• Anonym (Undrar)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

• Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?
  • Anonym (agda)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-20 09:36:48 följande:
    Vem är det som säger att pappan ska stämma ts, han kanske inte alls gör det utan låter det vara. Alla pappor bryr sig inte om att stämma mamman på vårdnad/umgänge. Vad det beror på kan man fundera på. Brist på intresse? Att dom vet att det inte leder någon vart? Dom är nöjda med att ha sina barn varannan helg och på lov?

Jag tycker absolut att ts ska flytta om pappan inte är närvarande. Det blir inte bättre av att ts inte trivs och till slut mår dåligt av det medan pappan bara jobbar. Då är det bättre att flytta så man får må bra och kan vara en sån bra förälder som möjligt.
    Eller så kanske han bryr sig och älskar sina barn................................och blir sittande ensam.......................
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 09:23:53 följande:

Ts, att skilja ett barn ifrån sin andra förälder är bland det dummaste man kan göra. När pappan stämmer dig så kommer du att stå med skägget i brevlådan och inse hur dumt det var att du inte lyssnade på de råd som du fick när du skrev här och undrade över hur du skulle göra.

Hur mycket tänker du arbeta själv? Har du en tillräckligt bra inkomst för att försörja dig och barnet utan att arbeta heltid? Hur tänker du se till att barnet får träffa sin pappa ofta om du väljer att flytta så långt ifrån barnets hemort?

Dina släktingar är inte viktigare för barnet än vad barnets pappa är. Han är prio 1.

Ja jag får dra hela valsen igen då... Om pappan inte prioriterar att vara med sitt barn och mamman till barnet när de bor under samma tak. Är det då verkligen så synd om honom ifall vi flyttar?

Jag ser att mitt barn ska växa upp med en NÄRVARANDE fadersgestalt vid sin sida. Och väljer pappan att inte finnas där för oss så får HAN stå sitt kast och får lösa bäst fan han vill rent ut sagt. Varför ska jag vara den som straffas att pussla ihop allt när han väljer att stänga oss ute?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 09:44:53 följande:
    Ja jag får dra hela valsen igen då... Om pappan inte prioriterar att vara med sitt barn och mamman till barnet när de bor under samma tak. Är det då verkligen så synd om honom ifall vi flyttar?

Jag ser att mitt barn ska växa upp med en NÄRVARANDE fadersgestalt vid sin sida. Och väljer pappan att inte finnas där för oss så får HAN stå sitt kast och får lösa bäst fan han vill rent ut sagt. Varför ska jag vara den som straffas att pussla ihop allt när han väljer att stänga oss ute?
    HUR ska pappan kunna prioritera att vara med sitt barn när DU väljer att inte ge honom möjlighet att kunna vara hemma och vara föräldraledig? Nej just det, han KAN INTE när du vägrar att låta honom ha del i vårdnaden. Ta av offerkappan som jag känner att du har tagit på dig och inse att livet blir vad du gör det till. Ni ska få barn tillsammans och det handlar inte längre om dig, utan om ert barn!
  • Linnea1994

Tycker du om att onanera TS? Det tror jag är en förutsättning. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 09:44:32 följande:

Varför skulle han inte göra det? Få pappor accepterar att deras barn kidnappas och försvinner 30 mil ifrån dem. De flesta pappor som inte får vara med sina barn, men som vill vara det, väljer att stämma för att få ha barnen hos sig. De senaste åren har domstolarna vaknat upp och har börjat döma allt oftare till att barnen ska flyttas och bo med sin pappa istället, eftersom han inser att barnen behöver båda föräldrarna, och inte bara en.

Ts har tänkt förhindra att pappan kan vara mer närvarande eftersom Ts har tänkt se till att bara hon får ekonomisk ersättning för föräldraledighet att plocka ut. Smart va? Jag funderar över Ts inkomster. Hon kan flytta från en dag till en annan utan problem. Alltså har Ts inget arbete som spelar någon roll för henne.

Om Ts flyttar så ligger ansvaret för umgänget till större delen på henne. Hur ofta orkar Ts åka 30 mil för att barnet ska få ha umgänge tror du?

Precis som att det finns fäder som väljer att stämma, finns det fäder som inte gör det. Vissa pappor accepterar att barnen flyttar iväg med mamman utan att stämma. Hur ts man är det vet vi inte. Kidnappning?

Är man intresserad av att vara förälder ska man vara det när chansen ges, från start. Inte prioritera vänner/dator/mobilen framför barnet. Prioriterar man fel från start kan man knappast inse att barnet behöver båda föräldrarna. Är så less på folk som visar noll jävla intresse över sina barn och folk som försvarar dom.

En flytt kan mycket väl vara ett klokt beslut även ur barnets synpunkt. Inte bara ur ena förälderns.

Det är väl ändå att anta? Ts kanske jobbar men har ett väldigt fritt arbete. Där man kan flytta utan att det påverkar. Då Ts kille har eget företag kan det vara så att han inte kan eller vill vara föräldraledig. Om man väljer ensam vårdnad eller ej är upp till var och en.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (agda) skrev 2015-01-20 09:44:35 följande:

Eller så kanske han bryr sig och älskar sina barn................................och blir sittande ensam.......................

Om man gör det så kanske man ska visa det
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 09:47:48 följande:

HUR ska pappan kunna prioritera att vara med sitt barn när DU väljer att inte ge honom möjlighet att kunna vara hemma och vara föräldraledig? Nej just det, han KAN INTE när du vägrar att låta honom ha del i vårdnaden. Ta av offerkappan som jag känner att du har tagit på dig och inse att livet blir vad du gör det till. Ni ska få barn tillsammans och det handlar inte längre om dig, utan om ert barn!

Mig veterligen kan man ta ansvar även om man inte har vårdnad. Det går jättebra att mata, natta, lägga, vyssja, byta blöjor och allt annat när man är hemma. Som kvällar och helger. Det är så folk med gemensam vårdnad gör när den ena är föräldraledig och den andra jobbar. Eftersom båda inte kan vara föräldralediga samtidigt.

Då får den som jobbar göra saker med barnet när den slutat jobbet.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 09:44:53 följande:

Det kan mycket väl bli som du riskplanerar för. Pappan skiter i allt och du flyttar utan problem. Men det kan även gå väldigt snett då du inte har tolkningsföreträde.

Även om du bedömer att pappan inte prioriterar att vara med sitt barn kan en domstol komma till en annan slutsats. Scenariot kan bli
    - du flyttar med barnet
    - pappan stämmer till tingsrätten
    - tingsrätten gör bedömningen att barnet har det bättre hos pappa
    - pappan får vårdnad och boendet

Jag säger inte att det kommer bli så men att det kan bli så. Domstolen tar hänsyn till många faktorer och det finns inget säkert sätt att idag säga hur domstolen skulle döma i framtiden. En av faktorerna som vägs inte, behöver inte vara avgörande, är jobb och egen bostad.

• Anonym (agda)
    Kjell2 skrev 2015-01-20 10:16:57 följande:
    Det kan mycket väl bli som du riskplanerar för. Pappan skiter i allt och du flyttar utan problem. Men det kan även gå väldigt snett då du inte har tolkningsföreträde.

Även om du bedömer att pappan inte prioriterar att vara med sitt barn kan en domstol komma till en annan slutsats. Scenariot kan bli
    - du flyttar med barnet
    - pappan stämmer till tingsrätten
    - tingsrätten gör bedömningen att barnet har det bättre hos pappa
    - pappan får vårdnad och boendet

Jag säger inte att det kommer bli så men att det kan bli så. Domstolen tar hänsyn till många faktorer och det finns inget säkert sätt att idag säga hur domstolen skulle döma i framtiden. En av faktorerna som vägs inte, behöver inte vara avgörande, är jobb och egen bostad.
    Men nu är detta FL och de där gamla trista reglerna gäller inte här. HALLÅ ser du att tråden ligger i "känsliga rummet"? Hyfs, takt och ton efterfrågas....
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-20 10:11:39 följande:
    Mig veterligen kan man ta ansvar även om man inte har vårdnad. Det går jättebra att mata, natta, lägga, vyssja, byta blöjor och allt annat när man är hemma. Som kvällar och helger. Det är så folk med gemensam vårdnad gör när den ena är föräldraledig och den andra jobbar. Eftersom båda inte kan vara föräldralediga samtidigt.

Då får den som jobbar göra saker med barnet när den slutat jobbet.
    Du menar att man kan ta fullt ansvar utan att ha mandat att bestämma något och enbart på den tid när man inte är på väg till arbetet, arbetar eller har lunch? Dvs för en som arbetar inom t.ex butik, från man stiger upp till ca 08.30 samt från 20 fram till man ska sova? Det låter som en bra fördelning... *ironi*
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?