• Anonym (Väninnan)

Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?

ursäkta att jag kapar tråden. Men om en pappa med ensam vårdnad, gång på gång kör över mamman när det gäller umgänge, bokar upp barnen på lockande (ej viktiga saker, typ följa pappans farbror med när man styckar en älg och på den nivån).
    Mamman har lämnat den relationen som var orsaken till domen på ensam vårdnad, hon är annars en skötsam kvinna, men är enligt pappan för snäll och undfallande för barnen (hon skickar inte in dom på rummen när de gjort något dumt)

Hur stor är sannolikheten att mamman kan återfå den gemensamma vårdnaden vid en tvist
    Mamman har sparat alla sms som påvisar att pappan bestämmer saker på hennes umgängeshelg utan att informera eller kontakta henne förrän i sista minuten
    Umgängesdomen är fastställd i tingsrätten.
    Barnen går på mellanstadiet

• Anonym (Väninnan)
    Kjell2 skrev 2014-12-05 08:26:11 följande:
    Nära noll då det verkar finnas samarbetsprobelm. Dock kanske en viss möjlighet för EV.

Varför går hon inte till familjerätten och domstol för att kräva verkställighet av fastställt umgängesschema?
    Anonym (Questionmark.) skrev 2014-12-05 08:35:37 följande:
    Hur kom det sig att pappan fick EV från första början?
    Jag tänker att iom att mamman, per automatik, alltid blir vårdnadshavare så snart barnet är fött, så kanske där ligger en dom till grund för varför pappan har EV?
    Svar till er båda.
    Mamman levde i en dysfunktionell relation (misshandel etc) som barnen for illa i, hon hade ingen egen förmåga att se vad som hände. Nu i efterhand så insåg hon varför domen blev som den var.
    Familjerätten har en person som arbetar med dessa frågor, min väninna är körd som förälder anser denna kvinna, inte bara pga detta, utan att min väninna inte vill straffa sina barn så fort de inte lyder (pappan skickar upp dom på rummet om de svarar emot t.ex)
    Mamman har lämnat förhållandet sedan två år, är särbo med en vanlig vettig man. Hon har för övrigt ingen problematik, mer än att hon är arbetslös. Fungerar bra, social, Hennes nya har två barn som fungerar bra ihop med hennes barn och gillar henne, skickar sms till henne då och då.
    Hennes barn mår inte bra, det ena barnet gråter ofta när det barnet inte får vara med sin mamma
    Nog kapning av den här tråden.
    Ber att ni nu fokuserar på ts problematik

Förlåt ts

Svar på tråden Varför enskild vårdnad om det ändå skrivs umgängesschema i rätten?