• Anonym (?)

Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?

Hej!

Är det så att det ofta även skrivs umgängesscheman när vårdnadstvisten gäller enskild vårdnad?

I så fall, vad är poängen med enskild vårdnad (förutom att man kan flytta, byta skola, fixa pass osv) om ens "frihet under ansvar" försvinner, när umgänget ändå styrs upp via en dom?

Jag vill söka enskild vårdnad pga att jag vill kunna styra umgänget mer utifrån barnets vilja och behov iom att barnet har blivit kränkt och är rädd för pappan.

Men om det då beslutas om ett umgängesschema samtidigt som jag får enskild vårdnad, så dras ju rätten in att bestämma själv (men ändå självklart främja umgänge utifrån barnets bästa) över umgänget.

Hur ligger detta till ni som kan och vet...?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?
  • Anonym (Questionmark.)
    Tow2Mater skrev 2014-12-05 14:30:26 följande:

Vart har ni bråttom? Planet landar när det landar, och hinns inte kaffe med så hinns det inte med...

Fast det fungerar inte så. Vi har ett visst antal vagnar som ska ut. Vi skriver kabinrapporter på allt.

Dessutom så ska gamla vagnar av och nya på. Då kan man inte ha halva vagnarna fulla.
  • Brumma
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-12-05 12:56:35 följande:

Vad dillar du om? Godtyckliga beslut?? Jag skrev att vårdnadshavaren ska ta tillvara barnets intressen och att alla beslut ska vara baserade på barnets bästa.

Precis. Och jag påpekade att om det inte ÄR för barnets bästa så går man över gränsen. Tex genom att hindra en utlandsresa enbart pga att man inye vill att barnet skall flyga.
  • Anonym (nyfiken)
    Kjell2 skrev 2014-12-05 14:39:03 följande:

Det låter fint i teorin men vad innebär det i praktiken?

Exakt det jag säger. Att utgå ifrån barnets behov och vad som gynnar barnet när man fattar beslut som rör barnet.

Oftast tror jag inte folk inser vilket jävla stort ansvar de har som vårdnadshavare.
  • Nixe
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 14:50:38 följande:

Fast det fungerar inte så. Vi har ett visst antal vagnar som ska ut. Vi skriver kabinrapporter på allt.

Dessutom så ska gamla vagnar av och nya på. Då kan man inte ha halva vagnarna fulla.

Jag förstår inte vilket flygbolag du jobbat för eller vilka rutter du flyger men på alla mina långflygningar till Thailand, USA med flera har vi rekommenderats att röra på oss lite i gången under flygresan. Det har inte alls varit någon überhektisk rush av drinkvagnar och personal non stop så jag kan bara beklaga om alla dina flygningar är ett enda springande i gångarna för er. Eller menar su att su jobbar på alla flygbolag, så att su vet böttre än oss vad vi själva har varit med om upprepade gånger? Spännande...
  • Anonym (Questionmark.)
    Nixe skrev 2014-12-05 18:02:32 följande:
    Jag förstår inte vilket flygbolag du jobbat för eller vilka rutter du flyger men på alla mina långflygningar till Thailand, USA med flera har vi rekommenderats att röra på oss lite i gången under flygresan. Det har inte alls varit någon überhektisk rush av drinkvagnar och personal non stop så jag kan bara beklaga om alla dina flygningar är ett enda springande i gångarna för er. Eller menar su att su jobbar på alla flygbolag, så att su vet böttre än oss vad vi själva har varit med om upprepade gånger? Spännande...
    När jag flög långlinjer så var jag sommaranställd på ett danskt bolag och vinteranställd på ett engelskt bolag.
    Numera är jag fastanställd på ett mindre bolag och flyger endast inrikes samt till Norge.

Du som passagerare vet inte hur stressigt vi har det. Det ingår i yrket att inte visa det. Men tro mig, det ÄR stressigt och ni ÄR i vägen i mittgången!

Och ja, jag VET att jag vet bättre än du. Jag har jobbat inom flygbranschen i 21 år. Innan dess var jag reseledare.
  • Nixe
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 19:00:34 följande:

När jag flög långlinjer så var jag sommaranställd på ett danskt bolag och vinteranställd på ett engelskt bolag.

Numera är jag fastanställd på ett mindre bolag och flyger endast inrikes samt till Norge.

Du som passagerare vet inte hur stressigt vi har det. Det ingår i yrket att inte visa det. Men tro mig, det ÄR stressigt och ni ÄR i vägen i mittgången!

Och ja, jag VET att jag vet bättre än du. Jag har jobbat inom flygbranschen i 21 år. Innan dess var jag reseledare.

Så du har alltså varit med på alla långresor jag gjort och kan därför säga att det som ropades ut till samtliga i planet alltså INTE sades alls? Märkligt. Du har alltså varit med på alla flygningar så du vet att de sagt eller inte sagt att det är bra att röra lite på sig i gången ibland? Spännande minst sagt! Sen ser jag nu att du inte är kapabel att faktiskt läsa ordentligt. Det jag sa var att det inte var en massa personal med vagnar och annat för sig i gångarna konstant, så som du försöker få det till att det är på ALLA flygningar alltid. De var säkert stressade de som jobbat då jag flugit men det jag skrev var att de för den sakens skull inte var och sprang med uppgifter i gången hela tiden. Det var faktiskt ganska lugnt emellanåt lite längre stunder (det var alltså under dessa som vi ombads stt tänka på att sträcka lite på benen i gången då det var lätt att glömma). Detta tips har jag fått även när jag flugit med utländska bolag. Så om du endast upplevt flygningar där ni sprungit med vagnar, skräp och annat i gångarna konstant varje minut som jagade harar från start till landning kan jag bara anta att du jobbar för ryanair där kabinpersonalen tydligen måste försöka sälja billig skit till alla var tredje sekund. Men häftigt att du följt med mig på ALLA mina långresor som sagt, jag har ju inte ens nämnt när jag flugit liksom? Även när jag flög med sambon från Chicago till Arlanda och stormen Irene härjade i new york blev vi tillsagda att gå lite i gången, du var alltså där du med? Hur upplevde du turbulensen? Då jag har släkt både i Asien och i USA har jag långflugit regelbundet sen innan jag ens kunde gå. Det är många flygningar du måste ha förföljt mig på då alltså. Nästan lite creepy när jag tänker efter? Speciellt som du tydligt minns hur upptagen gången har varit vid varje resa, dokumenterar du sådant alltså? Släpp hybrisen, du har ingen aning alls "bättre än mig" om vad JAG har blivit tillsagd att göra under de flygningar jag har gjort i mitt liv. Det är som att jag skulle påstå att jag vet bättre än dig hur din hälsa ser ut för att jag jobbar inom sjukvården i allmänhet. Jag har inte varit med under dina läkarbesök och du har inte varit med under mina resor, det kan jag i princip garantera dig. Storhetsvansinne borde räknas som en sjukdom...
  • Anonym (?)
    Nyfiken gul skrev 2014-12-05 10:52:46 följande:
    Migränanfall kan även utlösas av psykisk press. Är det så att du som förälder stressar upp dig själv inför barnets umgänge och därmed det går ut över barnet och det blir migrän... Får barnet lämpligt nog migrän vid dags för umgänge. Då är det dags att börja tänka efter...

Pappan har all rätt att kräva läkarintyg och medicin för att umgänget ska bli som bestämt.
    Det är ju tvärtom.
    Barnet känner sig ibland stressat över att bli ivägtvingat till sin pappa och att barnet inte känner sig tryggt där och det i sig, kan ju utlösa migrän. Ibland får barnet migrän innan umgänge, ibland under umgänge och ibland efter umgänge. Och ibland även vid andra tillfällen, som vid för lite sömn, inte mat i tid tex.

Migrän funkar så att på vissa människor kommer migrän inför något som är jobbigt. På vissa kommer migränen under tiden som något jobbigt pågår och på vissa människor kommer migrän efteråt när kroppen slappnar av igen. Det är ju därför det är av yttersta vikt att barnet talar om hur barnet vill ha det.
    Just för att undvika psykisk press och stress. 

Låter det vettigt?

Hur menar du med kräva läkarintyg inför att umgänget ska bli av?
    Medicin är ju en självklarhet om barnet har ont.
    Man kan ju dock inte medicinera ett barn enkom för att föräldern ska kunna ha umgänge om barnet egentligen inte vill vara där för att det inte känner sig tryggt.
  • Anonym (lagen)
    Anonym (?) skrev 2014-12-08 09:21:44 följande:
    Det är ju tvärtom.
    Barnet känner sig ibland stressat över att bli ivägtvingat till sin pappa och att barnet inte känner sig tryggt där och det i sig, kan ju utlösa migrän. Ibland får barnet migrän innan umgänge, ibland under umgänge och ibland efter umgänge. Och ibland även vid andra tillfällen, som vid för lite sömn, inte mat i tid tex.

Migrän funkar så att på vissa människor kommer migrän inför något som är jobbigt. På vissa kommer migränen under tiden som något jobbigt pågår och på vissa människor kommer migrän efteråt när kroppen slappnar av igen. Det är ju därför det är av yttersta vikt att barnet talar om hur barnet vill ha det.
    Just för att undvika psykisk press och stress. 

Låter det vettigt?

Hur menar du med kräva läkarintyg inför att umgänget ska bli av?
    Medicin är ju en självklarhet om barnet har ont.
    Man kan ju dock inte medicinera ett barn enkom för att föräldern ska kunna ha umgänge om barnet egentligen inte vill vara där för att det inte känner sig tryggt.
    Barn känner på sig när mamma inte vill att barnet ska iväg på umgänge och naturligtvis kan det utlösa migränanfall. Alla slags känslomässiga anspänningar kan göra det.

Läkarintyg betyder att du tar barnet till läkare och får migrän konstaterat och nedskrivet på ett papper, som du lämnar över till den andra föräldern.
  • Anonym (jultomten)
    Anonym (?) skrev 2014-12-05 09:47:09 följande:

Men om barnet har återkommande migrän då?

Och migränläkarna säger att barnet själv ska få välja att vara hos mamman där barnet känner sig extra tryggt när barnet har migrän?

Hur ställer sig EV i det läget? 

Har jag då rätt att utifrån barnets bästa "ställa in" umgänget då och vänta tills nästkommande dag för att migränen ska ha gått över, trots att dom på umgängesschema finns?

Eller MÅSTE domen följas och jag måste skicka barnet till pappan på hans helg och förvärra migränen för att barnet blir stressat att det inte får vara kvar hos mamman som barnet vill när barnet har ont??

Migränläkarna talar om Barnkonventionen att barnet har rätt att bestämma var barnet ska vara när barnet har ont. 

Men det struntar tingsrätten i då alltså?

Barnperspektiv...not?

Det är inte migränläkaren som bestämmer var barnet ska vara hos under migränattackerna.

Barn har rätten att bestämma över sina egna liv i förhållande till mognad och kompetens. Småbarn får exempelvis bestämma väldigt lite själv medans tonåringar å andra sidan får det. Och DET är för barnets bästa.
  • Anonym (jultomten)

Varför tror du att barnet inte känner sig tryggt hos pappan?

• BioBonus

Flög från London ikväll. En resa på drygt 1,5 timme. Och barnen ombord hann springa i gången. Men den personalen var kanske lite mer effektiv och tillmötesgående än på ditt bolag. Och inte var det vagnar i gången hela tiden heller. Så det gick alldeles utmärkt och barnen var glada och nöjda och således även vi övriga passagerare.
  • Anonym (oxå mer än 20år i serviceyrke)

Anonym (Questionmark.) - ja vet inte om du hör ihop med TS eller hur ditt arbete blev en följetong i denna tråd. Men du har nog jobbat några år förlänge inom servicebranschen o ska nog ta o tänka på ett nytt yrke.

Ta nåt utan kundkontakt så skulle du nog må bättre.

Om inte alla dom där jättejobbiga människorna är på planet så flyger inte planet= du har inget jobb.

Om ja flyger betalar ja för att komma fram inte för att be om ursäkt för att du måste jobba...

• Brumma

Fast - än en gång.. du VET INTE bättre vad som rekommenderats på de flygresor VI varit på. Tydligt är att du aldrig arbetat på de linjer/flygbolag son vi rest med.
Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?