hem först på kvällen annars är sömn mer viktigt för mig än mat men har man två små så går man nog på utan att fatta tröttheten innan den andra är tillbaka.
    Visst är Andys guld värt för ungarna
    Så är det ju oftast att man inte har nåt val men strongt gjort ändå.

Börjar bli dags att Douglas börjar sova i sin egen säng snart för vi blir båda störda av varandra. Lättare sagt än gjort för det är så mysigt ändå att sova bredvid honom.

Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-11-19 17:12:16 följande:

VSG: Såg av någon anledning inte ditt tidigare inlägg.
    Jag vet att du är en del ensam med barnen och du är en hjältinna som orkar allt.
    Vi har haft parklek varje dag mellan 1 timme och 3 timmar från augusti och fram till nu (för det mesta 3 timmar) så vi tycker att de kan gott få springa inomhus nu så vi vuxna slipper frysa

Bell: Jag har börjat fundera på om inte det vore dags för Niilo att börja sova i vaggan nu men mammahjärtat är inte riktigt redo för det

Har provat att söva honom i egen säng dagtid ett par ggr men det slutar alltid med tårar och jag tar upp honom. Det är så jobbigt när det blir en kamp. Blir också förvirrande för honom med dubbla budskap. Det är ju samtidigt mysigt att sova med honom.

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-11-21 09:34:35 följande:

God lördagsmorgon!

Hur har ni det?

Vi har så stökiga nätter just nu. Hon bökar och grymtar och låter jättemycket. Men bara på natten. På morgonen, när jag redan har behövt gå upp, och sen resten av dagen sover hon så tyst och lugnt... *suck* Har verkligen ingen aning om varför.

Vi har lite problem med magen här (Douglas alltså) vet inte vad det beror på då jag inte gjort några som helst förändringar.

Hade en jobbig dag med mycket gnäll igår och nu på morgonen kom det en liten kula som var stenhård. Stackarn har det jobbigt när det blir så, igår ville han inte äta alls och det förstår jag för han hade säkert ont i magen, det enda som lockade var bröstmjölk. Fick i honom lite yoghurt innan läggdags och det resulterade i en natt med amning varannan h från 21.00 och att han vaknade 04.30 och var då vaken till 06.00 och somnade då om till 08.30 men det gjorde dessvärre inte jag det är bara att gilla läget för det blir mindre jobbigt då.

Äldsta dotter tillsammans med sambo är nu på bageriet och köper färska frallor och wienerbröd, stående lördagsfrukost
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-11-21 20:04:42 följande:
    Oj va jobbigt för lille Douglas. Har du minskat amningen på sistone? Det kan ju göra dem hårda i magen. Spannmål och även mjölkprodukter som yoghurt kan vara stoppande. Ge vatten på flaska efter maten och katrinplommon eller päronpure. Lactulos kan också bara ett tips. Förstoppning är ju ett gissel. Bra eg på så sätt att han ammade varannan timme eftersom bröstmjölk är lösande. Även om det såklart inte var så kul för dig Hoppas det ger sig!

Kram
    Igår eftermiddag bajsade han normalt igen efter ett par proppar som var jobbiga att få ut.

Ammade tidigare ett par ggr på dagen men nu bara innan sovdags samt på natten. Har försökt med vatten i flaska men han slår bort flaskan. Har tänkt att testa med pipmugg.

Han får päron då han ratar katrinplommon.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-11-23 13:44:46 följande:

Hej vänner!

Hur är det med er? Här är det lite oroligt idag. Äldsta tjejen är förkyld igen och fått astmahosta återigen så den hade inte vuxit bort ännu tyvärr visade det sig. Varit på Närakuten i helgen och även kollat öronen men det var inget fel med dem. Puh! Fick inhalera för hennes astma dock vilket var toppen. Så mycket mer effektfull än de små puffar man kan ta hemma. Dock upptäckte de ett blåsljud på hennes hjärta Hjälp! Behöver ju inte vara nån fara men som mamma blir man ju nervös iaf. Lyckats få en tid redan nästa vecka på Alva barnklinik för att kolla upp det hos en erfaren barnläkare vilket känns skönt. Nån som varit med om nån liknande? Ni som har äldre barn?

Kram

Hej, har dessvärre ingen egen erfarenhet av blåsljud men har en vän som har det. De fick precis som du gå vidare med undersökning och ett ultraljud gjordes som visade att det fanns hjärtsjukdom. En erfaren läkare ska nästan direkt kunna säga om det rör sig om ett "normalt" blåsljud som barn kan ha vid förkylning eller om man misstänker något allvarligare. Be om ett ultraljud.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-11-23 13:44:46 följande:

Hej vänner!

Hur är det med er? Här är det lite oroligt idag. Äldsta tjejen är förkyld igen och fått astmahosta återigen så den hade inte vuxit bort ännu tyvärr visade det sig. Varit på Närakuten i helgen och även kollat öronen men det var inget fel med dem. Puh! Fick inhalera för hennes astma dock vilket var toppen. Så mycket mer effektfull än de små puffar man kan ta hemma. Dock upptäckte de ett blåsljud på hennes hjärta Hjälp! Behöver ju inte vara nån fara men som mamma blir man ju nervös iaf. Lyckats få en tid redan nästa vecka på Alva barnklinik för att kolla upp det hos en erfaren barnläkare vilket känns skönt. Nån som varit med om nån liknande? Ni som har äldre barn?

Kram

Hann inte skriva klart men vill säga att i de flesta fall är det inget allvarligt, en del barn kan ha blåsljud på hjärtat vid förkylning och speciellt feber.

Det är säkert ingen fara.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-11-23 20:47:40 följande:

Bell - tack vännen! Har googlat mig till det du berättar så vi hoppas det är ofarligt. Hon är ju förkyld så kanske bara det. Visst vanligt med ofarligt blåsljud i 2-4 års åldern. Hoppas de gör ultraljud redan nästa vecka. Annars får vi be om det. I natt var hon vaken mellan 01-05 pga cortisonet. Blä och fy säger jag bara men nu har hostan börjar ge sig så vi har sänkt dosen. Hoppas få sova mer än tre tim i natt kram

Min kompis lilla son var bara 2 mån så mycket mindre men allt gick bra. Bättre att kolla upp en gång för mycket än en för lite.

Min äldsta dotter hade förkylningsastma när hon var liten så jag känner igen det du skriver att hon blir pigg av det, tyckte det var urjobbigt. Med två barn blir det ju mycket värre.

Här har Douglas börjat använda mig som napp på natten och känner att det är dags att bryta det mönstret så det inte blir en ond cirkel. Vill alltid försöka ändra rutiner utan gråt men vet inte om det går med just det här.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-11-25 18:30:44 följande:

Hur mår ni idag?

Här är vi lite piggare. Mer sömn i natt. Jätteskönt! Man blir ju helt knäpp av att leva på kaffe och vara utan sömn nån längre tid. Somnat innan 21 i två veckor nu så blir ju inte mycket privatliv. Men nu hoppas vi det har vänt. Tror det kan vara en kombination av förkylning och magknip (för mkt fibrer) som gjort att Lovisa sovit oroligt i ett par veckor. Lugnare i natt så hoppas det håller i sig!! Och äldsta tjejen har sovit riktigt bra ett par nätter så maken som brukar ta henne på natten är pigg. Det underlättar ju med Tror vi hittat en bra nivå på astmamedicinen. Puh! Rolig lunch inplanerad imorgon så hoppas den blir av!!

Kramar till er alla!

Det känns att man lever. Har haft migrän 4 dagar i veckan den senaste månaden. Min sambos morfar dog i lördags och det känns allmänt jobbigt.

Lyckades få i Douglas fruktklämmis precis innan läggdags igår vid 18.30 och han sov lite längre innan han vaknade. Han använder mig som napp på natten och det börjar bli jobbigt nu. Vi har satt ett datum för att sluta amma, nästa lördag. Hans pappa tar honom på nätterna då. Vi ammar i stort sett bara vid läggning samt på natten annars äter han jättebra på dagtid.

Vi börjar komma in i en ond cirkel på natten och vi behöver bryta den nu.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-11-26 12:27:35 följande:
    Nej men fy va jobbigt! Då måste du ju vara ett vrak nu. Usch! Mina små har ju tagit napp så jag har sluppit det där. Lovisa först då hon var sex månader men ändå. Vid förkylningar och tänder har jag inte behövt vara napp. Ammade ju bara ca fem min två ggr per natt och vid läggning sista tiden och slutade vid nio månader. Mkt enklare nätter än vi haft kunde sista veckorna Kanske testa med napp igen? Alvedon? Är ju säkert nåt som gör att han har sånt snuttbehov. Förstår att du inte orkar längre iaf. Man vet när det är dags. Ni får gosa på annat sätt istället framöver. Bra plan med. Kommer säkert att gå toppenbra även om han blir ledsen. Man dör inte av att vara ledsen om man får tröst Krya på dig med migränen vännen och hoppas du har nån bra medicin att ta! Kram
    Han tycker att det är mysigt att ligga och snutta men jag känner att jag behöver sova mer sammanhängande. Vi testar med napp flera ggr om dagen men han finner ingen tröst av den. Han spottar ut den efter nån sekund för att sedan klia sig på tandköttet med plastdelen. Kanske tar han den när vi slutat amma.

Har dragit ner sovstunderna på dagen från tre till två också och jag lägger honom 19 istället för 18.30 som jag gjorde tidigare.

Vi har tänkt att när jag slutat ammat införa nattningsrutin i hans egen säng men vi gör en förändring åt gången.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015