• Svar på tråden BF september 2015!
  • 26number1

ÄNTLIGEN!! På fredag blir Lovis 5 veckor och idag kan jag äntligen amma smärtfritt för första gången!! Det känns helt underbart :D Nu får vi se hur länge det här funkar, jag är spänd av förväntan :)

EljaIsland har du fått hem boken? Verkar den bra? Jag tänkte nästan göra en egen med massa kort och sen roliga händelser och viktiga datum typ :)

• Sopp

Om det är en sak jag ångrar att vi inte gjorde mer är det filma. Så himla kul att se små klipp som farmor och farfar spelat in när storebror äter, ligger och sprattlar etc

när man är mitt i det märkr man inte alla förändringar som sker, men bara att se hur de rörde sig, små ljud etc - SÅ kul att ha. Nu har jag till och med filmat när lillebror skriker, haha :S

• 26number1

En liten fundering, är det någon som använder sig av babyvakt och isf vilken modell? Vad har ni för åsikter kring det?

Vi funderar på att lägga Lovis i eget rum för att hon knorrar och har sig så mycket på nätterna, vi får nog sova bättre allihop om hon får sova ifred utan att jag väcker henne när hon egentligen faktiskt sover :)

• lördagsgodis

Vi har en babyvakt som vi har sen sonen var liten så det är bara ljud men det är en Philips. Jag sover med öronproppar så jag inte ska störas av bebisknorr eller snarkade man;).

Vår tjej är ju 10 veckor nu och sover 7-8 timmar natt innan hon vill äta men på dagarna äter hon minst var 3dje timme och är riktigt rund nu! Hon har 62 på kläderna och har börjat uppskatta babygymmet kortare stunder, tycker även om att stå i knät när man håller upp henne. Känns som om det händer mycket nu, igår träffade jag en liten kille på 3 veckor och det är fantastiskt hur fort de utvecklas!

• lizanilander

Vi har också babyvakt, men den används iofs just nu till äldsta sonen då han får för sig att sova nere ibland och då är det för att jag ska höra när han vaknar på morgonen (jag sover uppe). Vet ej märke faktiskt, säkert nåt B då den är köpt på Ullared, men den är helt ok och snappar upp ljud bra!
    Vi trugade och stod ut tills äldsta var 8 mån innan han fick eget rum, det var en välsignelse, alla började sova bättre!
    Ja det händer extremt mycket nu, idag rullade vår 9 veckor gamla pojk från mage till rygg, medvetet, 3 gånger! herregud säger jag......trodde han skulle vänta minst 2 månader till med det då han mest ligger och har blivit tjockis :P Han har med 62 på en del kläder trots att han är kort (55cm) :)

• Sopp

Vi har också en Philips (Avent) babyvakt, den har funkat jättebra till äldsta - Bra räckvid, vi har kunnat ha honom sovandes inne på tredje våningen i mina föräldrars villa och vi har suttit ute på gräsmattan

Vår kille är en riktigt bitig bit. Lång och tung, man ska inte stirra sig blind på kurvor men nog är det lite märkligt att yngsta ligger två kurvor över (både vikt och längd) medan äldsta ligger två kurvor under (bara vikt, på längd ligger även han över). Stackars storebror kommer få stryk av lillebror innan han fyllt 3, haha .. =) Har lite dåligt samvete över att han inte får ligga mer själv på golvet, fokus ligger ju hela tiden på storebror och hans aktiviteter

• Mockingjay

Hej! Behöver er hjälp med tips, Anton har inte bajsat på 8 dagar nu. Jag helammar så då bör han inte kunna vara förstoppad men det är uppenbart att magen stör honom. Finns det något jag kan äta som sätter fart på hans mage? Eller har ni andra tips? Fungerar inte att ta tempen, det har jag provat... (Anton är 11 veckor nu)

• EijaIsland
    Mockingjay skrev 2015-11-03 16:17:20 följande:

Hej! Behöver er hjälp med tips, Anton har inte bajsat på 8 dagar nu. Jag helammar så då bör han inte kunna vara förstoppad men det är uppenbart att magen stör honom. Finns det något jag kan äta som sätter fart på hans mage? Eller har ni andra tips? Fungerar inte att ta tempen, det har jag provat... (Anton är 11 veckor nu)

vet inte om något råd om vad du kan äta för att få fart på magen, men det ska vara ok att barn som helammar inte bajsar på upp till två till och med tre veckor. Vår Vilja Hvönn bajsar dock flera ggr om dagen så om hon helt plötsligt gör uppehåll i flera dagar skulle jag ändå bli nervös, men det ska tydligen vara helt normalt :)

Om han verkar ha luft i magen och krystar mkt så funkar det för oss att göra cykelövningar med benen och att trycka upp benen i magen när hon krystar :)

• Inorr02

prova pysventil eller ta tempen i rumt se om han får bajsa och knysta då 
  • Sopp

då kan jag trumfa det med att sven inte har bajsat på 12 dagar.. haha! Det här är helt absurt. Eller jo, med hjälp av termometern bajsade han liite i helgen, men det var absolut inte bajs som representerar den enorma tid som har gått utan bajs utan typ 1 matsked. Jag har pratat med BVC och de säger att de är helt normalt men det känns ju bakvänt? De sa iaf att om han verkar må dåligt av det kan man ge dom lite laktulos på morgonen, börja med 3 ml, och se om det får fart på magen. Sven är 8 veckor
Svar på tråden BF september 2015!