• umm abdilleh

svärföräldrar som vill va föräldrar?!?

Fånga dagen skrev 2014-11-27 11:06:45 följande:

Jag blir lite nyfiken på hur farmor och farfars "klängighet" som gör dig stressad yttrar sig, eftersom de bor på  60 mils avstånd?

Mina barns farmor bor inte ens i sverige utan i frankrike men på grund av skype finns är hon mer än klängig. Hon ringer på skype varje dag och måste "se" sina barnbarn i minst en timma. Säger man nej några dagar, ringer min mans äldsta bror och gråter och säger farmor är döende och måste se sina barn en sista gång. Hon låtsas vara sjuk och döende varje vecka för få sin vilja igenom. Men bara till våra barn. Hennes dotters barn kräver hon inte att se varje dag utan när dottern har tid, som oxå bor i frankrike fast en annan stad. Hon vill ge dottern space så hon kan ha tid för sitt äktenskap. Bor alltså båda i samma land men hon åkte inte ens hem till sin dotter på två år för inte störa hennes äktenskap så visst kan man ha klängiga farmödrar som bor långt ifrån. Hade de bott i samma land som en sj hade de knackat på ens dörr dagligen. Vi har nästan skiljt oss flera ggr på grund av en pain in the ass svärmor.
  • umm abdilleh
    Anonym (B) skrev 2014-11-27 14:29:54 följande:

Manipulation kan vara omedveten. Att gråta lite vid avsked, så som Fånga dagen beskriver, är inte konstigt. Särskilt inte om det är ömsesidigt! Att under flera dagar upprepade gånger prata om hur ledsen man blir, är ett skuldbeläggande, typ "titta vad du gör mig illa". Och också en manipulation, för det är inte svårt att läsa in "om ni stannade längre skulle jag inte behöva vara så ledsen".

Man kan lägga band på sig, som Gena skriver, och tänka att det blir så när man tycker om någon och man får vara glad över den tid man har. Säkert är alla ledsna över att behöva skiljas åt, men föräldrarna planerar så bra de kan med tanke på alla olika faktorer som behöver tas hänsyn till - jobb, skola, hemmet, fritidsaktiviteter, m.m. - vilket resten av familjen accepterar och hanterar. Det farmorn markerar, medvetet eller omedvetet, att man borde ta extra hänsyn till henne.

Svar på tråden svärföräldrar som vill va föräldrar?!?