• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hur har ni andra det idag?
    Vi har det ok, Adam sover just nu och jag dricker kaffe och deklarerar.
    Har också beställt lite från ekologiska barnmatsbutiken, HIPPS havregröt och tillskottsblandning (typ ersättning som jag tänkte kan vara bra att testa då det blir svårare att pumpa nu) och ekologisk skrädmjöl. Igår gjorde jag storkok och lagade köttpure, laxpure, frikadellar, olika grönskaspureer, sås, fruktpure och kokade potatis som man lätt kan värma till. Mamma och hennes man var här och passade Adam under tiden då sambon var ute på jobb. Om någon hade frågat mig för 5 år sedan så hade jag aldrig trott att jag skulle göra barnmat själv men det är ändå ganska lätt när man väl kommer in i det. Men det tar tid och kommer köpa lite brukmat och komplettera med för jag vill inte alltid stå en heldag i köket per vecka!
    Adam sover lite oregelbundet just nu, häromnatten sov han 8 h i sträck, i natt vaknade han 3 ggr. Fick ingen Alvedon igår för jag tyckte han verkade bättre i munnen men idag har han tagit sig en del i munnen igen så får se vad vi gör i kväll.
    På fredag ska vi på en öppen klass i babysim för första gången! Lite nervös och kommer åka själv men det ska nog gå bra. Något speciellt som jag bör tänka på förutom att Adam är mätt och utvilad? Adam kan ju inte sitta själv ännu så lite orolig hur jag ska göra i omklädningsrummet och duschen, kan ju inte lägga honom golvet/marken direkt..
    Kram på er!

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-05-04 10:54:02 följande:

Här har vi haft en jobbig natt med gnällig och snuttig Lovisa. Hon var även lite gnällig igår inte som hon bukar. Sov sämre osv. Har precis upptäkt att jag fått i mig ägg i helgen. Av misstag pga maken köp Grana padano ist för riktig parmesanost Han visste inte det och jag har trott att jag ätit den äkta varan. Är ett äggämne i som konserveringsmedel i kopian. Nåväl, nu ska jag avstå så hoppas vi på bättre natt i natt.

Kram

Aj då vad jobbigt! Hur länge brukar de vara känsliga mot ägg? Hoppas det försvinner ur systemet snart så Lovisa mår bättre.
    Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-05-04 11:12:10 följande:
    Hej vännen...

Det brukar finnas underlag för att byta (typ som det man har på skötbordet) så den delen löser sig. Annars kan du ta med dig ett underlag, det har vi till exempel i skötväskan.

Det enda tips jag kan ge är att inte vara nervös, då han lär märka att du är det och du kan påverka honom, samt att inte stressa om han skriker, vi har märkt att de barn som är "äldre" har haft lättare till skrik i bassäng än de som börjarde tidigt, men det är väl inte alltid så heller. Om han skriker, stressa inte, bara höll honom i axel läget (instruktören kommer att hjälpa till ju) och vänj honom till vattnet. Att avleda med en liten leksak fungerar också. Men som sagt, med all sannolikhet kommer han bara att tycka att det är kul!!

Låt honom äta kanske en timme innan, så han inte är för trött heller. 

Kram!
    Bra tips med underlag! Tack Irma!
    Adam är en ganska lugn bebis som inte brukar skrika förutom när han är hemma tex på öppna förskolan betraktar han mest andra och är ganska tyst. Men man vet ju aldrig! Han gillar vatten så det är ju en bra förutsättning i alla fall.
    Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-05-04 20:44:26 följande:

Gick det bra idag Johjen? Här har vi haft en vanlig dag idag. Glad Lovisa som sovit bra, Till 07 imorse, 1 tim på fm och 2 tim på em. Somnade 19.15 efter en kvarts amning och lite sång. Sover som en stock! Inte oroligt, vaknar inte efter en halvtimme osv som det var härom natten. Puh!! Så ägget är nog ute ur systemet nu. Sån skillnad när det gäller att komma till ro och inte behöva snutta osv. Ingen napp behövs nu heller så det är def som vanligt igen

Hoppas ni får em bra natt!! Kram

Tack, babysimmet är inte förrän på fredag så känns bra med alla tips så jag hinner förbereda mig.

Skönt att Lovisa verkar bättre! Hoppas ni också får en bra natt. Adam fick lite alvedon vid sänggående han har grejat med munnen hela dagen och ganska gnällig på em. Dock sovit mer än han brukar på dagen nästan 4 h, vanligtvis sover han 3 h. Tog tempen på honom men ingen feber.

Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2015-05-04 20:44:51 följande:

Hej alla fina ligger just nu och ammar min lilla tjej som har skött sig exemplariskt idag, så duktig på både vårdcentralen och barnakuten. Hon har något virus, men läkaren där sa att det kvittar vad viruset heter man ska ta alla på allvar sa hon. dom tog blodprover sänkan visade virus. Hon har fått luftrörsvidgande på A börjar den Minns inte riktigt vad den hetet airomin el så . Just det vi är hemma igEn. Hon vägdes idag, bara gått upp 50gr på en vecka. Det gillar jag inte riktigt dock hon måste verkligen börja gilla annan mat nu än bara bolognese från hipp. Inte så mycket näring i min mjölk mer heller. hon är kräsen. Någon som har tips? Mer än att öva övA...?

Kram

Å lilla Maja så duktig tjej! Jobbigt när de är sjuka de små liven. Bra att ni kopplade upp det och fått hjälp. Vad mer sa dr att ni kunde göra för att underlätta för Maja? Ska ni dit på återbesök?

Kram
  • johjen

Vet att man inte ska jämföra sina barn men ni som har bebisar runt 6-8 månader hur långt har de kommit utvecklingsmässigt? Motoriskt verkar Adam vara väldigt sen. Han sitter med stöd men tycker det är jobbigt och börjar gråta efter en stund. Sitta själv är han inte i närheten av. Han vill helst ligga på rygg eller sidan och är inte så jätte intresserad av sina leksaker utan trivs fortfarande bäst i babygymmet och drar lite försiktigt i leksakerna där. Lägger ner honom på magen varje gång jag lägger honom på golvet men efter 10 min gråter han och skriker. Kan inte heller leka så bra när han ligger på mage. Upplever inte heller att han har så stor upptäckarlusta utan verkar nöjd med att ligga på filten i vardagsrummet. Som sagt man ska inte jämföra men ser andra barn vara mer framåt och mer på och tex tycker jag att han har dålig gripförmåga och jag får truga honom att ta leksaker ifrån mig och han håller i dem lite halvhjärtat.. Däremot är han väldigt verbal just nu, en massa olika läten som dadadada, nananana och provar sin röst både högt och lågt! När vi var på 6 månaders kontrollen höll läkaren på i 5 min för att få Adam att greppa en leksak och flytta den från hand till hand och det kunde han ej då men sett honom göra det nu så visst går det framåt. När jag pratat med BVC säger de att Adam inte är tidig i sin utveckling men inget som är onormalt, vad man kan se just nu, men känner mig lite orolig.. Vi ska till BVC igen nästa fredag och ska då kolla upp honom igen och min BVC sköterska har sagt att om jag forfarande är orolig efter det får vi träffa en barnläkare. Min sambo tycker detta är lite jobbigt och tycker det är synd att jag är orolig och att jag inte kan glädjas åt vår fina pojk som han säger. Självklart glädjs jag men är det något som är fel vill jag ju att vi tar tag i det och stöttar Adam på bästa sätt.

Annars får man alltid ögonkontakt, leenden och han svarar socialt men det är just det motoriska som jag oroar mig för. Ursäkta mitt långa inlägg men som sagt min sambo jan inte riktigt prata om detta så vet inte riktigt vad jag ska vända mig. Pratade med en vännina igår men hennes son är så tidig, går redan vid 10 mån ålder ovh svårt att sätta sig in i min situation.

Kram

• johjen

Tack Irma för dina lugnande ord, precis vad jag behövde!

Kram på dig!

• johjen

Danisen tror inte du ska bryna färsen då jag tror att man ska undvika stekt mat. När jag gjort köttfärsröra till Adam har jag kokat färsen med färska kryddor typ persilja, rotselleri, purjo och morot. Blev väldigt uppskattat! I helgen kokade jag högrev med persilja, palsternacka, morot, lagerblad och några pepparkorn. Mixade köttet sen ihop med moroten och palsternackan och serverar grönsakspure till, Adam verkar gilla det! Också lätt att koka laxfile ihop med färska kryddor och mixa det med smör eller rapsolja..

Kram

• johjen

Tack till dig med villaägarna! Behövde nog bara få ventilera lite för att jag skulle få det ur systemet. Vi har ju världens finaste kille som vi älskar så mycket!

Stora kramar

• johjen

Hej!

Bara hunnit läsa här idag men inte kommentera. Varit på promenad med en annan mamma, handlat och köpt träningskort, imorgon börjar vi på ett mamma/barn pass på STC! Köpte ju boken Träning för nyblivna mammor för ett tag sedan och tränat några ggr efter den men får inte in någon rutin om jag inte går på något pass. Så sugen på att börja springa igen men känner inte att min kropp är redo för det ännu. Så blir till att testa mamma/barn gympan och ridning en gång i veckan samt promenader.

Vilksågärna, skrattade gott åt din beskrivning av Lovisa igår! Jag tycker att Adam också sover sämre på dagen nu och det senaste är att han bara sover 2 ggr på dagen. En gång på FM och en gång tid EM. Har försökt att lägga honom igen senare på em men funkar ej. I morse vaknade han 5:45, rammade och snuttade fram till 6:30 då tog sambon över och då somnade han vid 6:45 och sov till 09! Kanske inte helt optimalt och egentligen borde vi kanske ha fått upp med honom då? När det gäller läggning på kvällen försöker jag nu få honom att inte somna vid bröstet utan att han ska somna i egen säng och det går sådär.. Ligger och små gnäller nu hör jag, sambon gick in till honom precis. Några tips på hur han ska somna gott i egen säng?

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015