• Anonym (Mamman)

svärföräldrar som vill va föräldrar?!?

Mina svärföräldrar är så otroligt engagerade i våra söner. Har varit det sen dag 1. Barnen är idag 3 och 6 år. De ringer varenda dag och frågar om de får passa barnen. De säger varje vecka "åh kan ni inte åka bort så att vi får rå om barnen lite själva", de köper presenter, sparar pengar, lagar favoriträtter, har köpt bilstolar i deras bil osv osv...
    De är pensionärer.

Jag är jättetacksam för detta. Men ibland känner jag "det är våra barn, meningen är att ni ska vara lite mer i bakgrunden".

Min man tycker att det är toppen. Han tycker att vi ska utnyttja hjälpen både för att barnen ska hämtas tidigare på dagarna, för att vi ska kunna gå ut & äta en gång i veckan, se en bio eller sova ut. Han ser inga problem i detta, men jag känner att de vill ta över vår roll.

Hur gör man?

• Svar på tråden svärföräldrar som vill va föräldrar?!?
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2014-11-25 19:39:15 följande:
    Så otroligt bra skrivet....

Jag får nog släppa lite på både prestige och "ägande". Barnen mår bra av att ha andra vuxna som bryr sig 110% och alltid finns dör för dom. Det är en tillgång, en trygghet om något skulle hända. Jag vill inte ge bort för mkt tid, pga egoistiska skäl, men kanske kan släppa lite mer än vad jag gör idag.

Tack för ditt välskrivna & kloka svar.
    Tack {#emotions_dlg.flower}

Nej, jag vill allra helst vara med mina barn 24 timmar om dygnet ;) Men har insett att vad jag vill dels inte är genomförbart, dels faktiskt kanske inte är det bästa för mina barn... 

Arbetar du? Då är det ju ett alternativ att barnen är en dag mindre på fösrkolan i veckan - du är ändå på arbetet och märker inte av det.. Du förlorar inte så mkt tid med barnen.. Känns det ok för dig så låt dem hämta barnen på söndag eftermiddag tex, och lämna tillbaka dem på måndag eftermiddag - då får de även en övernattning ;)

Kram
  • Moolie

Min mormor VABade ofta med oss syskon och kusiner. Och min farmor hämtade alltid mig när mamma och pappa renoverade. Jag har ALDRIG känt att de skulle leka extraföräldrar. Tvärtom, de var väldigt engagerade mor och farföräldrar!! Och jag är OTROLIGT tacksam för det!

Tror inte att du ska känna dig hotad av dem. Tänk om du och barnens pappa går bort? Så skönt att de har dina svärföräldrar då!

• Rödtott

Lyxproblem

Vi har inga släktingar som kan tänka sig att offra en kväll så att vi kan gå ut och se en film. Frågade två olika häromveckan, den ena "glömde" svara på frågan och den andre sa nej. Vi har inte gått på bio på minst ett år. Jag kan låna dina svärföräldrar lite så du får avlastning

• Anonym (mor)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-11-24 21:02:41 följande:

Mina svärföräldrar är så otroligt engagerade i våra söner. Har varit det sen dag 1. Barnen är idag 3 och 6 år. De ringer varenda dag och frågar om de får passa barnen. De säger varje vecka "åh kan ni inte åka bort så att vi får rå om barnen lite själva", de köper presenter, sparar pengar, lagar favoriträtter, har köpt bilstolar i deras bil osv osv...
    De är pensionärer.

Jag är jättetacksam för detta. Men ibland känner jag "det är våra barn, meningen är att ni ska vara lite mer i bakgrunden".

Min man tycker att det är toppen. Han tycker att vi ska utnyttja hjälpen både för att barnen ska hämtas tidigare på dagarna, för att vi ska kunna gå ut & äta en gång i veckan, se en bio eller sova ut. Han ser inga problem i detta, men jag känner att de vill ta över vår roll.

Hur gör man?

Fattar inte hur du tänker. Att svärföräldrarna skulle vilja ta över er roll är ju fullständigt befängt. Varför skulle de vilja bli småbarnsföräldrar när de är pensionärer?
  • Anonym (eh)
    Anonym (Tacksam) skrev 2014-11-26 00:07:48 följande:

Jag kan berätta om min barndom.

Min mormor och morfar bodde 500 meter från mig och jag och min bror sprang mellan dem och hemma. Idag är jag lite över 30 år och är så tacksam för min momo och mofa som fortfarande betyder så oerhört mycket för mig. De är mina extra föräldrar och från mitt perspektiv som barn kan jag bara säga positiva saker. Jag lovar att det enbart blir positivt, speciellt när dina barn blir äldre och jag har förstått att min barndom var så fantastisk och jag kan inte tänka mig hur det hade varit utan momo och mofa.

Jag hade även farmor och farfar, men dessa var jag inte alls lika nära, jag kände mig liksom inte bekväm som barn med dem eftersom allting skulle planeras etc så jag kände mig inte riktigt hemma och idag har jag inte alls samma kontakt med dem. De är liksom släktingar medans momo och mofa är min familj. Men den ena tar inte den andras plats, min mamma är min mamma och min momo är min momo och jag vill inte vara utan någon av dem.

Det var liksom mina föräldrar som tog allt ansvar gällande skola och hobby och sådant, där var aldrig mina morföräldrar involverade så det var ju aldrig snack om vem som var föräldrar. Men om jag hade fått veta nu i efterhand att min mamma hade försökt begränsa min tid hos mormor och morfar så hade jag blivit ledsen kan jag säga. Vi är en familj allihopa och alla får plats utan att någon behöver konkurrera med någon annan.

Jag vet inte hur gamla dina barn är, men ett tips är att låt dina barn få bestämma lite själva hur ofta de vill träffa farföräldrarna. Det är ju trots allt för deras skull.

Och säg det till dina farföräldrar att de behöver inte ringa varje dag för barnen kommer fråga efter dem ofta om de har en bra relation och det är ju roligt för farföräldrarna om barnen ringer och säger att de vill vara hos dem lite, istället för att barnen inte hinner "sakna" dem.

Hoppas min poäng gick fram fast jag kan ha uttryckt mig lite diffust.  

Du är vuxen eller? Och kallar dina morföräldrar för "momo" och "mofa"? Bara så du vet ser det extremt lågbegåvat ut att kalla dem för det. Uttalar du det även likadant? Som en treåring som inte lärt sig prata? Sjukt.
  • Anonym (Tacksam)
    Anonym (eh) skrev 2014-11-26 17:27:53 följande:
    Du är vuxen eller? Och kallar dina morföräldrar för "momo" och "mofa"? Bara så du vet ser det extremt lågbegåvat ut att kalla dem för det. Uttalar du det även likadant? Som en treåring som inte lärt sig prata? Sjukt.
    Jag har disputerat så nä är inte lågbegåvad. Och det är min dialekt som gör att de kallas så och stavar det ibland så med bara för det. Alla kommer inte från 08 land med lågbegåvade ömma kränkta tår.
  • Anonym (eh)
    Anonym (Tacksam) skrev 2014-11-26 17:45:38 följande:

Jag har disputerat så nä är inte lågbegåvad. Och det är min dialekt som gör att de kallas så och stavar det ibland så med bara för det. Alla kommer inte från 08 land med lågbegåvade ömma kränkta tår.

Sa inte att du var lågbegåvad, bara att det såg lågbegåvat ut att skriva "momo". Tror inte det är är jag här som har ömma tår... :)
  • Lavish

Så länge dom inte på något sätt markerar mot er som föräldrar eller mot ert föräldraskap utan bara är väldigt engagerade och intresserade tycker jag du bara ska tacka och ta emot. 

Passa på, vad det lider blir de väl äldre och kanske inte orkar på samma sätt. Också underbart för barnen med fler engagerade vuxna som verkligen älskar dem och vill spendera tid med dem. 

• Rixa

Har varit i exakt samma sits. Känner igen varenda stavelse i ditt inlägg. Det tärde i längden och var till slut inte positivt. Idag, som vuxna,  älskar mina söner sin farmor och farfar men tar dem tyvärr lite för givna. Jag brukar ofta ta upp med dem "Vad gör NI för att glädja farmor?" 

För mig personligen var det jobbigt på den tiden jag var i din situation, TS. Inte först men efter 8-10 år blev det för mycket. Hade liksom växt fram en situation som inte blev bra. När det ställdes krav på barnen gjorde de precis som sin far, ringde farmor och farfar. Det växte på ett svårförklarat sätt fram två läger där barnen flyttade emellan vartefter det passade deras situation. 

Ligger något i ordspråket "Lagom är bäst" Ni som inte har några släktingar att räkna med tycker såklart att det låter underbart men det kan bli för mycket av det goda också. 

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Rixa

Btw TS, genom att du skriver ett inlägg är du inte helt bekväm med situationen. 

Tycker du gör rätt som funderar. Önskar med facit i hand att jag hade varit lite mer vaken, som du är, tidigare.

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
Svar på tråden svärföräldrar som vill va föräldrar?!?