• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-12-01 20:21:57 följande:

Irma - tack för dina fina tips ang hyra hus i Frankrike ovärdeligt att få från någon med lokalkännedom. Jag återkommer ev framöver om vi behöver mer hjälp. Ska absolut kika på Bordeaux!

Ang sömn så är det klurigt då de är i brytpunkten mellan sova en el två ggr. Här varierar det från dag till dag. Försöker söva tidigt om jag tänker mig två ggr. Lovisa behöver somna innan 10 isf, helst 9.30 vilket funkar dagar hon vaknat tidigt och sen max sova 1,5 tim. Då kan hon somna igen vid 15/15.30 och sova en halv eller en tim till och sen somna igen vid 19.30. Somnar hon för sent på el blir det strul med nattningen för oss. Ska hon sova bara en gång så gäller det ju att hon somnar senare och äter lunch innan. Lunch vid 11 och sova 11.30 isf. Då sover hon 2-2,5 tim. Har de bara sovit en gång så håll blodsockret uppe Påfyllnad varannan timme på em annars blir det jobbigt. Det ät mina bästa tips

Kram

Här har jag bytt från 3 ggr till att sova 2 ggr. Han sover 1 h på förmiddagen och så blir det ca 1,5 h på eftermiddagen också. Sover han kortare på förmiddagen behövs det 3 ggr men det händer väldigt sällan.

Han är snart 8 mån så det är väl tidens melodi.

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-12-03 08:46:23 följande:

Hej tjejer,

Hur har ni det? Vilka sötnosar Douglas o Lovisa är, så fina.

Här har vi inte haft roliga dagar. I tisdags kväll började jag känna att magen var konstig, och ja, på natten fick jag typ bo på toa, hade frossa och var törstig hela tiden utan att kunna behålla ens vätska. Mitt på natten började Victor också med kräkningar... Igår fick jag sova hela dagen då jag knappt kunde stå. Som tur är stannade maken hemma. Igår fick Victor lite feber, så vi gav honom Alvedon, och han fick också vätskeersättning. Han verkar må helt OK. Jag känner mig bättre men kroppen ömmar fortfarande rejält. Inte den bästa uppladdningen innan semestern...

Hoppas ni har det bättre iaf!

Ryser av att läsa om din magsjuka. Har varit så där sjuk ett par ggr i mitt liv och det känns ju som man är nära döden.

Vad skönt att ni drabbades nu så inte resan blev hotad.

Krya på er

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-04 10:44:55 följande:

Och för att fortsätta på temat: Jag vill gärna fixa en mysig jul, baka godis och kakor, göra egna julkort, pynta osv osv. Men jag orkar inte. Jag gjorde julgodis när jag var själv med barnen. Enkelt recept, borde gått snabbt... Tog hela förmiddagen och jag var helt slut sen. Och så blir jag besviken över att det blir så tråkigt och inget pysslat. Vi ska inte ens vara hemma i jul. Om nån annan med en nyfödd och en treåring hade sagt att de inte orkade eller hann fixa så mycket med julen hade jag ju inte tyckt det var konstigt eller slött. Men jag är så hård mot mig själv. Jag inser ju att det inte är rimligt, jag får ju inte ens sova ordentligt, men ändå kan jag inte bara vara nöjd med att det förmodligen blir mycket enklare redan nästa år, för att inte tala om två eller tre år när barnen är större. Så dum jag är som inte bara kan släppa det! Suck...

Om man tänker att grejen med julen är att vara tillsammans och umgås och inte stressa. Mina barn kommer inte bli gladare för jag stressade ihjäl mig och stod i kö i en timme för att köpa nåt. I söndags satte jag upp stakarna och hängde stjärnorna och min sambo bakade lussekatter med de stora barnen under tiden, tog 2 h och mer än så blir det inte. Vi tog upp granen i veckan och ska klä den nästa vecka för mellandottern vill så gärna hjälpa till och hon är hos sin pappa till på söndag.

Julgodis kommer vi köpa typ ischoklad och kommer göra som vsg - baka en plåt pepparkakor så räcker det så.

Vi åker alltid skidor i mellandagarna, vi har ett hus i skidanläggningen, Branäs och det är så mysigt.

Försök släppa stressen dina barn vill inte ha en mamma som inte orkar med för att hon skulle vara duktig.

Stor kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-12-04 10:59:40 följande:

Nu har vi magsjuka här med Lovisa började gnälla och böka runt 01 och 03.30 spydde hon. Jag är ensam hemma, maken i Köpenhamn, och äldsta dottern hade precis kommit över och lagt sig i min säng. Lovisa kräktes en gång till men jag hade hunnit lägga handdukar i sängen då och första gången hann jag springa med henne på toa. Men duscha och byta kläder, handdukar osv på natten. Intr kul!! Mkt lättare om man är två då man har två barn Vi var vakna alla tre till 05 då vi somnade alla tre pch sov till 9!! Skönt det iaf. Lovisa har inte diarre ännu iaf. Bajsade som vanligt imorse men bara druckit vatten och vätskeersättning. Somnade redan 10 i min famn vid frukostbordet. Inte likt henne så hon är matt. Ledsen över att gosefilten och gosedjuret är i tvättmaskinen också. Stackars liten!! Sanering här hemma nu. Hoppas så vi slipper bli sjuka hela gänget!! Var på Ikea igår och Mall of Scandinavia i torsdags så ja, man ska nog undvika sånna platser nu. Stod i media igår att kräksjukan kommit nu!! Vi har märkt det

Kramar till er!!

Åh vad jag lider med dig fick veckobrev idag från mina döttrars skolor och där står det också att det går kräksjuka.

Usch, hade vi kräksjuka när vi var små? Tror inte det va? Inte som det är nu. Hoppas vi klarar oss. Funderar på att hålla dem hemma nästa vecka just in case

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-05 11:45:50 följande:
    Ja, jag håller med dig också. Hatar när julen blir stressig, det ska ju vara mysigt! Baka pepparkakor och ha julmusik i bakgrunden. Göra julgodis tillsammans och pynta ihop.

Jag julhandlar innan löningen i november, då brukar det vara väldigt lugnt på stan. Resten handlar jag på nätet. Affärerna i december är ju helt galna! :-O Julpyntet, mest ljusstakar och stjärnor i fönstrena, fixade vi tillsammans - dvs jag satt och ammade och sa var jag tyckte de skulle vara och min man satte upp dem... Pepparkakor har vi köpt, min man gillar inte hembakta så det får jag fixa i så fall och det blir för mycket i år helt enkelt. Jag satsar på att göra färdigt julkorten och få iväg dem i tid.

Vad mysigt att ha stuga i Branäs, låter helt underbart!
    Douglas pappa har tagit ledigt på fredag så handlar vi alla julklappar då. Julmaten funderar vi på att köpa från Melanders fisk, blir lite dyrare men det köper oss mer kvalitetstid med barnen.

Julgodis ska jag göra med de stora tjejerna lite kola, marsipangrisar och knäck. Sedan åker vi upp till Branäs på annandan, hoppas på snö bara

Har varit på gymmet nu på morgonen, kändes oerhört lyxigt. Var nästan själv i gymmet också. Jättehärlig känsla att jag gjorde nåt för mig själv. Kommer förmodligen få grym träningsvärk imorgon och det kan det vara värt

Önskar dig en jättefin söndag
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-06 15:14:16 följande:
    Haha! Been there, done that...
    villsågärna38 skrev 2015-12-06 13:01:14 följande:

Barnens julklappar är klara här Ska köpa till maken också men vet vad och så till några syskonbarn. Känns inte jobbigt alls i år, ammar ju inte non stop och är hemma så det finns gott om tid. Vi vuxna har avvecklat julklappar till varandra på julafton förutom i det egna paret. För att undvika för mycket stress kring detta. Äldsta tjejen har gjort julklappar till sin farmor och farfar som vi firar med i år, såklart viktigt att även ge, inte bara få Beställer nog på nätet till syskonbarnen. Alt Disneystore i Mall oå Scandinavia. Om vi vågar dit igen... Var nog där Lovisa blev smittad

Mall of Scandinavia verkar värt ett besök vad jag läst. Kanske inte nu precis före jul men vid något annat tillfälle.

Skönt att vara klar med de flesta julklapparna och slippa stressa in i det sista. Ska se om jag kan få en stund för mig själv, eller kanske med äldsta, senare idag och slå in en del.
    Mall of Scandinavia är faktiskt rätt folktomt en vardag på förmiddagen vi var där igår och käkade lunch och det var stor skillnad.

Kram
  • Bell13

Idag har sambon "tagit över" och amningen ska upphöra är det tänkt. Det är så oerhört hjärtskärande för han bara gråter och det är så där stora krokodiltårar känns som jag vill gå in och ta över men de behöver ju hitta sin rutin också. Riktigt tufft för mig.

Kram

• Bell13
    Irma01 skrev 2015-12-07 03:04:08 följande:

Så där var vi äntligen på plats! Nu orkar vi ju inte att hålla oss vakna längre...

Resan gick fint, var lite lätt stressade i Frankfurt då vi bara hade en timme på oss men det gick galant. Victor var lite ledsen på första flyget, inte så konstigt när man blir väckt kl 4 på morgonen...
    Annars har det gått bra över förväntan. Vi hade världens tur och tre platser för oss själva, vi hade betalat för en bassinett och det var värt det. Totalt sov han väl 2,5 till 3 timmar av den 10 timmars flygning mellan Frankfurt o Miami men när han inte sov var han rätt enkel att underhålla och skrek kanske 10 minuter på hela resan. Kan verkligen inte klaga! Kändes rätt skönt att det var tre andra barnfamiljer med småttingar på samma rad, man har ju lite bättre förståelse för varandra. Vi försköt dagen under resan, så nu har han somnat runt halv nio Miami tid, få se när han vaknar. Hoppas det inte blir kl 3 i natt!

När det gäller julstöket så är jag nästan klar med presenter, tänker köpa lite god fisk hos Melanders och be familjen hjälpa till med matlagningen. Kan faktiskt vara kul att göra lite grejer ihop också. Vi bävar också för granen, men då min brorsdotter kommer vill vi ha en riktigt en och inte vår fuskvariant i plast... Ja ja, två små och två hundar, det lär bli spännande att se vem som orsakar vad...

Ha det gott!

Vet du reglerna för bassinet? Vi funderar på att ta en sådan när vi flyger till Florida i Juni, då är Douglas 14 månader.

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-12-07 12:57:12 följande:
    Säkert olika beroende på flygbolag, vi åkte med Lufthansa och där fick inte barnet väga mer än 12 kg bara. Det var verkligen toppen att ha en sådan!
    Vi flyger också med dem men hörde lite olika bud. 12 kg, 9 kg och max 70 cm lång.

Ska boka en sådan på en gång.

Kunde han sitta i den också?

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-06 15:09:32 följande:
    Jag gillar känslan av träningsvärk, så det känns att jag har gjort något. Än så länge kör jag bara mamma-mageappen och den ger ju ingen direkt träningsvärk men till våren blir det löpning och lite mer "riktig" träning igen. Ska bli så skönt att komma igång med det!

Ha en härlig söndag du med!
    Det känns ordentligt idag Douglas pappa kommer hem tidigare varje måndag och onsdag så jag tränar då samt på helgen, oerhört skönt. Mammamage var kanon i början tyckte jag, nu snart 8 månader efter förlossningen vågar jag köra ordentligt igen.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015