Anonym (lagen) skrev 2014-12-05 10:48:58 följande:
Att personalen har fullt upp med att förbereda måltider, städa och serva kunder betyder inte att passagerarna märker av det. Man kan absolut gå i gångarna lite under längre resor. Det brukar t.o.m rekommenderas. När skyltarna släcks kan man gå lite fram och tillbaks där man inte är i vägen för andra. På längre resor äter man verkligen inte hela tiden.
En helt vanlig flygning kan se ut så här:
Välkomna alla ombord. Hålla en tumme för att alla kommer i tid och att alla lyckas få upp sina saker i hatthyllorna utan att starta tjafs med varann (ja, det händer väldigt ofta att det blir tjafs mellan passagerare redan innan planet kommit i rullning).
Stämma av med markpersonal att vi är klara att stänga. Stämma av med den mittre- och den bakre dörren att de är klara för att stänga.
Allt som oftast fungerar inte våra interna telefoner, varför vi istället måste springa fram och tillbaka och stämma av allt.
Få passagerarna att sitta ner och inse att man kanske borde gjort toalettbesöket innan man klev ombord, alt. vänta tills dess att vi kommit upp i luften och symbolerna för säkerhetsbältet slocknat.
Checka av så att alla är med. Vilka allergier har vi och vart sitter de. Hur många barn under 12 år, var sitter de. Vilka som ska ha specialmat, var sitter de.
Har vi någon nötallergiker ombord? - Gå ut med ett meddelande om det.
Checka av allt med cockpit.
Stänga och låsa dörrarna.
Redan innan skyltarna för säkerhetsbältet har slocknat, så måste vi ställa oss och börja förbereda med allt för att hinna med.
Drinkvagnen körs ut.
Vi informerar om tax-free och pre-pack.
Filmer sätts igång (dessa jäkla apparater krånglar nästan JÄMT!).
Skräpvagnen rullas ut.
Bröd innan maten körs ut.
Drinksvagnen kommer ut igen.
Maten rullas ut.
Skräp samlas in.
Kaffe kommer ut.
Skräpvagnen kommer ut.
Varma våtservetter kommer ut.
Tax-free listor, pre-pack, samlas in.
Lotter och annat vi har ombord säljs.
Växel, kontanthantering, kortmaskiner krånglar, nästa film ska på, tv krånglar.
Passagerare envisas om att stå i mittgångarna, de har sina ben och fötter ute i mittgångarna, de respekterar inte att skynket in till köket är stängt, de håller sig inte till sina toaletter utan tar den med minst kö (vår privata).
Nya kuddar, filtar, spypåsar, osv, osv, osv ska ut.
Ha också i minnet att det är vi som värmer maten, kokar kaffe och te, öppnar alla juice- och mjölkförpackningar, häller över i tillbringare, värmer barnmat, värmer brödet och våtservetterna, osv, osv, osv.
Samtidigt har vi ständig kontakt med cockpit.
Det är fullt upp HELA tiden och passagerar i mittgångarna försenar oss i vårt arbete nått så otroligt.
Sedan kan vi lägga på medicinska akuta händelser, bråk, fyllor, flygrädslor, föräldrar som kommer till oss med bajsblöjor (ta hand om dessa själva - be om en påse, lägg inte blöjan i köket!!!).
Toaletter som krånglar, en del måste stängas av.
Det finns en anledning till varför vi allt som oftast väljer att stänga av knappen ni har på armstödet, för att kalla på en flygvärdinna.
Passagerarna tänker oftast bara på sig själva, och inte på oss eller på sina medresenärer.
Vi måste tänka på samtliga ombord.