• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-12-13 08:21:38 följande:
    Va härligt! Underbart med show och julbord! Ibland måste man iväg några timmar för att pappan ska få en chans. Med mamma hemma blir det inte samma sak. Jag var iväg i somras en kväll då maken nattade båda barnen själv för första gången. Slutade ju amma i juli men började ge ersättning redan i juni. Då var Lovisa åtta månader. Innan dess hade vi lagt varsin eller så jag båda då han var borta eftersom amningen var förknippad med Lovisas läggningsrutin. När jag kom hem hade det funkat hur bra som helst Båda barnen hade nog nästan varit mer exemplariska än vad de brukar vara med mig

Kram
    Det hade gått över förväntan och han var stolt som en tupp. Helt rätt att man som mamma behöver gå iväg för att det ska fungera. Var fantastiskt att komma ut lite och umgås med vänner. Hade ju inte varit kul att sitta där om han varit förtvivlad.

Vår rutin för natten har också varit väldigt förknippad med amning och det har ju varit komplicerat men allt löser sig till slut

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-13 15:58:49 följande:
    Det låter ju underbart! Att gå iväg helt själv den där första gången efter förlossningen, vilken frihetskänsla! De som säger att de aldrig behöver egentid ljuger.

Vad skönt att allting fungerade bra. Det underlättar ju väldigt mycket nästa gång du vill göra något på egen hand och det finns ju inga undanflykter eftersom han löser det lika bra som du. Och jag är av åsikten att båda behöver göra saker på egen hand ibland. Den egna personen upphör liksom inte att existera bara för att man får barn... 
    Det är jätteviktigt. Kände mig dock som en amatör när vi skulle betala och jag inser att min plånbok är i v a g n e n! Inte så konstigt då jag inte lämnar huset utan Dolle och vagnen normalt sett är ju inte van att ha handväska ens då jag har sjötväskan med mig alltid.

Allt löste sig ju så klart vi behöver båda göra grejer utan barn ibland. Skitviktigt tycker jag .
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-12-14 00:08:21 följande:
    Härligt Bell! Både att få komma ut och han se att det funkar hemma med bara pappan också.

Kram
    Hans pappa har varit så nervös för det är en sådan känslig tid, på kvällen vid nattning. Dagtid är det inga problem alls men tyckte det var fantastiskt roligt att hans pappa kunde få känna sig så stolt över att Douglas sov i sängen när jag kom hem.

Ska på julbord på East nästa tisdag också så då får han en chans till

Härligt att läsa om er resa till Florida vi reser dit i Juni och jag längtar så mycket dit.

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-14 11:04:32 följande:
    Haha! Förstår känslan precis! Hände det någon gång under kvällen att du plötsligt hoppade till och undrade vart du gjort av ditt barn?
    Irma01 skrev 2015-12-14 00:13:26 följande:Tack, vi har det fint. Idag körde vi från Sarasota till St Petes Beach, åkte via Longboat Key, och det var fantastiska utsikter. Blev helt kär i Sarasota. Nu ska jag ner till maken o Victor dom tog en prommis och titta på utsikten vid stranden. Vi badar, besöker olika platser och tar det lugnt! Njuter av vädret.

Kram!
    Åh så härligt det låter! Cool Här är det halkvarning i ungefär halva landet... Tack!

Nej så blev det inte men amatörmässigt att inte tänka på min plånbok.

Snälla vänner fick lösa ut mig, var inte så mycket egentligen då allt var betalt utom drycken och jag drack 1 glas vin och julmust

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-14 11:15:34 följande:

Liten uppdatering angående försäkringsfrågan:

Läste igenom hälsodeklarationen som jag hade fyllt i och upptäckte att jag, trots att jag läste igenom den flera gånger, ändå hade lyckats svara fel på en fråga. Förmodligen beroende på en kombination av de senaste månadernas sömnbrist, det var sent på eftermiddagen, att försäkringsrådgivaren satt och kollade på klockan medan jag fyllde i och att programmet den skrevs i var helt värdelöst - det gick inte att infoga något i texten i efterhand utan man var tvungen att börja om från början med det svaret. Iaf, frågan jag av misstag hade svarat "Ja" på var om jag någon gång fått vård på psykiatrisk mottagning/psykiatrisk klinik, vilket jag ju inte har. När jag upptäckte det tyckte jag att det var jättepinsamt och skämdes, jag hade verkligen läst igenom flera gånger men tänkte att "Ok, då var det ju inte så konstigt att jag fick undantag med psykiska besvär. Då är det ju bara att jag ringer och rättar till det. De kanske vill ha tillgång till journalerna då men det får jag ju ta." Så jag ringde idag och handläggaren jag pratade med la till en notering att jag hade ringt och ändrat. Men - det ändrar inte att jag ändå får undantag för psykiska besvär! Förvånad Så det är ju alltså ändå enbart på grund av att jag gått i samtalsterapi! Så nej, den försäkringen kommer jag med största sannolikhet inte teckna. Tycker det är en väldigt hård bedömning att i princip räknas som psykiskt sjuk pga det. Har hört av mig till det bolag jag har nu och ska se vad de säger men det lutar ju åt att jag stannar kvar där.

Man kan bli arg. Min äldsta dotter har diabetes typ 1 och jag ville byta försäkringsbolag från Trygg-Hansa till IF men det gick inte heller för sig.

Hon har vid ett par tillfällen träffat psykolog för att prata då det varit rätt jobbigt med hennes diabetes och av den anledningen nekades hon att teckna försäkring. Tyckte det var rätt dåligt faktiskt.

Kram
  • Bell13

Hej alla igår var vi på BVC och fick träffa vår nya sköterska. En jättetrevlig dam i 50-årsåldern. Väldigt ödmjuk och hade en modern syn på det mesta. Han är nu 75 cm lång och väger 8400 g. Han hade gått upp ett helt kg på två mån och växt hela 5 cm ligger två kurvor över mittenkurvan gällande längden och en kurva över på vikten.

Hon tyckte inte heller att det var nån big deal att han inte vänder sig, en del barn gör inte det. Han har ju suttit utan stöd sedan 6,5 månad och det är ju väldigt tidigt tyckte hon. Han är kärnfrisk som han alltid har varit.

Kram

• Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-12-15 13:11:47 följande:

Bell: Har missat att han inte vänder på sig vad skönt att få en BM som inte stressar upp dig i onödan.
    Det där med att vända på sig för bebis har upptagit lite mina tankar för Niilo vänder inte heller på sig riktigt och kusinen som är två veckor äldre redan börjat hasa sig fram (vet att man inte ska jämföra o försöker verkligen att inte göra det men det är rätt svårt). Visst han har vänt på sig från mage till rygg en gång och när han ligger utan blöja kan han vända sig från rygg till mage men har en arm under o vänder sig tillbaka på en gång istället för att kämpa loss armen.

VSG: Niilo har problem med magen o blir förstoppad om vi inte ger lactulos tillräckligt ofta varje dag . Väldigt jobbigt när magen inte fungerar som det ska. Det här började med ersättning och har fortsatt nu när vi börjat ge gröt o puré. Ska träffa barnläkare för 6mån kontroll imorgon o har tänkt fråga om det o förhoppningsvis få hjälp. Ska komma ihåg Movicol o fråga om det imorgon. Hoppas det är bättre hos er nu.

Här är storasyster förkyld så jag är ensam med två barn om dagarna. Låter säkert inte så jobbigt men jag sover rätt dåligt om nätterna så jag tycker att det blir rätt påfrestande att gå upp 06.20 med storasyster som vaknar av hosta o hålla igång hela dagen utan vila

Har säkert glömt att kommentera en hel del andra inlägg som jag tänkt kommentera så jag skickar varma kramar till alla istället o hoppas på att ni förlåter mig

Han har vänt sig från mage till rygg ett par gånger. Min förra sköterska tjatade hål i huvudet på mig att han ska ligga på mage. Han hatar det verkligen. Den här sköterskan sa att en del barn tycker bara att det är obehagligt att ligga på mage för det blir ett tryck på andningsorganen så då behöver han inte det har aldrig fattat varför man ska tvinga dem.

Douglas har börjat försöka hasa sig fram när han sitter på golvet.

Verkar som Douglas också har rätt lätt för att bli förstoppad speciellt med mat han ej är van vid. Igår fick han fullkornsgröt, tog endast 1 skopa och blandade med ersättning och nu på morgonen var det svårt för honom att bajsa och det kom bara en pytteliten kula.

Förstår att du är helt slut med två barn själv. På höstlovet önskade jag att det skulle bli vardag igen då jag kände mig helt utbränd mot slutet med tre barn hemma. Det är ju lite så att man ibland inte får erkänna att man inte orkar med. Skitbra att du gör det för ibland hjälper det att få lite stöd och pepp eller så är det bara skönt att säga det

Kram
  • Bell13

Jättejobbig utvecklingsfas befinner vi oss i, kategorifasen. Riktigt gnälligt men så idag så bara tog han nappen helt plötsligt och på eftermiddagen har han varit nöjd med den. Mina öron har fått vila men känner mig riktigt trött, så där trött som man kan känna sig veckan innan semestern. Fick bakslag på att sluta amma också och gråten blev för jobbig så jag ville skjuta på det och idag så kom en känsla av misslyckande över mig. Har känt mig riktigt usel. Att julen kommer och att det för min del betyder träffa svärmor på annandan gör inte det hela bättre känner mig riktigt stressad över det mesta. Usch julen ska ju vara rolig.

Kram

• Bell13
    Irma01 skrev 2015-12-21 22:25:15 följande:
    Förstår hur du känner dig, men det är bara att tänka att i morgon blir en bättre dag. Orkar du inte träffa häxan så säg ifrån ordentligt, du ska inte behöva ha ångest pga henne ovanpå en jobbig situation just nu. Du är en fantastisk mamma som gör sitt yttersta för Douglas, tänk på det vännen.

Om han behöver ammas längre så betyder det verkligen inte att du är misslyckad!! Även om du känner mest att det är ett bakslag och då kommer dessa tankar lätt. Försök vara snäll mot dig själv och tänk att Douglas känner väl av stressen och frustration och det blir lätt en ond cirkel, så även om det är svårt, försök att andas och att behålla lugnet (därför menar jag att du har rätt att bestämma att du inte vill träffa svärmor).
    Styrkekram vännen.
    Tack för dina ord. Vi pratade igår kväll och jag sa att jag inte följer med på annandan, för jag orkar helt enkelt inte bli kritiserad och mobbad inför hela släkten. Det är ju hela tiden ett återkommande problem det här med hans mamma och det är så tråkigt. Problemet kommer nog aldrig att lösa sig.

Idag ska jag i alla fall äta julbord på East med min syster vid lunchtid och det ser jag fram emot.

Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-12-22 10:12:04 följande:

Bell: Jag har haft problem med svärmor tidigare när vi blev tillsammans (hon var riktigt elak, sa inte ens hej till mig de två första åren och finns en hel del skräckhistorier om henne)  de första åren. För oss har det blivit bättre men vi har också varit tillsammans snart i 23 år. Jag håller tummarna för att det ska bli bättre även för er i framtiden.
    Alla barn är olika och har Douglas svårt för att sluta amma så kan det hända att han inte är redo för att sluta än. Du behöver göra det som är rätt för dig och ditt barn. Känns det rätt att fortsätta amma så gör du det och testar sluta lite senare igen.
    Vissa barn går det lätt med att sluta amma och andra får man kämpa med. För oss gick det lätt att sluta amma (jag hade nog velat amma lite längre men han valde att sluta nu) men vi har haft det svårt annars med kolik i början o att han vaknar ofta på nätterna. Så aldrig kan det bara flyta på och vara enkelt inom alla områden

Hej, det är konstigt hur en del är elaka och inte förstår att det sårar eller så är de helt enkelt sadister.

Vi bestämde nu att jag inte följer med och att min sambo åker dit och säger som det är, att det känns för obekvämt i hennes sällskap och att det är kränkande att alltid bli kritiserad och uppfostrad. Blir det inte bättre innan Douglas blir 1 år i april har jag bestämt mig för att säga att det inte är nån idé att vi ses mer, går inte att ge hur många chanser som helst.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015