• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Livia80 skrev 2015-03-26 09:18:20 följande:

Hej! Brukar läsa er tråd ibland även om jag inte själv har något levande barn, men tycker att man får så bra tips här inför framtida bebis. Gör också ÄD och födde en pojke i okt -14, men min moderkaka hade slutat fungera så han föddes stilla.

Tänkte bara förtydliga om hur det går till när båda vårdnadshavarna avlider. Det är socialtjänsten som utreder förslag till nya vårdnadshavare, men det är tingsrätten som beslutar vem som får vårdnaden. Det kan ju finnas flera som är intresserade av att bli vårdnadshavare. Man kan skriva ett brev, typ som Vita brevet (tror jag att det heter, hur man vill bli begravd osv), där man skriver ner vilka man önskar som vårdnadshavare och varför. Man kan också skriva om de föreslagna är tillfrågade och kan tänka sig det. Det underlättar för soc och tingsrätt.

Hej Livia!

Kändes i magen att läsa ditt inlägg... Förstår att ni måste haft och har en tuff tid. Min son är också född i oktober och tänk så skört livet kan vara. Många kramar till dig och tack för infon!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-26 10:00:31 följande:

Hur är det med er idag tjejer? Bra natt och bättre dag här idag. Så skönt Kram

Härligt att höra! Hoppas dagen forsätter lika bra!

Här vaknade vi upp till ett snöklätt landskap och det snöar fortfarande! Enligt nyhetsmorgon ska det övergå i regn sen, vi får väl se.. Adam sov lite orolig i början på natten, somnade 19:45, vaknade 20:30, 21:15 och då la jag mig med honom och han sov då till 00:15. Sen vaknade han vid 03:30, ammade en.stund och testade att lägga över honom i spjälsängen vid 04 och då sov han till strax innan 08! Jag sov också då så känns helt ok idag, tänkte nästan att det skulle bli en jobbig natt.

Adam har ingen feber idag men rosslig och hostar som en gammal rökare . Något man kan göra för att underlätta detta? Vi vilar lite nu men senare åker vi nog och köper lite sushi och lunchar med pappa, behöver en lättare utflykt idag. Om Adam verkar ok givetvis och pappa bor bara 20 min från oss. Blev inget öppna förskolan idag och babyrytmik som Adam älskar men vill inte riskera att smitta något annat barn.

Kram
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-03-26 10:25:23 följande:

Finns det nån här som har erfarenhet av hinnsvepning?

Är i v 39+0 imorgon och tänkte fråga om min bm kan göra det på mig.

Förra fredagen var han fortfarande inte fixerad och hon sa att hans huvud stod ovan bäckenkanalen. Han har legat med huvudet ner sedan v 32 men ligger med kroppen tvärs över magen.

Har ju en vecka till bf men tänkte att en hinnsvepning kanske kan trigga igång det hela?

Jag gjorde hinnsvepning på måndag em och torsdag fm satte det igång. Vet dock inte om det var det som gjorde att det startade då jag tror att om hinnsvepning ska ge effekt gör det inom 48 h.

Nära nu!! Spännande och stort lycka till!
  • johjen
    Danisen skrev 2015-03-26 10:39:20 följande:

Krämen är fetare, vi använder den riktigt bra!

Tack då beställer jag den!
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-03-26 11:10:46 följande:

Hur upplevde du själva hinnsvapningen, gjorde det ont?

Måste bebis vara fixerad eller finns det andra kriterier för att man ska kunna göra det?

Bara fixerad tror jag. Alla bm är inte så förtjusta i att göra det men min gjordes av en läkare. Hm ja det gjorde lite ont men är inte överdrivet förtjust i att man rotar runt i underlivet på mig..
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-03-27 11:44:32 följande:

Vill bara berätta att jag fick en hinnsvepning idag. Tappen är 1 cm och jag är öppen ca 2,5 cm. Hon sa att om inte hinnsvepningen fungerar så tror hon ändå att jag föder inom 1 v

Spännande!
  • johjen

Tuff natt för lille Adam! Vaknade flera gånger och var mer eller mindre vaken mellan 23:30 till 03. Ville då snutta, låg och vände och vred sig och hostade och man hörde att han hade segt slem i luftrören. Började få mer pipande andning och ville inte riktigt komma till ro. Hade 38,3 kl 2 så fick lite alvedon då kl 3 la jag honom i egen säng efter han legat och jollrat i min i ca 15 min och somnade och sov till 7. Ringde mvc kl 8 och de tyckte att det var lika bra att han fick träffa en läkare. Kl 10 var vi på vårdcentralen och sänkan och tempen togs och de var helt normala. Dock mycket slem och rosslig så fått bricanyl för att vidga luftrören. Lille skrutt är verkligen ynklig idag! Men skrek inte när de tog sänkan på honom och charmade läkaren med ett stort leende!

Hur är det med er andra idag?

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-27 13:01:34 följande:

Oh stackars liten! Tog de även rs-virusprov? Skönt att det inte var en bakterieinfektion iaf. Vilken jobbig natt pch bra att ni åkte in!! Hoppas det vänder snart!

Kan ju vara så att han har tendens till förkylningsastma. Det har vår äldsta tjej. Är inte allergisk astma utan att luftrören är för trånga rent mekaniskt så de får hemsk hosta och svårt att få upp slem om de är förkylda. Växer oftast bort innan de är fyra år. Hon har numera både cortisonspray och Airomir som är luftrörsvidgande spray. Tar vi låg dos cortison under några dar då hon blir förkyld får hon numera aldrig den hemska hostan utan en vanlig förkylning som vilket barn som helst. Hon hade hemsk rosslig hosta i sex veckor i sträck och fick åka in och inhalera luftrörsvidgande på vårdcentralen när det var som värst Vi är så glada att vi fått en behandling som funkar nu. Bra att ni inte fick nån hostmedicin utan nåt som funkar. Vår erfarenhet av vanliga hostmediciner är att de inte biter alls på sån här hosta.

Hoppas nu att han kryar på sig snart och ge alvedon redan till kvällen ikväll så ska du se att han sover bättre.

Kram

Läkaren trodde inte det var RS så de tog aldrig något sådant prov.. Jag frågade två gånger men borde jag stått på mig om detta? Allmäntillståndet är ok, lite hängig men inte så konstigt, ingen feber (när vi var där) och skrattar och ler som vanligt. Han har ju varit förkyld förut men första gången det satt sig så illa på luftrören men kan säkert vara förkylningsastma. Vi får hålla koll helt enkelt!

Tack vi hoppas han kryar på sig snart! Han har fått sin första dos bricanyl och omgång physiomer och leker nu nöjt i sin babysitter.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-27 13:01:34 följande:

Oh stackars liten! Tog de även rs-virusprov? Skönt att det inte var en bakterieinfektion iaf. Vilken jobbig natt pch bra att ni åkte in!! Hoppas det vänder snart!

Kan ju vara så att han har tendens till förkylningsastma. Det har vår äldsta tjej. Är inte allergisk astma utan att luftrören är för trånga rent mekaniskt så de får hemsk hosta och svårt att få upp slem om de är förkylda. Växer oftast bort innan de är fyra år. Hon har numera både cortisonspray och Airomir som är luftrörsvidgande spray. Tar vi låg dos cortison under några dar då hon blir förkyld får hon numera aldrig den hemska hostan utan en vanlig förkylning som vilket barn som helst. Hon hade hemsk rosslig hosta i sex veckor i sträck och fick åka in och inhalera luftrörsvidgande på vårdcentralen när det var som värst Vi är så glada att vi fått en behandling som funkar nu. Bra att ni inte fick nån hostmedicin utan nåt som funkar. Vår erfarenhet av vanliga hostmediciner är att de inte biter alls på sån här hosta.

Hoppas nu att han kryar på sig snart och ge alvedon redan till kvällen ikväll så ska du se att han sover bättre.

Kram

Läkaren trodde inte det var RS så de tog aldrig något sådant prov.. Jag frågade två gånger men borde jag stått på mig om detta? Allmäntillståndet är ok, lite hängig men inte så konstigt, ingen feber (när vi var där) och skrattar och ler som vanligt. Han har ju varit förkyld förut men första gången det satt sig så illa på luftrören men kan säkert vara förkylningsastma. Vi får hålla koll helt enkelt!

Tack vi hoppas han kryar på sig snart! Han har fått sin första dos bricanyl och omgång physiomer och leker nu nöjt i sin babysitter.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015