• Svar på tråden BF september 2015!
  • snusmumriken
    Hemlighetenshemlis skrev 2014-12-28 11:28:14 följande:

På julafton var det ett digitalt där det stod gravid 1-2

Idag en sticka från rfsu. Testade med samma igår em och det var ett starkare streck då än idag

Jag får alltid starkare streck på em, det behöver inte betyda mf!
  • snusmumriken
    Zmarchie skrev 2014-12-27 22:06:57 följande:

Här blev det också en chock när vi fick barn nummer 2, men tänker likadant att det måste vara lättare att gå från 2 till 3 barn...eller det är vad jag hoppas på ????

Jag tänker att de två större har varandra och att man slipper känslan att man inte har tid för det första barnet. Min sambo gick hemma med mig de första 9 månaderna, ändå kändes det som en sorg att jag inte hade lika mycket tid för största sonen. Vi hade varit tillsammans så mycket i två år eftersom sambon jobbade borta så mycket, men så kom lillebror och krävde all min uppmärksamhet. Han bokstavligen talat hängde fast i brösten de första 8 månaderna :) Är fortfarande en mammagris som helst av allt sitter, ligger eller står på mig konstant med sina nätta 15kg, haha!
  • isabelless

Jag hoppar gärna in är! Vårt lilla mirakel är beräknat till den 3 september 2015

• lördagsgodis
    snusmumriken skrev 2014-12-28 13:27:05 följande:
    Jag gick med ständig oro fram till v.12 förra gången, då gjorde jag ett privat ul och allt såg bra ut. Hörde hjärtat med mitt angelsound dagen innan så visste att bebben levde då iaf. Det är minimal risk att samma sak ska hända igen! Ring sjukvården, du borde få kolla lite extra med tanke på det du var med om, det fick jag.

Lördagsgodis, vid ett MA fortsätter kroppen vara gravid eftersom den inte fattar att fostret inte finns kvar..
    Halterna brukar sjunka vid ma men inte gå ur helt förens efter man blödigt ut resterna i ovanligare fall om det är en ofosterlig graviditet där livmodern fortsätter växa så ökar hcg som vid en normal graviditet men det är ovanligt som jag förstår det. Ja inte blir man mycket klokare av att googla men kan ju inte låta bli.
  • snusmumriken
    lördagsgodis skrev 2014-12-28 19:58:10 följande:

Halterna brukar sjunka vid ma men inte gå ur helt förens efter man blödigt ut resterna i ovanligare fall om det är en ofosterlig graviditet där livmodern fortsätter växa så ökar hcg som vid en normal graviditet men det är ovanligt som jag förstår det. Ja inte blir man mycket klokare av att googla men kan ju inte låta bli.

Jag har skrivit fel, det var ju en ofosterlig graviditet jag hade! Hcg var högt, livmodern och hinnan så stora som de skulle, men där var inget foster..
  • Neiti75

Jag lämnar tråden nu. Förstår att ni som haft graviditeter tidigare och som inte resulterat i en födsel av ett barn - har många känslor i omlopp. Att ni har ett större behov att prata av er och ventilera känslor och kanske minnen.

Då jag väntar mitt (vårat) första barn känner jag att stämningen här känns så dyster. Jag blir inte alls glad över att gå in här och läsa. Blir inte ens motiverad till att skriva ett glatt inlägg trots att jag bara sprudlar! Klart jag också kan känna oro - men jag tänker inte spekulera i alla tänk om..

Förhoppningsvis finns det en liknande tråd fast där det kanske diskuteras inköp, hur man berättar för anhöriga/vänner och allt annat som hör en graviditet till.

Lycka till allihopa! Kom ihåg att vänta på glädjen är också en glädje.

• isabelless
    Neiti75 skrev 2014-12-28 20:46:28 följande:

Jag lämnar tråden nu. Förstår att ni som haft graviditeter tidigare och som inte resulterat i en födsel av ett barn - har många känslor i omlopp. Att ni har ett större behov att prata av er och ventilera känslor och kanske minnen.

Då jag väntar mitt (vårat) första barn känner jag att stämningen här känns så dyster. Jag blir inte alls glad över att gå in här och läsa. Blir inte ens motiverad till att skriva ett glatt inlägg trots att jag bara sprudlar! Klart jag också kan känna oro - men jag tänker inte spekulera i alla tänk om..

Förhoppningsvis finns det en liknande tråd fast där det kanske diskuteras inköp, hur man berättar för anhöriga/vänner och allt annat som hör en graviditet till.

Efter att ha läst igenom tråden kan jag faktiskt hålla med dig. Du får väldigt gärna maila mig! Jag vore jätteintresserad av att prata just praktiska förberedelser och allt det vackra som graviditeten hör till

Neiti75, vill du så skriv väldigt gärna till mig. Jag har bf 3 september, kanske kan vi följas åt? Väntar även jag vårt första barn.
  • lördagsgodis

Det finns ju en egen kategori där man väntar första barnet, kanske bättre stämning där vad vet jag men ca 30% av alla graviditeter slutar i en ofullbordad graviditet så det blir nog svårt att undvika folks oro helt.

Jag har berättat för två nära vänner och dom har även de upplevt mf/ma och förstår min oro. Vi har berättat för familjen när vi gjort ul och sett hjärtat, första gången v12 och andra v9 då har vi smugit ner en bild på ultraljudet i en chokladask första gången och gav bort dom på alla hjärtans dag och andra gången bjöd vi på middag i samband med en födelsedag och hade satt in bilden i ett litet fint kuvert och lagt på deras tallrikar. Har även avslöjat könet genom att bjuda på en blå eller rosa färgad tårta täckt med vit frosting! Vet inte hur vi ska berätta den här gången om vi har tur nog att få göra det vågar inte planera för mycket innan jag sett ett hjärta<3

• snusmumriken
    Neiti75 skrev 2014-12-28 20:46:28 följande:

Lycka till i fortsättningen :)
  • rosali84

Berättade för min närmsta familj i fredags. Det mottogs naturligtvis med glädje, men jag fick poängtera flera gånger att det är extremt tidigt så mycket kan hända än. Var lite tvungen att berätta då vi firade jul då och de ju redan misstänkte när jag varken tog en snaps till maten eller drack någon glögg. Visste ju att de skulle förstå, så då ville jag helt enkelt få berätta.

Vi kommer även berätta för min svägerska och hennes sambo, då vi ska fira nyår ihop. Ännu svårare på nyår att inte väcka misstankar ;)

Med alla andra, våra pappor, sambons mamma och bror, kommer vi hålla det hemligt så länge vi kan. Hade aldrig valt att berätta, ens för dem vi redan har berättat, redan i v 5-6 om jag inte varit "tvungen". Så tajmingen att bli gravid just nu var ju sådär ;) Men det är såååå efterlängtat, det här lilla knytet!!!!! Är så lycklig!!

Svar på tråden BF september 2015!