Gena skrev 2014-11-27 13:04:40 följande:
Ett exempel kan vara att svärmor ofta säger nåt typ "å, på måndag åker ni igen" och ser ledsen ut samma dag som vi kommit och att hon ofta måste berätta om hur jobbigt det är att säga adjö, typ måste gå iväg och gråta när vi packar ihop för att åka till flygplatsen. Jag tror inte hon gör det som något slags manipulation, men tycker hon skulle kunna lägga band på sig lite. Vi är dessutom bra på att åka dit, eftersom min son verkligen tycker om dem och mår bra av att umgås med dem.
Inte så farligt egentligen, men eftersom vi planerar att flytta till den staden så oroar jag mig lite för hur det blir då.
Fånga dagen skrev 2014-11-27 13:24:19 följande:
Att fälla tårar inför avsked av de man älskar och sällan träffar, är för mig naturligt. Jag och min syster som bor lååångt ifrån varandra och därför inte kan träffas så ofta bölar, alltid en skvätt när det är dags att säga adjö. Det är ju för vi står varandra så nära, saknar och älskar varandra. Tack gode gud för skype!!!
Manipulation kan vara omedveten. Att gråta lite vid avsked, så som Fånga dagen beskriver, är inte konstigt. Särskilt inte om det är ömsesidigt! Att under flera dagar upprepade gånger prata om hur ledsen man blir, är ett skuldbeläggande, typ "titta vad du gör mig illa". Och också en manipulation, för det är inte svårt att läsa in "om ni stannade längre skulle jag inte behöva vara så ledsen".
Man kan lägga band på sig, som Gena skriver, och tänka att det blir så när man tycker om någon och man får vara glad över den tid man har. Säkert är alla ledsna över att behöva skiljas åt, men föräldrarna planerar så bra de kan med tanke på alla olika faktorer som behöver tas hänsyn till - jobb, skola, hemmet, fritidsaktiviteter, m.m. - vilket resten av familjen accepterar och hanterar. Det farmorn markerar, medvetet eller omedvetet, att man borde ta extra hänsyn till henne.