Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-26 16:44:53 följande:
Jag vet att barn är olika, och att jag har turen att ha ett av den allra lättsköttaste sorten. En annan sak är att föräldrar också är olika. Jag blev aldrig stressad och olycklig av att mitt barn skrek, annat var det med pappan. DÄRFÖR var det mera rätt i vårt fall att jag skötte barnet en större del av tiden.
Jag är helt överens med dig om att man ska ta hand om barnet tillsammans, speciellt viktigt är det då den ena föräldern har det jobbigt. Men om det INTE är jobbigt, så tycker jag inte att man behöver dela allt exakt lika bara av princip. DET opponerar jag mig emot.
Jag håller med om att man även måste ta hänsyn till olikheter hos föräldrarna till viss mån. Hos oss är det också så att min man inte hanterar vissa delar av föräldraskapet lika bra som jag gör. Det betyder att jag gör mycket mer än 50%. Där resonerar jag precis som du. Varför ska jag sitta och rulla tummarna när min man går på knäna och känner sig självmordsbenägen, bara för att jag minsann redan gjort mina timmar den här veckan... Nä, så fungerar det inte såklart.
Däremot tror jag ändå att den här diskussionen är värd att ta på ett generellt plan. För jag tror det är många mammor (vanligtvis) som går på knäna och känner sig totalt misslyckade bara för att de gör i princip ALLT. För att mannen jobbar den stackaren... Så han måste ju få sova... och slappa... och bli uppassad... och ha egentid... osv. Mamman går ju bara hemma och drar hela dagarna så hon kan gott göra allt hushållsarbete också... och ta alla nätterna... osv...
Det är tyvärr många par som tror att det är så här innan de får barn. Får man då ett väldigt krävande barn så vänds allt upp och ner. Men det är inte alltid att mannen ser och förstår detta, och kvinnan känner sig som en dålig mamma och dålig fru eftersom hon inte räcker till någonstans. Därför tror jag det är viktigt att visa och berätta för folk att det faktiskt inte är så lätt. Att man väljer inte vilket barn man ska få. Och att om man får ett krävande barn så betyder det inte att man gör något fel som förälder. Det ÄR INTE mammans fel att barnet inte sover på nätterna. Och det ÄR INTE mammans fel att hon är så slut på dagarna att tvätt och städ och matlagning faller efter. Och det ÄR INTE mammans roll i livet att gå på knäna i flera år för att hennes man ska få vara utsoven och må bra.
Med ärlighet och bra kommunikation så klarar de flesta par av att hitta sin egen balans, men det är mycket svårare om kvinnor från början tror att det på något sätt är deras uppgift att sköta allt, och att de är sämre på något sätt när de inte orkar.
Jag vet själv vilken skillnad det kan vara på barn, jag har en av var här hemma. Vårt första barn höll på att knäcka oss totalt (forfarande ibland faktiskt, snart 4 år, sover fortfarande inte hela nätter och är fortfarande väldigt krävande). Nummer två är nu 1 år. Hon somnar vid kl 21 och har 2-3 uppvak, oftast korta, per natt och sover annars till kl 6-6.30. För mig är detta rena drömmen! Och på dagarna går hon runt och undersöker saker, gosar lite, busar lite och är allmänt nöjd. Jag kan laga mat, dricka kaffe, plocka undan, städa, tvätta osv. Helt utan problem!
Hade jag bara haft nummer två så hade jag inte förstått vad andra pratade om när de vill dela nätter, skiftas om, ha avlösning när pappa kommer hem från jobbet osv... Det är en gigantisk skillnad helt enkelt.