Inlägg från: familjenl |Visa alla inlägg
  • familjenl

Bf Augusti 2015

AnnaBanana skrev 2015-02-07 16:08:01 följande:

Förresten vad säger ni om en så kallad doppler ifrån angelsound ? Hur tidigt kan man lyssna på den, de står ifrån andra trimestern men alla räknar så olika där ju, vissa 14:e v andra 16:e v så vad tror ni skulle man våga köpa en sådan för att känna sig mer lugn över att där är hjärtslag eller tror ni man blir mer orolig odalman någon utav dagarna inte hör de eller de kanske e för tidigt? :/

Jag har en. Jag hörde dotterns hjärta en gång i vevan från v 12/13 och det var väldigt lugnande! :) Men jag har lyssnat en gång i veckan sedan v 11 även denna graviditet och har inte lyckats höra något än (v 15 nu och lyssnade sist i v 14). För mig har det skapat en oro den här gången eftersom jag jämför med hur tidigt jag hörde med dottern.

Men det är svårt att pricka rätt såhär tidigt och allt beror på hur bebisen ligger osv. Har läst många trådar om angelsound och det verkar vanligast att höra från v. 16 och framåt.

Summering: första graviditeten så var angelsounden en räddare i nöden för mig och gav mig ett lugn. Men den här graviditeten så har den tyvärr bara ökat min oro.
  • familjenl
    Sommar15 skrev 2015-02-08 09:22:21 följande:

Jag håller med dig annabanana, vi bär alla på olika bagage och en del oro är "normal" och annan är helt tärande. Jag själv har den senaste varianten. Jag tror att man får försöka hantera det på sitt eget lilla vis, och inget sätt är rätt eller fel. Själv hjälper det mig mycket att ibland kunna titta till bebisen och se att den lever, medan andra tycker att "den kan ju lika gärna dö om en timme", (vilket jag ärligt talat tycker man i så fall kan hålla för sig själv med tanke på hur många vi faktiskt är som har upplevt just det och helst inte vill vara med om det igen.) En lite mindre orolig mamma tror jag är nyttigt för bebisen, och då kan ett ultraljud/koll på hjärtat hjälpa mer än det "skadar". Men viktigt att poängtera att alla gör som de vill och inget sätt är rätt eller fel. Jag tror att det är vår tur nu och att våra små bebisar är friska och starka och kommer att komma till oss denna gång! <3

Håller med dig om att oron kan ha olika orsaker och alla hanterar nog sin oro på olika sätt och inget är väl bättre än det andra. Det bästa för barnet tror jag ändå är en lugn och avslappnad mamma och därför ser jag väldigt positivt på ett extra ul eller att lyssna på hjärtat hos bm eller hemma OM det kan få en mamma att sluta oroa sig. :)

Men vi kan ju komma överens allihopa om att FÖRSÖKA tänka positivt och tro att allt kommer att gå bra. :) kram till er
  • familjenl
    stjärnasomärdin skrev 2015-02-08 13:23:21 följande:

Äter ni ren folsyratableyt eller äter ni det i form av gravidtablett som typ acogravid? I så fall, när gick ni över från det ena till det andra? :)

Jag äter både mitt val kvinna, Folsyra och järn. :) kommer äta alla tre under hela graviditeten och efter barnet är fött så slutar jag med järn, äter slut på folsyreförpackningen och fortsätter med mitt val kvinna dagligen. :)
  • familjenl
    Mollan88 skrev 2015-02-08 18:24:09 följande:

Åh inatt fick min bästa vän missfall. Vi var faktiskt beräknade samma dag (v.16)

Jag är så oerhört ledsen för hennes skull och även med tanke på att hennes läkare hade sagt att det skulle va ett "mirakel" om hon blev gravid naturlig väg pga hennes PCO.

Men min undran är...

Varför har inte barnmorskan på mvc erbjudit tidigt UL om min vän har PCO? Det måste väl ändå kontrolleras bättre så att allt är som det ska under graviditeten eller har jag fel?

Usch så hemskt! :(

Svar på din fråga. Jag har PCO(S) och min graviditet kollas inte extra pga det. PCO gör det svårt att bli gravid men påverkar inte när man är gravid.

Jag fick ett tidigt vul i v 7 men det är för att vi genomgått en behandling och då ingår det.
  • familjenl

Jag har väldigt lätt för att bli hård i magen och jag käkade niferex förra och har börjat äta dem nu igen. Precis som nån annan skrev så ska de vara skonsammast mot magen.

Kan ju oxå tipsa om att börja äta några skedar plommonpuré (barnmat) varje dag! Det räddade mig förra grav och även efter förlossningen då man inte riktigt vill "ta i". :)

• familjenl
    familjenl skrev 2015-02-08 18:47:09 följande:

Usch så hemskt! :(

Svar på din fråga. Jag har PCO(S) och min graviditet kollas inte extra pga det. PCO gör det svårt att bli gravid men påverkar inte när man är gravid.

Jag fick ett tidigt vul i v 7 men det är för att vi genomgått en behandling och då ingår det.

Menar alltså att graviditeten nog räknas som normal när en med pco har blivit gravid och det är nog därför den inte kollas extra.
  • familjenl
    charlotta1985 skrev 2015-02-09 10:40:16 följande:

Förresten, är det någon annan som känner av generell irritation? Har varit så nöjd över att ha sluppit de där berömda humörsvängningarna, men de senaste 3-4 dagarna har varit HEMSKA. Jag blir arg och stör mig på saker jag inte alls gör i vanliga fall. Jättejobbigt :(

samma här! För mig tror jag att det är en kombination av hormoner, sömnbrist och huvudvärk. :P

Har för mig att humöret var värst runt de här veckorna förra grav med så förhoppningsvis blir man lite snällare snart ;)
  • familjenl
    Cvs skrev 2015-02-09 13:27:45 följande:

Härligt att allt såg bra ut! :)

Är du i v14 och ska föda 17 april?

Det ska nog stå augusti där tror jag :)
  • familjenl
    AnnaBanana skrev 2015-02-09 14:27:07 följande:

Hur ser era magar ut just nu ? :) går in i v 15 på torsdag och min är ganska stor. Sla se om jag kan ladda upp den här annars ligger där en bild ifrån v 11 tror jag de e i mitt bildgalleri:)

Stor! Men den är ju fortfarande "mjuk" och går att dra in ganska mycket vilket jag inte gillar. Jag längtar tills den hårda kulan kommer för nu känner man sig bara fet!
  • familjenl

Någon mer av er som kommer att få barn tätt? min mage hann aldrig återhämta sig helt från förra graviditeten och magmusklerna var fortfarande delade när jag blev gravid igen så jag bävar lite för hur det kommer att påverka kroppen.. :/

Svar på tråden Bf Augusti 2015