• Kjell2

Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?

Anonym (Väninnan) skrev 2014-12-05 07:36:29 följande:

ursäkta att jag kapar tråden. Men om en pappa med ensam vårdnad, gång på gång kör över mamman när det gäller umgänge, bokar upp barnen på lockande (ej viktiga saker, typ följa pappans farbror med när man styckar en älg och på den nivån).
    Mamman har lämnat den relationen som var orsaken till domen på ensam vårdnad, hon är annars en skötsam kvinna, men är enligt pappan för snäll och undfallande för barnen (hon skickar inte in dom på rummen när de gjort något dumt)

Hur stor är sannolikheten att mamman kan återfå den gemensamma vårdnaden vid en tvist
    Mamman har sparat alla sms som påvisar att pappan bestämmer saker på hennes umgängeshelg utan att informera eller kontakta henne förrän i sista minuten
    Umgängesdomen är fastställd i tingsrätten.
    Barnen går på mellanstadiet

Nära noll då det verkar finnas samarbetsprobelm. Dock kanske en viss möjlighet för EV.

Varför går hon inte till familjerätten och domstol för att kräva verkställighet av fastställt umgängesschema?
  • Kjell2
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 09:25:01 följande:
    Får en förälder, som inte är vårdnadshavare, verkligen resa utomlands med barnet? - Utan vårdnadshavarens godkännande, menar jag.
    Ja, men kan i praktiken bli svårt om det kräv pass och inget pass finns. Nu förutsätter jag att det sker inom ramen för fastställt umgänge.

Sen kan det bli surt efter om det visar sig vara dumt och vårdnadshavaren väljer att driva ärendet.
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2014-12-05 09:47:09 följande:
    Men om barnet har återkommande migrän då?
    Och migränläkarna säger att barnet själv ska få välja att vara hos mamman där barnet känner sig extra tryggt när barnet har migrän?

Hur ställer sig EV i det läget? 

Har jag då rätt att utifrån barnets bästa "ställa in" umgänget då och vänta tills nästkommande dag för att migränen ska ha gått över, trots att dom på umgängesschema finns?

Eller MÅSTE domen följas och jag måste skicka barnet till pappan på hans helg och förvärra migränen för att barnet blir stressat att det inte får vara kvar hos mamman som barnet vill när barnet har ont??

Migränläkarna talar om Barnkonventionen att barnet har rätt att bestämma var barnet ska vara när barnet har ont. 
    Men det struntar tingsrätten i då alltså?
    Barnperspektiv...not?
    Om den andra föräldern i detta läge tar det till domstol är det mycket möjligt att domstolen efter intyg från läkaren anser att det var ok att bryta mot umgängesschemat.

Samma sak gäller åt andra hållet. Om förälderna utan vårdnad avsiktligt bryter mot umgängesschemat och god anledning finns  behöver det inte bli någon påföljd om det går till domstol.

Viktgt - även om man har EV har man inte fritt att bryta mot ett fastställt umgängesschem.
  • Kjell2
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 10:13:55 följande:
    Min kompis vill inte att barnet ska flyga, alls, när barnet är så litet (barnet är i förskoleålder). Detta pga att barnet inte skulle kunna hantera en ev. krissituation.

Dessutom var min kompis med i Gottröra, hon själv var då typ fem år. Det har väl satt sina spår.

Just denna resa hade en flygtid på över 10 timmar. Dvs en ganska lång flygtur. Dessutom till ett land där vissa vaccinationer krävdes, samt nått pulver för magen för att inte få nån bacill(?) i magen.

Alltså jag vet inte exakt, men det är det lilla jag vet om det.

Om pappan väljer att flyga inrikes eller till ett land dit inget pass behövs finns det väldigt lite mamman kan göra för att stoppa det.

Hon kan självklart i efterhand ta upp det i en umgängestvist men väldigt tveksamt om tingsrätten skulle ta stor hänsyn till det.

• Kjell2

Då massor av barn i olika åldrar flyger kors och tvärs över hela världen dagligen, sa bara de Thailandsflygningar som går nu, så har jag väldigt svårt att tro att en domstol skull se det som olämpligt att ett barn flyger med sin umgängesförälder, även om barnet är litet och flyresan lång, förutom i specialfall.

Flygbolagen motsätter sig inte i alla fall.

• Kjell2
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-12-05 12:56:35 följande:
    Vad dillar du om? Godtyckliga beslut?? Jag skrev att vårdnadshavaren ska ta tillvara barnets intressen och att alla beslut ska vara baserade på barnets bästa.
    Det låter fint i teorin men vad innebär det i praktiken?
Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?