• Svar på tråden BF september 2015!
  • Sopp
    Inorr02 skrev 2015-10-17 10:40:36 följande:

sopp vi har även lite sagor på cd som dottern lyssnar på när hon ska sova. vi har emil, pippi. barnen i bullerbyn mm. prova om store bror skulle varva ner och somna om han får lyssna på ljud sagor. 

Om inte annat kanske jag varvar ner? ;) jag får gå och köpa en cdbok imorgon och prova! Han gillar ju att lyssna på musik på dagarna
  • smurfan8402

Jag har en fråga
    Kan mjölken i brösten bara ta helt slut från en dag till en annan?
    Lillen har ätit typ varannan timme i ca en vecka men från o med i natt blev han typ aldrig mätt utan ville äta typ en gång i timman tills nu ikväll vägra han bröstet för de kom inget.
    Tur att man har ersättning hemma ifall att. O han åt de utan problem men min mjölk har inte runnit till alls på flera timmar. Igår fick man jätte ont om han inte hade ätit precis efter 2 timmar. O nu har de gått 4 timmar utan att dom är hårda o spända.
    Vad ska man göra nu? Fortsätta amma eller bara börja med ersättning?

• lördagsgodis

Mjölken kan inte bara ta slut men han är kanske i en tillväxtperiod och vill öka produktionen? Amma innan du ger ersättning eller ge lite ersättning först och erbjud bröstet sen så han inte är vrålhungrig och har lite mer tålamod att vänta på utprovningsreflexen.

• 26number1

Om du vill fortsätta med amningen så är det nig bara att härda ut och kämpa på, så inte brösten vänjer av sig helt.. Du kanske kan amma först och sen komplettera med ersättning? Går bebis igenom en tillväxtfas kanske inte produktionen hunnit med?

smurfan8402 skrev 2015-10-17 22:38:10 följande:

Jag har en fråga

Kan mjölken i brösten bara ta helt slut från en dag till en annan?

Lillen har ätit typ varannan timme i ca en vecka men från o med i natt blev han typ aldrig mätt utan ville äta typ en gång i timman tills nu ikväll vägra han bröstet för de kom inget.

Tur att man har ersättning hemma ifall att. O han åt de utan problem men min mjölk har inte runnit till alls på flera timmar. Igår fick man jätte ont om han inte hade ätit precis efter 2 timmar. O nu har de gått 4 timmar utan att dom är hårda o spända.

Vad ska man göra nu? Fortsätta amma eller bara börja med ersättning?

• smurfan8402
    26number1 skrev 2015-10-17 23:52:57 följande:

Om du vill fortsätta med amningen så är det nig bara att härda ut och kämpa på, så inte brösten vänjer av sig helt.. Du kanske kan amma först och sen komplettera med ersättning? Går bebis igenom en tillväxtfas kanske inte produktionen hunnit med?

Ja jag tror han har en sån just nu. Jo de är väl bara att härda ut vill kunna amma. Sen får man väl komplettera om han inte blir mätt o nöjd.
  • smurfan8402
    smurfan8402 skrev 2015-10-18 00:06:05 följande:
    Ja jag tror han har en sån just nu. Jo de är väl bara att härda ut vill kunna amma. Sen får man väl komplettera om han inte blir mätt o nöjd.
    Nu rann mjölken till ordentligt igen. Provade att pumpa ut lite mjölk innan jag gick o la mig vid halv 1. Kom ca 50 ml.
    Vakna nu med stenhårda o spända bröst så tror att de är igång igen så nu ska de ammas igen :)
  • 26number1

Ni som ammar, hur gör ni när ni är utikring med bebis? Jag är verkligen inte bekväm med att amma bland folk och bara ta fram bröstet, har någon smarta knep för att dölja bröstet?

• smurfan8402
    26number1 skrev 2015-10-18 17:29:42 följande:

Ni som ammar, hur gör ni när ni är utikring med bebis? Jag är verkligen inte bekväm med att amma bland folk och bara ta fram bröstet, har någon smarta knep för att dölja bröstet?

Jag brukar knäppa upp amningsbhn men har tröjan som hänger kvar över bröstet sen lägger jag bebis till rätta. Drar sedan upp tröjan lite så han kan ta tag i bröstet, sen lägger jag en filt lite över bröstet o bebis. täcker även magen. Har en glipa öppen så de inte blir för varmt bara.

I vissa köpcentrum finns de sk amningsrum dom är perfekta när de är mycket folk som shoppar. Då kan man sitta ifred o amma.

Kanske finns någonstans du kan sitta lite i skymundan när du är ute
  • Sopp
    26number1 skrev 2015-10-18 17:29:42 följande:

Jag kör linne underst (typ ett sånt billigt med tunna band från hm) och topp över, så drar man upp toppen o har linnet under så slipper man blotta hela bröstet
  • EijaIsland

Beställde just boken "Älskade barn" som är en sån minnesbok som alla brukar ha. Någon som har den också? Jag har köpt de där vanliga minnesböckerna, men den här är troligen ny och bryter lite mot kärnfamiljs-stereotypen vilket jag gillar. Så är illustrationerna himla fina också. Ska bli spännande att fylla i den!

Annars funderar jag mycket på sånt som man kan göra för att "spara" den här tiden. Hand/fot avtryck, minnesbok och allt sånt. Om ni har några idéer så säg gärna, vill försöka spara så mkt som möjligt och det får gärna vara på ett annorlunda vis :)

Svar på tråden BF september 2015!