• Anonym (Undrar)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

• Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?
  • Anonym (Undrar)

För att klargöra en gång för alla:

1. Jag är gravid i typ 5-6 veckan

2. Har varit på min sambo att han ska tänka på att inte kunna umgås och vara ute med kompisar så mycket sen som han är idag.

3. Är rädd för att min sambo kommer jobba och vara ute jämt så jag får ta lasset själv.

4. Jag är en mer ansvarsfull person än min sambo. Sambon lägger sig på soffan när han kommer hem efter jobbet och ser oftast inte vad som behövs göras i hemmet.

5. Kommer han se vad som behövs göras med vårt barn sen eller kommer mobilen/kompisarna gå före.

6. Jag vill att han ska vilja leva som i vilken familj som helst med oss men jag vet att han gärna vill vara ute och jobba/fika med vänner vilket betyder att jag och barnet får vara själva mestadels.

7. alltså eftersom pappan väljer att vara halvansvarig så är det väl inte mer än rätt att barnet följer med mig när jag flyttar för pappan visar (inte nu i alla fall) något vidare engagemang. Punkt slut.

• Anonym (bubba)
    BioBonus skrev 2015-01-19 11:10:23 följande:

En sak är att flytta några mil så att barnet fortfarande kan ha en tät kontakt med sin andra förälder. Det är lite skillnad att flytta 30 mil och begränsa kontakten till några gånger i månaden samt telefonkontakt, det inser väl även du? Då behöver man inte aktivt motarbeta, avståndet sköter det åt en.

Nej, man ska verkligen inte offra hela sitt liv, men man har heller inte rätten att utesluta den andre föräldern hur som helst.

I det här fallet så kanske det är så att TS, för sitt eget måendes skull, ska flytta till sin hemstad och börja må lite bättre och låta barnet stanna hos pappan, som vad vi vet, inte mår dåligt utan just nu kanske är den som bäst är lämpad att ta hand om barnet.

Om TS anser att det är helt ok att barnet har den relativt glesa kontakten med sin pappa så tar jag för givet att hon anser att den kontakten räcker för barnets relation med henne också.

Vad händer om ts flyttar tillbaka till sin gamla hemstad och skapar sig ett nytt liv där då hon själv också mår bra men märker att barnet mår dåligt hos pappan? Pappan är slutkörd för att han inte har någon avlastning. Dessutom har han sina egna psykiska problem. Sammantaget så orkar han dock inte vara den förälder som han borde. Ska hon bara lämnat barnet därhän för att hon inte har rätten att ta pappan ifrån barnet?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 11:18:11 följande:

2. Har varit på min sambo att han ska tänka på att inte kunna umgås och vara ute med kompisar så mycket sen som han är idag.

3. Är rädd för att min sambo kommer jobba och vara ute jämt så jag får ta lasset själv.

4. Jag är en mer ansvarsfull person än min sambo. Sambon lägger sig på soffan när han kommer hem efter jobbet och ser oftast inte vad som behövs göras i hemmet.

5. Kommer han se vad som behövs göras med vårt barn sen eller kommer mobilen/kompisarna gå före.

6. Jag vill att han ska vilja leva som i vilken familj som helst med oss men jag vet att han gärna vill vara ute och jobba/fika med vänner vilket betyder att jag och barnet får vara själva mestadels.

7. alltså eftersom pappan väljer att vara halvansvarig så är det väl inte mer än rätt att barnet följer med mig när jag flyttar för pappan visar (inte nu i alla fall) något vidare engagemang. Punkt slut.

Ja med då är det bara att flytta innan barnet är fött om du vantrivs och känner att det inte kommer fungera. När barnet föds behöver du inte heller skriva på om gemensam vårdnad för det är valbart så länge man är ogift.
  • jenny99

Vad bra att du tänker över alla alternativ nu.Risken är stor att om du stannar blir du olycklig och erat barn kommer säkert inte må bra av det.Min nära vän har barn och mamman bor med barnen mycket långt bort,tack och lov är föräldrarna måna om barnen så de är hos sin pappa flera helger och halva lov,och pappan tar sig in på vandrarhem några nätter/år för att umgås med barnen extra dagar utan övernattningar.Allt löser sig.

• Maria 434

...och du skaffar barn med honom för att??
    Ingenting du skriver pekar ju på att det finns något positivt med honom eller ert förhållande.
    Varför vara tillsammans och bilda familj med någon som inte har samma värderingar och prioriteringar som en själv? Och varför tom flytta 30 mil (fast man inte vill)..

Nu är du redan gravid och då har barnet lika stor rätt till sin pappa som till dig så då får du stå ditt kast.

• SaligaAmalia
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-19 11:21:58 följande:
    Ja med då är det bara att flytta innan barnet är fött om du vantrivs och känner att det inte kommer fungera. När barnet föds behöver du inte heller skriva på om gemensam vårdnad för det är valbart så länge man är ogift.
    Fast begär pappan gemensam vårdnad så får han det. ;)

Tycker inte att hon ska planera för att hennes barn ska växa upp faderslöst eller som skiljsmässobarn.
    Bättre då att göra abort och skaffa barn med någon man verkligen vill ha barn med.
  • Anonym (:))

Gör abort då!!! Varför skaffa barn med någon man ändå inte vill leva med eller att barnet inte ska få träffa sin pappa å knyta an en bra kontakt... EGO

• BioBonus
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 11:18:11 följande:

Du ska nog ta dig en funderare på varför du väljer denna man som pappa till ditt barn.
    Och väljer du honom trots alla "men" du listar här ovanför så får du nog även acceptera att det kanske blir precis som du är rädd att det ska bli och då påminna dig själv om att du trots allt valde detta. Och om du sen mår dåligt över ditt val så får du nog bita ihop litegrann...

Vill du att ditt barn ska ha en pappa med de egenskaper du listar här ovanför? Vill du att ditt barn ska ah dessa gener som du uppenbart inte själv aner är särskilt attraktiva. Allt är inte miljö, en del är arv :)
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Anonym (Undrar)

Men det är väl för fan självklart att barnet ska få kontakt med sin pappa hur mycket det vill! Ni fattar ju inte! Det är ju han som är ego som troligtvis kommer prioritera sina vänner och mobil mer än sitt barn! Det är därför jag vill flytta så att barnet och jag kan få ha det bra där jag har växt upp vilket är en otroligt trygg miljö.

För jag vill ändå inte att mitt barn ska bo hos en pappa som bara är närvarande till viss del och eftersom att min sambo har eget företag så kommer han jobba hela tiden så barnet kommer ändå inte vara med pappan utan barnet måste ha barnvakt typ hela dagar från 7 på morgonen till 20 på kvällen för det är så mycket han jobbar. Fatta nån gång att barnet kanske kommer ha det bättre på annat håll MEN att det mer än gärna får träffa sin pappa när som helst när pappa kan träffa barnet när han inte jobbar.

• Anonym (Jag)
    SaligaAmalia skrev 2015-01-19 11:25:49 följande:

Fast begär pappan gemensam vårdnad så får han det. ;)

Tycker inte att hon ska planera för att hennes barn ska växa upp faderslöst eller som skiljsmässobarn.

Bättre då att göra abort och skaffa barn med någon man verkligen vill ha barn med.

Ja visst får han det. Tycker inte heller att det är bra att planera att barnet ska bli ett skiljsmässobarn. Det är som du säger mycket bättre att skaffa barn med någon man vill ha barn med och med någon man vet kan ta hand om ett barn.

Men om hon har planer på att flytta är det bättre att flytta INNAN barnet föds än EFTER.
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?