Inlägg från: lizanilander |Visa alla inlägg
  • lizanilander

BF september 2015!

IMHO skrev 2015-05-24 19:25:34 följande:

Lizanilander och Sopp, ett problem med grav.depression är väl att man dessutom känner sig misslyckad, ovanlig och konstig, för att så få vågar blotta sådana känslor, men ändå är det upp till var tionde gravid som har liknande besvär. Inte så väldigt ovanligt alltså.

Tyckte att denna artikel på dn.se var intressant: mobil.dn.se/insidan/deprimerade-gravida-far-hjalp-pa-natet/

Hoppas du får det stöd du behöver, Sopp. Liza, är det bättre denna gång?

ja det stämmer! Det fanns tillfällen där jag tyckte synd om min nyfödde för han hade fått en så dålig mamma och det hade vart bättre om jag aldrig skaffade barn. Idag mår jag bra, och min son betyder världen för mig!!! Känslan för syskonet som är på väg känns helt annorlunda och vi längtar som bara den! Men denna gången mår jag även bättre psykiskt nu under graviditeten också :) Men igår insåg vi att vi redan är i vecka 26, men känslan är ungefär som att vi hunnit till vecka 17-18 nånstans, haha, så det går fort!
  • lizanilander

Allas magar är olika och precis lika fina,för därinne bor det någon/några av de bästa i världen och alla blir sina egna individer :)
    Själv har jag också tillslut fått en del mage (har ingen bild nu) och är snart uppe på startvikten igen! bara 0,5-1 kg kvar i vecka 26 (25+4) :)

• lizanilander

Nu börjar det verkligen närma sig med stormsteg!!!! spännande :D Jag har semester denna veckan ut, haft 2 då, sen skulle jag jobbat 3 veckor innan HP, men iom att jag hr sån foglossning så jag behöver använda kryckor mestadels så blir det nog inget mer jobb för min del. Tycker det känns lite tråkigt, men inte mkt att göra. Fortfarande -1 kg på vågen, men är på väg uppåt iaf även om det går sakta ;) På måndag mäts magen igen och jag är nyfiken på hur mkt den växt då alla verkar ha mkt mer mage än mig, har t.o.m. lyckats dölja den vid ett par tillfällen denna veckan, utan att det ens varit meningen. Vill gärna ha lite mage snart, ser ganska så mysigt ut ;) Vecka 28 nu (27+3).

• lizanilander

Hej och hå! Känner mig superlöjlig här men har fått ganska täta sammandragningar (varierar mellan 5-10/h) de senaste dygnen och mer intensivt och ihållande idag. Lätt molvärk mot ländryggen, men jag misstänker att det kan vara magen då den varit lite knas. Ringde och rådfrågade och de tyckte det var gränsfall men ändå att jag skulle komma in för koll sen så tappen inte blivit påverkad. Efter samtalet avtog sammandragningarna avsevärt såklart så nu känner man sig ju bara löjlig, haha! Fler med så täta sammandragningar?

• lizanilander
    IMHO skrev 2015-06-17 16:06:00 följande:
    Samma här. En kramp i själva livmodermuskeln även vid lättare ansträngning som att lyfta tvättkorgen. Känns som en amerikansk fotboll i magen. Om jag vilar är det bara en gång i timmen, men jag vill ju inte vila jämt.

Pratade med BM och hon sa att nu i v 27-29 blir det lite mer av detta slag. Allas livmödrar tränar sammandragningingar inför förlossningen nu. De som är smala innan graviditeten kan känna lite mer var hennes erfarenhet. Jag hann ju aldrig kräkas mig ner till undervikt under första trimestern men det var inte långt ifrån.

Det viktiga för henne var att det inte kändes som mensvärk, att det inte kommer blod och/eller fostervatten, samt att det går över vid vila. Jag lär dock smita från väldigt mycket hushållssysslor och lekar under midsommar.

Håll er borta från Små Grodorna, tjejer!
    precis, hade mkt med sonen med men ej såhär täta, haha det roliga var att när jag pratat med dom på förlossningen så var det nästan som bortblåst :P men skönt det, och alt såg bra ut på kontrollen iaf så nu kan jag köra på i lite mer normal takt för jag vet att det inte händer nåt liksom. Visst, man får väl vila lite ibland men herregud man kan ju inte bli soffpotatis :P inte min stil plus att vi ska flytta till hus i mitten av augusti med så det finns att göra i lagom takt ;)
  • lizanilander
    Nydahl skrev 2015-06-18 18:27:48 följande:

Vad har ni för sf mått?? Mitt är 29 i vecka 28+4

Mitt var 27 i vecka 28+1 (måndags).
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-06-22 23:35:07 följande:

30+3 idag, foglossningen är riktigt jobbig nu, kan inte lyfta eller bära runt min 1åring längre :( otroligt svårt att sova när man vaknar av precis ALLT såhär i tredje trimestern. Känns förövrigt som han är halvvägs ute när han sparkar låååångt ned och man känner sig konstant bajsnödigt av trycket nedåt. Tror förövrigt att lite av slemproppen har lossnat, hoppas det är normalt med andra barnet??

Så, färdiggnällt för den här gången .. :)

usch jag känner med dig, har samma problem men däremot en nästan 2-åring så han kräver inget bärande direkt heller. Går med kryckor allt som oftast och inatt måste jag ha legat illa för känns rejält mkt idag. Mår för övrigt väldigt märkligt, vaknade vid fyra och kände mig olustig i kroppen och kunde inte somna om. Provade att ligga lite i sidoläge men blev inte bättre. Mår typ illa på nåt sätt men kan inte riktigt ta på vad det är.....märkligt.
    Ingen aning om när slemproppen kan börja släppa, men det är väl inte helt omöjligt, den återbildar sig ju om delar av den släpper tidigt. Har jag hört iaf :P
  • lizanilander
    fyrklöver81 skrev 2015-06-23 07:43:30 följande:
    Så jobbigt med sådan foglossning. Angående olustkänslan, äter du dureferon/ järn? Jag blir olustig av dessa. Men kan såklart vara vad som.
    nej jag äter inte järn alls för tillfället, haha, kan ju bero på det :P annars äter jag järntabletter från helhetshälsan, blir totalstopp av andra sorter. Har idag även fått domningar i vänster ben och arm, bättre i benet nu, så gissar på att man kanske åker på det klassiska karpaltunnelsyndromet! Ska in till BM nu och kolla äggvita och tryck och så iaf :)
  • lizanilander
    Stargi skrev 2015-06-28 11:44:52 följande:

Har alla september mammor gått på gravledigt nu? :D själv tog jag ut semester innan min gravledighet så att jag fick lite extra ledigt. 

jag har vart helt sjukskriven sedan mitten av juni, går på gravledigt den 7/7 :)
  • lizanilander
    Mockingjay skrev 2015-06-30 22:53:27 följande:

Hej!

Just nu är jag så deppig. Brukar inte bråka med min man men just nu är vi oense om allt. Om vi ens pratar med varandra. Känns som om jag vill lämna allt och bara sticka. Är i vecka 31 och har foglossning men han åker bort hela helgen, drar ut och tränar på kvällarna och tycker att jag är så sur hela tiden.

Hade en skitjobbig förlossning för 5 år sedan (vi har alltså en underbar 5-åring ihop sedan innan) men min man är i förnekelse kring hur mycket vi behöver förbereda oss för att det inte ska bli samma katastrof att föda barn denna gång. Han är mer "du får väl säga vad jag ska göra när det blir dags " "det löser sig" "för mig är inte förlossningen jobbig". Känner mig så jävla ensam i den här graviditeten. :(

vad tråkigt :( förstår verkligen att du känner dig ensam, jag är också i en sits med jobbigt förlossning bakom mig (min man upplevde även han att den var fruktansvärd), men jag har ju han som stöd och utan det stödet hade jag aldrig velat skaffa barn igen. Vi har pratat mkt med varandra om förlossningen som var och den som ska komma. Han följde med mig på inskrivningen till BM där vi tillsammans tog upp vår oro inför denna och har fått gå på samtal hos Maria Aurora (heter olika i olika län), och ska på ett samtal till. Skillnaden är som sagt otroligt stor när man har sin partner bakom sig, så jag kan verkligen förstå din känsla av att vara utlämnad. Har ni pratat igenom förra förlossningen ordentligt? Har du förklarat för han varför du ibland är på dåligt humör? Jag vet att det inte är lätt, men kommunikation är bland det viktigaste man kan ha i ett förhållande. Jag är också grinig ibland, speciellt om jag har väldigt ont en dag, men då säger jag det så fattar han. Man får ju köra raka rör till karlar annars fattar dom ju inte ;) Har du någon vän/familjemedlem som du kan prata med om detta utöver din man? Målet är ju förstås att han ska förstå DIN oro och DITT behov av förberedelse inför förlossningen, även om inte han har samma känsla. Hoppas att det blir bättre så du slipper känna dig så ensam! Kram
Svar på tråden BF september 2015!