• Anonym (Questionmark.)

Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?

Anonym (Väninnan) skrev 2014-12-05 07:36:29 följande:

ursäkta att jag kapar tråden. Men om en pappa med ensam vårdnad, gång på gång kör över mamman när det gäller umgänge, bokar upp barnen på lockande (ej viktiga saker, typ följa pappans farbror med när man styckar en älg och på den nivån).
    Mamman har lämnat den relationen som var orsaken till domen på ensam vårdnad, hon är annars en skötsam kvinna, men är enligt pappan för snäll och undfallande för barnen (hon skickar inte in dom på rummen när de gjort något dumt)

Hur stor är sannolikheten att mamman kan återfå den gemensamma vårdnaden vid en tvist
    Mamman har sparat alla sms som påvisar att pappan bestämmer saker på hennes umgängeshelg utan att informera eller kontakta henne förrän i sista minuten
    Umgängesdomen är fastställd i tingsrätten.
    Barnen går på mellanstadiet

Hur kom det sig att pappan fick EV från första början?
    Jag tänker att iom att mamman, per automatik, alltid blir vårdnadshavare så snart barnet är fött, så kanske där ligger en dom till grund för varför pappan har EV?
  • Anonym (Questionmark.)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 09:14:39 följande:
    Jag läser vad du skriver.
    Du insinuerar begränsningar i umgänget.

Poängen är att den med ev får bestämma i vilken förskola barnet ska gå, om barnet ska gå söndagsskola eller inte och vilka vaccinationer barnet ska få.
    "Folk" i din omgivning har fel. Gällande umgänget har man inte mer att säga till om. Dvs barnet får han umgänge med den andra föräldern, resa utomlands om föräldern vill det, träffa släkt och vänner till den andra föräldern och äta pizza till middag och lägga sig kl 21 om den andra föräldern väljer det när barnet är där.

Man kan aldrig ändra vad som står i en dom om inte båda föräldrarna är överens om det eller om barnets liv och utveckling är allvarligt hotat.
    Får en förälder, som inte är vårdnadshavare, verkligen resa utomlands med barnet? - Utan vårdnadshavarens godkännande, menar jag.
  • Anonym (Questionmark.)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 09:41:44 följande:
    Absolut. Vårdnadshavaren får inte neka föräldern att åka på en vanlig semesterresa utomlands, under förälderns umgänge med barnet. Gör denne det ändå så är risken stor att den ensamma vårdnadshavaren förlorar vårdnaden.
    Jag har en väninna som inte vill att hennes barn ska flyga (av olika anledningar), som därför inte sett någon anledning till att skriva ut ett pass till sin dotter.
    Pappan och hans nya skulle åka utomlands under deras semester nu i somras, - under veckorna som dottern skulle vara med pappan, - men de fick ställa in resan då mamman inte ville skriva ut ett pass.
    Mamman är ensam vårdnadshavare.
  • Anonym (Questionmark.)
    Brumma skrev 2014-12-05 10:01:57 följande:
    Skulle pappan vilja driva det vidare så kan det mkt väl ses som umgängessabotage och fösrvårande - mamman skulle kunna förlora vårdnaden....

Nä, umgängessabotage var det ju inte. De umgicks de veckorna under sommaren, fast i Sverige istället.

Är ett pass verkligen en rättighet?
    Om en förälder och vårdnadshavare inte vill att ens barn ska ha ett pass, så kan väl ingen tvinga fram detta?

Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 10:03:10 följande:
    Mamman saboterar alltså dotterns umgänge med pappan och styr över vad de får göra under umgänget. Om pappan stämmer mamman så har pappan stor chans att få vårdnad om dottern.

Hon lägger sig aldrig i, i övrigt. Det var just detta med pass och flygning i över 10 timmar i sträck, som hon motsatte sig. Av diverse anledningar.
    Hennes dotter och dotterns pappa umgicks de veckorna ändå, fast i Sverige.

• Anonym (Questionmark.)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-12-05 10:04:10 följande:
    Mamman är ensam vårdnadshavare och därmed också tolkningsföreträde på egen hand gällande barnens bästa. Hon är också ensam ansvarig för barnens liv.

Hon har då självklart rätt att neka barnen flygresor, om hon bedömer att det är för barnens bästa. Och bör också göra det om hon tror att flygresor skulle skada barnen på något sätt.

Om hon däremot missbrukar sin makt som ensam vårdnadshavare, eller inte är kompetent nog, så kan det dock ifrågasättas om hon över huvudtaget är lämplig som vårdnadshavare. I värsta fall kan barnen utses med en annan vårdnadshavare.

Lite nyfiken. Varför får barnen inte flyga?
    Min kompis vill inte att barnet ska flyga, alls, när barnet är så litet (barnet är i förskoleålder). Detta pga att barnet inte skulle kunna hantera en ev. krissituation.

Dessutom var min kompis med i Gottröra, hon själv var då typ fem år. Det har väl satt sina spår.

Just denna resa hade en flygtid på över 10 timmar. Dvs en ganska lång flygtur. Dessutom till ett land där vissa vaccinationer krävdes, samt nått pulver för magen för att inte få nån bacill(?) i magen.

Alltså jag vet inte exakt, men det är det lilla jag vet om det.

• Anonym (Questionmark.)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 10:10:40 följande:
    Normala semesterresor är en rättighet.

Så barnet klarar inte heller att åka bil i 10 timmar i Sverige? Skulle mamman neka det med?
    En bil kan man ju stanna...
    Dessutom så vet jag ingen bil som rymmer så pass mycket bränsle (eller som drar så pass lite bränsle) att det skulle räcka för 10 timmar i sträck.
  • Anonym (Questionmark.)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 10:16:29 följande:
    Hur tänker du nu? Vad behöver man stanna för förutom att tanka? På flyget finns man som förälder tillgänglig, man kan följa barnet till toaletten, spela spel, se filmer, gå lite i gångarna osv. I en bil sitter man...
    Jag är flygvärdinna (endast inrikes samt till Norge). Vi ser helst inte att passagerarna går i mittgångarna (om man inte måste gå på toaletten).
  • Anonym (Questionmark.)
    Brumma skrev 2014-12-05 10:27:50 följande:
    Självklart är det umgängessabotage - mamman tvingar pappan att ändra det umgänge som är planerat. Så länge det inte finns direkta skäl (alltså att barnet har en sjukdomsbild tex som gör det farligt att flyga) eller att det finns en hotbild att föräldern kan tänkas kidnappa barnet utomlands så missbrukar mamman sin ställning som ensam vårdnadshavare.
    Visst behövs vårdnadshavarens tillstånd - men om det inte finns några egentliga skäl till nekandet så kan det mkt väl ses som försvårande av umgänge och samarbetssvårigheter..
    Fast umgänge hade de ju.

Äh, jag struntar i vilket. Det var i somras och dessutom inte mitt problem.
    Orkar inte diskutera det längre. Tungan ute
  • Anonym (Questionmark.)
    Brumma skrev 2014-12-05 10:29:39 följande:
    det är en viss skillnad att åka inrikes och åka på en tio timmars flygresa.
    När jag reste till thailand uppmanades vi att ta "en promenad" i gången då o då..
    Jag har arbetat på längre turer också, och vi har fullt upp hela tiden.
    Den enda "rast" vi har, är när vi ska äta vår mat. Det brukar ske när vi släcker ner kabinen (för de som vill sova) och drar igång en film (för övriga).
    Att gå i mittgångarna då är inte heller lämpligt.
    Annars är det fullt upp hela tiden. Pre-packlistor, drinksvagn, frukost- och lunchvag, fram och tillbaka mellan för- och bakre kabinen (med växel, maskiner, varor, etc, etc, etc.
    Det var skillnad då vi hade DC-10:orna med hiss ner till det utrymme där vi förvarade alla vagnar.
    Dit kunde man även låta vissa passagerare med ett legitimt behov av att "sträcka på benen", gå ner.
  • Anonym (Questionmark.)
    Brumma skrev 2014-12-05 10:45:39 följande:
    ja, jag åkte visserligen ett större plan med extra utrymme.. så det kan ha varit därför :)
    Dock - en tiotimmars resa för ett friskt barn är inget legitimt hinder för att hindra en resa med den andra föräldern på dess umgängestid OM det skulle gå så långt som till rättegång.
    Jag har flugit allt från sessnor till jumbojets. Mittgångarna ger inte utrymme för passagerarna att promenera fram och tillbaka. Vi har ett jobb att sköta, med ett visst antal timmar på oss. Passagerare i mittgångarna ÄR i vägen.
    Man betalar för en stol.
  • Anonym (Questionmark.)
    Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 10:48:58 följande:
    Att personalen har fullt upp med att förbereda måltider, städa och serva kunder betyder inte att passagerarna märker av det. Man kan absolut gå i gångarna lite under längre resor. Det brukar t.o.m rekommenderas. När skyltarna släcks kan man gå lite fram och tillbaks där man inte är i vägen för andra. På längre resor äter man verkligen inte hela tiden.
    En helt vanlig flygning kan se ut så här:

Välkomna alla ombord. Hålla en tumme för att alla kommer i tid och att alla lyckas få upp sina saker i hatthyllorna utan att starta tjafs med varann (ja, det händer väldigt ofta att det blir tjafs mellan passagerare redan innan planet kommit i rullning).

Stämma av med markpersonal att vi är klara att stänga. Stämma av med den mittre- och den bakre dörren att de är klara för att stänga.
    Allt som oftast fungerar inte våra interna telefoner, varför vi istället måste springa fram och tillbaka och stämma av allt.

Få passagerarna att sitta ner och inse att man kanske borde gjort toalettbesöket innan man klev ombord, alt. vänta tills dess att vi kommit upp i luften och symbolerna för säkerhetsbältet slocknat.

Checka av så att alla är med. Vilka allergier har vi och vart sitter de. Hur många barn under 12 år, var sitter de. Vilka som ska ha specialmat, var sitter de.
    Har vi någon nötallergiker ombord? - Gå ut med ett meddelande om det.
    Checka av allt med cockpit.

Stänga och låsa dörrarna.

Redan innan skyltarna för säkerhetsbältet har slocknat, så måste vi ställa oss och börja förbereda med allt för att hinna med.

Drinkvagnen körs ut.
    Vi informerar om tax-free och pre-pack.
    Filmer sätts igång (dessa jäkla apparater krånglar nästan JÄMT!).
    Skräpvagnen rullas ut.
    Bröd innan maten körs ut.
    Drinksvagnen kommer ut igen.
    Maten rullas ut.
    Skräp samlas in.
    Kaffe kommer ut.
    Skräpvagnen kommer ut.
    Varma våtservetter kommer ut.
    Tax-free listor, pre-pack, samlas in.
    Lotter och annat vi har ombord säljs.
    Växel, kontanthantering, kortmaskiner krånglar, nästa film ska på, tv krånglar.

Passagerare envisas om att stå i mittgångarna, de har sina ben och fötter ute i mittgångarna, de respekterar inte att skynket in till köket är stängt, de håller sig inte till sina toaletter utan tar den med minst kö (vår privata).

Nya kuddar, filtar, spypåsar, osv, osv, osv ska ut.

Ha också i minnet att det är vi som värmer maten, kokar kaffe och te, öppnar alla juice- och mjölkförpackningar, häller över i tillbringare, värmer barnmat, värmer brödet och våtservetterna, osv, osv, osv.

Samtidigt har vi ständig kontakt med cockpit.

Det är fullt upp HELA tiden och passagerar i mittgångarna försenar oss i vårt arbete nått så otroligt.

Sedan kan vi lägga på medicinska akuta händelser, bråk, fyllor, flygrädslor, föräldrar som kommer till oss med bajsblöjor (ta hand om dessa själva - be om en påse, lägg inte blöjan i köket!!!).

Toaletter som krånglar, en del måste stängas av.

Det finns en anledning till varför vi allt som oftast väljer att stänga av knappen ni har på armstödet, för att kalla på en flygvärdinna.

Passagerarna tänker oftast bara på sig själva, och inte på oss eller på sina medresenärer.
    Vi måste tänka på samtliga ombord.
  • Anonym (Questionmark.)
    Tow2Mater skrev 2014-12-05 14:30:26 följande:

Vart har ni bråttom? Planet landar när det landar, och hinns inte kaffe med så hinns det inte med...

Fast det fungerar inte så. Vi har ett visst antal vagnar som ska ut. Vi skriver kabinrapporter på allt.

Dessutom så ska gamla vagnar av och nya på. Då kan man inte ha halva vagnarna fulla.
  • Anonym (Questionmark.)
    Nixe skrev 2014-12-05 18:02:32 följande:
    Jag förstår inte vilket flygbolag du jobbat för eller vilka rutter du flyger men på alla mina långflygningar till Thailand, USA med flera har vi rekommenderats att röra på oss lite i gången under flygresan. Det har inte alls varit någon überhektisk rush av drinkvagnar och personal non stop så jag kan bara beklaga om alla dina flygningar är ett enda springande i gångarna för er. Eller menar su att su jobbar på alla flygbolag, så att su vet böttre än oss vad vi själva har varit med om upprepade gånger? Spännande...
    När jag flög långlinjer så var jag sommaranställd på ett danskt bolag och vinteranställd på ett engelskt bolag.
    Numera är jag fastanställd på ett mindre bolag och flyger endast inrikes samt till Norge.

Du som passagerare vet inte hur stressigt vi har det. Det ingår i yrket att inte visa det. Men tro mig, det ÄR stressigt och ni ÄR i vägen i mittgången!

Och ja, jag VET att jag vet bättre än du. Jag har jobbat inom flygbranschen i 21 år. Innan dess var jag reseledare.
Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?