• Svar på tråden BF september 2015!
  • 26number1

Jag förstår att det måste vara jättesvårt men går det kanske kombinera amning med att storebror ska sova? Eller att lillebror får äta först och sen somna innan storebror ska sova?

Sopp skrev 2015-10-13 22:03:20 följande:

Problemet är att han har så stökigt i magen så när han är vaken så vill han bli runtburen/gungad. Inte ens babysittern som hans storebror älskade så duger :( Bäst vore förstås om vi kunde lära äldsta att somna själv men jag har läst att det är fel läge att försöka vänja honom vid det nu. Känner paniken komma krypande när alla barn skriker omkring mig och jag inte vet hur jag ska lösa situationen!

• Sopp
    lördagsgodis skrev 2015-10-13 22:52:03 följande:

Hur jobbar din man soop, måste du ta läggningarna varje kväll? Vi har storytell och ibland låter vi barnen lyssna på det om vi har mycket att göra på kvällen, kunde kanske vara en ide för din son och att du är i rummet bredvid så han vet att du är nära?

Han tar läggningarna på kvällarna, problemet uppstår när han ska sova efter lunch :( Vad menas med storytelling i det här sammanhanget?

• Sopp
    26number1 skrev 2015-10-14 00:12:45 följande:

Jag förstår att det måste vara jättesvårt men går det kanske kombinera amning med att storebror ska sova? Eller att lillebror får äta först och sen somna innan storebror ska sova?

Ja i vanliga fall hade ju det här varit en bra grej, men minsta ammar typ klart på 5 min och sedan är han ointresserad av bröstet. Men ibland funkar det om han slocknar efter maten. Jag kanske helt enkelt måste se till att han sover först och sedan får läggningen av äldsta sonen bli när den blir. Vi har ju kört stenhårt på rutiner med första och det börjar bli svårt att hålla på det nu
  • 26number1

Jag är verkligen ingen expert och har bara varit mamma i 4 veckor, men jag tror verkligen att det som funkar för stunden får funka. Dina barn mår garanterat bättre av att du är lugn och de kanske får sova en timme senare, än att du är upprörd och har nära till gråten. Visst är det bra med rutiner men det kanske är viktigare när de blir äldre?

Sopp skrev 2015-10-14 20:29:01 följande:

Ja i vanliga fall hade ju det här varit en bra grej, men minsta ammar typ klart på 5 min och sedan är han ointresserad av bröstet. Men ibland funkar det om han slocknar efter maten. Jag kanske helt enkelt måste se till att han sover först och sedan får läggningen av äldsta sonen bli när den blir. Vi har ju kört stenhårt på rutiner med första och det börjar bli svårt att hålla på det nu

• 26number1

Nu är bebis tät i näsan och det låter så fruktansvärt tungt för henne att andas. Hon har alltid "knorrat" mycket när hon andas och framförallt när hon blir ivrig vid matdags, någon som har liknande? Inatt får hon sova med böcker under huvudgaveln så det blir ordentlig lutning, och jag är redo med näs-sugen vid varje blöjbyte :P Är det någon som provat bröstmjölk i näsan? Hur får man dit det?

• lördagsgodis

Storytel är en app med böcker där det även finns barnböcker som mamma mu, alfons åberg mm.

Har aldrig heller fattat hur man ska få in mjölken i deras näsor:) men nässugen är värd sin vickt i guld när de små är förkylda!

• Sopp

Frågade läkaren på BVC och enligt honom fungerar ej bröstmjölk i näsan, utan antingen kör man nässug eller pipetter med saltvattenlösning som man kan köpa på apoteket. Har testat båda och bäst effekt tyckte jag pipetterna gav, men det är lite obehagligt också eftersom man sprutar in så mycket också hör man när de gurglar o kämpar för att svälja rent. Helt ofarligt dock och sen är gångarna fria från snor :)

• Sopp

Uppdatering från kaoshemmet - Började känna mig riktigt sänkt igår kväll, har nu feber och förstår varför äldsta sonen har varit så himla gnällig och vägrat äta senaste dagarna för min hals är helt uppsvullen. Yngsta sonen vägrade sova i natt, förmiddagen blev en riktig skrik-fest och det hela kulminerade vid lunch då jag tappar ut en burk full med knappnålar över hela golvet där båda mina barn befinner sig.

Nattningen gick faktiskt bra (!), på eran inrådan gav jag amningen en till chans. Jag såg till att yngsta sonen var extra hungrig (årets mamma ..) och sedan ammade han ett bra tag medan äldsta somnade. Det hela var över på 15 minuter! Förhoppningsvis kan jag försöka tima amningen fler gånger vid nattning

• 26number1

Vad skönt att det gick bättre! Tror verkligen inte yngsta mår dåligt av att få vänta lite på maten om han annars bara äter i fem minuter? Hoppas det funkar lika smärtfritt framöver med :)

Lite panikkänsla över att hälla något i näsan på bebis, men fick instruktioner vid BVC idag och det var ju inte så farligt som jag hade tänkt mig :D

Sopp skrev 2015-10-15 12:13:23 följande:

Uppdatering från kaoshemmet - Började känna mig riktigt sänkt igår kväll, har nu feber och förstår varför äldsta sonen har varit så himla gnällig och vägrat äta senaste dagarna för min hals är helt uppsvullen. Yngsta sonen vägrade sova i natt, förmiddagen blev en riktig skrik-fest och det hela kulminerade vid lunch då jag tappar ut en burk full med knappnålar över hela golvet där båda mina barn befinner sig.

Nattningen gick faktiskt bra (!), på eran inrådan gav jag amningen en till chans. Jag såg till att yngsta sonen var extra hungrig (årets mamma ..) och sedan ammade han ett bra tag medan äldsta somnade. Det hela var över på 15 minuter! Förhoppningsvis kan jag försöka tima amningen fler gånger vid nattning

Sopp skrev 2015-10-15 02:33:38 följande:

Frågade läkaren på BVC och enligt honom fungerar ej bröstmjölk i näsan, utan antingen kör man nässug eller pipetter med saltvattenlösning som man kan köpa på apoteket. Har testat båda och bäst effekt tyckte jag pipetterna gav, men det är lite obehagligt också eftersom man sprutar in så mycket också hör man när de gurglar o kämpar för att svälja rent. Helt ofarligt dock och sen är gångarna fria från snor :)

• lördagsgodis

Alva blev 8 veckor igår och vi var hos bvc idag, gogrisen väger nu 5820g och är 60 cm och så var det läkarkoll vilket hon fick okstämpel på:)

Svar på tråden BF september 2015!