• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-09-17 07:00:51 följande:
    Hej, tack för din omtanke men om jag skulle vara helt slut och inte orka köra eller ha svårt med koncentrationen.

Jag får den sömn jag behöver. Somnar ca 21.30 och går upp vid 06.30 så oftast 9 h med några avbrott för amning.

När vi haft en dag med mycket skrik så känner jag mig helt energilös men inte trött så jag vill sova utan är helt tom och vill helst bara vara själv.

Kan vara några nätter per månad jag känner att jag sover dåligt. Kör ju inte alls för äventyra vår och andras säkerhet är det inte värt.

Kram
    Ser att det ser lite konstigt ut med meningsuppbyggnaden och att ord fallit bort. Hoppas det gick att förstå ändå
  • Bell13
    Sira skrev 2015-09-17 08:50:57 följande:

Bell: Jadå, jag tror att jag förstod texten ändå. smile1.gif Hoppas du tog det på rätt sätt, menade absolut inte att jag tror att du har dåligt omdöme. Har själv varit så fruktansvärt trött att jag på riktigt inte visste om det var vår eller höst utan att tänka efter. När storasyster var bebis körde jag inte bil alls på flera månader för jag kände att jag var en trafikfara. Det var mina egna erfarenheter som talade bara. smile1.gif Vad skönt att du ändå får sova hyfsat på nätterna. Och så härligt att höra att ni fick en bra dag igår!

Ingen orsak kan meddela att han somnade i bilen 8.45 och sover fortfarande. Är på Ikea och ska handla lite småsaker som jag glömde igår. När jag lyfte honom från babyskyddet vaknade han inte. Verkar som gårdagens succé upprepar sig
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-17 11:51:53 följande:
    Fantastiskt!! Jag kör också rätt mycket bil. Tycker det är ett toppenkomplement till vagn och sängen hemma. Hoppas ni får lika bra dag idag!! Kram
    Det är så värt när han är glad och kan sova ordentligt.

Försökte söva honom inne förut han ammade och somnade men vaknade efter 5 min och jag försökte igen och samma sak. Efter en halvtimme blev han supertrött och bara skrek och då tog jag honom i bilen och då sov han 1 h i alla fall på eftermiddagen.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-17 20:16:26 följande:
    Tack, jag behöver nog höra detta flera ggr för att orka. Amningscentrum tyckte ju att man kan amma typ morgon och kväll, vilket jag funderar på att göra första omgången men säkert inte så bra..

Kram
    Jag tror jag med får svårt att sluta amma. Är han ledsen är bröstet det enda han vill ha. Jag tycker det känns jobbigt att sluta, tycker just nu att det är så mysigt.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-17 21:45:20 följande:
    Men det är väl ingen brådska alls med det, ganska naturligt att bröstet är en tröst vid 5 månader...
    Oroa dig inte för det i förväg!

Kram
    Kommer ihåg att du skrev tidigare att det här med maten är ett steg framåt och två steg bakåt och det har vi blivit varse nu. Igår var det matvägran hela dagen all mat bara pruttades ut med munnen så det stänkte upp i fönstret när jag hade stoppat i samma sked med mat i 45 minuter gav jag upp.

Provar också att ge ersättning och det är samma sak där fast han försöker slå bort flaskan med handen.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-17 20:29:09 följande:
    Men han är ju så liten ännu. Du behöver ju inte fundera på att sluta ännu Lovisa älskade också bröstet i den åldern. Men sen vid 9 månader ebbade det ut av sig själv då jag minskade ner och ökade på vanlig mat plus introducerade ersättning. Helt odramatiskt. Hade inte trott det då hon var fem månader Kram
    Skäms lite att jag skrev för rätt länge sedan att jag inte ville amma. Nu är amningen det mysigaste vi vet.

Inatt så har han varit väldigt "mammig" han har legat på min arm hela natten och om jag tagit bort den har han vaknat. Från kl 03.00 har han haft bröstvårtan i munnen, inte ammat så mycket utan bara haft den i munnen. Han var väldigt gnällig igår sen eftermiddag och ville bli buren hela tiden så det är nog hej och välkommen relationsfasen, hoppas den blir liiite enklare än eventfasen.

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-09-18 18:39:34 följande:

Lelle: Det låter inte så bra med symptomen du beskriver. Ta det lugnt och ta hand om dig. Stryk det i kalendern som du inte måste göra och sov under den tiden istället nu när du har au-pair. Och kör inte om du inte måste när du är så trött, har ju själv varit där och hjärnan funkar helt enkelt inte som vanligt. Det finns t o m undersökningar som jämställer att köra trött med att köra rattfull med avseende på reaktionsförmågan...

Förlåt, jag låter som en morsa här så snälla ta det inte på fel sätt. Det jag menar är: Var rädd om dig och ta hand om dig!

När det gäller att sluta med amningen: Jag hade kvar natt- och morgonamning längst eftersom jag är morgontrött. Ett par veckor innan jag skulle börja jobba slutade jag helt och jag var helt övertygad om att det var rätt beslut, av flera anledningar. Jag tror att det hade varit jättesvårt att sluta om jag själv inte hade känt att det var rätt beslut för dottern tyckte inte att det var dags... Så jag tror att du måste känna att det är dags för att du ska klara att sluta. Du måste liksom veta inom dig att det är rätt beslut.

Fast det är lätt hänt att det sker olyckshändelser ändå och fast man är utvilad. Idag när jag skulle hämta mellandottern från ridningen och jag skulle backa ut bilen så råkar jag backa in i en annan bil. Det var oerhört trångt, hade radio på i bilen för Dolle gillar musik och hörde inte att backkameran tjöt. Kollade noga i speglarna men det var ett ögonblicksverk. Det gick bra för oss alla och jag satte en lapp på den andra bilen med mitt nummer på.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-18 21:14:50 följande:
    Att mata är så fruktansvärt trist, i varje fall i vårt hus då det inte är så lätt att få Alice att äta. Herrejösses vad jag längtar tills hon kan äta själv (utan att grisa dessutom). Ska nog köra BLW snart, vi får se om det blir enklare när jag slutat att amma först.
    Nog jag som är korkad men vad är BLW?
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-19 09:04:15 följande:
    Så har Lovisa ätit sen hon var 7 månader därför hon äter mycket små mjuka bitar av mat och inte bara puré. Då hon gör det kan jag sen mata lite med puré samtidigt (som hon aldrig varit så förtjust i). Skulle hon inte få äta själv skulle hon inte äta mkt medan hon nu ärkt matglad. Nästan bara då vi är på restaurang det fungerar att bara mata men då får jag muta henne med en majskrok som hon kan hålla i då. Här hemma äter hon naken eller med sånt förkläde/tröja som man köper på ikea. Sen har vi ikeas golvslydd under i genomskinlig plast. Jag trodde alla lät sinasmå äta själv. Där ser man hur okunnig jag är Det är grisigt med små barn, bara gilla läget. Så resonerar vi. För oss ger det ju nattsömn så värt all gegga

Kram

Ps. Bästa sätter att lära dig finmotorik på också. När de väl börjar på dagis så ska de ju i princip kunna äta själv.
    Jag har läst att det gynnar finmotoriken att äta själv. Ska jag vara ärlig har jag fram till 1 års ålder matat med sked.

Har faktiskt tänkt att Douglas ska få äta själv från tidig ålder men kanske inte just nu för han är ju bara 5 månader. Eller när börjar man?
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-19 18:07:23 följande:

Jamen då var det dags igen. Ny öroninflammation för vår äldsta tjej såå less på detta. Nr sex på ett år. Blääää!!! Dubbelsidig och antibiotika igen. Stackars lila tjej!! Hon har varit så arg idag. Av förklarliga skäl. Kunde inte kommunicera vad det var med en gång. Och precis då Lovisa äntligen är frisk och kry och jag ska köra ner med båda tjejerna (själv, sex timmars körtid plus stopptid) till österlen om en vecka. Måtte de vara friska då!! Hoppas ni har en bättre dag än vi!! Kram

Herregud det är ju varannan månad i snitt. Mellandottern hade det vid 6 månaders ålder och det var så hemskt minns jag. Förstår att det är trist och jobbigt man är ju fortfarande liten på jorden när man är 3 år bara.

Kan man göra något för att förhindra att hon får det? Tror jag läste att man kan operera in små rör i örat.

Om 2,5 vecka ska jag vara själv med alla barn i 5 dagar då sambon ska till Kina i 6 dagar i tjänsten. Fasar redan nu.

Styrkekramar
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015