• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-03-11 11:38:55 följande:

Johjen - tänkte på det jag skrev igår om rutiner på dagen. Behöver inte vara så avancerat, lät kanske så med ordet rutiner. Är mer att jag satt i system att söva Lovisa tre ggr per dag i vagn, bil (eller ibland inne). Och då blir det ju automatiskt mat innan och så lek/aktivitet innan dess plus att smakisar då passar så bra att ta vid lunch och middag. Inte mer avancerat än så alltså och märker att när jag gjort det nu i några veckor även vid lunch (tidigare gick vi ju bara promenad på fm och em till dagis) så sover hon längre pass. Minst en timme numera. Kan ju även ha med fasen vi är i just nu att göra men barn blir ju också trygga av rutiner

Kram

Absolut håller med dig och tror att det är bra med rutiner och behöver inte vara så komplicerat. Adam vill dock inte sova ensam så länge utan då sover han bara 30 min. Ligger jag bredvid sover han 45-60 min. I eftermiddags somnade vi båda två och sov 1 h och 15 min. Då hade han sovit 45 min på fm och 45 min runt lunch. Håller tummarna att han sover längre pass i natt! Hur gör du förresten om du ska bort under lovisas sovtider? Imorgon ska vi på babymassage på öppna förskolan på den tiden Adam brukar sova på fm tex. Har packat vagnen så jag kan gå ut och gå efter och hoppas inte han blir övertrött då.

Jobbigt med hamburgaren! Hoppas Lovisa mår bättre nu.

Var ute och gick med en annan mamma idag. Hade med mig babybjörnen och började med suffletten nedfälld. Adam var missnöjd en stund men somnade efter 5 min och sov 45 min. Satt sedan nöjd en stund men sen blev han gnällig. Testade att sätta honom framåtvänd, vi gick på en grusväg i skogen och det funkade ca 15 min sen tröttnade han på det och till slut blev det babybjörnen.. Men vi var ute i 2 h så det kändes som en seger!

Känns som jag lär känna mitt barn varje dag och så fort man tror man vet hur det ska vara måste man inse att det inte funkar längre.. Då får man prova nya saker! Rutiner, ordentligt sömn dagtid så hoppas jag att han kommer sova bättre på natten snart igen.

Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-03-12 04:14:59 följande:

Kan bara inte förstå varför jag ska ha det så förbannat tufft hela tiden. Känner mig så ledsen nu så att tårarna rinner ner på Alice. Nu när magen och täppan är botade så blir det ännu värre med sömnen. Har fortfarande bara fått sova 1,5 h. Alice orkar inte äta, hon ligger vid bröstet fullkomligt utslagen, har inte ens tutte i munnen. Men vaknar till då och då för att suga i sig några droppar. Vill absolut inte sova själv. Har låtit henne ligga kvar i sängen så hon har gråtit 5 min, sen har jag tagit upp henne igen för att jag är för trött för att orka lyssna på gråtet. Det låter som om att hon gråter i sömnen då det är svagt gråt, brukar vara så högt annars. Känns som ett bra beslut att börja med ersättning. Har liksom inget val längre. Hade så roliga planer idag/imorgon men får avboka, kommer inte att orka. Varför går det inte att sova med de små på bröstet. Alice trycker ner huvudet i kudden ibland som hon ligger på så är liksom rädd för att hon ska kvävas. Känns som om att jag yrar nu. Att skriva här håller mig liksom vid liv så att man för en kort stund inte känner av tortyrkänslan. Chansar på att stänga fönstret för att se om hon kan sova själv då. Men då blir hon väl täppt och då skriker hon väl av det. Jobbiga beslut.

Å lelle vad tufft du har det! Fattar att det måste vara jätte jobbigt! Du kämpar och kämpar hela tiden, tycker du är jätte stark! När ska du börja med ersättning? Går hon inte upp i vikt som hon ska?

Själv har jag haft en dålig natt till och har nog haft det så i 2-3 veckor och håller på att bli galen här så fattar lite hur du har det. Adam somnade 20:30 men vaknade 22, 23, 01, 02:30, 04, 05, 06:30.. Han halvsover hela tiden men försöker jag låta honom ligga kvar så gallskriker han inom 5 min. Ibland vill han bara snuttat en stund, ibland äter han länge. Igår försökte sambon ta honom de första gångerna han vaknade så jag skulle få sova men det slutade med att han blev väldigt upprörd och knappt kunde komma till ro sen.. Vad gör jag för fel?! Det sjuka är ju att han har sovit bra ibland 7-8 h i sträck och oftast 4-6 h med max 1-3 amningar per natt. Han är inte inne i någon fas, tänder håller inte på att tränga igenom.. Vad är det som stör honom??! Jag blir helt knäckt..
  • johjen

Natten varit som de senaste veckornas nätter.. Inga kommentarer.. :-P

Är hos frisören nu i alla fall och ska bli klippt och färgad, underbart! På vägen hit lyssnade jag på hög musik i bilen och fick positiv energi trots sömnbristen. Hoppas hinna in på bodyshop och köpa lite små grejer också så det känns också bra.

Ip

• johjen
    Irma01 skrev 2015-03-13 08:54:36 följande:

Apropå allt detta med varningstexter, artiklar om allt möjligt, vad man "ska" och "inte ska" göra...

Det låter kanske märkligt, men jag har lärt mig mycket av mina hundar... Där är det samma sak, det finns tusen olika åsikter om hur man ska uppfostra en valp och träna en unghund...

Gjorde massor av fel med min första, tänkte att jag ska minsann göra rätt nästa gång, och fick en helt annan individ...som jag inte alls kunde träna som jag gjorde den förra.

Stopp, tänka om, och främst: lära känna just den individ. Sluta läsa alla böcker och lyssna på alla olika åsikter. Lita på min egen förmåga att förstå min hunds karaktär och hur jag på bästa sätt kan lära honom.

Lite så är det med barn också tycker jag. Jag litar helt enkelt på min egen förmåga att förstå Victors behov, ger mig tid att lära känna hans rytm, hans olika skrik osv. Klart jag har några böcker att falla på ibland när jag behöver det, men håller mig borta från Google och den enorma flöde av information man kan hitta om man vill. Blir bara förvirrad i stället.

Om jag hade lyssnat på allt och alla hade jag förmodligen:

1) Inte åkte til Skåne själv med honom (han sa inte ett pip på hela vägen ner)

2) Ta med honom till skogen titt som tätt för att träna hunden

3) Låtit hans pappa åka iväg med honom och vara borta 4 timmar

4) Planerat att flyga till Paris om en dryg vecka och köra 5 timmar direkt efter...

Jag tror absolut att vår egen sinnestämning påverkar barnen så mycket. De känner av om vi är osäkra, stressade och ur balans. Inställning "det löser sig" har fungerat väldigt bra för oss än så länge (det går att byta blöja i bilen, det går att sova vart som helst osv). Annars är det så himla lätt att ständigt ifrågasätta allt man gör och alla beslut man tar! 

Sedan när det är i sina utvecklingsfaser har jag verkligen tyckt att Wonder weeks har varit ett bra verktyg. 

Bara min åsikt när det gäller som sagt den enorma flöde av information vi ständigt får serverad. 

Hoppas ni alla får en bra dag, nu ska Victor och jag hälsa på fem söta pälsbollar 

Word!

Underbart det låter med valpar! Tycker du har en sund och bra inställning och har lärt mig mycket av dig. Jag är ju en kontrollmänniska och ibland vill jag hänga upp mig på teorier och goda råd för att få det att fungera. Vill ju så gärna göra rätt! Känner mig som sämsta mamman som inte har ett harmoniskt barn utan som skriker i bilen, vagnen mm och tänker vad gör jag för fel? Vad kan jag göra så det blir bättre? Då är det lätt att googla runt, läsa böcker mm för att få något att utgå ifrån. Önskar jag vore lite mera laidback och kunde tänka, det blir som det blir men tänker alltid hur ska jag fixa detta? Vad kan jag göra för att det ska bli bättre?

Beundrar dig Irma och önska jag vore lite mer som du!

Ha en fin dag!

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-03-13 08:54:36 följande:

Apropå allt detta med varningstexter, artiklar om allt möjligt, vad man "ska" och "inte ska" göra...

Det låter kanske märkligt, men jag har lärt mig mycket av mina hundar... Där är det samma sak, det finns tusen olika åsikter om hur man ska uppfostra en valp och träna en unghund...

Gjorde massor av fel med min första, tänkte att jag ska minsann göra rätt nästa gång, och fick en helt annan individ...som jag inte alls kunde träna som jag gjorde den förra.

Stopp, tänka om, och främst: lära känna just den individ. Sluta läsa alla böcker och lyssna på alla olika åsikter. Lita på min egen förmåga att förstå min hunds karaktär och hur jag på bästa sätt kan lära honom.

Lite så är det med barn också tycker jag. Jag litar helt enkelt på min egen förmåga att förstå Victors behov, ger mig tid att lära känna hans rytm, hans olika skrik osv. Klart jag har några böcker att falla på ibland när jag behöver det, men håller mig borta från Google och den enorma flöde av information man kan hitta om man vill. Blir bara förvirrad i stället.

Om jag hade lyssnat på allt och alla hade jag förmodligen:

1) Inte åkte til Skåne själv med honom (han sa inte ett pip på hela vägen ner)

2) Ta med honom till skogen titt som tätt för att träna hunden

3) Låtit hans pappa åka iväg med honom och vara borta 4 timmar

4) Planerat att flyga till Paris om en dryg vecka och köra 5 timmar direkt efter...

Jag tror absolut att vår egen sinnestämning påverkar barnen så mycket. De känner av om vi är osäkra, stressade och ur balans. Inställning "det löser sig" har fungerat väldigt bra för oss än så länge (det går att byta blöja i bilen, det går att sova vart som helst osv). Annars är det så himla lätt att ständigt ifrågasätta allt man gör och alla beslut man tar! 

Sedan när det är i sina utvecklingsfaser har jag verkligen tyckt att Wonder weeks har varit ett bra verktyg. 

Bara min åsikt när det gäller som sagt den enorma flöde av information vi ständigt får serverad. 

Hoppas ni alla får en bra dag, nu ska Victor och jag hälsa på fem söta pälsbollar 

Word!

Underbart det låter med valpar! Tycker du har en sund och bra inställning och har lärt mig mycket av dig. Jag är ju en kontrollmänniska och ibland vill jag hänga upp mig på teorier och goda råd för att få det att fungera. Vill ju så gärna göra rätt! Känner mig som sämsta mamman som inte har ett harmoniskt barn utan som skriker i bilen, vagnen mm och tänker vad gör jag för fel? Vad kan jag göra så det blir bättre? Då är det lätt att googla runt, läsa böcker mm för att få något att utgå ifrån. Önskar jag vore lite mera laidback och kunde tänka, det blir som det blir men tänker alltid hur ska jag fixa detta? Vad kan jag göra för att det ska bli bättre?

Beundrar dig Irma och önska jag vore lite mer som du!

Ha en fin dag!

Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-03-13 09:04:36 följande:

Kära vänner!

ÄNTLIGEN kan jag börja leva igen! Vill börja med att tacka för allt stöd, peppning och era tankar för att vilja hjälpa mig!

Ersättningen kom i brevlådan igår, i sista stund då jag igårkväll var helt uppgiven och grät av ångest inför natten, hade liksom givit upp. Hon fick den 00:30 när hon vaknade i natt efter första passet och sov därefter till 4:30, helt underbart att det har vänt. Först ville hon inte ha flaskan, hon blev arg, hon trodde nog att det var en napp. Men när hon insåg att det var mat i så sörplade hon i sig ordentligt (mer än när hon ammar) men somnande innan hon fick i sig allt, men det mesta fick hon i sig. Pappa möblerade om i sovrummet och ställde hennes säng längst bort från fönstret, dessutom fick hon sitt nya täcke igår och varm vetekudde vid ryggen. Hoppas nu att det fortsätter så här!

Danisen - tycker att du ska testa ett mål ersättning på natten, bara för att se om det blir ngn skillnad på Majas sömn.

Önskar er underbar solig fredag!

Kram på er!

Underbart att höra! Stort grattis! Så du har kämpat!

Kram
  • johjen

Ni som ger smakisar, har ni börjat med gröt ännu? Har hittat ett bra recept på hemmagjord ekologisk gröt jag tänkte testa men Adam kanske är för liten ännu? Han har ätit banan, avokado, palsternackpure mm men endast ett par teskedar.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-13 12:19:55 följande:

Vad gör man gröten på? Deras små magar tål ju inte fibrer så bra ännu. Köper man gröt är de ju väldigt släta och utan fibrer för 5 månaders. Kolla med Bvc kanske? Vi kör bara puréer än så länge. Ett par msk till lunch och middag blir det och sen lite frukt t ex banan till mellis. Du kan säkert börja ge honom lite mer om han vill ha, kanske behöver han mer mat dagtid för att äta mindre på natten? Bara en tanke .

Härligt med frisören!! Kram

Vi har precis börjat med puréer sedan någon vecka tillbaka och har bara gett några teskedar vid middagen. När kan man börja öka på? Vill inte ge köpgröt, har inte hittat någon utan maltdeoxin eller vad det heter, utan tänkte göra eget på bovete eller havregryn med krossat paltbröd. Usch känner mig som värsta nybörjaren här också och har liksom ingen struktur alls .

Låter som ni haft en härlig dag!Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-13 14:27:04 följande:

Alla är vi nybörjare i början. Inget fel med det Låt lille Adams behov styra. Är han intresserad så öka på lite till lunch t ex. Är lite osäker bara på om man kan ge hemgjord gröt så tidigt då den är grövre. Jag hade inte gjort det. Men håller med ang köpegröten, mycket tillsatser i. Så synd!! Tänk om det fanns ekologisk gjord på havre så att den i princip var utan gluten.

Varit iväg och ätit hamburgare till lunch. Inte så nyttigt direkt men storasyster tycker det är så kul och gott och hon får bestämma på fredagarna. Nu blir det hemmamys i em Lovisa blev så trött efter fm äventyr att hon sov 11.30-14.15 med en amningspaus på en kvart. Lilla snuttan!!

Trevlig helg!

Kram

Ja han har inte varit så intresserad innan men börjar bli det nu. Ikväll blir det morotspure!

Pratade precis med en väninna om att Adam vaknar så mycket på natten och hon sa att de är såpass stora nu att de inte behöver något nattmål och att man kan trösta dem på annat sätt på natten och åå så sätt få honom att sova hela natten. Låter lite AW för mig och vill inte att han ska ligga och skrika men kan jag trösta utan bröstet och han blir nöjd med det så är det ju värt att testa? Eller är han hungrig och vaknar därför? Han går ju upp som han ska.. Min väninna menar att man kan lära dem sova hela natten och lättare att göra det innan de är 6 månader och äter de på natten vid 6 månader kommer de forsätta att göra det sen även när man slutar amma.. Tankar om detta? Vet inte riktigt vad jag tycker, känns inte helt rätt..

Kram
  • johjen

Tack Villsågärna och Irma, ni fick mig att fundera på vad jag tror på och inte bara påverkas av min väninna (som bara vill väl!). Jag kommer inte köra någon metod innan Adam äter mer mat och tror inte heller det tar bom stopp vid 6 månader. Kommer dock försöka se om jag kan vänta några minuter att ta upp honom och se om han kommer till ro själv. Har precis infört tre längre sovstunder istället för några korta så nu sover han 3-4 h på dagen istället för 2-3 som innan och får se vad det ger.

Kram på er!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015