• Sanandra

Bf Augusti 2015

MissJP skrev 2015-02-20 01:28:34 följande:
    Jag har hört om risk för missfall.. men det känns som att det mer gäller nattarbetare som inte sover så bra på dagen eller som vräker i sig sötsaker på natten. Men man blir ju ändå lite paranoid efter såna påståenden.

Hur länge sover du? Jag får bara sova 6 timmar som mest, sen måste jag hämta dottern på förskolan.
    Jag sover från ca 7-13. Sista natten 7-11. Min bm har inte sagt ngt speciellt mer än att göra det som känns bäst i kroppen, har aldrig hört ngt om ngn forskning som säger att det är farligt att arbeta natt. Sedan handlar väl allt om hur många nätter osv.

Vi jobbar som mest 3 nätter på raken och alltid 12-timmarspass. Vi får gå på dagtid from V.26 men det har inte med skiftgången att göra utan att jag inte ska vara fabriksmiljö pga buller osv. Tycker jag mår bättre av nattarbete än dagtid då det är lugnare hos oss på natten än under dagtid när det springer massa löst folk där osv.:)
  • Sanandra
    sagofröken skrev 2015-02-20 08:35:57 följande:

Ang. att ta reda på kön. Vi gjorde det med dottern och tyckte det var skönt att veta så mycket som möjligt om bebisen i förväg. Nu känns det som att det kvittar, men vi har fått för oss att det skulle vara lättare för dottern att förbereda sig om hon vet innan. Hon är 4 och trots mina ansträngningar (eller pga dem...) väldigt intresserad av vilka som är pojkar eller flickor. Hon har ena dagen sagt att hon bara vill ha en lillasyster "för att pojkar är så bråkiga" (gaaaah!!!) och andra dagen att hon bara vill ha en lillebror så det blir jämn könsfördelning hemma. Nu känner jag att vad fan, om vi tar reda på kön är det som att vi bekräftar för henne att det spelar roll. Men å andra sidan är det kanske dumt att hon går och hoppas på nåt och blir besviken när bebisen kommer. Hur tänker ni andra som har barn sedan tidigare? Vore det hemskt orättvist att ta reda på det men inte berätta för syskonet? För TÄNK om det är fel också, hur hanterar en fyraåring det liksom...

Vår snart 4-åring surrar hela tiden om att det ska komma en lillasyster, svarar bara att det får vi se och hon är rätt nöjd med det. Tror inte man ska lägga så stor vikt vid kön osv. Barn anpassar sig och blir glad så småningom i vilket fall. Vi kommer inte kolla kön då vi tycker det känns ovesäntligt vad det blir,för som sagt, tänk om de ser fel.:)
  • Sanandra
    MissJP skrev 2015-02-20 22:30:16 följande:

www.vardforbundet.se/Vardfokus/tidningen/2009/Nr-9-2009-9/Nattjobb-fara-for-halsan/

Jag ska nog försöka byta till dag.. är inte värt risken. Jag sover lite som det är.. I snitt 3-4 timmar per dygn och då sällan sammanhängande. Känner att kroppen och knoppen börjar ta stryk.

Det där är inget nytt under himlen. Att skiftjobb inte är bra för kroppen är kännt sedan länge. Oftast lever skiftarbetare ngr år mindre än de som jobbar dag. Men då allt fler jobb innebär skiftgång är det ju svårt att undgå. Man kan ju inte gå arbetslös, pengar behöver man ju alltid.
  • Sanandra
    MissJP skrev 2015-02-21 22:34:57 följande:
    Nej precis. Det är en sak.. men jag reagerade på att det ökar risken för missfall.

Är det inte lag på att gravida ska få byta till dag? Eller är det bara rekommenderat kanske...
    Jag vet faktiskt inte men tror inte det finns ngn sådan lagstiftning. Det är troligen upp till arbetsgivaren. Jag blir inte omplacerade i V.26 pga skiftgången utan pga fabriksmiljön med mkt buller, tunga lyft osv.

Sedan kan det ju ofta vara lugnare att jobba natt än dag, hos oss är många arbetsmoment satt på dagen så man inte ska behöva göra så mkt utöver det vanliga på nätterna.:)
  • Sanandra

Iiiihhh, beställde precis en vagn! Lite tidigt men de hade toppenerbjudande som går ut imorgon så fick lov att slå till. Nu vill jag ju bara vara gravid färdigt!!!????

• Sanandra
    Minxy skrev 2015-02-27 08:04:27 följande:
    Åh vad härligt! Jag vill också beställa vagn, men maken tycker det är gör tidigt. Kanske ska ringa Babyproffsen och fråga om dom har nåt bra erbjudande just nu...då kanske man kan lura ut maken ändå smile1.gif
    Vi beställde på babyproffsen nu, brio go next till ordinarie pris men då ingick bärsele, skötväska å babyskydd till ett värde av 3980 kr eller nåt.

Å babyskydd å vagn är egentligen det vi behöver. Så tänkte sälja selen å behålla resten, köpte även till en bas till bilen å countryhjul. Himla mkt pengar men då vi inte behöver köpa ngt annat så kan vi unna oss det.:) Sedan har vi ju kommit så långt nu så om det skulle hända ngt med liten i magen kan det lika gärna göra det i V.35 som i V.16.:/
  • Sanandra
    charlotta1985 skrev 2015-03-01 08:33:23 följande:

Vi har nog bestämt oss för en Trille Viper, dock utan att ha varit i någon butik och tittat, bara nätet. Men den verkar smidig och är väldigt fin tycker jag :). Bor ju i storstan så en lätt och liten vagn känns prioriterat för oss.

Min syster fick barn i höstas å de har en sådan. De är mkt nöjda. Enda nackdelen jag kan se är att liggdelen är rätt liten så kan vara svårt om man får ett stort barn.:)
  • Sanandra
    charlotta1985 skrev 2015-03-01 09:58:26 följande:
    Hm, tål ju att tänkas på. Jag är rätt lång själv så "risken" är att det blir ett långt barn... :) Men läste någonstans att de uppdaterat och gjort den nåågot längre.
    Jag vet inte men 4S heter deras.
  • Sanandra
    Lilla My82 skrev 2015-03-01 14:48:16 följande:
    Åh vad kul!!! Men vilken tid det tar innan ni får vagnen. Tar det alltid så lång tid el är er special? smile2.gif
    Man får alltid beställa vilken tid man vill ha den om det inte är en vagn som står i butik.

Ofta kan det vara leveranstid på 2-10 veckor beroende på färg osv.

Vi beställde vår i fredags å får den i slutet av juni.:)
Svar på tråden Bf Augusti 2015