• Sanandra

Bf Augusti 2015

grabbmamman linda skrev 2015-01-19 18:08:24 följande:

Fick du reda på kub resultatet direkt? Jag ska in nästa vecka och göra det men trodde jag skulle få vänta några veckor innan jag fick svar. Skönt om jag oxå får svar direkt! Var det vaginalt ul eller vanligt?

Viggo 060703 Joel 080825 Mina små trollungar :)
    Man lämnar blodprovet innan för att de ska hinna få resultatet av det innan kub-ul, sedan räknar de ut resultatet utifrån blodprovet och ul.

Kub-ul görs som ett vanligt ul på magen.:)
  • Sanandra
    Sommar15 skrev 2015-01-20 15:54:13 följande:

Nån av er som har använt er av doppler för att lyssna på hjärtljud hemma? Tänker att det kan vara en idé under "spökveckorna" så man inte oroar sig. Men begränsning att lyssna 1 ggr/vecka eller så, har hört att det inte är bra att använda för mycket.

Nån som har erfarenhet av ngt märke och vet ungefär när man kan tänkas höra som tidigast?

Vi använde under förra graviditeten, angelsound. Men svårt att höra tidigare än kring V.14. Vissa kan höra tidigare men är rätt ovanligt. Kommer använda nu också men först kring V.13-14.:)
  • Sanandra
    familjenl skrev 2015-01-22 21:51:04 följande:

Har ni fått tid för rul? Vilken vecka kommer ni att vara i då? Själv fick vi inte tid förrän i slutet på v 20. Känns som en evighet tills dess!!!

Har också fått tid. Vad konstigt att ni fått det så sent. Vår barnmorska sa att det alltid bör göras mellan 17+0 och 19+0, görs det senare har man ju ingen chans att avsluta graviditeten om ngt uppkommer på RUL dessutom är det då det lättast är att fastställa hur långt gången man är.:)

Men kanske är olika...
  • Sanandra
    familjenl skrev 2015-01-23 08:47:34 följande:
    Här ska det göras innan man nått 20 fulla veckor så jag är princip på gränsen - men det är normalt i vårt landsting. Fördelen med att göra det lite senare är väl att allt kommer vara tydligare och lättare att se.
    Min bm resonerar som då att om man gör det så tidigt som möjligt så finns det större chans att man inte missar och går för långt. Och är det för tidigt får man ju två ultraljud.:)
  • Sanandra
    familjenl skrev 2015-01-24 08:12:18 följande:
    Hehe håller med. Är hellre inne på förlossningen I tid och skulle inte säga nej till att hinna få bedövning. :) min förlossning började med att jag började läcka fostervatten men om man räknar från när värkarna kom igång så tog min förlossning oxå 5 h. Och det sägs ju att man ska halvera den tiden vid andra förlossningen.

Jag gick hemma med värkar och sa till min man att jag aboslut inte ville åka in för tidigt för jag ville inte bli hemskickad eller att personalen skulle tycka att jag var en mes så jag kämpade på hemma tills det inte gick längre. När de kollade mig på förlossningen så var jag öppen 6 cm och jag fick stanna kvar. :)
    För mig gick vattnet på morgonen dagen innan sedan blev jag igångsatt dagen efter. Från första värk tills dess att hon var född tog det 3,5 h. Riktigt fort så har sagt att jag vill de ska skriva i journalen att jag måste få komma in direkt så jag inte måste föda hemma eller i bilen.
  • Sanandra

Kommer att vara i 13+0 vid kub-ul. Är 30 år iår och vi får åka till annan stad och betala själva för att göra det. Här är det endast de över 35 år som erbjuds gratis.

• Sanandra
    Queenxiter skrev 2015-01-25 15:31:44 följande:

Avundsjuk på er alla som får göra KUB gratis, eller har nära till där man kan göra privat. Här är det nästan 40mil till närmaste klinik att göra privat :( Vill göra mest bara för att se den lill* där inne, men samtidigt vore det skönt att avfärda oron för att något är fel. Men jag får lita på naturen, dom valde ju ut det bästa av 16 befruktade ägg och iomhmed allt vi gått igenom så kan jag inte tro annat än att det ska gå bra.

Bor du långt norrut? Antar det är Umeå som är närmast då. Men om ni gjort ivf får ni väl flera extra ul? Eller är jag fel ute...
  • Sanandra
    Queenxiter skrev 2015-01-25 16:00:01 följande:
    Jag bor i Värmland, 12 mil ifrån Karlstad mot norska gränsen. Så är ju inte helt avsides, men tydligen har Värmlands län skurit ner och tagit bort KUB. Fick endast ett extra UL i v8 för att se så hjärtat slog, nu är det inget speciellt mer än att jag ska fylla i en blankett efter barnet är fött. Skulle gärna haft lite fler rutin undersökningar.
    Låter helt sjukt! Jag menar, har man genomgått det ni gjort borde de väl kunde ställa upp mera. Jag har fått två extra ul nu under tidig graviditet pga 2 missfall och en onormal graviditet med en massa komplikationer efter.
Svar på tråden Bf Augusti 2015