• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-08-26 14:13:01 följande:

Vad tycker ni om att de små får titta på padda när de äter? Kan det vara skadligt, ngn som vet?

Douglas och hans pappa har vid några tillfällen tittat på bananer i pyjamas t ex när han varit lite gnällig och visat tecken på trötthet och hunger och jag kanske duschat, varit och handlat eller nåt annat ärende.
    Hoppas inte det är skadligt.
  • Bell13

Idag har vi varit på BVC 69,5 cm lång och 7160 g tung.
    500 g upp och 5 cm längre på 6 veckor. Hon sa också att helamning rekommenderas i 6 mån och att jag kan ge smaksensationer dvs att han får känna olika smaker på tungan. Ingen stress med maten med andra ord han fick sina vaccinationer också så vi får se hur kvällen blir. Sist fick han feber och skrek nån timme, förväntar mig samma idag.

• Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-27 18:16:25 följande:
    Stora killen!! Hoppas att han slipper febern efter vaccinationen.
    Tycker att det var typ igår jag födde honom och han vägde 3700 g vi tar det lugnt med maten, han sitter ibland med oss i sin matstol när vi äter och är inte ett dugg intresserad av våra tallrikar. Han ska dock få smaka lite på tungan några ggr i veckan.

Tror vi slipper febern han hade 37.2 när jag kollade för en stund sedan för jag tyckte han kändes varm och nu ammar jag för natten. Han gallskrek nån timme förra gången men inget sådant den här gången heller.
    Kram
  • Bell13
    johjen skrev 2015-08-29 17:21:31 följande:

Alltså jag blir så trött.. Idag vill jag byta ut min sambo som är irriterad och överhuvudtaget inte kan tänka längre än näsan räcker.. Ska försöka sammanfatta men hela veckan har han varit på dåligt humör. Jag försöker prata med honom, lirka lite lätt och tror det beror på avslut av företaget som jag förstår måste kännas även om det är eget beslut. Sambon vill inte prata, är lättstött, irriterad och på dåligt humör helt enkelt. Han är nästan alltid glad och käck så detta är verkligen inte likt honom. Han går omkring här som en osalig ande och kan inte bestämma eller ta sig för något. Rimmar lilla med att man har barn och hund och ta hand om! Jag skulle till frisören kl 10 och sen skulle jag köpa räkor då vi skulle äta det ihop med några vänner här på dagen. Jag stressar hem och finner att inget är klart och Adam jätte mammig när jag kommer hem. Dessutom har jag magknip och sjukt ont i magen. Det första jag får göra är att byta blöja, ser att han har intorkat bajs och frågar när sambon bytte senast, vilket verkar vara i morse vid 8 nu är kl 14. Fixar allt till räkorna, sambon hjälper till givetvis men är surpuppa hela tiden. Adam brukar äta mat och någon frukt till lunch men bara fått mat, dessutom mindre än vad han brukar och är grinig, försöker ge honom en macka samtidigt. Vi går bort till ladan där vi ska äta räkor med våra vänner, Adam sitter bredvid mig givetvis då sambon inte kan underhålla honom medan han äter, faktum är att äter vi tillsammans är det alltid jag som matar - matar sambon så gör han det innan eller efter han själv ätit. Ger Adam lite frukt samtidigt som jag skalar räkor, fixar med tillbehör till alla, innehåller gästerna mm.. Sambon äter sina räkor. Plötsligt får jag världens magknip och måste springa hem! Diarré och jätteont! Sitter på toaletten i 30 min, helt matt efteråt och måste lägga mig ner. Sambon kommer efter en stund och kollar läget och jag säger att jag nog får hålla mig hemma. Säger till sambon att ge Adam den frukt jag skivat upp och att han måste sova em vila snart. Nu kom de hem igen och igen frukt har han fått, sambon hittade den inte (!) och inte har Adam sovit något. Det resulterade i att Adam blev super grinig när han såg mig och bara skulle till mig fast jag egentligen behöver vila. Då får jag styra upp lite mellanmål till Adam och säga till sambon att gå en sväng med honom så han får sova, egentligen för sent men orkar inte ha honom grinig hela eftermiddagen då jag faktiskt är magsjuk. Så arg på sambon nu. Varför kan han inte tänka själv!? Måste jag alltid styra upp allt? Och om han mår dåligt varför inte prata om det som trycker honom? Grrrr!

Vad drygt och osnyggt att vara på dåligt humör en hel vecka och vägra säga vad som är fel. Min mamma höll på så under hela min uppväxt så det fixar jag verkligen inte.

Jag hade helt klart gjort som någon skrev åka bort några dagar och hade sagt att du får lösa problemen medan jag är borta för det funkar liksom inte att gå runt som en mussla en hel vecka. Gör man inget åt sina problem som han inte gör har man liksom förverkat rätten att vara sur tycker jag.

Tycker synd om dig och självklart kan han inte bete sig som ett barn och stoppa huvudet i sanden usch vilket omoget beteende.

Skickar styrkekramar
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-31 22:30:16 följande:

På tal om att låta bebisen äta själv så har ni väl köpt plastskydd från ikea och har på golvet under barnstolen? Köp en eller två och lägg under så är det lätt att orka av sen. Här får det saneras efter varje måltid men bra övning för finmotoriken och stärkande av självkänsla så det är såklart värt det smile1.gif

m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/44881100/

Kram

Vilken smart grej. Ska lägga på minnet och handla nästa gång jag är på Ikea.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-01 20:13:23 följande:

Hello!

Jo nu är både jag och tjejerna förkylda och ikväll är maken ute med jobbet smile4.gif Representation så inte läge att stanna hemma även om han ville hjälpa. Lovisa sov kass i natt. Snurrade först i sin säng och sen i min. Har varit helt omöjlig idag med. Knappt sovit. Men ingen direkt feber iaf. Bara dunderförkyld och 37,6. Kan kanske har hon ont i halsen eller i örat. Blr natten lika jobbig så åker vi till vårdcentralen imorgon. Hon somnade på en alvedon här iaf. Läste saga tillsammans alla tre och sen har jag sprungit skytteltrafik mellan sovrummen efter nattningen då storasyster också är lite hängig och varit som Alfons Åberg ikväll. Ville ha vatten, snyta sig osv. Lovisa gnällig och hade nog velat bli buren (lilla sjuklingen) men det fungerade ju inte då jag var ensam. Fick gå in och klappa om henne och buffa flera gånger och varje gång så ropade storasyster om nåt. Så typiskt! Hon håller inte på så annars då vi lägger varsin. Grymt svår och splittrande ibland att inte räcka till men nu sover de iaf båda två. Puh!!

Nu ska jag pusta ut i soffan med ett avsnitt av Mammon (rek om ni inte sett den).

Stora kramar till er alla!

Vad tufft. Här hemma är alla utom jag och Douglas förkylda men vi lär väl bli smittade. Douglas har sovit dåligt två nätter på rad så kanske är det på g med förkylning. Själv är jag helt knäckt av sömnbrist i två nätter Gud vad det tar på mig att inte få sova. Han har sovit dåligt dagtid med så verkligen ingen avlastning eller vila för mig. Ska snart gå och lägga mig och sova för jag är helt slut.
    En stor eloge till er som haft det dåligt med sömnen under en längre tid.
    Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-03 17:42:22 följande:
    Vi ska också fira med familjen, det lär bli tillräckligt många "barnkalas" senare smile5.gif
    Så de kommer på lunch o tårta.

Annars är det verkligen fullt upp. Har dessutom börjat med en insamling till flyktingarna, jag grät hela kvällen när jag såg bilden på den stackars 3 åringen vars kropp hade spolats upp på stranden i Turkiet. Är anmäld på kommunen som kontaktperson men kände att jag vill göra något mer. Bli bestört på den hat som vissa människor visar men blir glad när jag ser t.e hur tyskarna välkomnar flyktingarna. Det finns ändå lite hopp för mänskligheten...

Hur mår ni idag?

Kram!
    Jag skänkte pengar till olika organisationer igår efter jag sett bilden. Mådde så dåligt och blev så illa berörd när jag sett den. Det smärtar att det är så många fler som går samma öde till mötes.
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-09-04 11:26:10 följande:

VSG & Irma: Alla prover var normala så är bara förkylningsvirus han har fått så vi fick åka hem igen. Stackars liten är bara så ynklig nu när han är täppt i näsan o har feber. Jag kan inte heller ha honom i famnen så mycket för jag värmer upp honom så att febern stiger så han får ligga mest hos pappa som inte är lika bra alternativ (enligt bebis så duger bara mamma).

Skönt att han är utom fara han är ju så liten fortfarande.
    Hur går det annars? Hoppas att ni har det jättebra
    Kram
  • Bell13

Grattis till Victor världens bästa och klokaste mamma verkar han ju ha

Kram

• Bell13

Douglas har börjat hålla sig vaken fast han är väldigt trött dagtid. Han sover bara riktigt länge när jag ligger bredvid tätt intill honom. Går jag ifrån honom vaknar han och det är inte alltid jag kan ligga och vila med honom så länge som det behövs. Väldigt ofta på sistone somnar han inte alls och det resulterar i övertrött barn som bara vrålar rakt ut.

Kan det hjälpa att mörklägga i sovrummet som vi gör på kvällen? När han ska sova för natten är det inga problem, ammar ca 1 h och sedan sover han och vaknar bara ett par ggr för att äta.

Vill ha tips på förändringar jag kan göra för att få mitt lilla gostroll att sova sin middag han så väl behöver.

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015