• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-04-26 14:31:34 följande:

Amningen fungerar verkligen bra nu. Jag pumpar ur mjölk ett par ggr om dagen och om det inte behövs till kvällen så fryser jag in det i iskuber.

Det enda jag kan klaga på är att Douglas inte vill vara i vagnen. Han gallskriker. Spelar ingen roll vad jag gör han verkar hata den. Jag har hans nest i vagnen men det spelar ingen roll. Någon annan som har haft samma problem och som löste det på nåt smart sätt

Adam gillade inte heller sin vagn den första tiden. Minns att han skrek varenda promenad ibörjan och tror det var att han hade väldigt stort närhetsbehov som blev bättre med tiden. Men var han mätt och torr gick det bättre och bättre ju äldre han blev och älskar nu sin vagn. Så forsätt att ge dig ut på små turer så ska du se att det säkert blir bättre. Kul att amningen funkar bättre!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-26 20:16:07 följande:

Här har vi haft dop idag Gick jättebra!! Var i kyrkan först och sen hemma hos oss. 20 vuxna och 12 barn. Bara de närmaste. Men jättemysigt och trevligt. Vi hade champagne och buffé som maken gjort (han är så bra på mat - lyx!), tårtor fån Gateau och kaffe. En favorit i repris och väldigt lyckat!! Var så fint väder att man kunde vara ute i trädgården också Underbart!!

Lovisa var vaken från 13-18.30 - utan att skrika. Åt några gånger men somnade inte vare sig inne eller i vagnen men hade sovit två ggr innan som tur är. Var helsprallig och social. Får väl se hur natten blir dock

Kram

Å så mysigt det låter och kul att det blev så lyckat! Adam sov ju inte heller så mycket på sitt dop och vaknade några gånger mer än vanligt på natten sen men ändå inte så farligt. Vi har haft arbetsdag i trädgården idag och fått hjälp av min pappa och sambons mamma och bla planterat ett träd som Adam fick i doppresent. Hade Lovisa någon fin dopklänning?

Kram
  • johjen

Lelle, Adam fick tänder för någon månad sedan men forsatt att amma. Går bra om han är hungrig och på natten men ligger han bara och snuttat lite kan det hända att han biter. Säger aj högt och tar bort honom då, har funkat hitintills.

• johjen
    Irma01 skrev 2015-04-27 13:26:29 följande:

Villsågärna, grattis till dopet, så härligt att allt gick bra och att Lovisa var vaken mestadels av sin stora dag

Hoppas natten gick OK!

Igår var jag på en hundtävling hela dagen då jag var en av de som anordnade det. Åkte hemifrån kvart i sex på morgonen och kom hem kl 19. Mitt på dagen fick jag ett sms av maken med en bild av en strålande glad Victor och att allt gick alldeles utmärkt. Hann hem till nattningen, och det gick utan bekymmer.

Ganska skönt faktiskt att få göra något helt annat en hel dag, dessutom hade vi strålande väder och allt löpte som det skulle

Har just lagt Victor för hans sovstund, hoppas att han somnar nu och sover minst 1,5 timme. Tänker passa på att ta min bok, valpen och gå sätta mig i solen på altanen! Svårt liv verkligen

Lelle, har tyvärr inga tips när det gäller bitandet. Jag är oerhörd känslig så jag tycker att det är så skönt att det bara är nu som Victor får sina tänder då vi ammar bara på morgonkvisten när han vaknar numera. 

Hoppas det går framåt med Alice och maten, det är bara att ha tålamod och fortsätta, till slut blir det bra. De behöver ju som sagt annan mat nu också än bara bröstmjölk. Kan säga att jag tycker att Victor äter verkligen som en häst, men det är förmodligen helt normala portioner för hans ålder... (vill inte tänka på hur det kommer att se ut när han är tonåring! )

Kram på er tjejer!

Härligt att göra något annat en hel dag! Så skönt att det gick bra. Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-27 21:03:21 följande:

Tack Irma och Johjen Lovisa hade klassisk dopklänning, samma som storasyster. Såg ut som en prinsessa

Natten blev dock rätt jobbig. Hon vaknade var och varannan timme och ville amma rätt mkt el ligga nära. Där ser man hur mkt rutiner, lagom med sömn på dan och lagom med intryck spelar in. Idag när hon sovit som vanligt, ätit som vanligt och haft en lagom händelserik dag osv så somnade hon som vanligt vid 19.30 och sover lugnt än så länge iaf Peppar, peppar!! Igår kväll vaknade hon två gånger redan första två timmarna.

Kram på er och trevlig kväll!!

Samma för Adam efter dopet..
  • johjen
    Danisen skrev 2015-04-28 11:28:59 följande:

Åh va roligt med dop villsågärna38 duktig tjej. Klart att det natten kan bli lite rörig. Skönt att denna natten var bättre.

Idag blir Maja 6 månader stora tjejen nu. Imorgon ska vi träffa prästen och nästa helg är det dop för henne .

Jag mår sådär, jäkla problem med pollen och förkylning samtidigt tror jag eller bara pollen. Låter som en hel karl när jag pratar och kan knappt andas, rosslar och gör ont i lungorna och bihålorna men men de går la över. Gick en promenad nyss så hon kunde somna i vagnen å gud jag fick ju gå så långsamt att det var störigt. Men fick inte luft annars herregud!!

Sista 2 kvällarna har hon blivit gnällig och velat gå och lägga sig som i vanlig ordning, dock ammar hon sedan släpper hon själv och ligger och sprattlar och snackar lite sen ger jag nappen sen ligger hon och myser intill mig och der tar en ganska lång stund innan hon somnar men de gör ju inget.snart kan hennes pappa med mysa och natta henne, det längtar han efter och ja, helt plötsligt tar hon napp. Det har hjälpt mycket med att få henne att sova. Hon har endast den tills hon somnat djupt seb spottar hon ut den och blir inte ledsen när hon tappar den (oftast i alla fall ) men ibland är hon så "rolig" man får liksom truga henne lite med nappen och när hon äntligen ger efter (envis till tusen, javisst) så blir hon helnöjd och slocknar haha... vilka idéer dom redan har.

Eller hur Bell- dom är awesome. Vilken tur att du köpte hem hihi det pyser ut massa luft sedan skummar det ut bajs typ haha. Så var det på Maja

Grattis Maja!
  • johjen

Usch Adam har kommit in i en dålig sömnperiod igen.. Vaknar runt 3 ggr per natt och kan inte bli tröstad av något annat än bröstet. Jag är så trött så jag somnar under amningen men vaknar sen efter 45-60 min och lägger över honom i hans säng. Och väntar på att han ska vakna nästa gång så blir sisådär 5-6 uppvaknande per natt. Varit så här sedan slutet av förra veckan och tror att det är tänder på g igen. Så här var det förra gången också han höll på att få tänder. Duttade med alvedon på tandköttet igår kväll och då sov han väl något längre första passet men ska prova och ge honom en dos ikväll. Man glömmer bort och skruttigt man mår när man inte får sova på några dagar. Adam sover ju helt ok annars med max ett uppvak per natt och efter fått sova typ 5 h upphackat några nätter blir man både deprimerad och sur. Sambon försöker hjälpa och förstå men drar sig undan när jag blir sur.. Vad hände med älska mig mest när jag förtjänar det minst för då behöver jag det bäst?!

Hoppas ni andra mår bra och har det bra!

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-29 12:33:24 följande:

Va jobbigt!! Stackars dig. Mitt enda tips är alvedon supp till kvällen. Kan behövas några kvällar då de bryter ut. Sen hade jag nog inte lagt tillbaka honom utan samsovit en natt istället och sett om han sover bättre då. Så funkar iaf Lovisa. Hon sover toppen i sin säng när hon är frisk. Bara en amning men sjuk el tänder sover hon mycket bättre bredvid mig efter första amningen. Vaknar inte lika ofta då. Kan ju vara värt att testa napp igen också. Modell större från 6 mån. Lovisa gillar bara latex t ex inte silicon. Lovisa började ju för två veckor sen pch just med kliande tänder är det kanon.

Hoppas på bättre natt i natt och sov på dan allt du kan!! Kram

Tack för tipset, gett honom alvedon nu innan läggning. Tyvärr har han inte sovit så bra på dagen, knappt 2 h så det plus tänder på g lutar nog mot en jobbig natt.. Så ska snart lägga mig!

Både Adam och jag sover dåligt om vi sover bredvid varandra. Sambon har ju flyttat in i Adams rum så har nu bara en 90 cm säng och det blir trångt! I vårt fall vaknar Adam oftare om han ligger bredvid mig och snuttar då gärna en gång i timmen.

Hoppas du får sova gott i natt i alla fall!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-05-01 12:41:42 följande:

Johjen - hur går det för er? Har du fått sova nåt? Såg att Lovisa och Adam är mitt i en klängperioder med mer gnäll, sämre sömn osv. Lovisa vaknade ju 5.30 imorse och har bara sovit ett par halvtimmar idag plus varit rättså krävande. Blir säkert tät amning i natt för mig med. Själv med barnen idag och de sover omlott eftersom Lovisa knappt sover alls så jag får igen egen tid alls. Jippie Not!! Sån tur att hon var harmonisk och enkel att söva förra veckan då storasyster var sjuk iaf. Tröstar mig med det.

Kram

Gullig du är som frågar! Adam vaknar fortfarande mycket på natten, runt 3 ggr plus att jag vaknar när jag ska lägga över honom i hans säng efter amningen. Han dreglar mycket och tar sig i munnen och är gnällig så tror säkert det är tänder på g. Fick alvedon idag vid sänggående. Gör i alla fall att han han sover något längre första passet. Fick sova i förmiddags när sambon tog både Adam och hunden och var borta 2 h men kompenserar inte riktigt att alltid bli störd på natten. Hade det ju så bra men en amning per natt, vilken lyx! Vi får hoppas att Adam kommer tillbaka dit.

Såg att det är nu som dom blir mer medvetna att mamma kan försvinna och mer klängiga och gnälliga då. Tycker ändå att Adam är mest glad på dagarna, gnällig när han är trött och hungrig så klart. Hur är det med Lovisa, sover hon fortfarande 3 ggr per dag? Varierar här, ibland 2 och ibland 3, oftast 3. Hoppas du får en ok kväll och natt! Sambon tar Adam imorgon efter morgonamningen så jag får sova då, längtar...

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-04-29 21:25:54 följande:

Usch va jobbigt, säkert tänderna som spökat på dan med. Då förstår jag, med 90-säng hade inte jag samsovit heller Jag ligger ju i dubbelsäng. Hoppas, hoppas att det blir lite lugnare av alvedonen iaf. Är det riktigt illa och han verkar störd av tänderna så kan du ju ge en supp i natt med. Bryter säkert igenom imorgon. Låter så iaf!!

Här har Lovisa kört så hårt idag (försökt krypa, hoppat i hoppgungan osv) att hon skrek som en vildvittra (du vet de där fåglarna i Ronja Rövardotter) vid middagen pga att gröten inte kom tillräckligt snabbt och sen vid läggningen så ammade hon som besatt i tio minuter, slet sig loss ifrån bröstet med ett "plopp", la sig raklång på rygg med armarna rätt ut åt sidorna och började snarka!!! Fick kväva ett gapskratt för hon såg så rolig ut!!! Väldigt enkel nattning ikväll iaf

Stora kramar och sov gott

Underbart! Kan riktigt se Lovisa framför mig!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015