• Anonym (?)

Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?

Hej!

Är det så att det ofta även skrivs umgängesscheman när vårdnadstvisten gäller enskild vårdnad?

I så fall, vad är poängen med enskild vårdnad (förutom att man kan flytta, byta skola, fixa pass osv) om ens "frihet under ansvar" försvinner, när umgänget ändå styrs upp via en dom?

Jag vill söka enskild vårdnad pga att jag vill kunna styra umgänget mer utifrån barnets vilja och behov iom att barnet har blivit kränkt och är rädd för pappan.

Men om det då beslutas om ett umgängesschema samtidigt som jag får enskild vårdnad, så dras ju rätten in att bestämma själv (men ändå självklart främja umgänge utifrån barnets bästa) över umgänget.

Hur ligger detta till ni som kan och vet...?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?
  • Nyfiken gul

varje umgängesschema sätts upp utifrån barnets perspektiv. Dvs barnets rättighet till sin andra förälder.   Självklart utgår man ifrån barnets välmående. 

Är det inte bra för barnet att ha varannan vecka så blir det givetvis inte ett sådant schema. 

Ett umgängesschema sätts upp utifrån dina önskemål, barnets önskemål och omkringvarande omständigheter - dvs varför du får enskild vårdnad. Pappans umgängesrätt tas också med i beräkningen.   Allt tas under beaktande och det blir ett schema utifrån det.

Om det schemat sen utgår ifrån att barnet får träffa pappa tre timmar var fjärde vecka - tja.. då är det ju så det blir...     

Men rent generellt så är det ju så att det per automatik skrivs ett umgängesschema utifrån era förutsättningar .  Det är inte så att du får enskild vårdnad och sen kan gå hem och göra hur du vill med umgängesrätten.  Den rättigheten har du faktiskt inte.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (..)

Enligt min uppfattning så är det lättare för pappan att få en umgängesdom a varannan helg om mamman är enskild vårdnadshavare. Vid gemensam vårdnad förutsätter man att föräldrarna är överens och kan enas om barnets bästa utan inblandning från utomstående... :-/

• Anonym (lagen)

Ensam vårdnad har inget med umgängesrätten att göra. Du kan naturligtvis inte dra in umgänge för att du tycker att det är befogat.

• Anonym (?)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-04 22:27:59 följande:

Ensam vårdnad har inget med umgängesrätten att göra. Du kan naturligtvis inte dra in umgänge för att du tycker att det är befogat.

Men snälla du, LÄS vad jag skriver.
    Jag har INTE talat om att jag ska dra in umgänget för barnet.

Men vilken är poängen med EV om det ändå skrivs ett fast umgängesschema?
    Folk säger till mig att om man har EV så har man stor bestämmanderätt vad beträffar allt, tillika umgängestider med den andra föräldern.
    Då har man ingen dom att följa som kan sätta käppar i hjulet för barnets mående. 

Dömer tingsrätten till umgänge varannan helg och barnet mår dåligt över att det är för lång tid med två övernattiningar, vad är då poängen med enskild vårdnad?
    Eller kan jag då som enskild vårdnadshavare ställa in det umgänget trots att det finns en dom på umgänge varannan helg eller säga att barnet endast kommer en natt den helgen istället?
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2014-12-04 23:24:51 följande:

Folk säger till mig att om man har EV så har man stor bestämmanderätt vad beträffar allt, tillika umgängestider med den andra föräldern.
    Då har man ingen dom att följa som kan sätta käppar i hjulet för barnets mående. 

Dömer tingsrätten till umgänge varannan helg och barnet mår dåligt över att det är för lång tid med två övernattiningar, vad är då poängen med enskild vårdnad?
    Eller kan jag då som enskild vårdnadshavare ställa in det umgänget trots att det finns en dom på umgänge varannan helg eller säga att barnet endast kommer en natt den helgen istället?
    Tja - folk har fel.. Vårdnad HAR inget med umgänge att göra. Svårare än så är det inte.
    Så - för att svara på din fråga... Poängen med egen vårdnad gällande umgäånge är noll.. Den andra föräldern har lika stor rätt till umgänge som du, och om det skulle vara vv, vh eller mer eller mindre har inget med vårdnaden att göra. Det är inte heller barnets sak att bestämma - utan kan ni inte enas så tittar rätten på vad som är bäst för just ert barn och beslutar därefter. Då får ni ett umgänge som passar och varken du eller den andra föräldern kan trycka på om mer (eftersom du verkar vilja ha ett mer sällan förekommande umgänge).
    Som du själv skriver så handlar egen vårdnad om andra saker - såsom att kunna besluta över skolgång, boende (får dock inte påverka umgänget) osv.

Som vårdnadshavare har du alltid kravet att du skall agera efter barnets bästa. Vilket är en svår sits när det gäller din sista mening. Du måste följa domen, annars kan det bli konsekvenser. Å andra sidan är det din skyldighet som vårdnadshavare (även om ni haft gemensam vårdnad) att agera för barnets bästa. Skulle du tex misstänka att barnet utsätts för övergrepp eller misshandel så är det ditt ansvar att inte skicka dit barnet.
  • Nyfiken gul
    Anonym (?) skrev 2014-12-04 23:24:51 följande:

Som sagt var - umgängesrätten är barnets rätt till båda sina föräldrar. Den kan du aldrig förhandla bort även om du är ensam vårdnadshavare. 

Däremot som jag skrev högre upp så utgår umgängesrätten ifrån barnets perspektiv.  I en domstolsförhandling som gäller enskild vårdnad och fastställande av umgänge har du i samråd med en advokat gjort upp ett schema som kan fungera utifrån barnets perspektiv.  Finns det saker som gör att pappan ska ha några timmars umgänge med barnet eller kanske också övervakat umgänge så är det så ett förslag till tingsrätten kommer att se ut. 
    Om tingsrätten håller med er så fastställs schemat som du och din advokat har kommit fram till. 

Att ett umgängesschema fastslås har alltså att göra med umgängesrätten.  För att barnet har rätt till sin andra förälder. Så säger lagen.

Du har inte rätt att gå in och ensam bestämma att han inte får träffa sitt barn trots att det finns ett schema, det kallas sabotage och du kan bli bötfälld för det.  Ställer du in umgänget måste du ha jäkligt goda skäl till det om det finns ett fastställt schema.  Schemat ska följas av båda föräldrar. 

Anser du att han inte alls får träffa barnet måste du ha tunga skäl för det i form av utlåtande från BUP, socialtjänsten har gjort utredning osv att han är olämplig som både vårdnadshavare och som umgängesförälder.  Men det är väldigt svårt.  Till och med pappor som sitter i fängelse får träffa sina barn om än bara korta stunder. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Väninnan)

ursäkta att jag kapar tråden. Men om en pappa med ensam vårdnad, gång på gång kör över mamman när det gäller umgänge, bokar upp barnen på lockande (ej viktiga saker, typ följa pappans farbror med när man styckar en älg och på den nivån).
    Mamman har lämnat den relationen som var orsaken till domen på ensam vårdnad, hon är annars en skötsam kvinna, men är enligt pappan för snäll och undfallande för barnen (hon skickar inte in dom på rummen när de gjort något dumt)

Hur stor är sannolikheten att mamman kan återfå den gemensamma vårdnaden vid en tvist
    Mamman har sparat alla sms som påvisar att pappan bestämmer saker på hennes umgängeshelg utan att informera eller kontakta henne förrän i sista minuten
    Umgängesdomen är fastställd i tingsrätten.
    Barnen går på mellanstadiet

• Kjell2
    Anonym (Väninnan) skrev 2014-12-05 07:36:29 följande:

ursäkta att jag kapar tråden. Men om en pappa med ensam vårdnad, gång på gång kör över mamman när det gäller umgänge, bokar upp barnen på lockande (ej viktiga saker, typ följa pappans farbror med när man styckar en älg och på den nivån).
    Mamman har lämnat den relationen som var orsaken till domen på ensam vårdnad, hon är annars en skötsam kvinna, men är enligt pappan för snäll och undfallande för barnen (hon skickar inte in dom på rummen när de gjort något dumt)

Hur stor är sannolikheten att mamman kan återfå den gemensamma vårdnaden vid en tvist
    Mamman har sparat alla sms som påvisar att pappan bestämmer saker på hennes umgängeshelg utan att informera eller kontakta henne förrän i sista minuten

Nära noll då det verkar finnas samarbetsprobelm. Dock kanske en viss möjlighet för EV.

Varför går hon inte till familjerätten och domstol för att kräva verkställighet av fastställt umgängesschema?
  • Anonym (Questionmark.)
    Anonym (Väninnan) skrev 2014-12-05 07:36:29 följande:

Hur kom det sig att pappan fick EV från första början?
    Jag tänker att iom att mamman, per automatik, alltid blir vårdnadshavare så snart barnet är fött, så kanske där ligger en dom till grund för varför pappan har EV?
  • Anonym (Väninnan)
    Kjell2 skrev 2014-12-05 08:26:11 följande:
    Nära noll då det verkar finnas samarbetsprobelm. Dock kanske en viss möjlighet för EV.

Varför går hon inte till familjerätten och domstol för att kräva verkställighet av fastställt umgängesschema?
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 08:35:37 följande:
    Hur kom det sig att pappan fick EV från första början?
    Jag tänker att iom att mamman, per automatik, alltid blir vårdnadshavare så snart barnet är fött, så kanske där ligger en dom till grund för varför pappan har EV?
    Svar till er båda.
    Mamman levde i en dysfunktionell relation (misshandel etc) som barnen for illa i, hon hade ingen egen förmåga att se vad som hände. Nu i efterhand så insåg hon varför domen blev som den var.
    Familjerätten har en person som arbetar med dessa frågor, min väninna är körd som förälder anser denna kvinna, inte bara pga detta, utan att min väninna inte vill straffa sina barn så fort de inte lyder (pappan skickar upp dom på rummet om de svarar emot t.ex)
    Mamman har lämnat förhållandet sedan två år, är särbo med en vanlig vettig man. Hon har för övrigt ingen problematik, mer än att hon är arbetslös. Fungerar bra, social, Hennes nya har två barn som fungerar bra ihop med hennes barn och gillar henne, skickar sms till henne då och då.
    Hennes barn mår inte bra, det ena barnet gråter ofta när det barnet inte får vara med sin mamma
    Nog kapning av den här tråden.
    Ber att ni nu fokuserar på ts problematik

Förlåt ts

Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?