• Anonym (?)

Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?

Hej!

Är det så att det ofta även skrivs umgängesscheman när vårdnadstvisten gäller enskild vårdnad?

I så fall, vad är poängen med enskild vårdnad (förutom att man kan flytta, byta skola, fixa pass osv) om ens "frihet under ansvar" försvinner, när umgänget ändå styrs upp via en dom?

Jag vill söka enskild vårdnad pga att jag vill kunna styra umgänget mer utifrån barnets vilja och behov iom att barnet har blivit kränkt och är rädd för pappan.

Men om det då beslutas om ett umgängesschema samtidigt som jag får enskild vårdnad, så dras ju rätten in att bestämma själv (men ändå självklart främja umgänge utifrån barnets bästa) över umgänget.

Hur ligger detta till ni som kan och vet...?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?
  • Anonym (?)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-04 22:27:59 följande:

Ensam vårdnad har inget med umgängesrätten att göra. Du kan naturligtvis inte dra in umgänge för att du tycker att det är befogat.

Men snälla du, LÄS vad jag skriver.
    Jag har INTE talat om att jag ska dra in umgänget för barnet.

Men vilken är poängen med EV om det ändå skrivs ett fast umgängesschema?
    Folk säger till mig att om man har EV så har man stor bestämmanderätt vad beträffar allt, tillika umgängestider med den andra föräldern.
    Då har man ingen dom att följa som kan sätta käppar i hjulet för barnets mående. 

Dömer tingsrätten till umgänge varannan helg och barnet mår dåligt över att det är för lång tid med två övernattiningar, vad är då poängen med enskild vårdnad?
    Eller kan jag då som enskild vårdnadshavare ställa in det umgänget trots att det finns en dom på umgänge varannan helg eller säga att barnet endast kommer en natt den helgen istället?
  • Anonym (?)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 09:14:39 följande:
    Jag läser vad du skriver.
    Du insinuerar begränsningar i umgänget.

Poängen är att den med ev får bestämma i vilken förskola barnet ska gå, om barnet ska gå söndagsskola eller inte och vilka vaccinationer barnet ska få.
    "Folk" i din omgivning har fel. Gällande umgänget har man inte mer att säga till om. Dvs barnet får han umgänge med den andra föräldern, resa utomlands om föräldern vill det, träffa släkt och vänner till den andra föräldern och äta pizza till middag och lägga sig kl 21 om den andra föräldern väljer det när barnet är där.

Man kan aldrig ändra vad som står i en dom om inte båda föräldrarna är överens om det eller om barnets liv och utveckling är allvarligt hotat.
    Men om barnet har återkommande migrän då?
    Och migränläkarna säger att barnet själv ska få välja att vara hos mamman där barnet känner sig extra tryggt när barnet har migrän?

Hur ställer sig EV i det läget? 

Har jag då rätt att utifrån barnets bästa "ställa in" umgänget då och vänta tills nästkommande dag för att migränen ska ha gått över, trots att dom på umgängesschema finns?

Eller MÅSTE domen följas och jag måste skicka barnet till pappan på hans helg och förvärra migränen för att barnet blir stressat att det inte får vara kvar hos mamman som barnet vill när barnet har ont??

Migränläkarna talar om Barnkonventionen att barnet har rätt att bestämma var barnet ska vara när barnet har ont. 
    Men det struntar tingsrätten i då alltså?
    Barnperspektiv...not?
  • Anonym (?)
    Nyfiken gul skrev 2014-12-05 10:52:46 följande:
    Migränanfall kan även utlösas av psykisk press. Är det så att du som förälder stressar upp dig själv inför barnets umgänge och därmed det går ut över barnet och det blir migrän... Får barnet lämpligt nog migrän vid dags för umgänge. Då är det dags att börja tänka efter...

Pappan har all rätt att kräva läkarintyg och medicin för att umgänget ska bli som bestämt.
    Det är ju tvärtom.
    Barnet känner sig ibland stressat över att bli ivägtvingat till sin pappa och att barnet inte känner sig tryggt där och det i sig, kan ju utlösa migrän. Ibland får barnet migrän innan umgänge, ibland under umgänge och ibland efter umgänge. Och ibland även vid andra tillfällen, som vid för lite sömn, inte mat i tid tex.

Migrän funkar så att på vissa människor kommer migrän inför något som är jobbigt. På vissa kommer migränen under tiden som något jobbigt pågår och på vissa människor kommer migrän efteråt när kroppen slappnar av igen. Det är ju därför det är av yttersta vikt att barnet talar om hur barnet vill ha det.
    Just för att undvika psykisk press och stress. 

Låter det vettigt?

Hur menar du med kräva läkarintyg inför att umgänget ska bli av?
    Medicin är ju en självklarhet om barnet har ont.
    Man kan ju dock inte medicinera ett barn enkom för att föräldern ska kunna ha umgänge om barnet egentligen inte vill vara där för att det inte känner sig tryggt.
Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?