• Anonym (Undrar)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

• Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?
  • Letitia
    Anonym (-) skrev 2015-01-20 04:17:54 följande:
    Man kan inte säga att den ena föräldern är självisk utan att samtidigt också säga detsamma om den andre  och under inga förhållanden kan man tvinga TS att stanna och föda barnet i pappans hemstad lika lite som man kan tvinga pappan att flytta efter, det är val som dom båda två gör själva.

Man kan alltså  tycka vad man vill och stå på antingen mamman eller pappans sida men rent juridiskt är det så att om TS flyttar innan barnet är fött så kan pappan inte göra något åt det, juridisk sett så har TS rätt att göra det sen kan vi alltså tycka att både mamman och/eller pappan är själviska men det förändrar inte på faktum hur det ligger till rent juridiskt.

Det avgörande är alltså om TS väljer att flytta hem och föda i sin hemstad eller stanna kvar i pappans hemstad där hon bor nu.
    Våra åsikter betyder alltså inte ett dugg i sammanhanget.
    Ja, jag VET att det är så juridiskt. Det var inte det jag svarade på. Jag anser att det är TS' skyldighet att stanna i mannens stad, MER än det är mannens skyldighet att flytta med henne till hennes gamla stad. På grund av att de redan gjorde upp om detta att HON skulle flytta, innan de flyttade ihop och hon blev gravid.

Antagligen fanns det viktiga skäl till detta - t.ex. att mannen inte KAN flytta från sin stad, på grund av studier, arbete, politiskt engagemang i kommunen, tidigare barn med ett ex som bor där, en gammal förälder eller morförälder, eller ett handikappat syskon eller god vän, som är beroende av hans hjälp... eller vad vet vi. Beslutet var fattat. Annars hade han kanske valt att inte vara tillsammans med henne alls.

Men nu när det finns ett barn på väg, så står han ju i så fall inför det fruktansvärda valet att välja mellan det och det viktiga han har i hemstaden. Utan att ha haft ett skit att säga till om i situationen. Det är känslomässig utpressning!

...tyvärr är det väl ofta så det går till, när de ensamma mammorna sedan springer runt överallt och berättar att de blivit svikna och övergivna av svin...
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-19 21:13:49 följande:
    Dessutom kommer mannen varken ha 280 dagar om inte ts ger honom vårdnad vilket hon inte tänker göra automatiskt. Och sen kommer ingen instans i landet verka för stt ett nyfött spädbarn ska ha umgänge varannan helg eller varannan vecka åt något håll alls, det förstår du nog själv om du tänker efter lite till.
    Helt fel. Myndigheterna brukar anse att det ska vara umgänge minst 3-4 ggr/vecka så länga barnen är spädbarn.
  • Anonym (ansvar)
    Dessutom kommer mannen varken ha 280 dagar om inte ts ger honom vårdnad vilket hon inte tänker göra automatiskt. Och sen kommer ingen instans i landet verka för stt ett nyfött spädbarn ska ha umgänge varannan helg eller varannan vecka åt något håll alls, det förstår du nog själv om du tänker efter lite till.
    Då ska inte Ts gnälla om hur pappan inte "tar ansvar" och delar kostnader och vab och omvårdnaden av barnet sen heller.
  • SchaefferBoy
    Bara en formalitet. Ingen tingsrätt i världen kommer neka en biologisk pappa gemensam vårdnad utan väldigt legitima skäl. Självfallet kommer instanserna verka för att barnet får en bra kontakt med sin pappa också. Det står lagfört i lagboken att de ska göra detta. Du är lite tappad om du tror annat. Läs på lite kring vad myndigheterna har för uppdrag vettja.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-19 21:12:14 följande:

Barnet är inte ens att räkna som ett foster än och hör hemma där ts kropp är för tillfället. Testat att läsa lite noggrannare? Föds barnet i ts hemstad om hon skulle flytta dit innan barnet ens kommit ut hör det hemma där även om pappan bor 30 mil bort.Barnet är inte fött än så det påverkas knappast av miljön så tidigt.

Oj jag som var trött häromdan när jag läste, jag trodde barnet redan hade knutit an relationer och var lite större. Nja då är det väl inga sådana svårigheter däremot så riskerar barnet en sämre relation med pappan pga avståndet.
  • Anonym (agda)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 00:57:07 följande:

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

Vad tycker du själv? Vill du att ditt barn inte ska kunna träffa sin far? Vad är viktigast i ditt liv? Fråga inte här på FL utan TÄNK SJÄLV!!!
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 05:56:26 följande:

Helt fel. Myndigheterna brukar anse att det ska vara umgänge minst 3-4 ggr/vecka så länga barnen är spädbarn.

Mm. Och det lär nog bli genomförbart med en nyfödd bebis och 30 mil emellan.. Hahah, jisses.
  • Anonym (Jonna)
    SchaefferBoy skrev 2015-01-20 06:03:22 följande:

Bara en formalitet. Ingen tingsrätt i världen kommer neka en biologisk pappa gemensam vårdnad utan väldigt legitima skäl. Självfallet kommer instanserna verka för att barnet får en bra kontakt med sin pappa också. Det står lagfört i lagboken att de ska göra detta. Du är lite tappad om du tror annat. Läs på lite kring vad myndigheterna har för uppdrag vettja.

Ja nu är det så att pappan har NOLL vårdnad om inte mamman GER honom den frivilligt. Gör hon inte det kan han bara få det genom att dra det till rätten och det tar månader och ibland år att slutföra en sådan process. Efter att den är klar kan vårdnaden mycket väl bli gemensam, det har jag aldrig förnekat men eftersom umgänge inte har ett piss att göra med vårdnaden så kommer det inte göra någon skillnad. Ett ammande spädbarn kommer inte skickas ensam till pappa 30 mil bort för några dagars umgänge, det kommer inte att utdömas något sådant och du är ju helt tappad om du tror det. Så, om ts väljer egen vårdnad och flyttar innan barnet är fött eller strax därefter har pappan noll nada att säga till om och barnet kommer inte hamna hos pappan på 100% när tingsrätten sagt sitt. Däremot kommer någon sorts umgänge att upprättas men det kommer inte bli tal om något sorts växelvist boende för en bebis på några månader. Tror du verkligen det på riktigt? Underhållande isf.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-20 08:18:36 följande:
    Mm. Och det lär nog bli genomförbart med en nyfödd bebis och 30 mil emellan.. Hahah, jisses.
    Ansvaret ligger till största delen på boendeföräldern och som jag har förstått det så har Ts inte tänkt flytta förrän efter att barnet är fött. Du vet väl vad domstolarna tycker om föräldrar som skiljer barnen från den andra föräldern? Eller har du missat det?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 01:23:48 följande:
    Okej vad var det rätten kollade då? Kollade dom pappans liv, inkomst, jobb, lämpligher med mera?

Grejen är den att om vi skulle separera så har jag mycket bättre levnadsstandard eller vad jag ska säga. Min familj är en jättebra och trygg familj som bor i hus i en liten by. Jag är ordningsam, ansvarsfull med mera.

Min killes omgivning präglas av slarviga oansvariga människor, en del lever till och med i lite missär. Killen jobbar jämt och har eget företag. Jag menar vad går rätten på? För varför är det tryggare att bo kvar för barnet för att han/hon är född där? Den kan ju få det bättre nån annanstans.
    Vad har du för yrke och arbete? Vad har du för inkomst? Hur skulle du bo om du flyttar?

Vad dina föräldrar och hans föräldrar har för levnadsstandard hör inte till saken. Det är du och killen som är föräldrar. Han är egen företagare. Tjänar han bra på det? Vad är du? Tjänar du bra på det?
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?