Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!
Vi får barn om ca 2 veckor och vi har resonerat såhär att eftersom jag måste amma och byta blöja om nätterna ett flertal gånger så har vi bäddat i ett annat rum med madrass och skötbord, så att jag kan gå iväg i natten och tända nåt litet ljus/gulla/småprata/amma/byta blöja i lugn och ro utan att behöva smyga så att sambon inte väcks. Han ska ju jobba, och hellre ha honom utvilad nästa dag för att avlasta mig när han kommer hem. Detta är iallafall en lösning om vi märker att bebisen och jag kommer ha tendens att väcka honom på natten. Det handlar ju om en liten period, tills man får lite rutiner som funkar för alla, och man kan ju ha det olika från dag till dag också. Tänker mig att första tiden så måste de små få bestämma, som någon sa här uppe, de har ju legat i ens mage i 9 månader och att lägga ifrån sig en sån liten med desamma bara för att man tror man ska få sova bättre, då tror jag inte man förstår vad det innebär att ha en nyfödd. Sedan kan vissa barn föredra att ligga själva, det är ju jättebra det! Att inte ta några beslut nu innan barnet kommer är nog det bästa, man kommer nog bli besviken om det inte blir som man tänkt sig. Låt alla alternativ stå öppna är nog det bästa. Det finns gott om tid att sätta in rutiner i barnets vardag som passar ens egna. Ordet "dalta" och "nyfödd" kan man nog inte använda i samma mening.... det inser man nog när de små fagra knytena kommer.