• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-10-09 10:39:16 följande:
    Det där är nog lite olika. Lovisa rullade ju runt vid 3 månader och började lyfta huvudet då hon var en månad. Men sitta själv då utan stöd är nog rätt extremt
    När jag skriver "hålla upp huvudet själv" menar jag utan stöd och support från annan människa.

1 månad är ju supertidigt. Men väldigt olika som du skriver, syrrans yngsta gick vid 9.5 månad

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-10-09 13:21:40 följande:
    Hade nog för bråttom när jag skrev. Hon satt inte själv utan stöd så tidigt men NTF-killen sa att det var dags att byta när huvudet inte hängde och slängde okontrollerat längre. Hade vi gått efter viktgränsen hade hon haft babyskyddet tills hon var över två år... (Fast då hade nog inte klarat längdgränsen å andra sidan.)
    Inte "hängde och slängde"? På big baby sa de att de måste kunna sitta upp ordentligt och att orka det under en längre tid om man åker lite längre.

Man gör det man anser vara rätt för sitt barn.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-09 13:26:35 följande:
    Ja lyfta huvudet från mitt bröst gjorde hon redan på BB. Vi var helt chockade!! Så efter en månad kunde hon hålla huvudet helt ok. Gick bredvid möbler vid 8 mån och helt obehindrat utan stöd vid 10,5. Så var det inte med hennes storasyster Kram
    Då var hon ju supertidig.
  • Bell13
    Sira skrev 2015-10-09 17:35:43 följande:
    Ja precis. Det förutsätter jag att alla här gör. Och jag tror att vi allihopa lyssnar på råd vi får från dem vi tror kan mer än vi själva.

Min första tanke när jag läste vid vilken ålder ni andra byter var verkligen inte: "Oj, alla här gör fel!" Utan "Oj, vilka olika rekommendationer vi har fått! Till oss sa de ju...". Så vi kanske bara ska lämna det där. Att vi alla vill det bästa för våra barn och att vi försöker lyssna på dem vi tror vet bättre än vi själva.
    Menade inte att göra dig upprörd. Gud förlåt. Ta det lite chill nu.
  • Bell13
    Sira skrev 2015-10-09 22:21:41 följande:
    Du gjorde mig inte upprörd - lovar! Försökte visa det med alla smileys i texten men det blev visst ändå otydligt.
    Ser inte smileys på fl i mobilen och ej heller bilder tyvärr. Det var en het potatis som nu får vara begraven från min sida.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-09 20:26:40 följande:
    Ja det ser ju inte så bra ut. Men kan du inte lägga bak hans huvud när han somnat? Det gjorde jag ibland med Lovisa och då låg hon kvar så. Men kunde trilla fram just då hon somnade.

Kram

PS. Handtaget är en störtbåge och ska bara uppfällt vid färd.
    Fällde handtaget lite för att kunna fota bättre. Fotade naturligtvis när bilen var parkerad och inte under färd.

Ska prova med en kudde bakom hans huvud i babyskyddet. Kör så lite som möjligt nu och åker buss eller tunnelbana om det går. Lite krångligare och inte lika bekvämt men det får jag ta.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-10-09 23:25:06 följande:

Apropå bilbarnstol/babyskydd så kan jag säga att det hände oss också att Victors huvud hängde ner eller på sidan i babyskyddet när han somnade, då justerade vi det när vi såg det. Han låg på medelkurvan så det kändes inte brådskande att byta. Han var väl nästan 11 månader när vi bytte till Maxi Cosi Pearl, men då började han bli för lång för babyskyddet.

Tror nog inte att det är fel på ert babyskydd, och en tips om du tycker att han är fortfarande för liten för bilbarnstolen är att använda en kudde.

Kram!

Enda jag är rädd för är vad som händer med nacken vid krock när det hänger så där.
  • Bell13
    bbssk skrev 2015-10-10 09:42:41 följande:

Råkade snubbla in här. Har en 7 månaders (efter IVF) och ville bara tipsa om BeSafe iZi Kid X1 i-Size som är deras senaste stol från 2015.

Den är iof dyr (var nån kampanj på lekmer eller Babyland där den kostade 4600kr sombilligast) Men den säkraste stolen på marknaden nu.

Den är från 0-18kg/61-105cm och 6 månader-ca 4 år.

Jättesmidig och går att fälla i tre lägen. Där det mest liggande läget är som ett bra lutat babyskydd.

Hej, anledningen till att vi inte valde be safe är att basen är så fruktansvärt stor och klumpig. Vi betalade 5295 kr för vår stol. På vår maxicosi pearl XP finns det tre lägen och det mest bakåtlutade är ok upp till 97 cm valde den också för designen den är väldigt snygg.

Stort grattis till babyn, min Douglas är på måndag 6 månader.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-10 15:19:28 följande:

Ang Maxi cosi pearl så finns den billigare på nätet - det lät dyrt med 5295 tycker jag Bell!! Eller skrev du fel? 2499 plus 1700 för basen har vi hittat. Ska ha en sån i makens bil tänkte vi. Kram

Nej har betalat 5299 kr

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015