• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-09-09 08:31:38 följande:
    Hej Bell!

Har tyvärr inget råd att ge dig förutom att jag hade det likadant med Adam i perioder. Han sov mycket bättre om jag låg bredvid vilket också medförde att han sov bättre på natten så jag tog den tiden att ligga bredvid honom. Hade med mig telefonen, bok och kunde även han tv på tyst och passade på att vila jag med. Om Adam sover inne på dagen har jag alltid mörkt så det kan du testa. Eller som sagt bara ligga bredvid! smile1.gif Att söva honom i vagnen funkar inte? Nuförtiden när Adam ska sova fm och en bäddar jag ner honom i vagnen och så går vi en sväng så han somnar sen ställer jag honom på altanen, under uppsikt givetvis, så kan han sova där 1-2 timmar. Lycka till!
    Hej, att söva i vagnen funkar men så fort vagnen står stilla vaknar han.

Ska prova att dra ner rullgardinen lite så det blir lite mörkare dagtid. Han har börjat vakna vid 06.00 istället för 08.00 som han gjort tidigare så någonting är det ju som händer helt klart.

Det som funkar bäst är när han sover i bilen men oftast kan jag inte köra runt planlöst i 1.5 till 2 h min sambo har ofta bilen dagtid men vi ska testa att han lämnar bilen till mig på lunchen så får han sova i bilen på eftermiddagen så sover jag med honom på förmiddagen. Nu när han vaknar vid 06.00 så vill han sova första gången vid 07.45 så jag ligger bredvid honom nu.

Han somnar vid 18.45 på kvällen och då jag går upp med honom vid 06.00 så somnar jag vid 21.30 så det blir inte mycket egentid för mig och hans pappa och det är lite tråkigt men vi är glada för tiden mellan 19 och 21 som vi kan prata vuxensaker på

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-09 11:00:28 följande:

Bell - Ha mörkt i rummet är ett bra tips. Även söva i vagnen. Det är ju en vana så ge det några dar. Bil är också bra förslag men trixigt förstår jag då ni bor i lägenhet och han inte kan sova kvar med babymonitor som Lovisa gör på vår uppfart ibland (i skugga, jag ser temperaturen på monitorn osv).

Annars så tror jag att det kan vara så att han behöver mer mat. Är han inte snart ett halvår? Och en stor kille? Även om helamning rekommenderas så beror det ju lite på. Funkade bra i sex månader för vår äldsta tjej men Lovisa ville ha mer mat från fem månader. Testa med lite gröt kanske? Ersättning ibland? Det där varierar ju så från barn till barn men min erfarenhet säger mig att vagn t ex inte funkar om man är lite hungrig. Då somnar inte Lovisa heller även om det funkar jättebra annars. Då fungerar närheten liksom som kompensation. Sen första månaderna så sov Lovisa och även äldsta dottern ofta nära. Det är ju helt normalt och det där med egen tid känner jag igen smile5.gif ...men nu då han börjar bli lite större så kan det ju även vara nåt annat tänker jag? Sen sover de ju sämre och kortare i perioder. Så har mina barn gjort med och ibland har jag då fått söva en gång till per dag för att undvika övertrött bebis som ju inte är kul alls. Du får testa dig fram.

Lycka till!!

Kram

Han blir 5 månader på måndag har faktiskt inte tänkt att han behöver mer mat. Imorse somnade han 8.15 och vaknade 10.55 han låg över min mage liksom i amningsposition och åt 4 ggr på den tiden han sov.

Han sover nu igen och har varit på strålande humör idag. Ska börja med gröt ikväll, hans pappa ska få prova att ge honom. Köpte från 5 månader med mangosmak från Semper, den enda utan maltodextrin tänker att jag ska ge gröt till lunchen och när vi äter middag vid 18.00 som en start. Köpte olika fruktpure som jag ska testa och ha lite bröstmjölk i gröten i början tänkte jag.

Ska han sova i bilen måste jag köra runt i två h och stannar jag vid rödlysen kan han vakna och likaså vid bilköer så det är som en nödlösning för oss.

Tack för tips om mat

Kram
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-09 10:58:10 följande:
    De första 30 min kan vagnen stå stilla här när hon väl somnat men efter det får man fortsätta att rulla om det ska sovas, helst på grus. Brukar vara så för de flesta barn att de kan sova de första 30 min djupt när de väl somnat in ordentligt.
    Hej Lelle,

Är vagnen i rörelse sover han bra men stannar jag vaknar han oftast. Han är glad och så där men efter en halvtimme vill han sova igen och det blir ibland jobbigt eftersom jag har två barn till och är jag upptagen med t ex matlagning och inte kan söva om så blir det katastrof efter ett tag.

Kanske kan jag vända trenden med hjälp

av gröt.

Har du fått hjälp (au pair) ännu?

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-10 10:52:42 följande:
    Jo så tror jag nog det är i ert all då du beskriver lite mer. Om han sover tre tim och äter fyra gånger på den tiden sånär han ju inne i en period av att småäta. Så gör ju nyfödda men han är ju större nu och ska kunna äta mer åt gången och sen vara vaken en stund och leka osv och sen sova igen en längre stund. Åka vagn osv.

Tror Lovisa sov tre ggr per dag i samma ålder. Andra sover mer eller mindre. Beror såklart på hur mycket de sover på natten. Vi brukade gå upp runt 7. Sov igen vid 9 tror jag, en gång igen mitt på dan och sen runt 15/16 igen. Tror hon kunde sova runt 12 tim per natt då (med ett par amningar) plus 4-5 tim per dag. Nog snarare 4. Hade hon sovit kortare natt ibland så blev det mer. Hon brukade sova i pass från 40 min till 2-2,5 timmar. Kanske ett långt och två kortare pass per dag. Vi började med gröt och puré (förslagsvis jnte frukt utan t ex palsternacka eller morot, nåt som inte bara är sött och som mättar lite mer). Bästa tiden på dygnet att introducera mat brukar vara på morgonen eller efter förmiddagsvilan. Då de är pigga och inte precis ätit. Så om det inte skulle funka att ge på kvällen kan han vara för trött smile5.gif

Bara några tips och idéer smile1.gif Får du inte i honom gröt eller puré så testa att ge ersättning innan en promenad kanske? Innan förmiddagsvilan?

Stora kramar
    Jag tror han småäter för han kanske inte blir mätt någon längre stund för det inte finns obegränsade resurser med mjölk längre.

På natten sover han 11 h från 19 till 06 sedan är han vaken till 8.30 och behöver nog sova 2 till 3 h då men om han vaknar upp eller sover dåligt för han är lite hungrig är ju inte det så lätt kanske.

Tänkte prova med ersättning innan han sover första gången och kanske gröt när han vaknar upp från den.

Finns det risk att han ratar mindre söt puré om jag bara ger frukt tror du?

Det vill jag ju inte nu åt han 40 min och släppte bröstet så jag ska se hur länge han sover nu.

Tack för input

Kram kram
  • Bell13

Hej, här kämpar vi på med gröten. Fick i honom 1 tesked idag på morgonen tog säkert en halvtimme för han spottar ut. Mangopure eller morotspuré är inte heller populärt. Provar att mata tre ggr per dag och ger det tid.

Gällande ersättning vill jag fråga er andra följande:

Douglas är inte alls van med flaska eller ersättning, han accepterar Tommie tippee så den kör vi nu. Vi har ersättning sedan han var nyfödd, den som heter 1 borde vi köpa ersättning med högre siffra för att han ska bli mättare? Han dricker inte mycket, idag ca 50 ml åt gången. Han behöver nog vänja sig vid ny smak. Han accepterar inte att hans pappa matar utan det är bara mamma som duger

Igår och idag har jag promenerat med honom när det är dags för första vilan vid 8.30 och han har sovit mellan 2 och 3 h och blir som en helt annan liten kille. Han är glad och mer nöjd, så himla viktigt med sömnen. Hoppas han börjar tycka om maten snart också

• Bell13
    johjen skrev 2015-09-11 08:19:41 följande:

Hurra gånger två idag!!

Adam sov till 06:30!! Jag vaknade kl 05:15 och väntade på att han skulle vakna men slumrade nog till emellanåt.. Underbart! Han verkar helt frisk nu så det var förhoppningsvis förkylningen som ställde till det. Hurra!

Jag har gått ner 8 kg och 13 cm i midjan!! Har några kg kvar till jag ligger på samma vikt som innan graviditeten men har omformat kroppen så jag redan nu kan ha en del av mina gamla kläder. Hurra!

Hurra!

Hoppas ni alla får en fin helg!

Kram

Vad duktig du är, imponerande har gått ner 5,5 kg själv i fettmassa sedan 25 maj och det är ett evigt slit. Kommer i en del kläder också men långt ifrån allt. Rumpan är helt platt så det blir väl fokus på att träna den nu

Starkt jobbat än en gång
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-11 21:54:53 följande:
    Jo, vår au pair har kommit. Hon är för bra för att vara sann och det känns helt overkligt. Det är en fullkomlig lyx att få hjälp. Hon är bara 20 år men klok som en bok och väldigt smart, väldigt intressant att prata med, vi har blivit lite bästisar smile1.gif
    Idag unnade jag mig ett långt bad med skrubb och hela baletten, mitt på dagen, kändes konstigt men oj så skönt och välbehövligt. Jag tror att jag älskar min au pair, ha ha! smile1.gif
    Låter ju helt fantastiskt och du är så värd det Alla sömnlösa nätter och allt annat. Din tur att njuta nu helt enkelt.
  • Bell13
    Sira skrev 2015-09-12 17:21:06 följande:

Hej allihopa!

Jag har varit med i systertråden "Vi som äntligen är gravida efter ivf/äd" och för tre veckor sedan föddes vår dotter efter en äd-behandling. Har under tiden följt den här tråden på lite avstånd... Ni verkar ju vara ett tight gäng redan och har vad jag förstått fått barn ungefär samtidigt men jag kollar ändå: Finns det plats för en till?

Välkommen hit från den andra tråden hur går det för er?
  • Bell13
    johjen skrev 2015-09-12 21:31:26 följande:

Tack för grattis angående min viktnedgång! Kämpar vidare och hoppas nått min målvikt tills jag börjar jobba igen.. smile1.gif

Du kommer fixa det för du verkar vara så målinriktad och bestämd.

Är ju verkligen inget lätt jobb att bränna fett

• Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-09-13 20:10:27 följande:
    Ingen förbättring än smile4.gif , han vaknar 5-6 gånger per natt o vill äta o sover dåligt på dagarna med så blir ingen vila till mig smile4.gif o förutom trötthet har jag huvudvärk också...
    Känner med dig. Att inte få sova är tortyr och speciellt när det finns syskon som också är små
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015