Nylny skrev 2014-11-19 03:35:08 följande:
Haha... jag tror starkt att jag kommer behöva nån slags ljuskälla till att byta nattblöjorna. Du gör precis som du vill med dina barn, men att snacka om att sätta ovanor för man inte gör på ditt sätt är inte trevligt. Många andra sätt kan ju fungera fastän ditt sätt har fungerat bra för dig. Det är kul att du fick nästan skratta. Ingenstans skrev jag att "bebisen ska vakna riktigt och snacka med den". Jag tänker byta blöja om nätterna iallafall, och gråter beben så drar jag mig inte för att använda vapnet rösten för att lugna ner vederbörande. Tråkigt att ni ska störa er på vad andra väljer att göra. Många sätt kan ju fungera, finns inga facit för alla är olika, varför tala så nedvärderande..?
Ovana = vana man inte gillar. Det är självklart att det ser olika ut i olika familjer.
Du kan också se mitt inlägg i ett större sammanhang. Vilka ovanor vill DU inte ha? Kan du göra något för att förhindra att de uppkommer? Och tvärtom, är det något du vill att ditt barn ska få innött i ryggmärgen? Då är det bra att börja så tidigt som möjligt.
Några exempel ur vår vardag: Leksaker vid middagen? NEJ! Däremot kan jag tänka mig att sjunga. Så gjorde vi alltså. För någon annan skulle sjungandet vara en ovana.
Tvätta händerna efter varje toalettbesök? Vi borde ha börjat när han var i 1-årsåldern, nu är det betydligt svårare att få den vanan att rota sig.
Som liten sov jag bredvid min mamma med handen i ett stadigt grepp i hennes hår. Jag har ingen aning om vad hon tyckte om den saken. Antagligen var det svårt att få mig att sluta när jag en gång hade börjat.