• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-09-26 16:34:19 följande:
    Ja det måste verkligen vara ironi tror jag med men oavsett om Kitty är så eller ej så finns det ju många som lever på det viset. Tävlar i präktighet!! De mammorna har vi nog alla stött på
    Så oerhört skönt att inte behöva tro att man måste imponera på andra och speciellt sådana man inte känner, oerhört skönt att vara 41 år gammal för det har nog med ålder och mognad att göra

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-26 19:55:56 följande:
    Men precis! Det är verkligen en sådan härlig känslan att inte känna minsta pressen och genuint inte bry sig om hur alla andra gör eller hur man "bör" göra. Håller verkligen med. Sedan läste jag om krönikan, och jag kan inte annat än tro som Kitty var just ironisk, men som sagt oavsett så finns det alldeles för många mammor som förlorar kraft och energi på att imponera människor som de inte ens känner eller bry sig om...och det är sorgligt att samhället ser ut så där, lika sorgligt som att så många kvinnor mellan 30 och 50 blir utbrända. Det går för långt när man "stressar till yogapasset" som du går på för att just stressa av...

Nåväl, man får hoppas på att man behåller fötterna på jorden och fortsätter att vara sig själv när de små växer upp.

Apropå annat så är det så underbart att se hur mycket mer man kan kommunicera med dem. Fick en stor kram av Victor idag, och oj vad man smälter Hjärta.

Ha en skön lördag kväll gänget!
    Kommer åndå ihåg alla jular som vi har farit runt och stressat ihjäl oss för att hinna träffa alla och lämna julklappar och inte göra någon besviken. Och snart börjar den cirkusen igen ....
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-27 20:40:09 följande:
    Önskar så klart att hon vill ha pure och gröt. Men hon har toktröttnat, trodde ju hela tiden att det var förkylning och tänder som gjorde att hon inte åt (då hon åt gröt/pure ibland) men nu när vi försöker med pure samtidigt som maten så blir hon alldeles förtvivlad. Inte ens katrinplommonpure vill hon ha, men det är ju förståligt att hon tröttnat på den som fått den nästan varje dag.. Får pausa det ett bra tag och försöka igen.

Har läst på om järn, oj vad mycket järn de små behöver och det är inte lätt att få i henne det. Måste hitta en lösning på det.
    Vsg - du skrev att jag kunde ge macka med leverpastej och yogurt istället för gröt. Det räcker inte alls för att hon ska få tillräckligt med järn i sig tyvärr. Och du frågade ngn gång varför jag ville ge henne gröt/grötpinnar, jo för att det är bra med järn i. Dessutom hämmar kalcium järnupptaget och yogurt bör ju inte ges tillsammans. Hon äter inte tillräckligt med blodpudding heller tyvärr. Har inte hittat ngt hon verkligen gillar ännu som har fullgott med järn i sig. Har ni tips så ös på. Måste ju vara ngt som är hyfsat mjukt och som hon kan hålla i själv

Kram
    Hej, håller med Irma att man inte behöver följa alla råd eller rekommendationer. Skulle jag gjort det skulle inte Douglas äta någonting eftersom han inte vill ha

Ersättning

Välling

Grönsakspure

Gröt

Det enda han vill ha just nu är jordgubbsklämmis och det får han ett par gånger om dagen. Resonerar att det är bättre att han får i sig mat så han blir mätt och är gladare och nöjdare för då blir hela familjen gladare och nöjdare. Vi ammar rätt mycket mindre nu när han äter annan mat men det blir nog 4 till 5 amningar om dagen.

Visar han att han inte vill ha så behöver han inte. Det heter ju matlust och inte mattvång.

Tror inte du behöver vara orolig för att hon ska få brist det är nog inte så vanligt i Sverige. Min lilla Douglas ratar det mesta jag försökt med.

Har bestämt att inte ha problem och maten får inte bli ett problem så jag gjorde det bästa av situationen

Kram
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-27 22:01:33 följande:

Tack snälla för dina tips! Tänkte på några enkla saker som hon kan hålla i själv och som är lättlagat/snabblagat. Linser blir svårt men stora bönor bör funka, tål deras magar det? 8 mg järn bör de få i sig per dag vilket är svårt att uppnå om hon vägrar gröt/välling/pure. Och kalcium i samband med det hämmar järnupptaget så det är fullkomligt onödigt. Hon äter inte yogurt längre heller just nu, tröttnat på allt hon har fått tidigare. Gröna ärtor älskar hon, är det järnrikt? Detta är ingen direkt stress utan en nödvändighet, barn kan dö av näringsbrist och det är väldigt vanligt att barn som inte äter gröt/välling/pure får järnbrist. Nu vet jag att hon säkerligen har depåer att ta av men måste bygga på för framtiden.

Kram

När jag var gravid så svalde jag mina järntabletter med mjölk.

Mitt värde låg på 140 graviditeten igenom. Tror att du försöker göra så mycket rätt med maten så det bara blir fel istället. Ta mig på rätt sätt nu men du behöver lugna ner dig för du får det att låta som barnmisshandel om hon inte får i sig 8 mg järn om dagen. Om hon inte får det vad händer då? Du verkar vara en ängslig person och jag håller med Irma att det nog är en bra ide att inte googla.

Kram
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-27 22:01:33 följande:

Tack snälla för dina tips! Tänkte på några enkla saker som hon kan hålla i själv och som är lättlagat/snabblagat. Linser blir svårt men stora bönor bör funka, tål deras magar det? 8 mg järn bör de få i sig per dag vilket är svårt att uppnå om hon vägrar gröt/välling/pure. Och kalcium i samband med det hämmar järnupptaget så det är fullkomligt onödigt. Hon äter inte yogurt längre heller just nu, tröttnat på allt hon har fått tidigare. Gröna ärtor älskar hon, är det järnrikt? Detta är ingen direkt stress utan en nödvändighet, barn kan dö av näringsbrist och det är väldigt vanligt att barn som inte äter gröt/välling/pure får järnbrist. Nu vet jag att hon säkerligen har depåer att ta av men måste bygga på för framtiden.

Kram

Du kanske ska boka en tid med en barnläkare om du är så orolig att hon ska dö av näringsbrist? Finns det barn som dött av näringsbrist de närmaste åren i Sverige?
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-28 11:42:17 följande:

Ha ha, oj vad ni har missförstått mig. Klart jag inte är orolig över att Alice ska dö, ha ha. Att jag uttrycker mig så galet så att ni missuppfattar mig så. Har ont om tid nu men måste nog läsa igenom allt igen ngn gång. Ville bara vara tydlig med att det är viktigt att de små får järn i sig och ville bara ha tips på sådan mat då pluttan inte är så förtjust i järnrik mat. Känner att det tar upp för mycket att hålla på att diskutera annat.

Tack för att ni vill väl men jag behöver mer konkreta tips. Er hets kring detta gör det bara mer snurrigt för mig

Kram

Kram

Du behöver nog tänka på hur du formulerar dig i så fall. Du ger intrycket av att vara en stressad och orolig person som just nu har råpanik över att din dotter inte får i sig det järn du anser är din skyldighet att hon får i sig.

Säger som föregående, snälla läs igenom vad du skriver så förstår du nog varför du uppfattas annorlunda än hur du uppfattar dig själv.

Man blir väldigt orolig.

Kram
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-28 11:42:17 följande:

Ha ha, oj vad ni har missförstått mig. Klart jag inte är orolig över att Alice ska dö, ha ha. Att jag uttrycker mig så galet så att ni missuppfattar mig så. Har ont om tid nu men måste nog läsa igenom allt igen ngn gång. Ville bara vara tydlig med att det är viktigt att de små får järn i sig och ville bara ha tips på sådan mat då pluttan inte är så förtjust i järnrik mat. Känner att det tar upp för mycket att hålla på att diskutera annat.

Tack för att ni vill väl men jag behöver mer konkreta tips. Er hets kring detta gör det bara mer snurrigt för mig

Kram

Kram

Kanske boka en tid till en kostrådgivare och få konkreta tips?
  • Bell13

Hej,

Här går det framåt med maten och vi har helt bytt ut lunch och middag mot måltid med sked istället för amning. Blir ett mellanmål på eftermiddagen också oftast. Märker stor skillnad på hans nattsömn, han somnar 18.45 och vaknar första gången 22.30 så det är en klar skillnad. Han ammar sedan två ggr till på natten och äter då i ca 5 min och somnar sedan om.

Han tog också nappen i lördags och gillar att ha den när han är lite trött. Tänker att nappen blir substitut till tutten när han slutar amma.

Han äter nästan bara jordgubbsklämmis. Provade ge päronpure imorse och det tog han en sked av och grimaserade, det är nog lite surare än jordgubb

Vi gör framsteg och ville bara berätta om dem.

Kram till er alla

• Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-28 13:24:51 följande:
    Vad härligt att det fungerar bättre och att han sover bättre, både för honom och er.
    Det där med smak tar ju lite tid... Ellas Kitchen har bea klämmisar med blandningar av grönsaker och frukt, kanske värt att testa om ett tag.

Kram!
    Han får jordgubb som han gillar till varje mål och nu testar jag päron också och till slut vänjer han sig ju vid olika smaker ska kolla klämmisarna du tipsade om.

Den vi har är jordgubbe/äpple men smakar och luktar bara jordgubbe. Har reagerat på att det är päron i många klämmisar det måste väl vara för att det är bra mot förstoppning.

Det "gulliga" bebisbajset som luktade hallonbåtar typ är ett minne blott, nu är det rejäla doningar
  • Bell13
    johjen skrev 2015-09-28 14:46:16 följande:

Hola! Hemma igen efter en härlig vecka i Spanien. Allt har gått jättebra, Adam har varit super duktig och när jag väl kunde börja slappna av så har det varit väldigt skönt.. Sovmorgon har jag haft, sov till kl 10 efter ha ammat Adam kl 06, druckit vin för första gången sedan jag blev gravid och unnat mig en glass varje dag.

Oj vad ni är aktiva! Har knappt hunnit läsa här än mindre kommentera.

Angående järndiskutionen har min Bvc-sköterska varken gett industritillverkad gröt eller mat och gett smörgås med leverpastej och yoghurt, och sa till mig att göra detsamma, och hennes barn mår bra. Rekommenderar också palttunnbröd har även köpt något som heter järnrikebröd och smular mer i maten.

Kram

Låter helt underbart med Spanien. Jag drack ett glas vin i lördags också första gången sedan jag blev gravid, smakade gott men det gick upp i huvudet på en gång.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015