• Hoppasdetärmintur

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Ja, som rubriken lyder. Min man och jag väntar vårt första barn, och detta var mkt planerat och önskat. Vi är dock bara i vecka 10 än så länge.

Vi har diskuterat vart barnet ska sova. Han tycker absolut att barnet ska sova i eget rum från början - att det är bäst både för barnet och oss.

Jag vill absolut att barnet sover i samma rum som oss - åtminstone det första halvåret. Min man tycker att jag "överanalyserar" situation..

Är det jag som överreagerar?
    Har ni andra haft den här diskussionen med er partner?

• Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!
  • Donum
    Elwan skrev 2014-11-23 13:38:41 följande:

Det är ju så att han har ca 1 timmes bilväg in till jobbet i Sthlm o måste åka kl 5 på mornarna ibland. Om han inte sovit ordentligt så har det hänt att han slumrat till vid ratten o INGET är värt det. Varesig för vår skull eller de andra bilisterna som kan råka illa ut.

Jaja, ni lär bli varse att det inte blir som ni tänkt er. Och att det är mer krävande att jobba dygnet runt än 8-10 h/dagen.
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-23 14:36:24 följande:

Beror väl på jobbet det. Så fri och kravlös tillvaro som när jag var mammaledig har jag inte haft på många år.

Dessutom ogillar jag att skötsel av EGNA barn jämställs med ett avlönat arbete. Mitt barn är en del av mitt LIV, det är absolut inte mitt JOBB. Livet är inte bara en dans på rosor, visste du inte det?

Jag anser att man är föräldraledig som mest 40h/veckan och därför anser jag också att timmarna utöver det ska delas.
  • Anonym (Babynest)

Jag har köpt en babynest som är normalbred, men lite längre än normalt (så den inte blir urvuxen direkt), och så hoppas jag det ska funka att ha bebisen i den hos mig i sängen ca första halvåret.

Babynestet har också lite lägre kant ovanför huvudet, så att värmen som avges från huvudet åker iväg ordentligt. (Detta babynest har jag köpt på nätet från en som syr babynest och säljer.)

Spjälsäng har jag också köpt, men tänkte försöka använda babynestet i min säng i början.

• Flickan och kråkan
    Anonym (på natten sover man) skrev 2014-11-23 14:36:24 följande:
    Dessutom ogillar jag att skötsel av EGNA barn jämställs med ett avlönat arbete. Mitt barn är en del av mitt LIV, det är absolut inte mitt JOBB. Livet är inte bara en dans på rosor, visste du inte det?
    Ja, och då borde det väl vara en del av båda föräldrarnas liv den tid man delar med varandra - dans på rosor eller ej.
    Anonym (Piggelin) skrev 2014-11-23 14:13:38 följande:
    Man får ju givetvis sova när bebisen sover.
    Det gjorde jag och min son var ungefär som du beskriver din dotter.
    Antar att du har ett barn......
  • Milleman
    Donum skrev 2014-11-23 13:45:43 följande:
    Jaja, ni lär bli varse att det inte blir som ni tänkt er. Och att det är mer krävande att jobba dygnet runt än 8-10 h/dagen.
    Fast vi har också gjort så att den tar natten som är ledig dagen efter. Såklart inte vid extrema tillfällen som magsjuka och kruppanfall osv.

Men det har funkat för oss. Den som är ledig kan ju passa på att vila på dagen!
  • Flickan och kråkan
    Milleman skrev 2014-11-24 10:07:33 följande:
    Fast vi har också gjort så att den tar natten som är ledig dagen efter. Såklart inte vid extrema tillfällen som magsjuka och kruppanfall osv.

Jag antar att du också bara har ett barn.....
  • Anonym (Piggelin)
    Flickan och kråkan skrev 2014-11-24 07:23:32 följande:
    Ja, och då borde det väl vara en del av båda föräldrarnas liv den tid man delar med varandra - dans på rosor eller ej.
    Anonym (Piggelin) skrev 2014-11-23 14:13:38 följande:
    Man får ju givetvis sova när bebisen sover.
    Det gjorde jag och min son var ungefär som du beskriver din dotter.
    Antar att du har ett barn......
    Jag har två om det nu har någon betydelse.
  • Flickan och kråkan
    Anonym (Piggelin) skrev 2014-11-24 10:46:57 följande:
    Jag har två om det nu har någon betydelse.
    Har man flera barn så är det inte alltid så lätt att "bara sova på dagen när bebisen sover". 

Jag har tre och har inte kunnat sova med vare sig bebis nummer två eller tre på dagen. Tvåan kom tätt så då var det inte aktuellt. Trean kom ett par år senare så han har ju fått sova i farten huvudsakligen. Svårt att sova själv på väg till skolan, eller på väg att hämta i förskolan, i ishallen eller i gymnastiksalen etc.

Jag har tagit mest på nätterna medan de ammat, men tycker att det låter jättemärkligt att pappan eller den som arbetar inte alls tar någon del i nätter eller annan tid då han/hon är hemma. För oss har det varit självklart att man hjälps åt på olika sätt när man kan. 
  • Anonym (på natten sover man)

Det är inte självklart att nätterna kan delas lika, helt enkelt därför att olika människor sover på olika sätt: Hur fort somnar man om efter att ha blivit väckt? Hur god kvalitet är det på sömnen över huvudtaget? Hur fort somnar man på kvällen? Kan man sova "på beställning" på dagen? Hur många timmars sömn behöver man för att fungera dagtid?

Och jag har full förståelse för den som hellre sköter nätterna själv helt och hållet än riskerar att partnern somnar bakom ratten!

• Donum
    Milleman skrev 2014-11-24 10:07:33 följande:

Jag anser inte att man är ledig när man tar hand om barn. Vi har delat på allt och kom snabbt fram till att den som yrkesarbetar är att betrakta som varandes på semester jämfört med den som arbetar hemma. 
  • Zuzanne

Dumt att bestämma i förväg, ni kommer att märka vad barnet behöver. Vi hade tänkt i egen säng, blev samsovning.

Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!