Inlägg från: lizanilander |Visa alla inlägg
  • lizanilander

BF september 2015!

fyrklöver81 skrev 2015-08-10 14:39:38 följande:

Kan någon förklara hur jag ska veta skillnad på sammandragningar och förvärkar.
    Enligt min Bm är det sammandragningar jag har trots att de gör ont och samtidigt ger
    Molvärk. Hur kan hon veta det?

Ja det där känns som en djungel och står olika/alla säger olika, så det din BM säkert menar med förvärkar är de sammandragningar som är typ precis innan de etablerade värkarna, svårt att förklara, men typ såna som gör så ont att du måste andas igenom och fokusera. En del säger att man kan ha förvärkar från vecka 30 typ, då menas väl det typ som kraftiga sammandragningar.....jag vet ärligt talat inte eftersom det sägs så olika överallt. Det finns säkert inget som är varken rätt eller fel, men det känns ju som att förvärkar borde kännas en hel del mer än "vanliga" sammandragningar liksom. Gud vad rörigt det blev nu :P Tror inte alls du blir klokare av detta, haha!
  • lizanilander
    EijaIsland skrev 2015-08-10 23:38:18 följande:

Det här låter som det jag går igenom. Har haft sammandragningar sen ganska tidigt och precis som du säger så dick de alltid öve rom jag satte mig ner eller ändrade ställning eller bara vilade liksom. Nu har jag börjat få det jag antagit är förvärkar. De kan komma både när jag är uppe och går, men oftast kommer de efter att jag ansträngt mig och sitter eller ligger ner. Ofta på kvällen. De gör inte direkt ont, men "känns" mer på något sätt... mer än att livmodern blir hård, för jag märker det som någon slags kramp/illamående i rygg och rumpa som sprider som fram och så märker jag att kulan är stenhård. 

Låter det som förvärkar för er som har erfarenhet?

Häromkvällen kröp jag upp tidigt i sängen och låg och läste och googlade grejer i ett par tre timmar och då fick jag dem av och till... kanske 5-6 stycken totalt. De varar dock bara i 10 sekunder kanske, sen släpper det. Men till skillnad mot det jag tidigare upplevt som sammandragningar så kan jag inte röra mig och vill ta ett djupt andetag och fokusera på vad som händer istället. 

Har även börjat vakna 1 till 2 ggr de senaste nätterna av det, då för att det känns "molande" på något sätt. Blir inte direkt orolig, men känner att det verkligen börjat tära på mig.

Är gången 35+1 idag och ska på koll imorgon, så då ska jag försöka förklara det här för min barnmorska och höra vad hon säger om det. Någonstans hoppas man ju att det betyder att jag inte kommer gå så långt över tiden, även om jag verkligen inte hoppas att hon kommer nu, men samtidigt kan det ju vara så här länge innan något faktiskt händer.

Om det är någon som upplever eller upplevt liknande får ni gärna skriva!

Jag har haft sammandragningar sen runt v.25 typ, efter vecka 32 blev dom mycket mer intensiva och jag får oftast andas igenom dom. Ibland är de upp till 2 min långa, speciellt om jag inte står helt still direkt de börjar. Det drar som ett bälte runt hela kroppen i höjd med ländryggen och de gör oftast lite ont, speciellt om jag sitter i bilen eller halv-ligger. Jag kan få upp till var 5:e min om det är en "intensiv" dag (d.v.s. om jag inte ligger och vilar konstant, haha :P), annars får jag c:a 3/h om jag tar det extremt lugnt. Hade mkt med första sonen med, dock lite närmare mot slutet, från v.36-37 och framåt, han kom på BF+13. Gick hemma med pinvärkar i 3 dygn innan vi åkte in så på mig gällde tyvärr inte myten om att om man har mkt sammandragningar/förvärkar så går förlossningen snabbare och smidigare. Hoppas dock den gäller på många andra!
  • lizanilander
    Mockingjay skrev 2015-08-11 19:25:22 följande:

Varit inne på koll på förlossningen. Molvärk och annorlunda flytningar hela dagen. Storebror föddes 36+3 och idag är det 36+4. Nu lite mat och sen tillbaka för en till koll. Spännande och skrämmande.

Tror dom att det är på gång redan eller? Spännande!
  • lizanilander
    IMHO skrev 2015-08-13 11:20:34 följande:

Heja min arbetsgivare! Nu har hon hittat ett uppdrag där jag får jobba minst tre timmar per dag och bara mer om jag orkar. Känns precis som vad jag kan uppbringa energi till. Halva fp-dagar får komplettera dessa sista veckor. Känns i kroppen som att det är nära nu.

Gud vad skönt för dig :D Ja nu har vi verkligen inte långt kvar! Har precis kommit från besök hos BM, gjort sammanfattning av graviditeten bl.a. Usch, jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt när dom ska känna hur bebisen ligger och känna på huvudet, jag får liksom rätt ont i livmodern, fler som är väldigt ömma? Hon sa iaf att det kändes som en relativt liten bebis och att jag borde ha massa tryck neråt för den var väldigt långt ner i bäckenet :) Känns ju som en bra fördel iaf :)
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-08-13 12:57:07 följande:

Jag tycker att det beror helt på vem som gör det. Min förra BM vid första graviditeten var så himla duktig på palputation eller vad det nu heter när man känner på utsidan, mjuka lätta händer. Nuvarande BM tar i på ett helt annat sätt och gräver in händerna för att känna, inte så skönt! Min bulle ligger förövrigt högt upp i ugnen ännu, så tråkigt då den här förlossningen gärna fått starta nu :( Går in i vecka 39 idag, 14(?) dagar kvar och tiden går såååå långsamt. Som att sitta o stirra på klockan i flera veckor i sträck

hahaha, jag läste sista ordet som "skräck" istället :P men typ samma sak ;) ok, ja min är nog ganska mjuk men jag är liksom superöm ändå. Tur det inte är många gånger kvar hon ska känna :P sen blir det ju annat på förlossningen! Med första så tror jag aldrig han sjönk ner riktigt förrän det drog igång, och jag hoppas ju innerligt att denna kommer liiiite tidigare och det går liiiite smidigare ;) ååh vecka 39 redan.....härligt! Jag går in i 38 på söndag först men känner mig ganska färdig med att va gravid nu :P
  • lizanilander
    lördagsgodis skrev 2015-08-13 15:26:34 följande:

Sonen bara kräks och kräks och har feber, så synd om honom men jag är så rädd att bli smittad och så är jag orolig att dottern ska börja spy hon med...

Men usch och fy!! Vilket skräckscenario! Hoppas VERKLIGEN inte ni andra blir smittade! Kan det framflyttas ytterligare då med igångsättningen om du blir dålig? Alltså de sätter väl inte igång dig om du är magsjuk?
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-08-14 10:32:26 följande:

Själv har jag börjat bli lite risig i magen och känner mig "bakis" precis som i början av graviditeten. Överanalytikern i mig ger mig givetvis falska förhoppningar på att något är på g. Om jag tittar RIKTIGT noga kan man nog ana att magen har sjunkit något också ;)

PRECIS så skulle jag vilja beskriva mig själv också :O "bakis" liksom på nåt sätt. (har dock inte vart det på många år, men man minns ju känslan) Eller lite som att: hmm....håller jag på att bli sjuk? Extremt seg och trött, magen har sjunkit massa och det trycker på neråt. Magen var lite knas idag, men hade sammandragningar var 5:e minut igår under hela eftermiddagen, idag lite lugnare så kan ju va det som gör att magen blir knäpp :P Imorgon går sista lasset till huset vi ska flytta till så inatt av alla nätter bör bebisen verkligen inte komma! 37 fulla på söndag, men jag tror med att den stannar lite extra ;) 
  • lizanilander
    Inorr02 skrev 2015-08-13 21:49:14 följande:

sover dåligt upp å kissa hela nätterna sammandragningar så fort man vänder sig i sängen. mycket foglossning. sliter drar i magen. 

ja det är då tur det inte är alltför långt kvar, inte jätteroligt alla gånger att va höggravid :/
  • lizanilander

Åååhhhhh grattis till era fina bebisar!!! Här trivs vi som bara den i huset efter flytten, haft lite mer förvärkar som gjort rätt ont men annars inget än :/ Nu längtar man inte mindre direkt!!! Min systerdotter fick bebis i måndags, hon var beräknad 2 veckor innan mig och jag hoppas ju såklart att jag inte behöver vänta lika lång tid som med sonen :P haha, men det lär jag få göra ändå ;)

• lizanilander

Jag har inte haft internet på snart 2 veckor sen vi flyttade men nu har jag läst igenom det jag missat :) Vattnet gick med råge på mig igår kl 18, helt otippat ärligt talat, fjuttiga värkar satte igång vid 22, men de kom aldrig igång riktigt så vi blev hemskickade med sovdos :( Samtidigt som jag redan är mentalt inställd på att min kropp inte riktigt fungerar "by the book" så blev jag lite besviken :( Vi fick sova hos min syster som bor 15 min från förlossningen så vi slapp åka hem mitt i natten (har en timme att åka) och nu inväntar vi ny kontroll kl 13......min kropp är nog inte gjord för att föda barn :P Första tog 3 dygn, och denna latensfas lär inte bli kort heller.....ja nu är det bara att vänta då :O

Svar på tråden BF september 2015!