svärföräldrar som vill va föräldrar?!?
Jag blir lite nyfiken på hur farmor och farfars "klängighet" som gör dig stressad yttrar sig, eftersom de bor på 60 mils avstånd?
Jag blir lite nyfiken på hur farmor och farfars "klängighet" som gör dig stressad yttrar sig, eftersom de bor på 60 mils avstånd?
Manipulation kan vara omedveten. Att gråta lite vid avsked, så som Fånga dagen beskriver, är inte konstigt. Särskilt inte om det är ömsesidigt! Att under flera dagar upprepade gånger prata om hur ledsen man blir, är ett skuldbeläggande, typ "titta vad du gör mig illa". Och också en manipulation, för det är inte svårt att läsa in "om ni stannade längre skulle jag inte behöva vara så ledsen".
Man kan lägga band på sig, som Gena skriver, och tänka att det blir så när man tycker om någon och man får vara glad över den tid man har. Säkert är alla ledsna över att behöva skiljas åt, men föräldrarna planerar så bra de kan med tanke på alla olika faktorer som behöver tas hänsyn till - jobb, skola, hemmet, fritidsaktiviteter, m.m. - vilket resten av familjen accepterar och hanterar. Det farmorn markerar, medvetet eller omedvetet, att man borde ta extra hänsyn till henne.