• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Jag måste få skriva av mig. Jag har en svärmor som hör hemma i helvetet. Hon är rakt igenom ond. Hon hatar mig över allt annat. Det har verkligen eskalerat sedan vi fick barn. Inget jag gör är bra och hennes metoder är de bästa givetvis. Att barn ska skrika ensamma i sin säng är helt normalt får de inte göra det blir det inte folk av dem. Att jag ammar ofta är helt åt helvete också så klart.
    Igår var de här och då vilade jag med Douglas på eftermiddagen och det var så klart åt helvete för ju längre man väntar med att vänja dem att sova i egen säng ju svårare blir det. Jag förstår inte varför det är så hemskt att ge sitt barn närhet och kärlek. Bebisar ska också badas och schamponeras minst en gång om dagen enligt henne. Naglarna på honom är alltid för långa och hans skorv i hårbotten ska skrapas bort. Hon hånar mig för allt jag gör och hon trycker ner mig varje gång vi ses.
    Det har gått så långt så jag får ångest varje gång de ska komma hit, det ska alltid sovas över för det är helt omöjligt att komma över dan.
    Min sambo tycker att det här är jobbigt men tar alltid hennes parti och säger att jag ska vara en större människa och inte bry mig om henne. Min sambo vill att vi ska semestra med dem och det gör mig helt panikslagen, är också rädd att hans mamma ska bli slutet för vår relation.
    Det går liksom inte att säga till henne för hon har alltid rätt även om hon har fel.
    Har försökt säga till min sambo att det är bättre att han åker dit själv, de bor i Borlänge, men det vill han absolut inte för han vill att vi åker dit som familj vilket inte längre fungerar. Jag får tryck över bröstet igår när hon stormade in och skulle styra och ställa. Det är ju ohållbart.
    Så mycket negativt det blev nu men var tvungen att ösa det ur mig

• Bell13
    johjen skrev 2015-06-30 15:59:48 följande:

[quote=75479886][quote-nick]Bell13 skrev 2015-06-30 15:01:08 följande:[/quote-nick]

Jag måste få skriva av mig. Jag har en svärmor som hör hemma i helvetet. Hon är rakt igenom ond. Hon hatar mig över allt annat. Det har verkligen eskalerat sedan vi fick barn. Inget jag gör är bra och hennes metoder är de bästa givetvis. Att barn ska skrika ensamma i sin säng är helt normalt får de inte göra det blir det inte folk av dem. Att jag ammar ofta är helt åt helvete också så klart.

Igår var de här och då vilade jag med Douglas på eftermiddagen och det var så klart åt helvete för ju längre man väntar med att vänja dem att sova i egen säng ju svårare blir det. Jag förstår inte varför det är så hemskt att ge sitt barn närhet och kärlek. Bebisar ska också badas och schamponeras minst en gång om dagen enligt henne. Naglarna på honom är alltid för långa och hans skorv i hårbotten ska skrapas bort. Hon hånar mig för allt jag gör och hon trycker ner mig varje gång vi ses.

Det har gått så långt så jag får ångest varje gång de ska komma hit, det ska alltid sovas över för det är helt omöjligt att komma över dan.

Min sambo tycker att det här är jobbigt men tar alltid hennes parti och säger att jag ska vara en större människa och inte bry mig om henne. Min sambo vill att vi ska semestra med dem och det gör mig helt panikslagen, är också rädd att hans mamma ska bli slutet för vår relation.

Det går liksom inte att säga till henne för hon har alltid rätt även om hon har fel.

Har försökt säga till min sambo att det är bättre att han åker dit själv, de bor i Borlänge, men det vill han absolut inte för han vill att vi åker dit som familj vilket inte längre fungerar. Jag får tryck över bröstet igår när hon stormade in och skulle styra och ställa. Det är ju ohållbart.

Så mycket negativt det blev nu men var tvungen att ösa det ur mig

[/

Fy fasiken Bell vad jobbigt! På det du beskriver verkar hon vara en riktig häxa. Har inte haft det som du men fullt av goda råd från både min mor och svärmor och lite småskrattande kring att man ska amma i tid och otid.. Det jag gjorde då var att säga att de, mamma och svärmor, säkert gjorde så bra de bara kunde efter de förutsättningar de hade och de rön som fanns då. Men forskningen går trots allt framåt och idag förespråkar man fri amning vilket innebär en massa ammande de första månaderna. Hur tror hon de gjorde förr i tiden, inte sjutton väntade de 4 timmar mellan gångerna? Fri amning ger trygga och stabila barn. Om inte din sambo kan säga ifrån får du säga till din sambo att du kommer säga ifrån, det är inte hållbart! Säg att du gör vad du vill med dina barn, hon har gjort som hon ville med sina barn och du lägger dig inte i det så hon behöver inte lägga sig i ditt. Duger inte det eller hon blir irriterad behöver hon inte besöka er mer. Att hon kommer in och dominerar är ju inget annat än att hon känner sig osäker och att du nu tar hennes plats som viktigaste person dvs mamma till din sambos barn och hans egna mamma blir inte lika viktig. Du ska inte vara den större personen om du inte vill och känner att du kan det utan förklara för din sambo hur dåligt du mår av detta. Kanske kan du dra någon liknelse så han fattar? Att någon på hans jobb hade klampat in på hans område och börjat domdera?

Hoppas det blir bättre!

Kram

Tack för ditt svar Johjen. Hon är elak och jag tog bara upp en bråkdel av saker hon gör.
    Hon idiotförklarade mig också igår för att vi tar med Douglas till Florida i 3 veckor nästa sommar. Barn uppskattar inte det enligt henne, att åka utomlands och han ska ju vara hos dem istället.
    Försökte säga att barn uppskattar att vara med sina föräldrar men så var det självklart inte.

Du har så kloka tankar och tips. Ska ta det där exemplet på jobbet som du gav. Ska fråga vad han skulle göra om nån av hans anställda försökte ta över hans jobb eller styra och ställa och bestämma hur han ska sköta företaget.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-06-30 16:41:35 följande:
    Åh, jag hade skrivit ett långt svar och allt försvann... :(

Din svärmor kan nog triggas av att du är artig och så väluppfostrad så du håller tyst... Om du sätt ifrån kanske hon får sig en näsbränna!

Min svärmor har samma åsikt som din om sömn. Men sen hade hon ett stort behov av egentid då min man hade kolik otroligt länge...

Kläm till med "vi lever inte på stenåldern länge" eller något sådant. ;) Eller "du håller dig inte uppdaterad med den senaste forskningen från världs hälso organisationen va?". Kanske ett "du fick göra som du ville, så nu gör jag som jag vill". Där finns så många kängor jag vill ge att jag nästan storknar! :P
    När hon igår sa att jag måste lära honom sova i egen säng så sa jag att varken jag eller Douglas lider av det och att vi sover separerade när vi är redo för det, då gick hon ut i köket och gnällde till min sambo. Han vågar inte säga nåt och jag vet inte varför.

Tack för dina tips och råd, jag känner att om jag inte får ett stopp på det så kommer jag att koka över.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-06-30 17:06:05 följande:
    Vilken jobbig situation Bell!

Håller helt med Johjen, du ska inte behöva vara den större människa här. Försök hålla dig lugn och sakligt förklara för din sambo att

1) du är fortfarande extra känslig pga hormonerna

2) Det är ditt och hans hem, din svärmor är en gäst och har inte rätten att bestämma över dig.

3) han är pappa nu och ska bete sig därefter först och främst, det är prioriteten. Att vara sin mors tacksamma son får komma i andra handen

4) Ni ska inte behöva ursäkta er för de metoder ni väljer. Säg att hon är välkommen men att det är du och din sambo som bestämmer hur ni gör med er son.

Jag tror att du vinner på att behålla din lugn. Även om jag kan förstå Moolie förslag så tror jag att det bara kastar mer olja på elden.

När det gäller semestern så stå på dig och säg att du behöver avkoppling och helt enkelt inte kommer att få det där. Du har ju redan sagt att han kan åka själv, och han kan inte tvinga dig att följa med. Säg att du längtar efter att få göra något bara ni för första gången, kanske han förstår bättre då.

Stor kram!
    Det är han som måste ta fighten med henne och om hon inte förstår så måste det nog bli så att hon inte kan komma hit. Min svärfar är så snäll och jag förstår inte varför hon är så elak mot mig.
    Hon är oerhört respektlös mot mig och det måste ju upphöra och jag önskar att min sambo inte är så konflikträdd, fattar inte riktigt varför han inte vågar säga ifrån till henne.

För mig är det helt onormalt att vilja åka hem till morsan på semester och sova i våningssäng i en lekstuga. Jag ska aldrig bli som hon mot Douglas tjejer.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-06-30 18:01:54 följande:

Bell vännen!! Jag har eg inte tid med FL ikväll men smugit mig in på toa nu för att svara dig smile5.gif Känner så med dig. Fy va jobbigt!! Blir så ledsen och illa berörd. Måste vara pest att ha det så. Fy vad det måste suga energi.

Jag har inte varit i den sitsen, har en snäll svärmor, men min mamma har på senare år berättat hur farmor var mot henne då jag var nyfödd. Farmor var jättegullig mot oss barn och det här la sig när vi var små så jag såg aldrig den sidan hos henne men det var visst urjobbigt till en början.

Det låter som att din sambo måste klippa navelsträngen med sin mamma. Om man skaffar sambo och barn så är det dem som måste komma först. Allt annat är barnsligt, omoget och fegt. Håller helt med Irma och Johjen, du ska inte behöva vara the bigger person här. Du är hans barns mor och hon ska respektera dig. Punkt! Det kommer inte att hända nåt här förrän han står upp emot henne. Tyvärr!! Jag tror inte att du ska ta den här konflikten med henne, tror det riskerar att bli ett triangeldrama då. Det är din man som måste berätta hur han vill att hans mamma ska behandla hans kvinna, modern till sitt barn. Om han inte tycker att du förtjänar att bli respekfuklt behandlad så är ju något allvarligt fel i er relation. Tala med honom och förklara att det är så en normal relation ser ut. Att det är så dina vänner har det. Att du aldrig hade tolererat att han blev behandlad på det sättet av någon. Exemplet med jobbet var ju också jättebra. Han behlver ju inte skrika och bete sig utan bara lugnt förklara vad som gäller i er familj. Om hon inte kan ta det så får det ju stå för henne. Sen om han aldrig satt ner foten kommer det ju såklart bli dramatik men den kommer ju förr eller senare iaf eller hur? Du kan ju inte ha det såhär resten av livet!

Stora kramar och stort lycka till vännen!!! Tänker på dig!!!

Det tar mycket energi och det har blivit många tårar i min ensamhet men det håller ju inte. Igår gick jag in på toa och låste in mig och grät för jag blev både ledsen och arg. Vem är hon att storma in i vårt sovrum och säga att jag ska träna honom att sova i sin spjälsäng.
    Situationen har ju blivit ohållbar och det kan inte vara på det här sättet längre.
    Förra året när jag fick missfallet så sa min sambos lillebror att det var lika bra att jag lämnade honom när jag var oförmögen till att behålla en graviditet och att hans bror var värd att få bli pappa och att det inte skulle hända med mig. Då blev jag oerhört sårad och väldigt osams med hans lillebror och då sa hans mamma att han skulle värdera hans lillebror mer. Hans lillebror sa att han kunde höra av sig när han gjort sig av med mig och gjorde han inte det skulle de inte ses mer.

Jag är rätt självständig och står för mina åsikter och är självsäker, kan det vara det som provocerar henne så mycket? Jag ger alla mina barn väldigt mycket tid och kärlek och hon i sin tur har väldigt svårt att visa empati osv, tänker så mycket på hur hon kan tänkas fungera.

Ni har alla rätt när ni säger att det är han som måste sätta ner foten och förklara att hennes beteende inte är önskvärt. Om jag säger ifrån tror jag hon kommer ta fram krokodiltårarna och överdriva det som hänt.

Jag ska prata med honom imorgon och se till så han tar tag i det. Mår verkligen inte bra av att ha det här över mig.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-06-30 20:32:33 följande:
    Det är lätt att missförstå på nätet, och vad jag skrev var ingen kritik av dina förslag, hoppas du inte tog det som det.

Jag kanske var inte så tydlig, men min tanke är precis som villsågärna skrev att Bell ska ta detta med sin sambo, då det är bara han som kan sätta stop för detta.

Att gå in i svärmors lek skulle bara ge henne det hon vill, som då kan gå gråta till sin son om hur otrevlig och elak hennes svärdotter är. Den typen av person har en stor bekräftelsebehov och uppenbarligen har hon sin son runt sitt lillfinger fortfarande.

Men jag har ingen erfarenhet av en elak svärmor, min mans styvmamma var som en mor till mig och jag kan då inte leva mig in i en sådan tråkig och jobbig situation.
    Du har helt rätt i att jag inte kan spela hennes spel. Hon är smart och slug och en riktig ögontjänare. Det kan bli riktigt illa och mycket värre om hon t ex skulle börja ljuga för att behålla sonen runt lillfingret.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-06-30 22:02:40 följande:
    Nej, jag kan verkligen hålla med dig...inte min drömsemester heller smile5.gif

Hoppas som sagt att din sambo förstår och står upp för dig vännen!

Styrkekram
    Jag hoppas också att han gör det. Hoppas att vi kan lösa det utan bråk.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-06-30 22:26:21 följande:
    Oj!! Vilken familj. Avsaknad av empati är ju bara förnamnet. Känner faktiskt ingen som skulle kunna säga sånna elaka saker. Det låter ju helt vrickat. Hur har din sambo klarat sig ur den där familjen helskinnad? Kanske just genom att undvika konflikter? Prata med honom. Hoppas att han förstår!! Ni kanske kan lägga upp en plan ihop och ta det stegvis. Han behöver nog verkligen stöd ifrån dig om han aldrig sagt emot sin mamma tidigare. Men om hon är så empatistörd som det låter är det kanske inte så underligt. Fy va tufft!! Förstår verkligen att du blir ledsen. Jag hade nog vägrat träffa både henne och brorsan för länge sen...

Kram

Ps. Jag som har underbara svärföräldrar som bor vackert och har gästhus spenderar gärna tid där på semestern. Är rena hotellet för oss med god mat, trevligt sällskap och barnvakt. Numera faktiskt en drömsemester smile5.gif
    Min sambo har haft väldigt svårt att ge andra beröm t ex men har blivit mycket bättre på det och han är väldigt kärleksfull mot mig och han är den av hans bröder som klarat sig bäst.
    Jag vägrade att träffa hans bror efter missfallet men sedan när jag blev gravid så ville jag att vårt då ofödda barn skulle ha en fin relation med sin kusin, brorsan har en son som idag är 3 år gammal och jag försökte prata med honom och i alla fall se till så vi kunde ses på högtider.

Jag har också försökt vid flera tillfällen att prata om hans mamma och hur svårt det är för mig att acceptera att bli nertryckt. Han har ju tidigare sagt att hon är så där eller att jag ska vara en större människa och vara trevlig. Att han säger att jag ska vara en större människa är förmodligen för att han vet att han kommer att bli väldigt osams med henne. Han är väldigt konflikträdd och vet nog att om han går in i strid med henne så hoppar han rakt in i elden.
    Jag får nog säga till honom att om han inte klarar av att säga till henne så blir ju framtiden väldigt svår med hans familj och inte ge mig på punkten att jag inte vill träffa hans mamma mer.
    Kram
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-07-01 16:07:59 följande:

Så det är inte helt omöjligt att hon har en dygnsrytm redan nu alltså...! Vid 22 på kvällen börjar hon signalera att hon vill sova i sängen. Och flera kvällar har jag försökt natta henne i babysittern i liggläge. Men det GÅR inte. Sen går vi och lägger oss, ammar liggande och efter 15 minuter sover hon.

En ny fråga:

Hur gör ni med värmen?? I en kortärmad body, utan något på sig, öppen vädringslucka och i skuggan blev hon SUPER varm i vagnen! Svettig på ryggen och blöt i håret...! Nu vill jag knappt vara ute bara...

Jag har body på honom, tunna byxor och solhatt. Han blir inte varm utan känns rätt lagom, tänker att han är 11 v och din tjej bara 4 v va? Han kan förmodligen reglera värmen bättre. Han vill amma oftare i värmen också. Kanske ska du ha ett parasoll på vagnen?
  • Bell13

När jag var gravid skrev jag om min kompis som tog avstånd för att jag blivit gravid och att jag var så himla ledsen för det. Den 2 april samma dag som Douglas föddes satte hon in 2 embryon och det ena fäste och hon är nu i trettonde veckan och hennes bf är 1 januari 2016. Är så oerhört glad för hennes skull det var deras tionde ivf och första graviditet. Ett bra exempel på att man inte ska ge upp. I misären med svärmor är jag så glad för hennes skull

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015