• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-09-22 20:10:25 följande:
    Tack alla för att ni delar med er av sömnpassen! Jo faktiskt, här funkar det nästan alltid att styra :) så länge man rullar vagnen på grus så sover hon. Eftersom att jag slutar amma henne till sömns nu så tar jag eller au pairen promenader på förmiddag och eftermiddag. Hon sover alltid en halvtimme utan rullning men efter det måste man rulla vidare. När hon sov hemma tidigare så fick jag tutta om henne efter 30-45 min och behövde ligga kvar bredvid henne för att hon skulle sova vidare. Samma sal på kvällen tyvärr, vaknar alltid efter 45 min och behöver tuttad om. Snart ska jag sluta med det och då får hon dessvärre skrika sig till sömns.

Kram
    Jag har också börjat fundera på hur jag ska få Douglas att somna utan att amma honom. Tror nog att det går utan att han ska skrika sig till sömns. Läser just nu i boken somna utan gråt, finns massa vettigt i den. Köp den om du inte har den är mitt tips. Jag beställde den från Bokus på nätet.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-22 21:56:40 följande:
    No worries
    Hon får alltid stå ute på altanen om hon ska sova sitt korta pass, tyvärr vaknar hon alltid efter 30-45 min där också. Bil funkar endast på långsträcka och motorväg.
    Har också märkt att allt blir svårare om hon inte får sova, speciellt matning. Så här rullas det mer än gärna, dessutom är det bra för hälsan, själen och kroppen. Mår riktigt bra av en extra promenad om dagen! Behöver fortfarande stärka min kropp efter min förfärliga graviditet då jag i princip bara låg och kräktes, usch och fy!

Kram
    Min kropp blev helt förstörd efter graviditeten. Efter jag börjat på yoga känns den mycket bättre och styrketräning och konditionsträning också. Har gått på mamma/barnyoga vilket har varit oerhört mysigt.

Kram
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-23 20:37:46 följande:
    Jag har läst den och även alla andra böcker om sömn. Mitt råd till dig är att börja i tid, så fort som möjligt. Ju längre man väntar desto svårare blir det. Glader som var med i denna tråden tidigare hade ju samma problem med sömnen men så plötsligt en dag så löste det sig och hennes bebis sov hela natten. Jag gick väl och väntade på den dagen men den har fortfarande inte kommit. Bvc tror att de mammor som "vill för mycket " får barn som får problem med mat och sömn. Och ja Alice har ju både och nu så det beror ju säkert på mig då, men vet ju inte vad jag ska göra åt saken. Just nu är det riktigt förfärligt illa med både mat och sömn, känner mig alldeles uppgiven. Hade ni sett all mat som erbjöds ikväll så hade ni skrattat, typ ett julbord fullt med godsaker, bland annat hemmagjorda avlånga "köttbullar" så hon kunde hålla själv. Der var inte mycket hon fick i sig tyvärr. Mellisen som var yogurt med jordgubbspure började hon först att sluka i sig med god aptit men sen plötsligt så ville hon inte ha mer. Ser inget mönster i hennes beteende och det känns bara helt omöjligt att förstå. Kanske så enkelt att en tand stör henne och dessutom är hon väldigt trött.

Vi har också märkt att hon blir väldigt röd om kinderna innan hon ska sova, ngn som vet varför?

Kram
    Konstig BVC så klart att det inte är ditt fel eller någon annans heller för den delen. Jag menade så klart inget illa, förlåt om det verkade så.

Min största skräck är att Douglas ska gråta sig till sömns ett par ggr under utvecklingsfaser har han blivit helt otröstlig och gråtit och snyftat och hulkat, gråter nästan själv då för jag tycker så synd om honom.

Jag läser själv somna utan gråt och tycker den är vettig och väldigt human så det var menat som ett tips men jag visste inte att du redan läst den.

Jag har sedan jag läst boken insett att jag påverkats av andra mammor i min närhet som inte är speciellt amningsvänliga och även min svärmor som inte kunnat amma själv och de tycker att jag är helt manisk med amningen och att jag borde slutat för länge sedan.

Jag och Douglas trivs bra med att amma och då vi samsover så vaknar jag direkt när han börjar vakna och lägger honom till bröstet och det känns som jag sover hela natten nästan. Däremot har jag problem med att musklerna är svaga, är stel och kan knappt gå på morgonen och det är jobbigt att inse att kroppen tagit stryk av graviditeten även om Douglas är värd varje krämpa.

Hoppas att din vardag blivit lite enklare när du fått lite hjälp.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-23 22:25:32 följande:
    Ja visst är den boken bra! Såklart ni ska göras det som är rätt för er. Kram
    Douglas får styra. Han visar att han behöver lite vanlig mat nu och äter klämmisar så då får han de. De dagar vår tajming är bra dvs då han sover bra så äter han mer klämmisar och när han gör det så sover han bättre på natten. Vi gör minimala förändringar under utvecklingsfaserna så jag läser i sömnboken nu och så försöker vi få honom att sova på natten i sin säng om någon månad.

Hur gör ni som samsover/samsover, sover pappa också i samma säng?
  • Bell13
    Sira skrev 2015-09-24 15:32:16 följande:

Nu börjar så sakta spädbarnstid-dimman rulla in här... Har inte haft varken tid eller ork att surfa på Fl på flera dagar, det har varit fullt upp här hemma. Så trött om kvällarna och har bara gått och lagt mig så fort jag kunnat. 

Lelle - Så kämpigt ni har det! Men jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Barn är egna individer och även om såklart föräldrarna påverkar så är det inte allt, även föräldrar som gör allt "rätt" kan ha krävande barn. Vår äldsta var en mycket krävande bebis och de andra föräldrarna i föräldragruppen gav en massa "goda" råd. De råden funkade jättebra på deras barn, de sov så gott själva hela natten, sov bra på dagen och somnade om så enkelt om de skulle vakna, inga problem. Medan vår tjej knappt gick att få att sova någon annanstans än i famnen, även på natten. Vi hade ett babynest till henne mellan oss i sängen och där sov hon kanske två timmar per natt om jag ammade henne till sömns medan hon låg i nästet och sedan försiktigt försiktigt flyttade bröstet från hennes mun när hon somnat. Det var väldigt svårt att inte känna att det var mitt eget fel, att jag på nåt sätt gjorde fel som inte kunde lösa det bättre... Men hon har helt enkelt en stark personlighet och en stark vilja, det har hon fortfarande och hon är en helt normal tre-åring idag. Jag förstår att du är uppgiven, det är så himla jobbigt när mat och sömn inte funkar och inga tips man får hjälper och för alla andra verkar det bara flyta på... 

Johjen: Så skönt att det inte var öroninflammation så att ni kunde komma iväg! Hoppas ni har en bra semester! Det borde vara perfekt väder i Spanien nu.

Bell: Hoppas allt löste sig med äldre dotterns fot. Diabetes är besvärligt även om den sköts bra. 

Irma: Åh så kul med U2-konsert! Lyssnade mycket på dem en period. Tycker fortfarande de är väldigt bra. Måste varit en upplevelse att få se dem på riktigt.

Vsg: Vad skönt att det inte var magsjuka! Huva för att vara själv med barnen i det läget!

Ber om ursäkt om jag glömt någon, har inte gjort det för att vara elak i så fall. Är bara trött och ofokuserad för tillfället...

Hennes fot har läkt fint, svullnaden har lagt sig. Hon äter fortfarande antibiotika. Hon hade prov i idrott och hälsa idag, fick A och hon var verkligen orolig att inte kunna vara med men det gick ju över förväntan.

Hon har kommit in i en period där hon hatar sin sjukdom och tänker att om jag struntar i den försvinner den. Kämpar på här hemma och har nu en period tagit över ansvaret för diabetesen så hon slipper tänka på det själv.
  • Bell13
    Sira skrev 2015-09-24 15:35:12 följande:
    Vi sover i dubbelsäng, jag och min man. Om storasyster kommer in till oss på natten sover vi alltid varannan vuxen, varannan barn så att barnen aldrig sover bredvid varandra. Vår stora snurrar runt mycket i sömnen och det är bättre att jag får en spark i ryggen än att E får det...
    Douglas pappa är rädd att lägga sig på honom. Jag har sagt att den risken nog är minimal.
  • Bell13

Nu har Douglas första tand kommit upp. Tyckte det var lite extra vitt i underkäken och där sitter den

Förmodligen därför han varit gnällig en period.

• Bell13
    johjen skrev 2015-09-24 21:54:59 följande:

Irma och Villsågärna, håller helt med er i ert resonemang gällande föräldraskap även om jag också tror att det finns mer eller mindre svårare barn. Tror både på arv och miljö, att man föds med en viss personlighet men hur den utvecklas beror väldigt mycket på hur man bemöts och hur omgivningen är. Kan likställa ditt resonemang om hundar med hästar Irma, som jag hållt på med hela mitt liv. I stallet där jag rider nu finns en häst som inte är helt säker i trafiken men det brukar gå bra när jag rider henne. Sist när jag red henne dock kände jag mig ur balans och inte på topp och hon blev orolig och höll på att sparka mot en bil som körde fort förbi. Mycket beroende på vilka känslor jag förmedlade och handlar mycket om ledarskap här också! Jag upplevs nog som en stabil person och lite som en ledare men att få barn var för mig så omvälvande och ett helt nytt område som jag inte behärskade så blev så osäker, rädd och litade inte på min egna förmåga och tycker det fortfarande svårt idag att vara en bra förälder. Visst är mer cool nu än vad jag var i början men tex nu på semestern har jag varit allt annat än cool.. Nervös inför flygresan så jag fick ta en Ipren för att slappna av, orolig att Adam inte äter ordentligt, sover dåligt, för varm, för kall i luftkonditioneringen, får för mycket sol på sig, ska vara gnällig när vi äter ute mm mm.. Försöker ta det lite mer som det kommer men är ju ett kontrollfreak och vill ju Adams bästa och att allt ska gå så smidigt som möjligt. Idag tex var vi ute och åkte med bilen i flera timmar och Adam sov först och sen vaknade han och efter en stund blev han gnällig. Inte så konstigt när han suttit i bilen i 3 timmar och säkert var hungrig! Då fokuserar jag på hur jobbigt det är att han är hungrig medan min sambo ser bara hur duktig han har varit under bilfärden.. Vet att det handlar om ledarskap eller det man sänder ut gällande barn också men får inte riktigt till det ännu såsom jag gör med hästarna och i viss mån arbetslivet. Tex sambon lägger Adam varje kväll och han somnar oftast med än gång. Om jag någon gång gör det tar det 30-60 min innan han somnar..

Oj vilket långt inlägg! Missförstå mig rätt, vi har det jättebra här i Spanien och jag försöker verkligen njuta men önskar att jag var lite mer relax och lugn och att jag inte påverka Adam med min oro och osäkerhet.

Kram på er!

Hej Johjen,

Tycker du verkar vara en jättebra mamma. Det är lätt att vara självkritisk men Adam kan ju inte ha en bättre mamma.

Jag märker att jag är annorlunda i mitt föräldraskap nu om jag jämför med 2002 och 2006 då mina döttrar föddes. Då tog jag dan som den kom och visste verkligen inget om utvecklingsfaser eller andra saker.

Nu var det inte självklart längre, det var en sådan kamp att få Douglas och det var inget som fick gå fel och så är mitt tänk nu när han är född, inget får gå fel, vill göra rätt och vill så mycket. Märker att när jag blir stressad blir alla i familjen stressade. Det funkar oftast bra men ibland blir det kaos när han sover dåligt.

Har mycket katastroftankar varje dag, är livrädd att något ska hända min familj. Vi gör så gott vi kan ju och är så bra mammor vi kan.

Njut nu av Spanien

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-26 13:43:39 följande:
    Att man prioriterar sömn tycker jag bara låter vettigt, absolut. Dessutom vet jag inte hur det är med två små!! Men vad Kitty nämner är många saker som är inga måste, som hon tycker är viktiga för att det finns något slags krav, om det nu inte är 100% ironi. Det är nog den delen som Britta reagerar mot.
    När jag läste den tycker jag det lyste igenom att det är ironi från början till slut. Tyvärr så tror jag att många känner så som hon skriver, att slå knut på sig själv och stressa ihjäl sig för att kunna upprätthålla en polerad fasad.

Själv är jag klassmamma i båda mina döttrars klasser och älskar det så det är ingen stress alls tvärtom

Gäller att lägga nivån på lagom ribba.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-26 13:39:20 följande:
    Precis...här fungerar det inte så bra med bitar ännu, men Victor fick tänder rätt sent. Bitar spottar han gärna ut, det som fungerar är små bitar av kex till exempel. Så vi tar det lugnt och stressar inte fram. Det kommer när det kommer

Kram
    Blev ju mycket enklare när jag lät Douglas visa när han var redo för och behövde annat än bröstmjölk. Han äter nu 1,5 klämmis från 4 månader om dagen fördelat på 3 el 4 tillfällen. Vi ammar på natten och lite mellan målen dagtid. Gav honom majspuré igår och han började kvälja och det lät som när en vuxen kräks, trodde han skulle kvävas så vi håller oss till våra klämmisar ett tag till.

Säger som du att det kommer när det kommer kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015