• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-09-28 16:05:23 följande:

Kära vänner! Jag är verkligen ledsen över att jag skapar sådan förvirring hos er. Som ni vet är jag väldigt trött och läser sällan igenom en extra gång innan jag postar. Har forfarande inte hunnit att läsa allas inlägg ordentligt, bara skummat lite snabbt och känner av ngn slags upprördhet gentemot mig, stämmer det? Måste verkligen säga att jag är superchockad av allas reaktioner. Jag har ju aldrig skrivit att jag är rädd för att Alice ska dö, eller jag det? Vill bara inte att hon ska få järnbrist framöver och bli ännu mer trött, då hon redan sover dåligt. Jag menar generellt sett att barn kan dö av näringsbrist och att det är var mammas skyldighet att se till att få i sina barn näring, just det kanske var lite konstigt skrivet. Det finns ingen som helst panik, oro eller stress här när det gäller järnbristen. Alice har ju ätit gröt fram tills för en vecka sedan och kommer nog att börja göra det igen. Men fram tills dess måste vi hitta på ngt annat.
    Tack för all tips om vad som innehåller järn, det mesta hade jag koll på (förutom ärtor). Men tänkte mer på recept som tex sesamkakor som var ett toppentips. Men var väl inte så tydlig där heller vad jag eftersökte. Just nu gör vår au pair grötfingrar med kokosmjölk, hoppas att det ska passa lilla damen i smaken. Jag har en au pair som gör nästan allt här hemma när det gäller markservice så jag är verkligen inte stressad som ni har fått uppfattning om. Nu när Alice äter själv så sitter jag bredvid och myser då det är så gulligt att se när hon mumsar. Det finns ingen stress kring maten längre så jag tycker att det är synd om jag förmedlar det. Jag är verkligen superledsen över all röra jag har skapat och kan bara säga förlåt.

Jag har länge tänkt att det tar upp för mycket av min tid att hänga här på FL och tänkt att jag bör sluta med det men det har varit svårt att lämna er då jag tycker att jag fått så mycket stöd, tips och stöttning. Jag har för ett par dagar sedan gått med i annan grupp som egentligen passar mig lite bättre, där man ställer korta frågor och får korta svar. Så det blir nu ett passande läge att lämna er då jag ändå verkar besvära er med mina trötta inlägg! Stort tack för allt stöd och all hjälp som jag har fått den första tiden med min underbara lilla Alice!

Många kramar

Hej,

Jag vill önska dig lycka till med allt. Står fast vid att jag tror att du skulle må bättre av att inte vara så stressad av maten och sömnen. Du skrev till mig att "det finns barn som dör av näringsbrist" då tolkar jag det så klart som att du tror att Alice kan dö av järnbrist för att hon inte får i sig 8 mg järn om dagen.

Roligt om du hittat en grupp som passar dig bättre.

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-29 10:44:21 följande:
    Hej,

Så härligt att resan gick bra, även om den tar en stund...skönt att du stannar en vecka, så du hinner iaf ta det lugnt och njuta Solig.

Här har vi en underbar vacker höstdag, och jag har just kommit hem från en långpromenad med ena hunden och Victor. Just nu är det verkligen hösten när den är som bäst, vilka fantastiska färger, och ljuset i skogen är helt underbart!

Annars är det bara bra här, på torsdag kommer mina föräldrar och stannar en vecka, pratade med min mamma igår, och märker hur hon längtar efter att få träffa Victor igen Hjärta. Det ska bli härligt att få umgås med dem en helt vecka. 

Ha en bra dag vänner,

Kram
    Du inspirerade just mig att ge mig ut på en långpromenad lät så himla energigivande

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-29 09:32:54 följande:

Hur är det med er idag vänner? Vi är på Österlen nu och njuter av underbart höstväder med tjejernas farmor och farfar!! Körde ner själv med båda tjejerna igår. Sju timmars bilresa. Puh!! Gick jättebra pausade totalt 2 tim då båda behöver röra på sig och springa/leka. På så sätt blir resdagen rolig också och de sover bättre i bilen. Åkte 8 och kom fram 17. Lovisa sov totalt 4 timmar i bilen. Somnade ändå 20 och sov till 06!! Jag och hennes storasyster somnade 21 Jag var helt slut men så värt det och väldigt skönt med egen bil och kunna packa mkt. Nu ska vi njuta här en vecka

Johjen - underbart ni verkar ha haft det! Välkommen hem

Ha det så bra kära vänner!! Hoppas solen skiner på er med!!

Kram

Vad skönt att resan gick bra och att det var smidigt har aldrig åkt så långt själv med barnen men däremot Sthm - Branäs 47 mil och det var inte helt lätt.

Modig och duktig du är.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-30 12:41:04 följande:
    Nä helt lätt var det inte men gick ändå himla bra stannade 1,5 timme i Mjölby så de fick äta och busa/leka. De kan ju leka tillsammans nu. Så underbart!! Sen somnade båda och sov så vi nästan kom ända fram utan att stanna. Men när det bara var en halvtimmes resa kvar så behövde storasyster kissa så var bara att stanna då. Blev ett stopp på en halvtimme. Vi tog en fika och Lovisa fick leka av sig lite med. Var eg bara sista halvtimmen sen som Lovisa var less. Annars klarade vi oss på mariekex och frukt och så chips och film till storasyster Känner mig lite stolt. Bara kört långresor med båda barnen ihop med maken tidigare så första gången vi är iväg så långt själva vi tre. Funkar numera jättebra för barnen att sova i samma rum som mig med. Lovisa var rätt högljudd i sömnen förrut och men sover nu tyst och vaknar oftast bara till en gång per natt. I natt drömde hon nog iaf för hon lät som en häst i sömnen Stora grejen för henne just nu är djur och att härma hur de låter!!

Hoppas ni har en bra dag!

Kram
    Lät som en häst skrattade högt när jag läste det.

Låter som det gick över förväntan, så skönt.

Här har vi lite problem med ont av tanden tror jag. Han är jättegnällig och tar sig i munnen hela tiden och är frustrerad. Gav alvedon precis eftersom han tydligt visar på smärta

Kram
  • Bell13

Det var en diskussion för ett tag sedan om bilbarnstolar och jag tror Irma skrev att du har maxicosi pearl. Undrar om du är nöjd med den? Jag tycker den verkar vara super men då den är väldigt dyr tillsammans med basen undrar jag om den är värd sitt pris?

Kram

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-30 18:21:57 följande:
    Vi köpte precis ny till Lovisa. Pearl verkar jättebra tycker jag om man har Isofix. Vi vill ha henne i framsätet så då gick den tyvärr bort. Vår treåring testade den med och då var den i minsta laget däremot. Kan ju vara värt att tänka på. Henne vänder vi inte förrän hon blir fyra och tills dess sitter hon bättre i maxi cosi Mobi som vi har. Den är större. Blev en Britax highway till Lovisa istället och så får hon ärva maxi cosi Mobi sen när storasyster blir större och sitter framåtvänd.

Kram
    Douglas är rätt lång 72 cm men inte så rund. Svårt att veta om han kommer att fortsätta växa i samma takt. Var den jättetrång också för benen?

Vi har Isofix i baksätet och tänkte ha honom där. Tycker att pearl är väldigt snygg och har fått bra betyg i tester men det måste ju funka till 4 år också
  • Bell13
    johjen skrev 2015-09-30 18:30:40 följande:
    Vi har också köpt en Britax higway till Adam och han verkar jättenöjd!
    Har ni Adam i framsätet också?
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-30 19:03:56 följande:
    Hej Bell,

Ja vi köpte den och ja vi är nöjda. Super enkel att installera, lika enkel att ta bort, väldigt lätt att använda överhuvudtaget. För oss var det största anledningen att vi vill ha plats kvar så att maken kan sitta vid passagerarsättet (han är rätt lång) och dessutom byter vi bil rätt ofta så det är skönt att slippa krångel med att ta in och ut bilbarnstolen varje fjärde månad...Ett extra plus är att man kan lätt sitta två till där bak också.

Men, visst den är inte billig! Fö oss dock är den värd det, men det beror helt på vad man har för prioriteringar. 

Kram
    När vi tittade i butiken tyckte vi mest om maxicosi pearl men jag ville fundera lite grann hemma.

Det viktigaste för oss är att alla sitter bra i bilen och är nöjda kan tillägga att jag är som du, har för mycket koll på honom om han skulle åka fram. Har ju bara med mig att göra och inget annat. Vi har en Mitsubishi outlander suv med två extra säten som kan fällas upp vid behov så vi har mycket plats om det behövs.

Det blir nog en pearl. Tack för dina svar.

Kram
  • Bell13

Tänkte fråga er om det här med vätska. Douglas vill äta mer och mer mat och han äter större portioner. Igår åt han en och en halv liten burk på hela dagen fördelat på tre måltider. Ammar också både dagtid, kvällstid och på natten.

Tycker ni att jag bör ge honom annan vätska. Imorse bajsade han och det såg ut som han fick kämpa en del för att få ut det och det var bara en pytteliten kula som kom.

Tänkte att det kanske är läge att erbjuda vatten i t ex pipmugg när han sitter i matstolen och äter.

Kram

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-01 13:06:49 följande:
    Ja definitivt. Kommer det bara en kula så är han ju förstoppad Ge honom vatten i flaska att dricka efter måltiden eller amma direkt efter om du hellre vill det. Du behöver nog tänka på vad han får också dvs ge päron eller katrinplommonpure varje dag. Kram
    Det är päron i en del av klämmisarna och katrinplommon har han fått nån gång. Har varit och köpt päronpure och katrinplommonpure som jag ska försöka ge nån sked av till alla måltider som lite efterrätt.

Han har bajsat en gång till och då var det kladdigt med lite grön ton. Verkar som kulan som kom ut satt som en propp men den har ju blivit hård av en anledning tänker jag.

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Ska se om han vill ha lite vatten till måltiderna, ska erbjuda det fr o m nu.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015