Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Kram
Vår rutin för natten har också varit väldigt förknippad med amning och det har ju varit komplicerat men allt löser sig till slut
Kram
Liten uppdatering angående försäkringsfrågan:
Läste igenom hälsodeklarationen som jag hade fyllt i och upptäckte att jag, trots att jag läste igenom den flera gånger, ändå hade lyckats svara fel på en fråga. Förmodligen beroende på en kombination av de senaste månadernas sömnbrist, det var sent på eftermiddagen, att försäkringsrådgivaren satt och kollade på klockan medan jag fyllde i och att programmet den skrevs i var helt värdelöst - det gick inte att infoga något i texten i efterhand utan man var tvungen att börja om från början med det svaret. Iaf, frågan jag av misstag hade svarat "Ja" på var om jag någon gång fått vård på psykiatrisk mottagning/psykiatrisk klinik, vilket jag ju inte har. När jag upptäckte det tyckte jag att det var jättepinsamt och skämdes, jag hade verkligen läst igenom flera gånger men tänkte att "Ok, då var det ju inte så konstigt att jag fick undantag med psykiska besvär. Då är det ju bara att jag ringer och rättar till det. De kanske vill ha tillgång till journalerna då men det får jag ju ta." Så jag ringde idag och handläggaren jag pratade med la till en notering att jag hade ringt och ändrat. Men - det ändrar inte att jag ändå får undantag för psykiska besvär! Så det är ju alltså ändå enbart på grund av att jag gått i samtalsterapi! Så nej, den försäkringen kommer jag med största sannolikhet inte teckna. Tycker det är en väldigt hård bedömning att i princip räknas som psykiskt sjuk pga det. Har hört av mig till det bolag jag har nu och ska se vad de säger men det lutar ju åt att jag stannar kvar där.
Hej alla igår var vi på BVC och fick träffa vår nya sköterska. En jättetrevlig dam i 50-årsåldern. Väldigt ödmjuk och hade en modern syn på det mesta. Han är nu 75 cm lång och väger 8400 g. Han hade gått upp ett helt kg på två mån och växt hela 5 cm ligger två kurvor över mittenkurvan gällande längden och en kurva över på vikten.
Hon tyckte inte heller att det var nån big deal att han inte vänder sig, en del barn gör inte det. Han har ju suttit utan stöd sedan 6,5 månad och det är ju väldigt tidigt tyckte hon. Han är kärnfrisk som han alltid har varit.
Kram
Bell: Har missat att han inte vänder på sig vad skönt att få en BM som inte stressar upp dig i onödan.
Det där med att vända på sig för bebis har upptagit lite mina tankar för Niilo vänder inte heller på sig riktigt och kusinen som är två veckor äldre redan börjat hasa sig fram (vet att man inte ska jämföra o försöker verkligen att inte göra det men det är rätt svårt). Visst han har vänt på sig från mage till rygg en gång och när han ligger utan blöja kan han vända sig från rygg till mage men har en arm under o vänder sig tillbaka på en gång istället för att kämpa loss armen.
VSG: Niilo har problem med magen o blir förstoppad om vi inte ger lactulos tillräckligt ofta varje dag . Väldigt jobbigt när magen inte fungerar som det ska. Det här började med ersättning och har fortsatt nu när vi börjat ge gröt o puré. Ska träffa barnläkare för 6mån kontroll imorgon o har tänkt fråga om det o förhoppningsvis få hjälp. Ska komma ihåg Movicol o fråga om det imorgon. Hoppas det är bättre hos er nu.
Här är storasyster förkyld så jag är ensam med två barn om dagarna. Låter säkert inte så jobbigt men jag sover rätt dåligt om nätterna så jag tycker att det blir rätt påfrestande att gå upp 06.20 med storasyster som vaknar av hosta o hålla igång hela dagen utan vila
Har säkert glömt att kommentera en hel del andra inlägg som jag tänkt kommentera så jag skickar varma kramar till alla istället o hoppas på att ni förlåter mig
Jättejobbig utvecklingsfas befinner vi oss i, kategorifasen. Riktigt gnälligt men så idag så bara tog han nappen helt plötsligt och på eftermiddagen har han varit nöjd med den. Mina öron har fått vila men känner mig riktigt trött, så där trött som man kan känna sig veckan innan semestern. Fick bakslag på att sluta amma också och gråten blev för jobbig så jag ville skjuta på det och idag så kom en känsla av misslyckande över mig. Har känt mig riktigt usel. Att julen kommer och att det för min del betyder träffa svärmor på annandan gör inte det hela bättre känner mig riktigt stressad över det mesta. Usch julen ska ju vara rolig.
Kram
Bell: Jag har haft problem med svärmor tidigare när vi blev tillsammans (hon var riktigt elak, sa inte ens hej till mig de två första åren och finns en hel del skräckhistorier om henne) de första åren. För oss har det blivit bättre men vi har också varit tillsammans snart i 23 år. Jag håller tummarna för att det ska bli bättre även för er i framtiden.
Alla barn är olika och har Douglas svårt för att sluta amma så kan det hända att han inte är redo för att sluta än. Du behöver göra det som är rätt för dig och ditt barn. Känns det rätt att fortsätta amma så gör du det och testar sluta lite senare igen.
Vissa barn går det lätt med att sluta amma och andra får man kämpa med. För oss gick det lätt att sluta amma (jag hade nog velat amma lite längre men han valde att sluta nu) men vi har haft det svårt annars med kolik i början o att han vaknar ofta på nätterna. Så aldrig kan det bara flyta på och vara enkelt inom alla områden