• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sambon varit själv med Adam i 4 timmar och nattat själv med utpumpad bröstmjölk! Det har gått bra! Så skönt och roligt för oss alla . Återstår att se hur natten blir..

Hoppas ni andra haft en bra dag och får en lugn natt!

Kram

• johjen

Så härligt Irma att det funkar så bra att sluta med nattamningen! Tror som du skriver att du känner dig redo oxh Victor med. Vi är inte riktigt redo än här ännu men några nätter på det senaste har Adam sovit hela natten och annars vaknar han oftast 1 gång per natt. Han vaknade till här precis efter jag hade lagt honom kl 20 men då gick sambon in och sjöng för honom och han somnade om!

Vi var också på 6 mmånaders kontroll igår och Adam är nu 71 cm och väger 7,5 kg ca. Bara ökat 300 gr så viktkurvan planat ut något. Tydligen vanligt att den gör det vid 6 månader och Adam äter nu med god aptit även om han fortfarande är väldigt förtjust i tuttarna . Känns som bröstet är mer för mys och tröst nu och maten för att mätta magen. Vi har ju startar försiktigt med smakportionerna men nu äter han mer och ner och verkar mer hungrig. Sen några dagar tillbaka tar Adam bröstet på morgonen när vi vaknar vid 06-07 tiden, vid 8-8:30 blir det antingen ägg mosat med smör eller bröstmjölk eller havregrynsgröt med mosad banan. Brösten igen vid 11-12, lunch bestående av puréer, idag köttfärs, sötpotatis och ärt, efter det vid 13. Sen ca 2 amningar under eftermiddagen och sen skrädmjölsgröt med aprikospure innan läggdags. Ammar ju honom till sömns men aldrig mer än 5-10 min nuförtiden.

Villaägarna, hur mycket äter Lovisa nu?

Danisen, har också bara gjort hemlagad mat hittills. Än så länge går det bra och bvc stöttar mig till 100 % och hjälper mig hitta tex järnrika livsmedel och förslag på sammansatta måltider. Har en liten kylväska, som jag hade sprutorna i när jag gjorde ivf(!) och flög i tjänsten, som jag har puréerna i när vi är iväg, funkat kanon hittills!

Idag har jag också varit o Gbg för att ta cellprov på min sköldkörtel, 5 stora sprutor i halsen! Usch, men det gick bra, de var väldigt duktiga. Nu hoppas vi att allt ser bra ut.

Dags och sova här! Hoppas ni alla får en bra natt.

Kram

• johjen

Skönt med bättre natt för storasyster Villsågärna!

Angående gluten gav jag Adam ett smörgåsrån för första gången igår.. Enligt bvcs inrådan och har får ju nu både skrädmjölsgröt och havregrynsgröt. Känner mig kluven här och när jag läst olika studier så verkar det lika vanligt med glutenintolerans om man introducerar gluten nu som vid 12 månaders ålder, om man tittar på hur många som är glutenintoleranta vid 5 års ålder,

ettsotareblod.se/nar-ska-bebisar-borja-ata-gluten-och-ska-de-ata-valling/

Däremot kommer jag inte ge välling eftersom jag inte tror det är bra med så mycket gluten som det innehåller och dessutom innehåller maltdeoxin som jag tror stjälper mer än hjälper. Men alla gör som de tror är bäst och har full förståelse om andra vill ge det.

Adam är fantastiskt och verkar mycket mer harmonisk och glad sen en bra tid tillbaka. Däremot märker jag att han inte är lika framåt som andra barn på öppna förskolan och betraktar mer än brötar på. Eftersom jag är oroligt lagd tycker jag de andra barnen i samma ålder är före i utvecklingen än Adam då han inte sitter själv ännu, flyttar leksak från en hand till den andra och inte vänder sig så ofta från rygg till mage (även om han kan det). Tycker inte heller han är överförtjust i leksaker och vill hellre att jag leker med honom än att han ska leka själv. Dock utvecklas han och händer små saker varje dag men som sagt tror eventuellt Adam har en mer betraktande, kanske blyg personlighet vilket är tvärtemot hur jag är och kanske därför det känns så ovant för mig! Dessutom är han ju bara ett halvår och mycket kan hända.

Nej nu måste jag lägga mig!

Kram på er!

• johjen
    Hoppfulla Fia skrev 2015-04-15 22:00:53 följande:

Stort grattis till din lille son Bell! Va roligt att allt har gått bra. All lycka till er framåt.

Hej allihopa!

Det var nog ett par månader sedan jag var inne och skrev nu. Har inte tid längre helt enkelt. Men ibland är jag inne och läser några inlägg då jag är nyfiken på hur ni har det. Här är allt toppen för det mesta, Olle rullar och är på god väg att börja åla/krypa, två små tänder har han fått och på babysimmet klarar gan nu att vara självständig i badring och duken går helt ok. Han sover fortfarande korta pass på natten men det börjar bli lite längre pass nu, ibland 2,5h Jag kan fortfarande inte riktigt förstå att jag är så lyckligt lottad som får ha honom i mitt liv. Ville bara kika in och säga hej igen. Ni har varit ett toppen stöd emellan varven och jag tycker ni alla verkar vara fantastiska mammor. Kramar

Kul att höra att allt är bra med er! Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-04-17 07:43:47 följande:

Hurra! Plötsligt händer det .

Victor har inte fått mat på natten sedan i måndags och i natt sov han hela natten från kl 19 till kl 5

Underbart men konstigt nog känner jag mig nästan tröttare än vanligt

Hur mår ni idag tjejer?

Kram

Men gud så bra! Heja dig! Känner mig också tröttare nu när Adam ammar mindre på nätterna och har säkert med att göra att man inte får lika mycket amningshormoner.

Du har säkert rätt gällande att alla barn utvecklas i sin egen takt och pratade med bvc idag i ett annat ärende och nämnde detta och de sa då att Adam alltid varit en lugn bebis som tex tog lite tid på sig att lära sig amma men att de inte ser några som helst tecken att han inte skulle utvecklas som han ska. Dock ska vi följa upp detta nästa gång vi är där, tex att han ska kunna flytta en leksak från ena handen till den andra, och skulle jag fortfarande vara orolig efter det får vi om vi vill träffa en barnläkare. Läkaren vi träffade på sexmånaders kontrollen var distriktsläkare. Känner mig lugnad men ändå tagen på allvar. Återigen, vårt bvc är verkligen toppen!

Nu ska jag lägga Adam sen försöka träna en stund och sen blir det att förbereda doppet hela dagen..

Kramar!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-17 16:15:39 följande:

Johjen vännen, alla barn är olika och det låter snarare som att de andra barnen du jämför med har en annan personlighet. Lovisa sitter bara själv korta stunder ännu sen tippar hon Storasyster satt stabilt vid 7 månader och en vecka minns jag. Var flera i mammagruppen som satt tidigare men sen så kröp hon vid 8 månader och var då tidigare än vissa. Hon gick vid 12 månader, vissa i hennes grupp vid 9 andra vid 14-15. Det varierar så oroa dig inte utan njut utav din lilla sötnos och hans unika personlighet och kvaliteter. Vem vet, han kanske börjar tala tidigare än kompisarna i mammagruppen istället

Och vill man få prestationsångest så rekommenderar jag senaste Mama TV-Linda som är på omslaget berättar om sina barn. Hennes äldsta dotter som idag är 7 år (och för övrigt ser ut som en supermodell redan nu, fantastiskt vacker precis som sin mamma) är alltid glad och kunde alfabetet vid 2 års ålder och skriva vid 3 Ja där är iaf inte vi nu vid snart 3 - och ingen annan på vårt dagis heller He, he!! Ska man inte bli ett hispigt nervvrak som förälder så får man försöka vara i nuet och njuta och fokusera på sitt eget barn och dennes alla sidor och inte bry sig så mycket om andra. Det blir man tillslut bara knäpp utav

Ha en skön fredag alla!! Nu ska jag mysa med mina små favvotroll/prinsessor

Kram

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-18 10:12:42 följande:

Lycka till med dopet i helgen Johjen!! Kram

Tack snälla du!

Kram
  • johjen

Lagt lite bilder från dopet i bildtråden och någon är intresserad..

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-19 12:53:25 följande:

Vill bara tillägga att hon som skrivit boken, Elisabeth Pantley, själv har fyra barn. Två har själva sovit hela nätterna och två vaknade var eller varannan timme och behövde hjälp att lära sig detta. Barn är olika men enligt henne så kan alla lära sig och det utan sk skrikmetod. Det fantastiska är också att det funkar oavsett om de sover i egen säng eller samsover Provläs inledningen på Bokus.com. Kan inte annat än rekommendera den till alla

Kram

Just det den boken tittade jag på när Adam inte sov så bra och var på väg att beställa. Nuförtiden vaknar han en gång per natt och ibland sover han hela nätter! O natt har han dock vaknat varann timme men inte så konstigt med tanke på gårdagen. Han sov bara en timme på dagen och massor av intryck!

Kram
  • johjen

Vilken dag! Jag ligger helt klart efter min ambitionsnivå och desto mer jag springer och försöker hinna med allt desto stökigare blir allt. Plocka, tvätta, laga mat till mig, laga mat till Adam, göra puréer till Adam för att frysa in, vika torr tvätt, tömma diskmaskinen, fylla diskmaskinen, promenad i solen med annan mamma, lämna tillbaka nyckeln till församlingshemmet, få Adam att sova i vagnen, få Adam att sova i bilen, få Adam att sova i sängen, Adam somnar vid bröstet vid "fel" tid, försöka få överblick över Adams doppresenter, förbereda middag.. Ja man kan tro att jag har ett skinande hem och harmonisk unge enligt ovanstående men det är verkligen kaos här nu!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015