• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Idag har lillen fått sina första vaccinationer i spruta. Han grät hjärtskärande i ett par minuter sedan var det över, oerhört glad att det gick över så fort.
    Nån timme efter vi kom hem hade han bajsat väldigt vattnigt, beror nog på rotavaccinet.
    Vid 17.00 började han skrika och var helt otröstlig, han grät stora krokodiltårar och han kändes alldeles för varm. Kollade febern och den var på 37.8 så jag gav honom en alvedonsupp och ammade lite grann.
    Nu ammar jag igen och han håller på att somna för natten. Han känns inte alls varm längre så jag hoppas vi får sova bra inatt.

• Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-14 22:45:26 följande:
    Stackars liten :( Rota fick han väl i munnen?
    Rota fick han dricka, andra dosen nu och två sprutor.
    Hemskt men så länge det man vaccinerar mot är hemskare så får det bli jobbigt nån kväll. Hoppas han är bättre imorn. Nu sover han i alla fall och det gick bra att natta honom, var beredd på massa skrik
    Hur går det för er och hur mår du?
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-15 09:12:50 följande:
    Usch då, rota och sprutor samtidigt. Nä, går inget vidare här. Vissa nätter sover hon hyfsat men andra nätter dåligt. Inatt har hon vaknat varann timme tyvärr. Men jag och pappa delar upp nätterna nu så att det inte ska bli så tufft för oss och vi tycker att det funkar bra. Hon har haft de övre mitt-tänderna på gång extremt länge och vet inte om det kan vara dessa som är problemet just nu. Tänderna syns lite mer för varje dag som går. Man kan ju undra hur lång tid det ska ta...
    Min mellandotter var precis som Alice, vaknade varannan timme och ville amma. Vi försökte med nappflaska så hennes pappa skulle kunna avlasta men hon vägrade. Hon gallskrek så fort man satte in den i munnen på henne. Hon hade napp men just nappflaskan hatade hon.
    När hon började äta lite mer vid 6 till 7 månader blev det bättre på natten med amningen. Tyckte vi provade allt men inget fungerade.
    Jag tänker att en del bebisar kanske är så där? Att de har ett överdrivet närhets och trygghetsbehov.
    Jag var halvdöd efter att inte sovit då på nästan ett år samt att hennes storasyster var 4 år och rätt krävande och hade sina behov och ville aktiveras.
    Det är helt vidrigt att inte få sova
  • Bell13
    emeliearcen skrev 2015-07-16 11:09:50 följande:

Hej på er! Behöver skriva av mig och fråga er om råd. Vår lille kille, Kasper, på 3,5 veckor har stora problem med att han sväljer mycket luft vid amning. Jag har kommit på att han ofta andas genom munnen i vanliga fall, vilket visst är väldigt ovanligt för spädbarn. Så det känns som att han har svårt att andas genom näsan och på så vis inte riktigt hittar rytmen i andningen när han ammar.

Eftersom han sväljer luft får han ju också en hel del magknip, han vrider och vänder på sig, skriker, söker efter tutte, kräker, hickar osv. Tycker så synd om honom. Finns det något jag kan göra för att hjälpa honom? :(

Tacksam för råd och stöttning.

Hej,
    Vi använde pysventil en del Douglas första veckor och vi tyckte att det hjälpte bra. Jag tror att det förkortade tiden han hade ont genom att hjälpa till att få ut gaserna samt att det kom rätt mycket bajs också en del gånger.
    De olika magdropparna köpte vi men tyckte det verkade krångligt och det räckte med pysventilerna för oss.

Googla hamburgergreppet, det hjälpte oss med amningen i början, fick det tipset här tror jag.
    Lycka till med den lilla
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-16 22:44:56 följande:
    Åhhh, jag ryser när jag läser om barn som sover hela natten, så himla skönt för dig.

Alice ammade inte en enda gång igårnatt och jag hade möjligheten att sova mellan 22-7:00 men vaknade redan vid 4:00 tyvärr och undrade när hon skulle amma. Jag o pappa brukar bytas av på morgonkvisten men det behövdes inte inatt. Somnade sen om men jag vaknade varje timme, vid 6:30 fick jag pumpa brösten för att undvika mjölkstockning.

Alice vaknade till ca varann till var tredje timme men somnade om fort med pappas hand på sig.

Bell, det är nog som du säger att vissa barn behöver mer närhet och trygghet. Jag är i varje fall lättad över att slippa vara en levande napp på natten.

Så lite förbättring måste man njuta över. Nu hoppas jag på ytterligare en amningsfri natt.

Kram
    Jag hoppas också på amningsfria nätter för din skull
    Tortyr att inte få sova. Douglas äter en gång på natten och jag vaknar flera ggr och kollar så han ligger bra osv. Har haft mycket katastroftankar gällande plötsligt spädbarnsdöd, tror det är därför jag ibland/ofta vaknar och "måste" kolla så han är ok
  • Bell13

Vi har problem med torsk på Douglas tunga som dessvärre har spridit sig till mina bröstvårtor.
    Den 25 maj påpekade jag detta för barnläkaren på BVC och hon sa att jag ska smörja med canesten och på Douglas tunga skulle jag skrubba med en handduk. Det funkade ju inte och precis 1 månad senare fick vi medicin till Douglas. Det är fortfarande inte bra och vi har hållit på i 3 v nu.
    På BVC säger de att det är bara att fortsätta. Är det någon som varit med om liknande? Känns som det är mina bröstvårtor som är boven i det hela, han ammar ju väldigt ofta och då får jag ta bort krämen på dem.

• Bell13
    johjen skrev 2015-07-17 17:24:32 följande:
    Adam och jag hade samma problem och den krämen som jag fick kunde man amma med. Vad har du för kräm? Adam fick också något medel som skulle penslas i munnen men ärligt talat tror jag varken det eller min kräm funkade för han var forsatt vit på tungan ett bra tag även med medicin .Tror mer det växte bort och vad jag vet så är torsk i munnen ieller på bröstvårtorna nget farligt.
    Jag har canesten, receptfritt från Apoteket. Vi är inne på andra flaskan nu och börjar bli trött på det. Ska säga att vi lägger ner det när den är slut.
    Tack för ditt svar, trodde att svampen kunde gå ner i brösten och göra mig riktigt sjuk.
  • Bell13
    johjen skrev 2015-07-17 17:33:11 följande:

Tack för era grattis angående Adams sömn! Tror ni inte han vaknade kl 05 i natt och var ledsen och skrek i 30 minuter! Sambon tröstade och vi diskuterade först om jag skulle ta honom men kom fram till att ge det en halvtimme.. Exakt 30 minuter senare somnade om och sov till 08.Men han sov från 20 till 05 och hoppas att det var en engångsföreteelse att han vaknade så tidigt..

Idag var det mät och väg dag för mig i mitt mamma fitness program. Jag har gått ner 4,5 kg, 11 cm i midjan (!), 5 cm på stussen och 3 cm på låren. Sliter verkligen med detta att få ihop träning, mat och att ta hand om Adam och är så himla nöjd att det ger resultat! Börjar känna mig som mig själv igen i kroppen och kläder börjar sitta ok igen. Men jag är långt i från nöjd och ska fortsätta kämpa, främst för att jag mår så bra av det!

Kram

Är verkligen imponerad av dig det är inte lätt att sköta kosten med liten bebis än mindre att hitta tid till att träna.
    Jag har köpt ett löpband som jag använder ca varannan dag. Jättesvårt att ta mig till gymmet.
    Tränar du hemma enbart?
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-18 11:08:38 följande:
    Alice hade torsk på tungan men jag fick inte det. De får de oftast av nappflaskor/nappar så var noga med sterilisering för när det går bort så kan det komma tillbaka. Blanda 1-2 teskedar bikarbonat med kokat vatten. Låt svalna och ställ i kylen (recept från bvc) Pensla på tungan flera ggr om dagen med bomullspinne. Kan vara svårt att få bort ändå. Men det är nog ingen fara, de flesta barn har det.

Kram
    Tack för tipset, testar det om det inte hjälpt när vårt mycostatin är slut.
    Douglas har ju inte napp och han ammar enbart.
    Hur länge tog det för dig att få bort det?
    Så irriterande för jag bad om medicin den 25 maj men det var helt onödigt enligt barnläkaren och en månad senare blev det bara värre. Douglas fick det på insidan av läppen och kunde knappt äta
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-19 21:03:28 följande:
    Hon är snart 8 månader, men kan inte riktigt vända på sig tyvärr. Hon började att vända på sig för flera månader sedan vid några tillfällen men slutade med det sen. Nu verkar hon vara på gång igen med att vända sig men lyckas inte alltid. Hon kan inte riktigt sitta själv heller, bara korta stunder sen glider hon ner igen. Gissar att hon är ngt sen med det.

Får nog vänta lite med snutte tills hon kan vända sig bättre, magkänslan säger att det inte är dags ännu då jag allt för ofta sett att hon inte gör ngt åt syrebristen.

Men vet ngn om alla barn vaknar om syret tar slut?

Kram
    Min systers dotter som nu är 14 månader gammal har tunna flanellfiltar, som ett lakan fast mycket mindre som snuttefiltar som hon har över ansiktet för att kunna somna. Hon har även napp och har alltid fått luft.
    Douglas har börjat pilla med min tröja eller bh:n när han ammar och jag har köpt en snutte från diinglisar som jag tänkt introducera och se om han är intresserad.
    Jag är också rädd för psd, han är ju bara 14 veckor.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015