Anonym (?) skrev 2014-12-04 23:24:51 följande:
Men snälla du, LÄS vad jag skriver.
Jag har INTE talat om att jag ska dra in umgänget för barnet.
Men vilken är poängen med EV om det ändå skrivs ett fast umgängesschema?
Folk säger till mig att om man har EV så har man stor bestämmanderätt vad beträffar allt, tillika umgängestider med den andra föräldern.
Då har man ingen dom att följa som kan sätta käppar i hjulet för barnets mående.
Dömer tingsrätten till umgänge varannan helg och barnet mår dåligt över att det är för lång tid med två övernattiningar, vad är då poängen med enskild vårdnad?
Eller kan jag då som enskild vårdnadshavare ställa in det umgänget trots att det finns en dom på umgänge varannan helg eller säga att barnet endast kommer en natt den helgen istället?
Som sagt var - umgängesrätten är barnets rätt till båda sina föräldrar. Den kan du aldrig förhandla bort även om du är ensam vårdnadshavare.
Däremot som jag skrev högre upp så utgår umgängesrätten ifrån barnets perspektiv. I en domstolsförhandling som gäller enskild vårdnad och fastställande av umgänge har du i samråd med en advokat gjort upp ett schema som kan fungera utifrån barnets perspektiv. Finns det saker som gör att pappan ska ha några timmars umgänge med barnet eller kanske också övervakat umgänge så är det så ett förslag till tingsrätten kommer att se ut.
Om tingsrätten håller med er så fastställs schemat som du och din advokat har kommit fram till.
Att ett umgängesschema fastslås har alltså att göra med umgängesrätten. För att barnet har rätt till sin andra förälder. Så säger lagen.
Du har inte rätt att gå in och ensam bestämma att han inte får träffa sitt barn trots att det finns ett schema, det kallas sabotage och du kan bli bötfälld för det. Ställer du in umgänget måste du ha jäkligt goda skäl till det om det finns ett fastställt schema. Schemat ska följas av båda föräldrar.
Anser du att han inte alls får träffa barnet måste du ha tunga skäl för det i form av utlåtande från BUP, socialtjänsten har gjort utredning osv att han är olämplig som både vårdnadshavare och som umgängesförälder. Men det är väldigt svårt. Till och med pappor som sitter i fängelse får träffa sina barn om än bara korta stunder.