• Anonym (?)

Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?

Hej!

Är det så att det ofta även skrivs umgängesscheman när vårdnadstvisten gäller enskild vårdnad?

I så fall, vad är poängen med enskild vårdnad (förutom att man kan flytta, byta skola, fixa pass osv) om ens "frihet under ansvar" försvinner, när umgänget ändå styrs upp via en dom?

Jag vill söka enskild vårdnad pga att jag vill kunna styra umgänget mer utifrån barnets vilja och behov iom att barnet har blivit kränkt och är rädd för pappan.

Men om det då beslutas om ett umgängesschema samtidigt som jag får enskild vårdnad, så dras ju rätten in att bestämma själv (men ändå självklart främja umgänge utifrån barnets bästa) över umgänget.

Hur ligger detta till ni som kan och vet...?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?
  • Brumma
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 10:09:14 följande:

Nä, umgängessabotage var det ju inte. De umgicks de veckorna under sommaren, fast i Sverige istället.

Är ett pass verkligen en rättighet?
    Om en förälder och vårdnadshavare inte vill att ens barn ska ha ett pass, så kan väl ingen tvinga fram detta?

Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 10:03:10 följande:
    Mamman saboterar alltså dotterns umgänge med pappan och styr över vad de får göra under umgänget. Om pappan stämmer mamman så har pappan stor chans att få vårdnad om dottern.

Hon lägger sig aldrig i, i övrigt. Det var just detta med pass och flygning i över 10 timmar i sträck, som hon motsatte sig. Av diverse anledningar.
    Hennes dotter och dotterns pappa umgicks de veckorna ändå, fast i Sverige.

Självklart är det umgängessabotage - mamman tvingar pappan att ändra det umgänge som är planerat. Så länge det inte finns direkta skäl (alltså att barnet har en sjukdomsbild tex som gör det farligt att flyga) eller att det finns en hotbild att föräldern kan tänkas kidnappa barnet utomlands så missbrukar mamman sin ställning som ensam vårdnadshavare.
    Visst behövs vårdnadshavarens tillstånd - men om det inte finns några egentliga skäl till nekandet så kan det mkt väl ses som försvårande av umgänge och samarbetssvårigheter..
  • Brumma
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 10:19:31 följande:
    Jag är flygvärdinna (endast inrikes samt till Norge). Vi ser helst inte att passagerarna går i mittgångarna (om man inte måste gå på toaletten).
    det är en viss skillnad att åka inrikes och åka på en tio timmars flygresa.
    När jag reste till thailand uppmanades vi att ta "en promenad" i gången då o då..
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 10:09:30 följande:

Nej hon har inte tolkningsföreträde. Och nej, hon har inte rätt att neka om det inte är en genuin risk för barnets utveckling och hälsa.

Att styra över barnets umgänge med den andra föräldern är att missbruka sina befogenheter. I "värsta fall" kan barnets pappa bli vårdnadshavare. Är det så farligt?

Rent allmänt om vårdnadshavarens skyldigheter enligt föräldrabalken:

Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och god fostran blir tillgodosedda.

Mer specifika skyldigheter enligt föräldrabalken:

Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

Barnet är vårdnadshavarens ansvar. Det är vårdnadshavarens ansvar att tolka vilka behov barnet har och sedan också tillfredsställa de behoven. Det är också vårdnadshavarens ansvar att tolka vad som är för barnets bästa och även agera utifrån det.
  • Anonym (Questionmark.)
    Brumma skrev 2014-12-05 10:27:50 följande:
    Självklart är det umgängessabotage - mamman tvingar pappan att ändra det umgänge som är planerat. Så länge det inte finns direkta skäl (alltså att barnet har en sjukdomsbild tex som gör det farligt att flyga) eller att det finns en hotbild att föräldern kan tänkas kidnappa barnet utomlands så missbrukar mamman sin ställning som ensam vårdnadshavare.
    Visst behövs vårdnadshavarens tillstånd - men om det inte finns några egentliga skäl till nekandet så kan det mkt väl ses som försvårande av umgänge och samarbetssvårigheter..
    Fast umgänge hade de ju.

Äh, jag struntar i vilket. Det var i somras och dessutom inte mitt problem.
    Orkar inte diskutera det längre. Tungan ute
  • Anonym (Questionmark.)
    Brumma skrev 2014-12-05 10:29:39 följande:
    det är en viss skillnad att åka inrikes och åka på en tio timmars flygresa.
    När jag reste till thailand uppmanades vi att ta "en promenad" i gången då o då..
    Jag har arbetat på längre turer också, och vi har fullt upp hela tiden.
    Den enda "rast" vi har, är när vi ska äta vår mat. Det brukar ske när vi släcker ner kabinen (för de som vill sova) och drar igång en film (för övriga).
    Att gå i mittgångarna då är inte heller lämpligt.
    Annars är det fullt upp hela tiden. Pre-packlistor, drinksvagn, frukost- och lunchvag, fram och tillbaka mellan för- och bakre kabinen (med växel, maskiner, varor, etc, etc, etc.
    Det var skillnad då vi hade DC-10:orna med hiss ner till det utrymme där vi förvarade alla vagnar.
    Dit kunde man även låta vissa passagerare med ett legitimt behov av att "sträcka på benen", gå ner.
  • Anonym (lagen)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-12-05 10:32:15 följande:
    Rent allmänt om vårdnadshavarens skyldigheter enligt föräldrabalken:

Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och god fostran blir tillgodosedda.

Mer specifika skyldigheter enligt föräldrabalken:

Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

Barnet är vårdnadshavarens ansvar. Det är vårdnadshavarens ansvar att tolka vilka behov barnet har och sedan också tillfredsställa de behoven. Det är också vårdnadshavarens ansvar att tolka vad som är för barnets bästa och även agera utifrån det.
    Du missade:

15 § Barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare har ett motsvarande ansvar.

Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren. Lag (2006:458).

Vårdnadshavaren får inte begränsa umgänge utan att det finns risk för barnets hälsa och utveckling.
  • Brumma
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 10:38:36 följande:
    Den enda "rast" vi har, är när vi ska äta vår mat. Det brukar ske när vi släcker ner kabinen (för de som vill sova) och drar igång en film (för övriga).
    Annars är det fullt upp hela tiden. Pre-packlistor, drinksvagn, frukost- och lunchvag, fram och tillbaka mellan för- och bakre kabinen (med växel, maskiner, varor, etc, etc, etc.
    Det var skillnad då vi hade DC-10:orna med hiss ner till det utrymme där vi förvarade alla vagnar.
    Dit kunde man även låta vissa passagerare med ett legitimt behov av att "sträcka på benen", gå ner.
    ja, jag åkte visserligen ett större plan med extra utrymme.. så det kan ha varit därför :)
    Dock - en tiotimmars resa för ett friskt barn är inget legitimt hinder för att hindra en resa med den andra föräldern på dess umgängestid OM det skulle gå så långt som till rättegång.
  • Anonym (Questionmark.)
    Brumma skrev 2014-12-05 10:45:39 följande:
    ja, jag åkte visserligen ett större plan med extra utrymme.. så det kan ha varit därför :)
    Dock - en tiotimmars resa för ett friskt barn är inget legitimt hinder för att hindra en resa med den andra föräldern på dess umgängestid OM det skulle gå så långt som till rättegång.
    Jag har flugit allt från sessnor till jumbojets. Mittgångarna ger inte utrymme för passagerarna att promenera fram och tillbaka. Vi har ett jobb att sköta, med ett visst antal timmar på oss. Passagerare i mittgångarna ÄR i vägen.
    Man betalar för en stol.
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 10:38:36 följande:
    Att personalen har fullt upp med att förbereda måltider, städa och serva kunder betyder inte att passagerarna märker av det. Man kan absolut gå i gångarna lite under längre resor. Det brukar t.o.m rekommenderas. När skyltarna släcks kan man gå lite fram och tillbaks där man inte är i vägen för andra. På längre resor äter man verkligen inte hela tiden.

• Nyfiken gul
    Anonym (?) skrev 2014-12-05 09:47:09 följande:

Men om barnet har återkommande migrän då?

Och migränläkarna säger att barnet själv ska få välja att vara hos mamman där barnet känner sig extra tryggt när barnet har migrän?

Hur ställer sig EV i det läget? 

Har jag då rätt att utifrån barnets bästa "ställa in" umgänget då och vänta tills nästkommande dag för att migränen ska ha gått över, trots att dom på umgängesschema finns?

Eller MÅSTE domen följas och jag måste skicka barnet till pappan på hans helg och förvärra migränen för att barnet blir stressat att det inte får vara kvar hos mamman som barnet vill när barnet har ont??

Migränläkarna talar om Barnkonventionen att barnet har rätt att bestämma var barnet ska vara när barnet har ont. 

Men det struntar tingsrätten i då alltså?

Barnperspektiv...not?

Migränanfall kan även utlösas av psykisk press. Är det så att du som förälder stressar upp dig själv inför barnets umgänge och därmed det går ut över barnet och det blir migrän... Får barnet lämpligt nog migrän vid dags för umgänge. Då är det dags att börja tänka efter...

Pappan har all rätt att kräva läkarintyg och medicin för att umgänget ska bli som bestämt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?