• Anonym (Undrar)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

• Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?
  • Anonym (Hmmm)

I ett sånt här läge ska barnen komma främst och inte vad man själv känner vart man nu vill bo. Barnen oav ålder har sin trygghet där med familj/vänner. En separation rubbar tryggheten & ev flytta 30mil bort , rubbar den ännu mera samt försämrar relationen med ena föräldern, det är inte rätt.

Jag tycker du ska ta bort dom där tankarna på att flytta & försöka skapa dig ett eget liv på samma ort & ha barnet/barnen vv för barnets skull.

• Anonym (Jonna)
    SchaefferBoy skrev 2015-01-19 18:35:45 följande:

Något som kan fungera är ju att pappan har varannan helg nu och sedan när det är pappans tur att vara föräldraledig sina 280 dagar, så har TS varannan helg, sen efter det så blir det varannan vecka (självfallet med pappa som bf eftersom det är där barnet hör hemma i dagsläget).

Barnet är inte ens att räkna som ett foster än och hör hemma där ts kropp är för tillfället. Testat att läsa lite noggrannare? Föds barnet i ts hemstad om hon skulle flytta dit innan barnet ens kommit ut hör det hemma där även om pappan bor 30 mil bort.
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-01-19 19:56:12 följande:

I ett sånt här läge ska barnen komma främst och inte vad man själv känner vart man nu vill bo. Barnen oav ålder har sin trygghet där med familj/vänner. En separation rubbar tryggheten & ev flytta 30mil bort , rubbar den ännu mera samt försämrar relationen med ena föräldern, det är inte rätt.

Jag tycker du ska ta bort dom där tankarna på att flytta & försöka skapa dig ett eget liv på samma ort & ha barnet/barnen vv för barnets skull.

Barnet är inte fött än så det påverkas knappast av miljön så tidigt.
  • Anonym (Jonna)
    SchaefferBoy skrev 2015-01-19 18:35:45 följande:

Något som kan fungera är ju att pappan har varannan helg nu och sedan när det är pappans tur att vara föräldraledig sina 280 dagar, så har TS varannan helg, sen efter det så blir det varannan vecka (självfallet med pappa som bf eftersom det är där barnet hör hemma i dagsläget).

Dessutom kommer mannen varken ha 280 dagar om inte ts ger honom vårdnad vilket hon inte tänker göra automatiskt. Och sen kommer ingen instans i landet verka för stt ett nyfött spädbarn ska ha umgänge varannan helg eller varannan vecka åt något håll alls, det förstår du nog själv om du tänker efter lite till.
  • Tom Araya
    Anonym (bubba) skrev 2015-01-19 02:40:30 följande:

Är det alltid så att rätten dömer att barnet ska få kvar där det alltid har bott om en av föräldrarna flyttar? Finns det inga andra faktorer som vägs in? Jämför följande två alternativ. Barnet är 4 och den ena föräldern flyttar 30 mil bort.

1) Förälder 1 flyttar 30 mil bort till sin gamla hemstad i samband med separationen. Föräldern har ett stort och stabilt socialt nätverk på den gamla hemorten. Där finns barnets far/morföräldrar, kusiner, barn till förälderns kompisar, fastrar/mostrar. Föräldern köper sig ett hus i ett barnfamiljsvänligt villaområde och det är nära till både förskolan och skolan. Föräldern jobbar och har en stabil inkomst.

2) Förälder 2 har inte råd att bo kvar i den gamla bostaden utan skaffar sig en hyresrättslägenhet i ett nedgånget område i närheten med mycket sociala problem. Föräldern sociala nätverk är skralt och släkten bor utspritt i hela landet. De egna föräldrarna är båda alkoholiserade. Föräldern är arbetslös och deprimerad. Får läkemedelsbehandling och arbetstränar.

Är det så självklart att barnet ska bo hos förälder nr2? Bara för att barnet inte ska behöva byta förskola??

Vilket av detta är lätt för myndigheter att se?
  • Efraim Barkbit

Man får inte flytta från barnets hemort utan den andre förälderns medgivande vid gemensam vårdnad. Gör man ändå så löper man stor risk att den andre föräldern tilldöms ensam vårdnad.

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • asdqwe

Om ni inte är gifta kan du skita i vad han tycker och göra vad du vill. Sverige är ett feministiskt land.

• Tihi

Om du väljer att föda i din sambos stad så är du i princip körd att kunna flytta hem igen om inte han godkänner det, förutsatt att du inte har ensam vårdnad av någon orsak.

Flytta hem nu är mitt bästa råd om du inte vill vara fast där för all framtid.

• Letitia

Du har säkert redan fått svar på det juridiska. Vill bara lägga till att jag tycker att du gör fel som flyttar. Barnet och dess bästa borde vara ditt fokus nummer ett nu, och ur barnets perspektiv är det bästa att mamma och pappa bor i samma stad. Enda undantaget är om pappan är aktivt farlig eller på annat sätt olämplig att vara pappa. Men det skriver du inget om, så jag utgår ifrån att han är en normalvettig man.

I så fall får du stå ditt kast nu, tänka på ditt barns bästa, bo där du bor och bygga upp ett vettigt samarbete med barnets pappa allteftersom det blir större. (De första månaderna ammar du ju, och då ska barnet vara nära dig -.men pappan får med fördel hälsa på regelbundet, gå med på barnvagnspromenader o.s.v.).

Det är liksom SÅ DET BLIR när man träffar någon, blir kär, flyttar till hans stad, blir gravid... Du har ett ANNAT liv nu, i vilket ni tre är viktigast (ja även om du och mannen är separerade) och där sina föräldrar, syskon och vänner hamnar i en yttre sfär. Men jag vet att detta kan vara svårt att ta in i början! Är man inte kär längre så har man ju inte den naturliga starka familjekänslan...

• Anonym (-)
    Letitia skrev 2015-01-20 02:44:04 följande:

Du har säkert redan fått svar på det juridiska. Vill bara lägga till att jag tycker att du gör fel som flyttar. Barnet och dess bästa borde vara ditt fokus nummer ett nu, och ur barnets perspektiv är det bästa att mamma och pappa bor i samma stad. Enda undantaget är om pappan är aktivt farlig eller på annat sätt olämplig att vara pappa. Men det skriver du inget om, så jag utgår ifrån att han är en normalvettig man.

I så fall får du stå ditt kast nu, tänka på ditt barns bästa, bo där du bor och bygga upp ett vettigt samarbete med barnets pappa allteftersom det blir större. (De första månaderna ammar du ju, och då ska barnet vara nära dig -.men pappan får med fördel hälsa på regelbundet, gå med på barnvagnspromenader o.s.v.).

Det är liksom SÅ DET BLIR när man träffar någon, blir kär, flyttar till hans stad, blir gravid... Du har ett ANNAT liv nu, i vilket ni tre är viktigast (ja även om du och mannen är separerade) och där sina föräldrar, syskon och vänner hamnar i en yttre sfär. Men jag vet att detta kan vara svårt att ta in i början! Är man inte kär längre så har man ju inte den naturliga starka familjekänslan...

Man kan inte säga att den ena föräldern är självisk utan att samtidigt också säga detsamma om den andre  och under inga förhållanden kan man tvinga TS att stanna och föda barnet i pappans hemstad lika lite som man kan tvinga pappan att flytta efter, det är val som dom båda två gör själva.

Man kan alltså  tycka vad man vill och stå på antingen mamman eller pappans sida men rent juridiskt är det så att om TS flyttar innan barnet är fött så kan pappan inte göra något åt det, juridisk sett så har TS rätt att göra det sen kan vi alltså tycka att både mamman och/eller pappan är själviska men det förändrar inte på faktum hur det ligger till rent juridiskt.

Det avgörande är alltså om TS väljer att flytta hem och föda i sin hemstad eller stanna kvar i pappans hemstad där hon bor nu.
    Våra åsikter betyder alltså inte ett dugg i sammanhanget.
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?