Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Kram
Nu börjar så sakta spädbarnstid-dimman rulla in här... Har inte haft varken tid eller ork att surfa på Fl på flera dagar, det har varit fullt upp här hemma. Så trött om kvällarna och har bara gått och lagt mig så fort jag kunnat.
Lelle - Så kämpigt ni har det! Men jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Barn är egna individer och även om såklart föräldrarna påverkar så är det inte allt, även föräldrar som gör allt "rätt" kan ha krävande barn. Vår äldsta var en mycket krävande bebis och de andra föräldrarna i föräldragruppen gav en massa "goda" råd. De råden funkade jättebra på deras barn, de sov så gott själva hela natten, sov bra på dagen och somnade om så enkelt om de skulle vakna, inga problem. Medan vår tjej knappt gick att få att sova någon annanstans än i famnen, även på natten. Vi hade ett babynest till henne mellan oss i sängen och där sov hon kanske två timmar per natt om jag ammade henne till sömns medan hon låg i nästet och sedan försiktigt försiktigt flyttade bröstet från hennes mun när hon somnat. Det var väldigt svårt att inte känna att det var mitt eget fel, att jag på nåt sätt gjorde fel som inte kunde lösa det bättre... Men hon har helt enkelt en stark personlighet och en stark vilja, det har hon fortfarande och hon är en helt normal tre-åring idag. Jag förstår att du är uppgiven, det är så himla jobbigt när mat och sömn inte funkar och inga tips man får hjälper och för alla andra verkar det bara flyta på...
Johjen: Så skönt att det inte var öroninflammation så att ni kunde komma iväg! Hoppas ni har en bra semester! Det borde vara perfekt väder i Spanien nu.
Bell: Hoppas allt löste sig med äldre dotterns fot. Diabetes är besvärligt även om den sköts bra.
Irma: Åh så kul med U2-konsert! Lyssnade mycket på dem en period. Tycker fortfarande de är väldigt bra. Måste varit en upplevelse att få se dem på riktigt.
Vsg: Vad skönt att det inte var magsjuka! Huva för att vara själv med barnen i det läget!
Ber om ursäkt om jag glömt någon, har inte gjort det för att vara elak i så fall. Är bara trött och ofokuserad för tillfället...
Nu har Douglas första tand kommit upp. Tyckte det var lite extra vitt i underkäken och där sitter den
Förmodligen därför han varit gnällig en period.
Irma och Villsågärna, håller helt med er i ert resonemang gällande föräldraskap även om jag också tror att det finns mer eller mindre svårare barn. Tror både på arv och miljö, att man föds med en viss personlighet men hur den utvecklas beror väldigt mycket på hur man bemöts och hur omgivningen är. Kan likställa ditt resonemang om hundar med hästar Irma, som jag hållt på med hela mitt liv. I stallet där jag rider nu finns en häst som inte är helt säker i trafiken men det brukar gå bra när jag rider henne. Sist när jag red henne dock kände jag mig ur balans och inte på topp och hon blev orolig och höll på att sparka mot en bil som körde fort förbi. Mycket beroende på vilka känslor jag förmedlade och handlar mycket om ledarskap här också! Jag upplevs nog som en stabil person och lite som en ledare men att få barn var för mig så omvälvande och ett helt nytt område som jag inte behärskade så blev så osäker, rädd och litade inte på min egna förmåga och tycker det fortfarande svårt idag att vara en bra förälder. Visst är mer cool nu än vad jag var i början men tex nu på semestern har jag varit allt annat än cool.. Nervös inför flygresan så jag fick ta en Ipren för att slappna av, orolig att Adam inte äter ordentligt, sover dåligt, för varm, för kall i luftkonditioneringen, får för mycket sol på sig, ska vara gnällig när vi äter ute mm mm.. Försöker ta det lite mer som det kommer men är ju ett kontrollfreak och vill ju Adams bästa och att allt ska gå så smidigt som möjligt. Idag tex var vi ute och åkte med bilen i flera timmar och Adam sov först och sen vaknade han och efter en stund blev han gnällig. Inte så konstigt när han suttit i bilen i 3 timmar och säkert var hungrig! Då fokuserar jag på hur jobbigt det är att han är hungrig medan min sambo ser bara hur duktig han har varit under bilfärden.. Vet att det handlar om ledarskap eller det man sänder ut gällande barn också men får inte riktigt till det ännu såsom jag gör med hästarna och i viss mån arbetslivet. Tex sambon lägger Adam varje kväll och han somnar oftast med än gång. Om jag någon gång gör det tar det 30-60 min innan han somnar..
Oj vilket långt inlägg! Missförstå mig rätt, vi har det jättebra här i Spanien och jag försöker verkligen njuta men önskar att jag var lite mer relax och lugn och att jag inte påverka Adam med min oro och osäkerhet.
Kram på er!