• Nylny

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Vi får barn om ca 2 veckor och vi har resonerat såhär att eftersom jag måste amma och byta blöja om nätterna ett flertal gånger så har vi bäddat i ett annat rum med madrass och skötbord, så att jag kan gå iväg i natten och tända nåt litet ljus/gulla/småprata/amma/byta blöja i lugn och ro utan att behöva smyga så att sambon inte väcks. Han ska ju jobba, och hellre ha honom utvilad nästa dag för att avlasta mig när han kommer hem. Detta är iallafall en lösning om vi märker att bebisen och jag kommer ha tendens att väcka honom på natten. Det handlar ju om en liten period, tills man får lite rutiner som funkar för alla, och man kan ju ha det olika från dag till dag också. Tänker mig att första tiden så måste de små få bestämma, som någon sa här uppe, de har ju legat i ens mage i 9 månader och att lägga ifrån sig en sån liten med desamma bara för att man tror man ska få sova bättre, då tror jag inte man förstår vad det innebär att ha en nyfödd. Sedan kan vissa barn föredra att ligga själva, det är ju jättebra det! Att inte ta några beslut nu innan barnet kommer är nog det bästa, man kommer nog bli besviken om det inte blir som man tänkt sig. Låt alla alternativ stå öppna är nog det bästa. Det finns gott om tid att sätta in rutiner i barnets vardag som passar ens egna. Ordet "dalta" och "nyfödd" kan man nog inte använda i samma mening.... det inser man nog när de små fagra knytena kommer.

30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Nylny
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-18 21:39:30 följande:
    Här tänkte jag PRECIS tvärtom!!! Inte tända lampa, inte småprata. På natten ska man sova och inte umgås, och det ville jag lära mitt barn från dag 1. Jag hade läst skräckhistorier om barn som stiger upp och leker med sina bilar mitt i natten, och sådana vanor ville jag verkligen inte bidra till.

Man behöver inte prata med sitt barn när man ammar på natten, och man kan nynna i stället för att prata om det behövs för att lugna. Det går också bra att byta en kissblöja i mörker. De gånger jag måste byta en bajsblöja, tände jag en lampa i ett annat rum. De första orden jag har sagt till mitt barn nattetid är "Har du kissat färdigt?" Han har alltså varit blöjfri och vaknat på natten och behövt gå på toaletten.

Min taktik har fungerat precis så som det var tänkt. Han har aldrig hållit oss vakna på natten bara för att han vill ha sällskap.

Jag tänkte på nyfödd bebis när jag skrev mitt inlägg om det inte står klart, den allra första perioden, inte en som kan leka med bilar.. Och med prata så menar jag inte hålla låda utan som du skriver nynna eller på nåt sätt finnas där med min tröstande röst som hon är ju redan van vid från inifrån magen, så hon ska somna igen. Målet är ju att hon ska sova om efter amningen..inte att vi ska vara uppe och umgås. Och lampan jag har är en liten i svagaste laget som jag har vid skötbordet så jag ser att jag sätter blöjan på bebisens rumpa och inte huvud. Flört
    Man måste vara uppe på natten med nyfödd, men inte är det för sällskap, det är för amning och byta blöja. Jag förmodar att vi pratar om olika gamla barn. Man ska absolut dra gränser sen när det handlar om annat än just det grundläggande behoven en nyfödd har. 

• Nylny
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-18 23:47:08 följande:
    Jag tänkte också på nyfödd bebis. Jag skrev dag 1 och det menade jag bokstavligen. Varje ovana som senare får föräldrarna att slita sitt hår i förtvivlan har ju fått sin början någon gång. Och då är det ju enklare att aldrig börja med den, än att senare tvingas jobba bort den för att det spårade ur på något sätt.

Ibland ser man frågor om vid vilken ålder det är lämpligt att börja med kvällsrutiner. Det började vi också med från dag 1. Det var en väldigt enkel rutin. Vi släckte lampan.
    Haha... jag tror starkt att jag kommer behöva nån slags ljuskälla till att byta nattblöjorna. Du gör precis som du vill med dina barn, men att snacka om att sätta ovanor för man inte gör på ditt sätt är inte trevligt. Många andra sätt kan ju fungera fastän ditt sätt har fungerat bra för dig. 
    Anonym (russin) skrev 2014-11-18 22:56:36 följande:
    Nu blev jag nästan full i skratt. Det sista man vill är ju att få bebisen att vakna riktigt och snacka och börja leka mitt i natten! Grattis på er som kommer att få en unge som är vaken och sjunger och leker två timmar mitt i natten och sen sover i godan ro hela dagen när ni inte kan sova. Jag vet de som har det så men de har helt själva skapat den situationen.
    Det är kul att du fick nästan skratta. Ingenstans skrev jag att "bebisen ska vakna riktigt och snacka med den". Jag tänker byta blöja om nätterna iallafall, och gråter beben så drar jag mig inte för att använda vapnet rösten för att lugna ner vederbörande. Tråkigt att ni ska störa er på vad andra väljer att göra. Många sätt kan ju fungera, finns inga facit för alla är olika, varför tala så nedvärderande..?
Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!